{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.808 visninger | Oprettet:

Løn eller afspadsering ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa BG.

Jeg håber i kan hjælpe mig med at løse mit problem.

Til dagligt er jeg mekaniker lærling, men samtidig med det har jeg et bijob ved siden af for at tjene lidt flere penge.

Da jeg havde ferie fra mit værksted, brugte jeg hele min ferie ude på mit bijob for at få de flere penge ind.

Alt i alt ender jeg med at have 170 timer i + da jeg kun er ansat til 10 timer om ugen, eller rettere sagt 40 timer om måneden.
Her den anden dag få jeg satme af vide at jeg højst sandsynlig skal afspadsere mine timer i stedet for at få min hård knoklede penge udbetalt ?!
Det skal selvfølgelig også nævnes at det er butik der er mit bijob.

Kan en arbejdsgiver godt forlange at jeg skal afspadsere mine timer uden at have en klar aftale med mig?
Jeg er medlem af Dansk Metal og nu er jeg også blevet medlem af HK, men HK ville ikke hjælpe mig fordi jeg ikke har været medlem særlig længe?

Har prøvet søge på nettet efter nogen info, men syntes der er så meget forvirring omkring :-(..

Mvh Marco

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løn eller afspadsering ?
  • #1   15. aug 2015 Det er da ikke et spørgsmål om ikke at få pengene, du har jo stadig fået løn, det betyder jo bare at du så ikke skal komme på arbejde de næste 4 måneder

• #2   15. aug 2015 I øvrigt har i vel heller ikke haft en aftale om at det skal udbetales, men du må ind og se i din overenskomst.

• #3   15. aug 2015 Anders N.

Jeg plejer at få dem udbetalt.

Du må gerne kalde mig en skovl. Men jeg får da ikke nogen løn hvis ikke jeg arbejder ^^?

• #4   15. aug 2015 Du må heller ikke arbejde i din ferie samtidig med du får feriepenge, det er ulovligt.

• #5   15. aug 2015 Allan, det var ikke det jeg spurgte om..?

• berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 934
    #6   15. aug 2015 Du får netop løn når du afspadserer, istedet for at du får udbetalt de ekstra timer på en gang, får du dem istedet over 17 uger (når du er ansat til 10 timer/ugen) så får du den løn du normalt ville få for 10 timer, uden at møde på arbejde.

Men tag en snak med din chef, de fleste vil godt være med til at udbetale det, da det jo koster dem det samme i længden om de udbetaler det eller du får det som afspadsering.

• #7   15. aug 2015 Berndt k.

Jeg takker for svaret.

Men ville gerne arbejde stadigvæk, og derfor ville jeg gerne have mine penge. Skal have større bil :-).

• #9   15. aug 2015 Mener at Virksomheden selv bestemmer om overarbejdet bliver udbetalt eller om det skal afspadseres. Medmindre andet er aftalt mellem medarbejderen og arbejdsgiveren. Men du skal ikke hænge mig op på det.

Må jeg have lov at spørge hvilken butik du arbejder i? Altså virksomhed.

• #11   15. aug 2015 Det jeg mener er at hvis du går ind på fagforeningen og siger du har arbejdet i din ferie, så kan du nemt komme i klemme.

• #12   15. aug 2015 En femmer på at det er fakta.

Kig i din ansættelseskontrakt, der burde det stå ret klart.

• berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 934
    #13   15. aug 2015 Det kan da ikke være fakta, der står i hans profil han er 21, fakta ansætter da kun 1-2 personer pr butik over 18, og det er lederen og 1. assistenten, er ihvertfald længe siden jeg har set en medarbejder i en fakta butik over 18, udover lederen/1. assistenten

• #15   15. aug 2015 Det kan de godt, hvis du kun er ansat til 10 timer, så skal de kun udbetale 10 timer til dig. Resten skal de så vurdere om du skal afspadsere, eller få udbetalt.
    Jeg er funktionær ansat, og har været det i flere firmaer. Og der er stor forskel på hvad de har af retningslinjer. Som regel siger man at man skal afspadsere overarbejde, som dit så er. Men enkelte steder har jeg inden det blev krise tider kunne få det udbetalt.

Men det er jo dem der laver reglerne. Men jeg gætter på du ikke er ansat som funktionær ? Hvad er din stillings betegnelse ?

• #16   16. aug 2015 Hvis det står til de store fagforbund, så ser de helst at man afspadsere.. De mener at man får mest ud af at afspadsere, hvor de fleste selv mener at de heller vil have pengene med det samme..

