kørte galt!! {{forumTopicSubject}}
heej alle
her forrig mandags kørte jeg galt lige før et sving! kørte ca 50 km/t da vejen var mælkehvid. jeg bremsede lige lidt hårdt inden svinget for at finde ud af hvor glat der var! det skulle jeg ikke gøre, da det fik bilen til at skride ud, jeg styrede kontra og den slog over til den anden side, men længere ud med røven! styrede kontra igen og den røg derefter hele vejen rundt og sidelæns ud på marken!!!
mit spørgsmål er så om man kan rede en bil der først har mistet vejgrebet på den måde? min kammerat der køre Roadracing mener stærkt at hvis jeg kunne kontrastyre havde den greb på forhjulende og kunne derfor redes!!! jeg mener at når en bil i så glat føre kommer ude af kontrol på den måde skal man bare håber på det bedste og holde fast!!!
hvad er jeres mening om det?
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
det da noget af det dummeste jeg har hørt nogensinde ....
er det en FWD bil så har du højst sandsynligt drejet for meget kontra i første omgang , i en fwd bil skal man give den max gas for at rette den op , grunden til den så har over korregeret er fordi du har styret for meget i din korrektion , GAS og en halv omgang på rattet så burde du kunne rette det meste op... men husk at ret op efterhånden bilen retter op...
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
mar 2012
Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 605
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
nu køre de jo heller ikke galt i biler der vejer over 2 tons...
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Ned med koblingen .. Slip bremsen og styr dig ud af det.. Godt være det koster en tur af vejen uanset men med så meget kontrol at man selv bestemmer hvor og hvordan
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Om du kunne redde den er umuligt at svare på, men hvis der vej greb nok til at man kunne kontrastyre og den så kunne skifte retning, så var der vejgreb nok til at redde den, du har nok styret kontra for meget/for hurtigt og koblet ud og dermed mistet noget af vejgrebet...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
kører du rundt i et sving og træder koblingen ned for at få mere vejgreb ??
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Har man 4wd aktiveret så klampen i kælderen og drej forhjul i den retning du vil
http://www.bilgalleri.dk/video/diverse-bil/50080-lidt_sjov_med_kussen
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
og ja, jeg trykkede koblingen ned i et forsøg på at få hulende til at få greb.. hvis man giver gas og det er glat har det jo ingen effekt, det giver jo ikke mere greb!!! og bremse havde heller ingen forskel gjort når man ikke har greb!!!
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.665
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Der skal godt nok være ekstremt glat = ren is før man skal trykke koblingen nede, det bedste er at forblive i gear, den modstand det yder giver dig vejgreb...
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.665
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Du vil gerne have vejgreb igen, hvis man understyrer så kører man for hurtigt, så skal man forblive i gear og ikke dreje for meget, man skal lige dreje rattet lidt tilbage mens man bremser en smule for at sætte farten ned og samtidig få lidt vægt på forhjulene..
Erik A.. jeg tror nok jeg ville gøre som Dennis siger, han er trods alt racerkører, i løbet af et 15 minutter løb i regnvejr kan man sagtens være tæt på at køre galt 30-50 gange, og man kobler sgu ikke ud det er helt sikkert !
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Jeg vidste ikke at der var forskel på 20-30cm sne eller sort is i Danmark og Norge.. I Norge optræder fænomenet oftere, men sne og is er for pokker sne og is..
Hvis du betvivler mine køreegenskaber i vådt føre, så kan du kigge med her, jeg kan love dig for hvis jeg havde trådt koblingen ned her så havde jeg endt i sandkassen eller det der er værre..
www.youtube.com/watch?v=YzPXRqm2M_s
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
hvis du har blokeret hjulene pga bremsen ,og du fortsætter med at bremse så hjælper det sgu ikke at trykke koblingen ned , derimod lette trykket på bremsen og få hjulene til at rotere igen , ved at koble ud mister du alt styring UDOVER det du har i rattet , men er du virkelig ude og skide så skal der sgu oftest mere end rat input til at redde din røv... når du så har fået hjulene til at rotere og du så kobler ind igen så får du det her spark i røven som giver en masse vægt på forhjulene som gør den overstyring du har gang i ENDNU værre ...
