{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.285 visninger | Oprettet:

Hvad sker der for priserne?!? {{forumTopicSubject}}

Hvad er der galt i Danmark ?

Jeg har tabt / mistet mit højre sidespejlsglas på min Vectra C. Så skal selvfølgelig have et nyt på.

Ringer først til huggeren, det koster 100 kroner.

Så kigger jeg på nettet, CM Carparts har et til 100 kroner + fragt så det ender på 158.- kroner.

Så kigger jeg hos ATP Autoteile Tyskland. Her koster det 5 € (JA 35 kroner!!!!).

Hvis de kan tjene på det ved at sælge det til 35 kroner hvad dælen tjener CM Carparts så ikke på det ?

Altså jeg kan jo købe 10 af dem hjem til 35 kroner, sælge dem til 50 kroner (halv pris) og stadig tjene 15 kroner stykket og det er endda uden forhandlerrabat eller noget.

Endnu en gang, så er jeg bare HELT færdig med at købe reservedele i DK!!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad sker der for priserne?!?
  • #2   17. maj 2016 Ja, sådan er det desværre med mange ting her i landet.
    Kan huske da der gik en dysse på min gamle 535D, der prøvede BMW at bilde mig ind at den kostede 7.000 kr plus montering. Hvor mit svar så var, at jeg undrede mig over at de seks dyser kostede mere end en fabriksny motor i Tyskland.


  • #3   17. maj 2016 Sådan er det bare med stort set alt... Du ville falde ned af stolen hvis du vidste hvor stor avancen er på tøj. smiley

  • #6   17. maj 2016 Hørt om told, moms og skat?
    Samt hvis du har købt de 10 sidespejle, men kun får solgt 2, så er det jo en rimelig skidt forretning at ha liggende på hylden og samle støv.
    Desuden har jeg da også købt sidespejl til 60kr. Det viste sig så "bare" at være et stykke spejlglas der sku klistres på det gamle revnede spejl, da det dukkede op.
    Nu købte jeg 2meter original brændstøfslange til min e30er hos Haldrup, til over 500kr, da det er en bil der ellers er 98% original.
    Der var HIMMELVID forskel, på kvaliteten af slangen, hvor lækkert og blødt og smidigt det var, kontra det almindelige 50kr meteren slange jeg havde liggende.
    Ved ikke om det kan retfærdiggøre 10xprisen, men lige der gjorde det mig ikke noget om det var 250, eller 50kr meteren det kostede, da jeg har oplevet 50kr. meteren slange sku skiftes efter at ha stået en vinter i opbevaring også, og DET vil jeg godt gi mere for at slippe for smiley


  • #8   17. maj 2016 Nu er der en der skriver om billige dele og en anden der skriver om told moms og skat.

    1. der er ikke told på import af EU varer. Dvs man må gå ud fra at den danske forhandler betaler samme pris ved EU importøren som alle andre butikker i alle andre EU lande.

    2. det er korrekt at vores moms er 5 % højere end i Tyskland. Men der er 300% op til de 100 kroner CM Carparts vil have og de 35 kroner spejlet koster i Tyskland.

    3. der er ikke tale om billige dele. Jeg sparede 6.000.- kroner ved at købe kobling og svinghjul i Tyskland til Vectraen. Det var af mærket LUK præcist de samme dele som Mekonomen forhandlede til overpris.

    Har lige talt med min bror. Han har lige købt forhjulslejer til sin Grande Punto hos ATP. 600.- kroner for et sæt. Thansen skulle have 699.- kroner PER STK!

    Det er jo rendt fuldstændig af sporet...


  • #10   17. maj 2016 Ja du opretter dig bare som kunde derinde, bestiller med dit betalingskort, og får det leveret til døren 3-5 hverdage efter.

  • #12   17. maj 2016 Selv tak smiley

    Hvis du har flere ting du skal bestille, så bestil gerne på en gang, der er ca 100 kr i fragt, så kan man ligeså godt få det hele med på en gang smiley


  • #13   17. maj 2016 På min gamle focus røg turboen.
    Ford.dk 12800 kr uden moms
    Ford.de 6500kr incl moms


  • #14   17. maj 2016 Lige præcist Claus-M og så tænker jeg hvad fanden sker der for det, det er jo ikke bare moms og skat der gør at de skal have dobbelt så meget!