• #17   16. aug 2015 Om man skal afspasere eller kan få overtid udbetalt er forskelligt fra firma til firma. Og #4 har du noget Jura på det?, for lige det der har jeg godtnok gjort mange år i træk uden nogen har fortrukket en mine.

• #18   16. aug 2015 Berndt, du har tydeligvis ikke styr på hvad du snakker om.

Jeg er ansat i en mindre fakta, der er vi 8 over 18. Inklusiv cheferne... Det skyldes der skal være nogle over 18 til at lukke butikken.

• #19   16. aug 2015 Må jeg arbejde i ferien?

Du må som hovedregel ikke udføre lønnet arbejde, mens du holder ferie. Hvis du gør det, kan Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kræve, at du indbetaler feriepenge til Arbejdsmarkedets Feriefond. Beløbet skal svare til de dage, du har arbejdet.
    Eksempel

Du holder tre ugers ferie, men samtidig arbejder du og får løn for ti dage. Derfor skal du indbetale de feriepenge, der svarer til ti dage.

Det samme gælder, hvis du i ferien får fx arbejdsløshedsdagpenge eller kontanthjælp.

Hvis du inden ferien har flere arbejdsgivere samtidig, kan du holde ferie fra den ene arbejdsgiver og fortsat arbejde for de andre. Du må dog ikke påtage dig mere arbejde for disse andre arbejdsgivere, end du normalt udfører for dem.

Du må gerne studere og holde ferie samtidig. Hvis du har arbejde ved siden af studierne, skal du holde ferie fra arbejdet.

• #20   16. aug 2015 Once, men det har jeg så gjort før i tiden med kun 1 job. Nu har jeg så i princippet 4

• #21   16. aug 2015 Danger du spurgte om noget jura https://www.borger.dk/Sider/Naar-du-skal-holde-ferie.aspx

• #22   16. aug 2015 Once, ok. Men er ikke en eneste af mine chefer eller steder jeg har haft arbejdet der har sagt noget til. Det er jo trods alt mine penge og kun mine penge.

• #23   16. aug 2015 Men er ikke en eneste af mine chefer eller steder jeg har haft arbejdet der har sagt noget til

Nu er det så heller ikke deres job at holde styr på om du holder ferie fra fra andre arbejdspladser. Seriøst det er dit eget ansvar at overholde reglerne for ferie og ikke din chef. Han skal da ikke rende og holde dig i hånd og se om du gør, hvad loven siger angående ferie.

• #24   16. aug 2015 Jamen det er ikke min skyld!!!!!!!!!!!

• #25   17. aug 2015 Anders, Jeg er stedfortræder i en dagligvare butik..

• #26   17. aug 2015 Uanset hvad,så er der da ikke nogen som er ansat i 10 timer om ugen som er interreseret i at afspacere det burde en chef da også vide,og op i rxven med om du arbejder i din ferie,det bliver da kun et problem hvis du bliver arbejdsløs og skal ind over akassen

• #27   17. aug 2015 Henning P.

Nej lige præcis. Jeg har jo taget alle de vagter for at få de flere penge.

Jeg plejede også at få alle mine overtimer udbetalt, men efter som vi har fået ny distrikt chef er han begyndt på det show med at skulle afspadsere.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at jeg skal til at forhandle om mine egne timer.

Har også fået kigget mine kontrakter igennem, og jeg kan ikke finde noget som helst omkring løn/afspadsere.

Om ikke andet, det er jo fuldstændig lige gyldigt med det afspadsering. Jeg skal jo alligevel på arbejde som lærling. Så kommer og ikke til at føle på det, som hvis jeg fik pengene..

Mvh

• #28   17. aug 2015 Marco nu er det så ikke dig der bestemmer det. Men chefen i butikken. Hvorfor skal han betale dig for at stå i butikken den dag der intet er at lave, når han kan sende dig hjem med afspadsering?

• #29   17. aug 2015 Onecupontime

Nu er det sådan at vi kun er 2 i hele butikken, HELE dage.

Vi møder fra 07:00 til 20:15. Min chef sender mig ikke hjem, efter som vi kun er 2 i butikken hele dagen.

Og hvis vi endelig er 3, er det fordi der virkelig er travlt, eller forbi der er kommet så mange varer, at der er svært at nå det hele. Om ikke andet, hvis vi så når det til en rimelig tid, dvs jeg er 3 manden der har hjulpet, så sender hun mig selvfølgelig hjem efter som der ikke er noget at lavet, men det ændrer jo på det faktum at jeg stadig har arbejdet 4 timer..

Men ja jeg kan godt se at det er tåbelige, at have en medarbejdere på arbejde hvis ikke der er noget at lave, men den tid jeg har været der, ville jeg da selvfølgelig gerne have løn for.