Erik A , nu har jeg efterhånden lavet 8 events på en is sø i Finland med mitsubishi evo og subaru biler med awd , og ALDRIG i livet har jeg haft brug for at koble ud for at redde nogen situation der har noget med overstyring og understyring at gøre , faktisk så har jeg kun måtte koble ud i en krise situatiuon 1 gang i de snart 20 år jeg har haft med køreteknik og bane kørsel at gøre og det var en gang hvor gas kablet satte sig fast i en fwd bil hen over hoppet på sturup raceway ..
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
STOR forskel på at køre på bane i regnvejr også køre i sne/is
feb 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 211 Svar: 886
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Jo Dennis, den følelse har jeg hele tiden her på BG
Jeg trækker mig, Erik DU har ret
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Som skrevet længere oppe .. Er det en 4WD bil så speeder i bund og forhjul i den retning du vil .....
Flot har du har været med til at lave sådanne kurser i Finland ..
Vi var på kørekursus på Gols fjellet på Tislei fjorden for at lære at håndtere bilen på is/glat vej .. Det kursus har jeg så fået 6 gange (Hver sæsom start)
Oven i har jeg været på kørekursus som ambulance og politi folk normalt får i Norge
Kursus i at styre i glat føre med højhastighed ... Er en af de få danskere der er godkendt til udrykningskørsel i Norge
Så nej jeg ved bestemt ikke noget som helst om glatkørsel
Udover det så boede jeg 18km fra Tislei fjorden og vi var der et par gange i ugen bare for at lege rundt
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Det kan jeg da love dig for at jeg kan, hvis min baghjulstrækker ikke drejer på rattet og det ikke hjælper at slippe gassen (for at få vægt på forhjulene), så drejer jeg med bagenden ved at træde på speederen.
Og lad os sige at bilen glider sidelæns mod en lygtepæl, her skal man igen træde på speederen for at få den rundt, og det gælder også forhjulstrækkere, man vil ikke rammes i siden.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Omkring 10-15 minusgrader så ændre sneen sig så den ikke er så glat mere.. Men dæk betyder også meget ... Der er STOR forskel på de normale danske vinterdæk og de nordiske vinterdæk
Danske er lavet til kold våd vej og de nordiske sne og is
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Dansk sne -10 grader = knap så glat
Det svarer jo til at vandet er vådere i Norge.
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
jan 2009
Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 3.175
Og hold foden fra bremsen når du drejer eller forsøger at rette op, såfremt det er muligt!
jun 2011
Følger: 86 Følgere: 92 Biler: 8 Emner: 38 Svar: 124
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 787
Vigtigt er det dog at have " is" i maven, for skriger du hysterisk og river i rattet så går det først galt!
Mht kobling så lad ALTID hjulene være koblet til motoren så du kan få kontrol, en del af din energi vil blive ædt denne vej. Hverken ABS eller 4wd vil hjælpe dig i en udskridning der er du på lige linie med en gammel FWD uden ABS. Måske kunne den være redet måske ikke. Jeg mener selv jeg er en af de bedre chaufføre på vejene, men det hjalp ikke da uheldet var ude og min bil blev revet over.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.567
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Du er ikke kørt galt... Det der er sket er at du har kørt for mange km i træk, på flad landevej... Så har en landknuser en indbygget mekanisme som giver et ryk i styretøjet, hver gang den ser en lækker mark... Løsningen er bare at hugge kæppen i bund og fortsætte ud over markerne, der vil den også køre meget bedre end på vej...
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.688
Ergo må det bedste jo være at styre 180 grader kontra og smide den på taget.
I norge er det bedst med pigtag.
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 61 Biler: 8 Emner: 129 Svar: 2.587
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
kørte galt!!