{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.625 visninger | Oprettet:

Ny strøm i garage {{forumTopicSubject}}

Hej alle jeg skal have lavet strøm i min nye garage og vil gerne vide noget.

Min kærestes svoger er elektriker og arbejder til daglig med det i Norge så ham har jeg til det men hvordan får jeg det godkendt ??

Kan jeg evt bare få et firma ud og se alt det man har trukket ??
Nogen der kender nogen firmaer omkring Skive der er til at snakke med.

Prøver ikk på at snyde, vil gerne bare spare lidt mønt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny strøm i garage
  • #1   25. jan 2016 Så længe det ikke er lavet af en AUT el installatør er som udgangspunkt ikke lovligt, om du kan finde en installatør der vil skrive for det skal jeg ikke kunne sige.

Du må for øvrigt heller ikke selv trække kabler og feks lade en installatør/elektriker monter.

• #2   25. jan 2016 Så længe du laver det lovligt er der ingen der spørger, ej heller forsikringen ved en skade... Desuden kan de papire være blevet væk så gi den bare gas..

Er helt enig med Bjørn,, men det er noget pis med den personlige AUT er væk efter de nye regler, giver ingen mening.. Men når det er sagt har forsikringerne udtalt at de ikke er politiet og derfor ikke vil blande sig hvis dey ellers er lavet lovlig..

Hvad angår kabler og trække dem ved jeg at en eksempelvis tømre gerne må hvis de får et kursus i det som hverken er dyrt eller tager tid,, ved ikke om man kan få det eller må bruge det privat

• #3   25. jan 2016 Mener bestemt godt du gerne må trække kabler osv sætte lamper og stikkontakter op men du må dog ikk koble det til set skal tjekkes og der efter gøre af en autoriseret virksomhed

• #4   25. jan 2016 Nej du må ej Mike, det har aldrig været tilladt længere er den ikke.

Hvad angår den nye aut lov, er det altså ikke tømreren der kommer til at trække kabler, det der meningen er at od alm dødelige elektrikere kan blive Del autoriseret til feks bolig installationer, men intet er igang endnu så vidt jeg ved

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.601
    #5   25. jan 2016 Mike
    Du må vidst kun erstatte allerede eksisterende lamper og udtag, man må ikke sætte nye op..

• #6   25. jan 2016 Bjørn

Aldrig.... ?

Jeg har da bygget flere mobile vogne, på en virksomhed for flere år siden, og der trak vi nu ledninger og elektrikkeren kom og monterede stik osv. når vi havde samlet vognene, både faste vogne og mobile vogne..

Og jeg har aldrig været på kursus eller i lære som elektrikker...

Kan jeg spare en elektrikker væk, ja så gør jeg det. smiley
    Og det tror jeg nu mange gør, ligesom så meget andet.

• #7   25. jan 2016 http://www.sik.dk/Virksomhed/Autorisation-el-vvs-og-kloak/Autorisation/Kabelmontoer-Elektrikere-er-godkendte-kabelmontoerer

Kabelmontør: Elektrikere er godkendte kabelmontører

Trækning af elkabler er autorisationskrævende arbejde. I den gældende autorisationslov, der trådte i kraft i juni 2014, er der som noget nyt indført en undtagelse fra autorisationskravet, så det nu er muligt for andre end autoriserede elinstallatørvirksomheder at udføre trækning af elkabler – uden at tilslutte og samle kablerne.

Det er kun elektrikere med svendebrev og montører med godkendt kursusbevis, der må trække elkabler som kabelmontører. Sikkerhedsstyrelsen har endnu ikke godkendt kurser om føring af elkabler.

Reglerne fremgår af bekendtgørelse om føring af elkabler og vandrør § 1 (nr. 541 fra 22. maj 2014). Her er det fastsat, hvem der - udover de autoriserede elinstallatørvirksomheder - må trække elkabler, uden at tilslutte og samle elkablerne.

Undtagelsen fra autorisationskravet gælder for
    1. en person, som har gennemført et kursus om føring af elkabler, som Sikkerhedsstyrelsen har godkendt, og som har et kursusbevis herfor,
    2. eller har gennemført en uddannelse, som Sikkerhedsstyrelsen har godkendt.

Elektrikeruddannelsen er en godkendt uddannelse til trækning af elkabler. Derfor kan elektrikere med svendebrev arbejde som kabelmontører uden at være ansat i en autoriseret elinstallatør-virksomhed.

Tilslutning skal altid foretages af en autoriseret elinstallatørvirksomhed
    Når en kabelmontør vil føre elkabler, er det altid en autoriseret elinstallatørvirksomhed, der skal foretage samling, tilslutning samt eftersyn og afprøvning af installationer.

Den autoriserede elinstallatørvirksomhed, der foretager tilslutningen, påtager sig ansvaret for den samlede installation overfor ejeren (brugeren). Det fremgår af § 2 i bekendtgørelsen.

Den autoriserede elinstallatørvirksomhed kan forlange, at kabelmontøren fremviser dokumentation for gennemført kursus eller uddannelse og en erklæring om, at kabelarbejdet er udført efter reglerne.

Du kan finde et eksempel på en sådan erklæring her:

• #8   25. jan 2016 Du må udskifte eksisterende stikkontakter/afbrydere og belysning der er beskyttet af hfi eller hpfi relæ, ikke er højere spænding end 250v og hvor der ikke er krav om højere kaplingsklasse end IP20.

Det er hvad enhver må, resten er skal der autorisation til.

• #9   25. jan 2016 Man må gerne trække ledninger udenpå muren med klips, en elektriker skal bare skrue ledningerne i fatningerne.

• #10   25. jan 2016 Det er jo op til den enkelte installatør. Hvis han skriver under på noget, en anden har lavet, så er det jo hans røv, hvis der sker noget. Hvis han skriver under, garanterer han jo for arbejdet, mht. til forsikring osv.

• #11   26. jan 2016 Ville lige sende en opdate??

Han vil se de ledninger vi har trukket før vi dækker til med plader.

Så kommer ham efter og måler på alle stikkontakter inden der kommer strøm til.

Kommentér på:
Ny strøm i garage

Annonce