{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.313 visninger | Oprettet:

Gode tips til jobsamtale {{forumTopicSubject}}

Go aften BG
Jeg ved godt dette er MEGET off-topic, men håber alligevel i har lidt inputs.

Jeg skal til jobsamtale på onsdag og er i den forbindelse ved at forberede mig på bedste vis til samtalen. Der er tale om et job i den finansielle sektor. Da det er ved at være en del år siden jeg sidst var til jobsamtale, har jeg googlet et par guides rundt omkring på nettet, for at være lidt mere klar til samtalen.

Nu kan man jo aldrig vide, hvad man bliver spurgt om, men ud over at kende virksomheden helt til bunds, så er det vel godt at forberede sig på disse sædvanlige standardspørgsmål, som typisk kommer til en jobsamtale:

Men hvad skal man svare på et spørgsmål såsom:

"Hvis du får jobbet, hvor ser du så dig selv om 3-5 år?"

Det synes jeg er svært. Der er tale om et job her uden lederansvar.
Hvis man siger, at man går efter at blive chef, så siger man vel næsten implicit, at man enten 1) vil vippe den nuværende chef af pinden (det er ham der "interviewer" én) eller 2) at man vil søge over i en anden afdeling, hvis muligheden for at blive chef viser sig der.
Og siger man, at man godt kan se sig selv i det nuværende job og med de nuværende jobopgaver om 3-5 år, så siger man vel også, at man ikke er så ambitiøs. Jeg synes det er svært.
Hvad ville i sige? Personligt har jeg ikke decideret planer om at blive chef, men man ved jo aldrig, når den rette situation byder sig.

Mht. at man evt. bliver spurgt om at nævne 2-3 svagheder ved én selv, så må man vel bare være ærlig, uden af den grund at grave sig ned i et hul. Så kan man kalde det for "udviklingsområder" smiley

Kom gerne med jeres inputs. Mange tak på forhånd!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode tips til jobsamtale
  • #1   20. dec 2015 Hvis du får jobbet, hvor ser du så dig selv om 3-5 år?

Svar: I din stol.

• #7   20. dec 2015 Lad være med forberede dig alt for meget. Selvfølgelig må du godt lige sætte dig ind i hvad det er for et firma, men derudover så kom som du er...
    Folk er jo ikke dumme og hvis du bare fyrer det ene præfabrikerede svar af efter det andet, så lurer de dig hurtigt.
    Du har nogle færdigheder og dem kender du jo, så hvorfor skal du forberede dig på det? Det der kommer naturligt, er som regel også det mest troværdige.

Jeg har også engang fået den der "hvor ser du dig selv om 5 år?" og syntes det var et irriterende spørgsmål. Så jeg svarede ret kort: "Aner det ikke? Jeg bruger min tid og mit fokus på den opgave jeg er igang med nu." Intervieweren sagde at det faktisk var et forfriskende svar, for alle kommer med en ambitiøs smøre som gør dem selv til statsminister inden 5 år.

• #9   20. dec 2015 I Danmark investerer man typisk meget tid i oplæring af den enkelte arbejder. Det kan måske tage 1 år før man er oppe i fuld speed. Måske 2 år. Firmaet spilder sin tid hvis du smutter for hurtigt videre til noget andet. Så jeg synes du skal sige noget i retning af at du ønsker at blive i samme stilling.

• #10   20. dec 2015 Mange tak for jeres kommentarer - der kom en masse brugbare inputs smiley

Det er bestemt vigtigt at være ærlig og ikke svare dem efter munden. Efter jobsamtalen til mit nuværende job, og da de ringede og sagde jeg fik jobbet, fik jeg netop at vide, at det bl.a. var fordi jeg virkede meget ærlig og oprigtig. Selv synes jeg imidlertid, at jeg fik svaret med noget vrøvl, da de bl.a. spurgte om mine svage sider, men de må have opfattet det anderledes smiley

@Lucas J - Jeg er faktisk enig mht. oplæringen. I det job jeg skal til samtale om, er der bestemt også en lang indlæringsfase, og det tror jeg lidt, at man skal tage med i overvejelserne, når man svarer. Selvfølgelig skal man være ærlig, men jeg ved ærlig talt heller ikke, hvad jeg laver om 3-5 år - og hvis jeg skulle få jobbet og bliver glad for det, så kan jeg sagtens se mig i det også om 3-5 år. Jeg har ikke nogen klippefaste ambitioner om, at jeg SKAL være leder om senest 5 år eller lignende, men derfor kan man selvfølgelig godt være ambitiøs.

• #11   20. dec 2015 kom i god tid, ikke en time før som andre også nævner, men så det viser at du gerne vil og har styr på dit shit. vær ærlig, vær dig selv, og som andre også nævner må man gerne svare andet end det de plejer at høre, så viser det i min verden at du tænker lidt ud af boksen. du må gerne sige at du har en ambition om at blive chef engang, men om det er om 5 år eller 8 år kan ingen sige smiley

• #12   20. dec 2015 Der er så ufattelig mange klichéer, når det kommer til svar på spørgsmål til jobsamtale. Jeg synes ikke at standard svar altid passer - som eks. den med hvad man laver om 5 år.

Nogle virksomheder vil gerne have en medarbejder som er super ambitiøs, og nogle vil gerne have en medarbejder som har fokus på netop den rolle de får. Det er altid en god ide at danne sig et indtryk af hvad det er firmaet sætter pris på.

Jeg ville eks. hellere ansætte en som siger, at han/hun har ambitioner om at være den bedste indenfor sit arbejdsområde, end en der allerede tænker på næste karrierespring. Der er alt for mange der springer så ofte, at de aldrig når at mestre et job.

Mit råd er, at svare ærligt, og optimistisk, og tænk mindre på hvad det "korrekte" svar er. Det er dig de skal ansætte, så hvis ikke det du føler er dit ærlige svar passer dem, ja, så er der måske ikke et godt match.

• Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.257
    #13   21. dec 2015 Der er meget forskel på dem som interviewer.

Men et klassisk spørgsmål er:

Nævn 3 gode og dårlige ting om dig selv. Har også oplevet 5 ting et par gange.

Det er heller ikke usandsynligt at de beder om en personlighedstest inden / efter anden samtale. Ofte er der forskel på hvem der deltager til første og anden samtale. Og fokus kan også være meget forskelligt.

Held og lykke med det

• #14   21. dec 2015 I forhold til spørgsmålet om 3 svage sider, kan det være en god ide at fortælle hvorfor lige netop det er en udfordring og komme med eksempler fra ens tidligere jobs. På den måde ved intervieweren at man arbejder på det, og er med til at udvikle sig selv.
    Det samme hvis de spørger om 3 stærke sider. Der skal masser af eksempler på.

• Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.257
    #15   21. dec 2015 Agerskov sagde det hele.

Der er ikke nogen garanti for at de spørger, men det kan betale sig at have "øvet" lige den situation hjemme. Tøver man for længe til samtalen, er man nok ved at brygge noget sammen smiley

Ellers slap af og tænk på det som en samtale med gode bekendte.

Åh ja og gør dig selv den tjeneste at tjekke firmaet op på nettet og gerne den som interviewer dig. Så har du nogenlunde styr på tingene.

Aldrig sjovt at skulle svare "det er jeg ikke 100% sikker på", når de spørger til om du ved præcis hvad de laver smiley

Kommentér på:
Gode tips til jobsamtale

Annonce