Kompressor valg {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg står og skal bruge en kompressor til hobby brug, den skal bruges til luftpistol og luftnøgle (undervognsskift, hjul afmontering, og til lidt knallert arbejde.)
Jeg har læst mig til at folk foreslår noget på minimum 300 liter/min.
Og ud fra det har jeg fundet frem til disse 2 :
3.0 hk 24 liter
http://www.harald-nyborg.dk/p7390/quin-air-kompressor-3-hk-2-cyl
2.5 hk 50 liter
http://www.harald-nyborg.dk/p5913/scheppach-kompressor-2-5hk-50l
Hvad ville i tage ? Prisen er jo stort set ens.
Ydeevnen på den med 3 hk er jo meget god med de 400l/min, men den har en lille 24 liter tank.
Hvorimod den anden med 2,5 hk og 280l/min er en smule under i ydelse, men har en 50 liter tank.
På forhånd tak
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
Min far købte en tidligere version af den, for år tilbage, med samme specs... Den kan knap og nap trække en luftnøgle. Den kan da nok liiige hive en hjulbolt af der er spændt efter foreskrifterne, men så heller ikke mere. Den taber MEGET hurtigt pusten.
Ved ikke med den anden
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 157
Og jo jo... har selv været der, så har da lidt af deres skammel liggende i garagen...
Men ser man bort fra det, så kommer det jo an på hvor mange L/min. dit værktøj bruger.
Hvis værktøjets forbrug holder sig en del under 400L/min så burde den 3Hk jo kunne klare det, og bruger det i nærheden af 400L/min så kommer den jo til at køre max./konstant for at følge med, og vil jo lige med det samme tabe pusten hvis forbruget er oppe på/over de 400L/min.
Men mig bekendt så bruger en luftnøgle mere en 400L/min.... så for mig at se er den for lille uanset hvad.
Kompressoren er for lille, eller om ikke andet så da absolut minimum til hobby brug.
Tanken... tja, den er jo faktisk næsten ikke tilstede. Men der er det måske muligt at finde en ekstra tryk-tank og tilslutte... det ville jo kunne hjælpe lidt på spidsbelastningerne.
Den 2,5 Hk er langt underlegen, 280L/min rækker røv...
Den har så godt nok dobbel så stor tank... HELE 50L....
Med 8bar gir det mig bekendt 400L luft, så selvom kompressoren knokler alt den kan, så vil selv en lille svag luftnøgle ha tømt tanken og må opgive efter godt og vel 1 minuts tid.
Ved godt man måske ikke så tit står og banker en luftnøgle af konstant i 1 minut.... men den er bare for lille. Tanken er for lille og kompressoren er helt til grin med hensyn til luftværktøj.
Den burde slet ikke overvejes til andet end at pumpe dæk og evt. til en trykluft-pistol til at blæse arbejdsbordet rent med.
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 157
De 280L/min og 400L/min. Det er slagvolumen på kompressoren og har intet med den effektive L/min at gøre....
Den er med garanti langt mindre.
Sååå... et godt råd.... find noget støre.
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
apr 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 32 Svar: 441
så jeg er fint tilfreds med den kompressor fra biltema, med en kvalitets luftnøgle klare den det fint!
Tim C
mar 2010
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 31
Tim C, hvilken en siger du at du havde købt ?
Kompressor valg