{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.001 visninger | Oprettet:

kørte galt!! {{forumTopicSubject}}

heej alle
her forrig mandags kørte jeg galt lige før et sving! kørte ca 50 km/t da vejen var mælkehvid. jeg bremsede lige lidt hårdt inden svinget for at finde ud af hvor glat der var! det skulle jeg ikke gøre, da det fik bilen til at skride ud, jeg styrede kontra og den slog over til den anden side, men længere ud med røven! styrede kontra igen og den røg derefter hele vejen rundt og sidelæns ud på marken!!!

mit spørgsmål er så om man kan rede en bil der først har mistet vejgrebet på den måde? min kammerat der køre Roadracing mener stærkt at hvis jeg kunne kontrastyre havde den greb på forhjulende og kunne derfor redes!!! jeg mener at når en bil i så glat føre kommer ude af kontrol på den måde skal man bare håber på det bedste og holde fast!!!

hvad er jeres mening om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kørte galt!!
  • #1   6. mar 2015 det var her jeg gled ud, næsen var mod højre og røven mod vejen, var lige oppe og ride på 2 hjul af den hårde opbremsning. men heldigvis skete der intet

    profilbillede
  • #2   6. mar 2015 Hvad med et billede af bilen??

  • #3   6. mar 2015 Det er jo ikke til at sige?

  • #4   6. mar 2015 det var mørkt, ca kl 23:30 om aftenen.... der er ikke noget at se på de, lidt mudder på hjulende var det eneste

  • #5   6. mar 2015 Så er der nok ikke sket noget med den? Kunne du kører videre uden problemer?

  • #6   6. mar 2015 ja da, kørte galt i en hævet toyota Landcruiser.. den føler sig mere hjemme i mudderet end den gør på vejen smiley

  • #7   6. mar 2015 ?

  • #8   6. mar 2015 jeg mener at når en bil i så glat føre kommer ude af kontrol på den måde skal man bare håber på det bedste og holde fast!!!

    det da noget af det dummeste jeg har hørt nogensinde ....

    er det en FWD bil så har du højst sandsynligt drejet for meget kontra i første omgang , i en fwd bil skal man give den max gas for at rette den op , grunden til den så har over korregeret er fordi du har styret for meget i din korrektion , GAS og en halv omgang på rattet så burde du kunne rette det meste op... men husk at ret op efterhånden bilen retter op...


  • #9   6. mar 2015 kørte som sagt galt i en 4WD og som jeg husker det trykkede jeg bare koblingen ned for at få hjulende til at køre samme hastighed.. har kørt meget i glat fører og vil mene at jeg er ret dygtig til at køre sidelæns i glat føre på en kontrolleret måde.. men det her kom bag på mig

  • #10   6. mar 2015 Who the fuck cares... (gabende smiley)

  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #11   6. mar 2015 Sikke noget vrøvl... Motorsport er fuld af uheld hvor biler er spundet af med masser af grib på forhjulende, hvor selv de dygtigste kørere har været hensat til passagerstatus... Hvis der er tilstrækkelig inerti i en udskridning kan det være umuligt at undgå at baghjulende vil om på den anden side af forhjulende, uanset hvad der måtte være til rådighed af grib på forhjulende.... Hvis bagenden bevæger sig hurtigere end forenden i samme retning, kan du jo ikke tvinge forenden fremad... Medmindre du har firehjulstræk. Så er sagen en ganske anden...

  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #12   6. mar 2015 Ja eller forhjulstræk føli..

  • #13   6. mar 2015 kort og godt hvis du har fået den til at gå fra den ene side til den anden og derved mistet kontrollen , så har du givet for meget rat input i den første kontra styring , og ikke fået rettet op hurtigt nok efterfølgende ... og at du kobler ud hjælper absolut minus..

  • #14   6. mar 2015 er også ligeglad!! jeg tror ikke at det kunne havde ladet sig gøre at rede bilen ,uanset hvem der sad bag rattet.. skal siges at der var så glat da jeg kørte videre op af bakkerne at den kæmpede for at holde alle 4 hul stille, den blev ved med at lave hjulspind på alle 4 og havde meget svært ved at komme op af bakkerne!!!! så der var ekstremt glat!

