{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

Læreplads Stort eller lille værksted {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået læreplads hos et stort og et lille værksted.
Men har svært ved at bestemme mig for hvilken en jeg skal vælge.
Det store er et autoriseret værksted med kun et slags mærke.
Det lille værksted er alle mærker med fokus på Folkevogn og Audi.
- Fordele og Ulemper ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Læreplads Stort eller lille værksted
  • #1   15. jun 2015 Fordele ved en lille værksted du får love til at prøve meget mere.
    stort værksted du arbejder måske i sammen bil, og måske kun den ene mærke, men de får da selvfølgelig love til at arbejde med andre mærke.

    men lille værksted er sjover at arbejde på, da stort værksted bare sætter en tester på, som fortæller ca hvor fejlen er , så er det lidt nemer som i gamle dage hvor man skulle stille n bil ind efter gehør , tænker på gamle biler med platiner , men der vil altid være delte meninger, så bund og grund er det helt op til dig selv, hvor du mere du får det bedst med at være.


  • #2   15. jun 2015 Tag det lille værksted, du får en mere allround viden, det store er du låst til et mærke og får ingen viden om andre mærker

  • #4   15. jun 2015 hvis det stod til mig ville jeg vælge det lille værksted da de store har mange service af nyere biler

  • #6   15. jun 2015 ville vælge det store mærkeværksted.
    så du kan specialiserer dig inden for nogle bestemte mærker, det er dejligt at man virkelig har styr på det man laver, og at man har en stor viden omkring det man laver.

    i stedet for bare at have en lille viden inden for en masse mærker.


  • #8   15. jun 2015 Du skal uden tvivl tage det lille.
    Du risikerer på et stort mækeværksted kun at rydde op 1. år, og gå sammen med en svend de næste 2 år.

    Vi har haft en nyudlært svend fra et større mærksværksted i en periode, og han var ikke længere end vores 1. års lærlinge.


  • #9   15. jun 2015 Jeg ville vælge det lille, da man som sagt for tit lov til at lave/prøve mere + flere forskellige bilmærker, hvor man derimord ved et stort autoriseret værksted, tit bare laver dækskift, bremser, service, og andre småting.

  • #10   15. jun 2015 Helt klart det lille. Du bliver mere alsidig og det andet har kun ET mærke, der er ingen tvivl om hvad du skal.
    Du er godt nok heldig at du har 2 at vælge imellem.


  • #11   15. jun 2015 Jeg er udlært på et stort mærkeværksted, og derefter ansat hos et lille værksted. På det store, lærer man at arbejde hurtigt og effektivt. Men lærer kun om mærkesygdomme. Dvs. Nu var jeg f.eks. Hos Toyota. De tager sjældent en toppakning, de slider ikke undervognsdele, kort sagt, så går de sjældent i stykker. Så man bliver rigtig hurtig til at lave service, bremser, dæk osv.

    På det lille værksted lærte jeg mere, det første år, end hvad jeg havde gjort i hele min læretid. Der syntes jeg man lærer mere om systemer og bilers opbygning på tværs af mærker. F.eks når man lærer om de forskellige bosch, Delphi og Siemens systemer, så kan man pludselig fejlsøge på måske 80% af alle nyere diesel biler. Så finder man ud af at fords powershift skal serviceres på samme måde som vw's dsg. Man lærer 1.6 PSA diesel motoren at kende, i de forskellige udgaver den er lavet i hos de forskellige mærker. Men man bliver tilgengæld også nødt til at indse at det bare ikke er alt man kan lave, og simpelthen sende nogle biler videre til mærkeværksted. Jeg vil sige at en mekaniker hos et lille værksted, eller frit værksted passer vidst bedre ind her, bare kender biler bedre. Hvor mekanikere der er uddannet på mærkeværksted og bliver hos det mærke, er ekspert på det enkelte mærke og evt. Søskende mærker.


  • #12   15. jun 2015 Jeg kan så fortælle om sådan en mandag som idag, på et lille værksted. Startede med at fejlsøge efter mislyd fra undervogn ved ujævnheder, bilen havde været på et andet værksted og de kunne ikke finde fejlen (defekt støddæmper) efterfølgende hjalp jeg vores lærling med at gøre en skade op på en bil der havde påkørt et rådyr. Så skiftede jeg bagtøj bøsninger på en bmw e36 som jeg havde pillet bagtøjet af på i fredags. Den skal så 4 hjulsudmåles imorgen. Derefter skiftede jeg egr ventil på en audi a5 og til sidst fejlsøgte jeg på en skoda Citigo der ikke kunne starte (defekt stelkabel) sluttede så af med at lukke firmaet da chefen smuttede før tid.

  • #13   15. jun 2015 Jeg arbejder hos et mærkeværksted, hvor vi har 70-80 postbiler vi reparerer på.
    Så det er langt fra småting jeg får lov til.
    Men de fejler så også alt!

    Kan være jeg bare har været heldig, for jeg rydder stortset aldrig op, og går aldrig med en Svend.
    Jeg får lov til at gøre tingene selv smiley


Kommentér på:
Læreplads Stort eller lille værksted

Annonce