Slægtsforskning Slægtsforskning
Godaften BG,
Søger en eller flere som kan pege mig i retning af gode steder at få slægtsforskning udført, synes der er mange både indenlands samt udenlands som tilbyder services inde for det område, men det er vanskeligt at vurdere hvilke er troværdige.
Hvorfor søger jeg?
Har fornylig fået af vide at min Oldefar var tysk officer under Anden Verdenskrig og jeg ved ikke om han var i Værnemagten/Wehrmacht eller i Schutzstaffel/SS , og der er ikke nogen i min nærmeste familie som rigtigt ved noget, eftersom han kun var her et par år efter krigen, og formodentlig drog tilbage til Tyskland, end ikke min Farmor ved noget. Og eftersom jeg er total pjattet med Anden Verdenskrigs historie, blev jeg naturligvis ekstatisk over at modtage disse informationer.
Det er naturligvis svært at finde ud af information om dette på egen hånd, da jeg ikke ved noget som helst om ham udover han var officer, og eftersom hans egen datter (Min farmor), ikke ved noget, eller ikke vil dele det pga. skam, gør det kun sværere. Slægtsbogen for min familie, afslører heller ikke forfærdelig meget desværre.
Så håber der sidder nogen derude som kan pege mig i en retning, og som selv har udforsket i deres slægtshistorie.
Med Venlig Hilsen
- Og ja, ved godt dette er et bilsite, men ved at der sidder nogen derude, som har gravet i slægten, som jeg prøver på nu.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.042
Du kommer bare ikke ret langt med mindre, at din farmor giver lidt oplysninger, om hendes mor, og hvor denne er født, før du har en chance for at finde ud af hvem manden er.
Du kan selv tjekke i kirkebøgerne,, de ligge online, og ligeledes i folketællingerne.
Det kan du tjekke hvornår din farmor er født. og hvem faren er, ligeledes hvor hun blev født og derigennem kan du tjekke i folketællingerne.
Men hvis han ikke har været her længe, og er rejst tilbage til tyskland, så stopper det nok der, da man der skal betale for oplysningerne, og alle ikke er offentlige.
Hvis du ikke har en navn eller andet på ham, eller at han står som fader i kirkebøgerne, ja så ender sporet nok der.
Derfor er du jo nok nødt til at få lidt mere info fra din mormor.
Mange har jo tyske fædre eller mødre i danmark, efter de forskellige krige...
jan 2012
Følger: 51 Følgere: 52 Biler: 8 Emner: 6 Svar: 148
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 1133 Biler: 15 Emner: 40 Svar: 749
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 1133 Biler: 15 Emner: 40 Svar: 749
jan 2012
Har nu haft en lang samtale med min farmor, og hun har fortalt mig alt hvad hun ved om hendes far.
Han hedder Mathias Meyer, hvilket ikke hjælper en skid eftersom Meyer er et meget udbredt efternavn i Danmark så vel som Tyskland og sikkert andre steder. Hvis man læser kirkebøgerne for hendes fødsel i 1944, står hendes far som ukendt. Det eneste hun ved om ham, er hans navn og at han var tysk. Hendes mor gjorde en ihærdig indsats for at bryde deres kontakt sammen, de nåede at mødes en gang da hun var først i tyverne, og siden da havde hendes mor stjålet og destrueret alle breve fra hendes far, og min farmor mistede derfor alle adresser og lignende, hun ved at han blandt andet har skrevet at min oldemor nægtede at blive gift med ham, og at det knuste hans hjerte at min farmor ikke svarede på hans breve (Hvilket var umuligt, siden min Oldemor fik destrueret alle papirer hans adresse var på). Hun har i de sidste 47 år forgæves forsøgt at søge information igennem flere offentlige instanser, samt de tyske myndigheder. Den dag i dag er min Oldefar samt Oldemor selvfølgelig afgået ved døden, men det er ikke utænkeligt at der er en del af min familie som bor i Tyskland, som vi ikke kender til.
Mit eneste bud nu, er at bevæge mig over til noget detektivværk, når myndighederne samt kirke ikke kan hjælpe, nogen der har bud på nogen at gå til? Er ivrig efter at dette skal lykkes, eftersom hele min familie på min Oldefars side er ukendt for min familie, det eneste håb jeg havde var min Farmor, men det var tydeligvis ikke en success.
aug 2008
jan 2012
jan 2012
jan 2012
aug 2008
Havde vi fjender under 2. verdenskrig, ??? De tyske soldater var vel også mennesker, men din alder taget i betragtning, så er du nok "lidt"undskyldt for at komme med sådan en kommentar...
Tror ikke du er klar over hvad der skete generelt under krigen, og tyskerne har jo ikke terroiseret alm. mennesker, ud over jøderne, men mange mennesker og firmaer arbejdede da fantastisk sammen med tyskerne. og endda store firmaer, og hvis du vil kalde folk for feltmadras osv. burde du med din alder måske lige kikke indad, og se på dig selv, for du vil da gerne handle med tyskerne idag, og du vil jo også gerne køre i biler de har lavet...
Mange tyske befalingsmænd og folk af højere rang slap da for straf, selv mange af dem der faktisk stod for jødeudrydelsen...
Måske du skal gå lidt mere ind i historien, og se hvor mange og hvem der arbejde sammen med tyskerne, og var dem behjælpelig.
Danmark vandt ikke krigen, danske borgere hyttede deres egen skind, og når man kan gå efter enkeltpersoner, som de sidste dages helte jo faktisk gjorde som danskere...
Det var helt andre mennesker der ofrede deres liv for at stoppe tyskerne, men derimod i forhold til dem faktisk ikke ret mange danskere.
Og hverken dengang eller idag, får du ret mange mageligheds danskere til at ofre deres liv for deres land...
Så pak gerne sammen med dit underlige sprog og tilsvining af andre personer, du ikke kender historien på, eller at bedømme ud fra dine oldeforældres påstande og meninger... for det kan ikke være hverken dine forældre, eller bedsteforældre der har oplevet besættelsen på egen krop, regnet ud fra din alder...
Fjols.....
aug 2008
Tættere kommer vi ikke.
Slægtsforskning