  • #15   6. mar 2015 300 så længe du har greb og fremdrift på forhjulene vil du blive overrasket over hvor langt ude du kan få den tilbage fra , selv ved hårde påkørslet bagfra .... det bare ikke alle der kommer hurtigt nok på gassen til at redde sig ud af det....

  • #16   6. mar 2015 dennis J.
    nu køre de jo heller ikke galt i biler der vejer over 2 tons...


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #17   6. mar 2015 Det er jeg med på.... mit udgangspunkt var også baghjulstræk... Men kan jo godt se at sagen stiller sig andeledes her og ved forhjulstræk.... Iøvrigt bliver jeg altid overrasket når naturlovene overhaler mine forventninger til egne evner.

  • #18   6. mar 2015 nej det har du ret i Nicolaj ... det gør det bestemt ikke nemmere det sådan en balje med elendig handling allerede hehe

  • #19   6. mar 2015 Det er svært at redde i en baghjulstrækker hvis man kører for langsomt, for eksempel ud af en lille rundkørsel, en forhjulstrækker trækker jo bare den vej man drejer hjulene så den er nem nok, og intet er nemmere end at styre en 4x4 sidelæns.

  • #20   6. mar 2015 Meget kan reddes hvis man ved hvordan og kan holde hovedet koldt .. De fleste går desværre ubevist i panik og river i rattet og jokker på div pedaler


    Ned med koblingen .. Slip bremsen og styr dig ud af det.. Godt være det koster en tur af vejen uanset men med så meget kontrol at man selv bestemmer hvor og hvordan


  • #21   6. mar 2015 Du skulle ikke have koblet ud..

    Om du kunne redde den er umuligt at svare på, men hvis der vej greb nok til at man kunne kontrastyre og den så kunne skifte retning, så var der vejgreb nok til at redde den, du har nok styret kontra for meget/for hurtigt og koblet ud og dermed mistet noget af vejgrebet...


  • #22   6. mar 2015 Erik A.. ned med koblingen hvorfor dog det ??

    kører du rundt i et sving og træder koblingen ned for at få mere vejgreb ??


  • #23   6. mar 2015 Mirza ... For att stoppe evt. hjulspind eller blokkede hjul.... Det er hvad der fungere.. Har jo et par års erfaring med vinterføre


    Har man 4wd aktiveret så klampen i kælderen og drej forhjul i den retning du vil

    http://www.bilgalleri.dk/video/diverse-bil/50080-lidt_sjov_med_kussen



  • #24   6. mar 2015 helt enig Erik A, jeg gik heller ikke i panik, kom bare bag på mig der var så glat!!!

    og ja, jeg trykkede koblingen ned i et forsøg på at få hulende til at få greb.. hvis man giver gas og det er glat har det jo ingen effekt, det giver jo ikke mere greb!!! og bremse havde heller ingen forskel gjort når man ikke har greb!!!


  • #25   6. mar 2015 i fleste glemmer at det var på grund af ekstremt glat fører!! vi er enige om at der altid er en chance for at rette op hvis det på tør asfalt eller i sne.. men på en isglat vej kan man intet gøre

  • #26   6. mar 2015 Nicolaj .. Med rette dæk har man også chance på blank is .... Altså pigdæk ..

  • #27   6. mar 2015 Gjorde samme tricks en vinter på sommerdæk og en isglat vej.. klodser bremsen, den dykker til den ene side, styrer kontra også kommer bagenden eller os bare rundt, så der var det bare koblingen ned og vente på lortet stopper... Nåede self. at hænge på bunden i kanten af marken, så måtter alligevel tilkalde en til at trække mig ud, men syntes sku ikke der var noget man kunne gøre der for at redde den, du har jo iforvejen så lidt greb at gøre godt med...