• #30   17. aug 2015 men den tid jeg har været der, ville jeg da selvfølgelig gerne have løn for.

Det får du da også. Han er ikke forpligtet til at udbetale dem til dig bare fordi du vil have det sådan.

Og hvis du kun har 10 timer om ugen, så kan du da ikke være der hele dagen.

• #31   17. aug 2015 Jeg er da hellere ikke forpligtet til at afspadsere hvis ikke der har været en klar aftale om det?

Det er også lige meget, skal snakke med fagforeningen. Så må de forklarer mig reglerne omrking.

Takker for en god debat.

• #32   17. aug 2015 Afspadsering
    Hovedreglen er, at arbejde udover 37 timer pr. uge afspadseres i forholdet 1:1 (§ 4, stk. 2) – uanset om det er egentligt pålagt merarbejde eller blot merarbejde, der følger af den ansvar-lige løsning af arbejdsopgaverne. Det påhviler selskabet (lederne) og medarbejderen at søge arbejdet tilrettelagt således, at arbejdets tidsmæssige omfang set over en længere periode ikke væsentligt overstiger den almindelige arbejdstid (37 t/uge). Hvis dette ikke kan lade sig gøre – altså at planlægge opgaverne så de matcher 37 t/uge – skal merarbejdet afspadseres.

• #33   19. aug 2015 Once, så du mener heller ikke chefen burde sige noget når han skriver under på at jeg har ferie i en bestemt periode, men sjovt nok stadig arbejder i samme firma med hans billigelse i den periode hvor at jeg har ferie smiley

• #34   19. aug 2015 Danger Dane tag nu lige og følg med. Har du 2 arbejde. Og du holder ferie fra det ene job. Så er det for hulen da ikke chef nr 2 opgave og holde øje med om du arbejder i din ferie fra job nr 1 eller ej.

• #35   20. aug 2015 Once, det siger jeg heller ikke. Men hvis man nu kun har 1 job, og tager ferie fra det job og stadig arbejder der i ferien så er chefen jo bekendt med det når at han har givet en ferie

• #36   20. aug 2015 Igen hvordan kan det blive din chefs problem? det er dig der vælger ikke at holde ferie. Det kan aldrig blive din chefs hovedpine at du vælger at arbejde. Den dag du ryger på dagpenge så er det ene og alene dit eget problem at du ikke har afholdt ferie som du skulle. Chefen har underskrevet du har søgt om ferie, men dig selv der vælger ikke at holde det. Ergo dit problem og ikke chefens

• #37   20. aug 2015 Da ikke hvis det er ulovligt ;). Så har han jo været medvidende om at det foregik og derved medskyldig. Og hvis min ferie er holdt (uagtet om jeg fik pengene eller reelt set holdte ferie), har da ikke en skid med a kassen at gøre. Hvis ferien er afholdt så har det da ikke noget at skulle have sagt

• #38   20. aug 2015 Onceuponatime.

Jeg bliver nødt til at rette dig, til det du skrev her den anden dag.

HK's overenskomst.

profilbillede
  • #39   20. aug 2015 Marco Ja det kommer da an på hvad ens overenskomst siger. Hvis du har en overenskomst hvad er så problemet og mening med dette emne?
    Danger Dane igen så er det kun DIG der bryder reglerne da det ig en kun er DIG der ikke har overholdt det der er blevet skrevet under på. Chefen har skrevet under på at du har søgt om ferie ergo han har ikke begået noget strafbart men det har du da du ikke valgte at holde ferie.

Har det intet med A kassen at gøre? Tjo den dag du skal have dagpenge og de ser på dine time antal og ser du har arbejdet samtidig med du har holdt feríe så får du intet for de dage. Så jo det har sgu noget med akassen at gøre.

• #40   20. aug 2015 Fordi jeg har snakket med min fagforening og de har givet mig det sort på Hvidt. Jeg kunne bare ikke selv finde det.

Og derfor kunne jeg ikke forstå det du skrev ..

• #42   20. aug 2015 Så må du jo fremlægge det for chefen

• #43   20. aug 2015 men husk du stadig kan få problemer da du ikke må tage flere timer hos ham mens du holder ferie.

Hvis du inden ferien har flere arbejdsgivere samtidig, kan du holde ferie fra den ene arbejdsgiver og fortsat arbejde for de andre. Du må dog ikke påtage dig mere arbejde for disse andre arbejdsgivere, end du normalt udfører for dem.

Kommentér på:
Løn eller afspadsering ?

Annonce