  • #15   17. maj 2016 De fleste huggere heroppe i Nordjylland er jo også helt hjernedøde hvad angår priser, det er en verden til forskel når man så kommer til Midtjylland..

  • #16   17. maj 2016 Ja det er sindsygt.

  • #17   17. maj 2016 Njaaa, mht. brugte dele, synes jeg ikke Midt/Østjylland er meget bedre.
    Ringede rundt til 3 forskellige efter en tandstang til min mors Chrysler STratus.
    1500 lød det fra alle 3, plus der så lige sku moms oveni, da jeg spurgte om det var med/uden moms smiley
    På ebay er der en ombyttertandstang til 2200kr med fragt inklusiv moms! Dog kræver det så enten et depositum på 500kr. mener jeg, til de fik den gamle tandstang retur, men alligevel er det voldsomt at en brugt del nærmest koster det samme som en nyrenoveret. smiley


  • #18   17. maj 2016 Køber også det meste i udlandet smiley Mine LED baglygter til min E46 kostede 2500 - 3000kr herhjemme, men 1000kr med fragt fra tyskland og har bare virket perfekt. smiley
    Det samme med min M3 front , fik den med fragt for 1200kr og havde fin pasform.


  • #19   17. maj 2016 Hej
    Det er dig der vælger!
    MVH KP


  • #21   17. maj 2016 om det er tale om bil dele eller bare generelt alt, kan man spare ufattelig meget på og handle over grænserne...bare se hvis man vil have ompolstret kabinen, tager du til Polen sparer man flere tusind ift Danmark.


  • #24   17. maj 2016 noget af forklaringen i billigere dele er nok lønnen .... en tysk lastbilmekaniker tjener ca 10-14 euro(75-105kr) i timen .... hvor en dansk måske tjener 170-210kr , tænker at lønforskellen nok er den samme inden for personbilmekanikkere

  • #25   18. maj 2016 Hvis nu vi nedsatte lønninger, skatter, afgifter osv. kunne du sagtens få dine reservedele billigere. Men så længe skattefar skal have størstedelen af hvad du tjener, og du også gerne vil have noget at leve af, bliver din timeløn jo ufattelig høj, samtidig med en momssats der er lavere og nogle kæmpe firmaer i Tyskland der afsætter langt flere dele end vi kunne drømme om herhjemme.

  • #27   18. maj 2016 Jeg kan sagtens gå til 70,- i timen, hvis jeg fik det hele udbetalt, og samtidig ikke skulle betale afgifter på brændstof, fødevare, en tårnhøj grundskyld osv. Men vi kan jo tage hinanden i hånden og melde os som billig polsklignenden arbejdskraft?

  • #30   18. maj 2016 Daniel, vi er helt enige. ??

  • #31   18. maj 2016 Der er lige en anden ting også. I Danmark har vi noget der kaldes "reservedelsindekset" som i bund og grund er et dæknavn for en kæmpe paraplyorganisation der egentlig kan beskrives som et kartel.

    Det blev jeg nemlig præsenteret for af Gørløse da jeg for nogle år siden skulle have 8 nye stræberarme bag til min Mercedes W124 stc. De skulle have 1600.- kroner + moms og fragt og ATP Autoteile har hele kittet samlet for 75 Euro.

    Dvs langt under halv pris leveret på mit dørtrin.

    Det konfronterede jeg dem med og det eneste de kunne sige var at det skyldtes det Danske Reservedelsindeks..

    Man tænker sit, og så købte jeg ellers stumperne hos ATP. Jeg var lidt nervøs for om det så var lort jeg fik, men da det kom hjem var alle gummibøs med mercedes logo og originale mercedes reservedelsnumre.

    Har handlet ved ATP siden når det har været stumper for omkring 1000.- kroner herhjemme.



  • #32   18. maj 2016 Et rigtig godt eksempel:

    BMW E90 325 (211hk) nyt bremsesæt.

    Thansen: 3629.- kroner og så er det Valeo stumper

    ATP: 1773.- kroner og så er det ATE stumper (originale) OG så følger der også lige nye slidindikatorer med hos ATP de koster 139 stk ved Thansen.



  • #33   18. maj 2016 ruh
    se og læs lige hvad der står på siden, synes det er lidt frækt og skrive det på den måde
    http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=13335&reprid=0&filid=31&iarkiv=1


  • #34   18. maj 2016 Ved ikke om det er frækt, det passer jo. Der er ingen konkurrence på handel med reservedele, hverken originale eller uoriginale. Og den undersøgelse er 15 år gammel, jeg er sikker på at hvis man laver den igen vil den vise samme billede, måske endda en lille smule værre.