  • #28   6. mar 2015 jaa det køre de færreste folk på i Danmark smiley

  • #29   6. mar 2015 Nicolaj .. Nææ men med det danske vinterføre burde folk overveje det

  • #30   6. mar 2015 kobler man ud mister man alt mekanisk greb,det aldrig noget man burde gøre... så er man da først henvist til at være passager

  • #31   6. mar 2015 nej på is er der ikke ret meget at gøre, men jeg hæfter mig ved at du kunne rette den op, så har der jo været greb nok..

    Der skal godt nok være ekstremt glat = ren is før man skal trykke koblingen nede, det bedste er at forblive i gear, den modstand det yder giver dig vejgreb...


  • #32   6. mar 2015 Kan vi godt blive enige om er det forkerte at gøre i en overstyrings situration, men det giver vel mening i forbindelse med understyring for at undgå motorbremsning eller yderliger træk, altså bruge det grip man har til at få styret med?

  • #33   6. mar 2015 Dennis .. Hvis hjulene ike drejer rundt med samme hastighed som underlaget så er du fucked x 3 .. Med koblingen nede så har hjulene bedre chance for at opnå samme hastighed som underlaget = du kan styre dig ud af det

  • #34   6. mar 2015 Mirza .. På is er det kobling ned .. Burde du have lært da du tog kørekort .. En del af undervisningen på glatbane ......

  • #36   6. mar 2015 I forbindelse med en understyring giver det endnu mindre mening at koble ud..

    Du vil gerne have vejgreb igen, hvis man understyrer så kører man for hurtigt, så skal man forblive i gear og ikke dreje for meget, man skal lige dreje rattet lidt tilbage mens man bremser en smule for at sætte farten ned og samtidig få lidt vægt på forhjulene..

    Erik A.. jeg tror nok jeg ville gøre som Dennis siger, han er trods alt racerkører, i løbet af et 15 minutter løb i regnvejr kan man sagtens være tæt på at køre galt 30-50 gange, og man kobler sgu ikke ud det er helt sikkert !


  • #37   6. mar 2015 Hvis man først har mistet vejgrebet skal man ikke røre koblingen men derimod gassen så man kan styre udskridningen, man kan altid vende bilen den vej man vil.

  • #38   6. mar 2015 hvorfor dennis??? hvis du kommer i 4 gear ned 50 km/t og trykker på bremsen, den blokere med det samme... så nu skal hjulende op i samme hastighed som før så den får greb igen, det kan du ikke ved ikke at trykke på koblingen så de får frit løb... hvis man bare slipper speederen og holder den i gear, så ved man intet om hvor hurtigt ens hul de køre? i for lavt et gear og de vil blokere , et for højt og de vil bare snure rundt... intet der hjælper for at vinde føret tilbage på en isglat vej

  • #39   6. mar 2015 Mirza .. Kom til Norge og kør en vinter .. Med den indstilling til glatkørsel så overlever du ikke den første weekend uden at skulle i grøften ....

  • #40   6. mar 2015 ja i regnvejr og på tør asfalt er vi alle enige om at den skal forblive i Gear. men køre man på rent is så det at koble ud der er ens eneste chance.... har kørt en del off road og ved alt til at man skal holde den i gear så den ikke skrider ud på stejle bakker... lidt det samme


  • #41   6. mar 2015 mirza og dennis, i snakker om race. præcis som min kammerat.... men det er jo ikke på en isglat vej uden pigdæk vel... det på en våd eller tør vej hvor der er rigeligt med greb!!!

  • #42   6. mar 2015 Koblingen kan kun bruges i opløbet af en udskridning uanset hvad underlag man kører på.

  • #43   6. mar 2015 Erik A..

    Jeg vidste ikke at der var forskel på 20-30cm sne eller sort is i Danmark og Norge.. I Norge optræder fænomenet oftere, men sne og is er for pokker sne og is..

    Hvis du betvivler mine køreegenskaber i vådt føre, så kan du kigge med her, jeg kan love dig for hvis jeg havde trådt koblingen ned her så havde jeg endt i sandkassen eller det der er værre..

    www.youtube.com/watch?v=YzPXRqm2M_s


  • #44   6. mar 2015 Mirza kender du den følelse at man ikke når igennem og man bare skulle have unladt at svare i første omgang smiley

    hvis du har blokeret hjulene pga bremsen ,og du fortsætter med at bremse så hjælper det sgu ikke at trykke koblingen ned , derimod lette trykket på bremsen og få hjulene til at rotere igen , ved at koble ud mister du alt styring UDOVER det du har i rattet , men er du virkelig ude og skide så skal der sgu oftest mere end rat input til at redde din røv... når du så har fået hjulene til at rotere og du så kobler ind igen så får du det her spark i røven som giver en masse vægt på forhjulene som gør den overstyring du har gang i ENDNU værre ...

    Erik A , nu har jeg efterhånden lavet 8 events på en is sø i Finland med mitsubishi evo og subaru biler med awd , og ALDRIG i livet har jeg haft brug for at koble ud for at redde nogen situation der har noget med overstyring og understyring at gøre , faktisk så har jeg kun måtte koble ud i en krise situatiuon 1 gang i de snart 20 år jeg har haft med køreteknik og bane kørsel at gøre og det var en gang hvor gas kablet satte sig fast i en fwd bil hen over hoppet på sturup raceway ..


  • #45   6. mar 2015 pind du kan ikke styre en udskridning på gassen hvis ikke den har noget greb.... det virker jo tværtimod modsat

  • #46   6. mar 2015 Mirza .. Somsagt .. Du ville ikke klare en aften i taxa i Norge uden at køre i grøften med den indstilling du har


    STOR forskel på at køre på bane i regnvejr også køre i sne/is


  • #47   6. mar 2015 dennis var det på almindelige dæk iden pigge??

  • #48   6. mar 2015 Som sagt der er stor forskel på den danske sne og den norske..

    Jo Dennis, den følelse har jeg hele tiden her på BG smiley

    Jeg trækker mig, Erik DU har ret smiley


  • #49   6. mar 2015 dem i Finland er på alm vinterdæk ja... og det er det hvert år. Pigdæk har mere greb absolut men det hæver så også farten en hel del i event bilerne , og når det så går i ged så er hastigheden højere og har ens gæster ikke styr på det basale med at køre i glat føre så er chancen for at redde bilen ikke meget bedre på pigdæk....

  • #50   6. mar 2015 Dennis .. Ja da køre du i en bil med 4WD ikke 2WD ..

    Som skrevet længere oppe .. Er det en 4WD bil så speeder i bund og forhjul i den retning du vil .....

    Flot har du har været med til at lave sådanne kurser i Finland ..

    Vi var på kørekursus på Gols fjellet på Tislei fjorden for at lære at håndtere bilen på is/glat vej .. Det kursus har jeg så fået 6 gange (Hver sæsom start)
    Oven i har jeg været på kørekursus som ambulance og politi folk normalt får i Norge
    Kursus i at styre i glat føre med højhastighed ... Er en af de få danskere der er godkendt til udrykningskørsel i Norge

    Så nej jeg ved bestemt ikke noget som helst om glatkørsel

    Udover det så boede jeg 18km fra Tislei fjorden og vi var der et par gange i ugen bare for at lege rundt


  • #51   6. mar 2015 Der er også meget større modstand i sne med is, en bare is. smiley

  • #52   6. mar 2015 Nicolai
    Det kan jeg da love dig for at jeg kan, hvis min baghjulstrækker ikke drejer på rattet og det ikke hjælper at slippe gassen (for at få vægt på forhjulene), så drejer jeg med bagenden ved at træde på speederen.

    Og lad os sige at bilen glider sidelæns mod en lygtepæl, her skal man igen træde på speederen for at få den rundt, og det gælder også forhjulstrækkere, man vil ikke rammes i siden.


  • #53   6. mar 2015 Tjaa argumenter som at Norsk sne er mere glat end Dansk sne kan vi sgu ikke hamle op med. smiley

  • #54   6. mar 2015 Det derfor de har så mange suveræne norske rally kører pga det sne der Pind ... NÅÅ Nej vent de alle fra Finland , så er sneen nok ENDNU glattere deroppe AV min arm...

  • #55   6. mar 2015 Pind .. Omvendt ..Mere bid i det Norske som Danske .. Men det er pga tempratur ..

    Omkring 10-15 minusgrader så ændre sneen sig så den ikke er så glat mere.. Men dæk betyder også meget ... Der er STOR forskel på de normale danske vinterdæk og de nordiske vinterdæk

    Danske er lavet til kold våd vej og de nordiske sne og is


  • #56   6. mar 2015 Dennis... Petter Solberg er da Norsk

  • #58   6. mar 2015 Norsk sne -10 grader = glat
    Dansk sne -10 grader = knap så glat

    Det svarer jo til at vandet er vådere i Norge.


  • #59   6. mar 2015 Ja petter er skam dygtig , han må have trænet en del i Finland smiley en yderst sympatisk og rar person..

  • #60   6. mar 2015 Folk er idioter i trafikken. Du SKAL kontrastyre, men ikke ret meget, og så skal du lade BILEN gøre arbejdet. Alt for mange idioter flår bare i rattet, og så først den ene vej, bagefter den anden, og til sidst ryger de ad helvedes til.

    Og hold foden fra bremsen når du drejer eller forsøger at rette op, såfremt det er muligt!


  • #61   6. mar 2015 ??4x4 skal bare have mere gas så retter den sig selv op smiley

  • #62   6. mar 2015 Jeg har kørt med FWD, RWD og 4WD med og uden pigge , og har skredet ud med alle modellerne i sne is og aquaplanning, nogen gange går den, nogen gange ikke. Længere er den ikke

    Vigtigt er det dog at have " is" i maven, for skriger du hysterisk og river i rattet så går det først galt!

    Mht kobling så lad ALTID hjulene være koblet til motoren så du kan få kontrol, en del af din energi vil blive ædt denne vej. Hverken ABS eller 4wd vil hjælpe dig i en udskridning der er du på lige linie med en gammel FWD uden ABS. Måske kunne den være redet måske ikke. Jeg mener selv jeg er en af de bedre chaufføre på vejene, men det hjalp ikke da uheldet var ude og min bil blev revet over.


  • #63   6. mar 2015 I Norge er det lovpligtigt at køre med koblingen nede, ellers har man bare ikke vejgreb så glat er der.

  • #64   6. mar 2015 Dennis J .. Han er ofte at finde på Tislei fjorden ..

  • #65   6. mar 2015 med hans knægt vil jeg tro smiley

  • #66   7. mar 2015 Slap af...
    Du er ikke kørt galt... Det der er sket er at du har kørt for mange km i træk, på flad landevej... Så har en landknuser en indbygget mekanisme som giver et ryk i styretøjet, hver gang den ser en lækker mark... Løsningen er bare at hugge kæppen i bund og fortsætte ud over markerne, der vil den også køre meget bedre end på vej...


  • #67   11. mar 2015 Alle ved at: Jo større flade der er i berøring med underlaget, desto bedre vejgreb.

    Ergo må det bedste jo være at styre 180 grader kontra og smide den på taget.

    I norge er det bedst med pigtag.


  • #68   12. mar 2015 Hvad der er endnu mere vigtigt, er da at man KENDER SIN BIL. Ved man hvordan den reagerer i ekstreme situationer, ved man også hvordan man kan redde den - eller hvad man kan gøre, for at mindske skaderne. Dette kræver jo så, at man har "leget" med sin bil omkring de grænser, så man ved hvor langt ud man kan presse bilen, før det går galt smiley

  • #69   13. mar 2015 Det er nu vigtigere at kende fysikken og matematikken, så kan man køre meget tæt på grænsen uanset om det er en cykel, motorcykel eller bil man skal køre for første gang..

  • #70   13. mar 2015 Det er rigtig. Har man fuldstændig fejlfortolket de grundlæggende "regler", ja så kommer man ikke langt

  • #71   13. mar 2015 JEG har engang spist en is i Norge, den var væsentlig mere iset, end de danske is - kan det passe?

  • #72   13. mar 2015 Ja det passer meget godt, det har et eller andet at gøre med at isen befinder sig i Norge... smiley

Kommentér på:
kørte galt!!

Annonce