    De konkluderer jo netop også på sidste side at konkurrencen på området kun er imellem de enkelte bilmærker, og den er også ved at dø da der er visse forhandlere der fører 3-4 eller 5 bilmærker.
    Konkurrence på reservedele eksisterer enten ikke, eller er utilstrækkelig..




  • #36   18. maj 2016 Det er ulovligt at lave den slags karteller, men det sker i alle brancher.

  • #37   18. maj 2016 damn læste det forkert, mente der stod at kvaliteten på de danske reservedele var bedre end i de andre lande.

  • #39   18. maj 2016 Morten D
    der er da forskel på priserne ved div tankstationer, ikke stor men den er der


  • #40   18. maj 2016 Nu er det jo sådan med benzin og diesel at langt størstedelen er afgift. 6,79.- dkk for at være helt præcis. Så er der ikke meget at give af.
    Hver gang du tanker 100 kroner benzin lander der knap 70 kroner i statskassen.

    Det gør sig ikke gældende for reservedele.

    Momsdifferencen fra Danmark til Tyskland er kun 6%.

    Selvom jeg eksempelvis skulle betale Dansk moms i stedet for Tysk moms på bremsedelene til den BMW E90 jeg gav som eksempel slipper jeg stadig med at skulle betale knap 1.800.- kr for delene altså stadig en besparelse på 1.830.- kroner.

    Man må gå ud fra at ATP tjener nogle penge på de stumper de sælger så jeg mener stadig at de danske forhandlere bare er grådige fordi de har indgået aftaler om hvor priserne skal ligge. Højst sandsynlig en avanceaftale på 75% ekskl. moms.


  • #41   18. maj 2016 mener du ikke at der er nok afgifter til at giver en slat í statskassen?

  • #42   18. maj 2016 Jo da, men når afgiften er så høj på et produkt som benzin så er det afgiften der bestemmer salgsprisen og ikke forhandleren. Det samme gør sig gældende med en lang række ting hvor afgiften ender med at bestemme salgsprisen til forbrugeren:

    For at nævne nogle:

    Tobak
    Alkohol
    Nødder
    Chokolade
    osv


  • #43   18. maj 2016 Det gør sig ikke gældende med reservedele fordi der ikke er afgift på dem overhovedet. Der skal heller ikke betales told af dem hvis de handles indenfor EU.

    Så det eneste der er tilbage er forskellen på Dansk moms og andre landes moms, og den er ikke på 1000% (endnu) smiley


  • #44   18. maj 2016 btw tobaksprisen er faktisk bestemt af firmaet det kommer fra, eneste sted de kan tage mere for samme produkt er på et værtshus pga de tager bandarolen af inden kunden for dem.. derfor man skal af med 55 kr for en pakke Cecil på et værtshus.

    Men er du sikker på der ikke er afgifter på reservedele?


  • #45   18. maj 2016 og benzinprisen er bestemt ud fra hvor meget dollar'en er værd på børsen.

  • #46   18. maj 2016 Jep, der er ingen afgift på bilreservedele medmindre man importerer dem fra et ikke EU land eksempelvis USA eller Kina.

    Og selvom der var afgift på dem ville den afgift også gøre sig gældende i Tyskland eller andre EU lande.


  • #47   18. maj 2016 jamen nu tænker jeg på at der jo er afgifter på andre ting i dk end i andre lande som f.eks nødder smør osv det ser man ikke i andre lande. så muligheden er der jo hvis du forstår?

  • #48   18. maj 2016 RM det er ikke korrekt. En pakke smøger består af 80% afgift. Dvs en pakke smøger som eksempelvis LA der koster 38kr der lander de 30 kroner i statskassen.

    Det samme gør sig gældende med benzin.

    Det selskabet der producerer smøgerne sælger dem til er derfor en reflektion af afgiften. Sælger de smøger til 10 kr pakken kommer de automatisk til at koste 50kr i butikken.


  • #49   18. maj 2016 Benzinprisen bestemmes i sidste ende af råolieprisen som du skriver handles internationalt i Dollars. Men selvom benzin var gratis ville den stadig koste knap 7 kroner literen.

  • #50   18. maj 2016 ruh
    skal altså lige siges at afgigtsprisen faktisk står på pakken eller dvs den gule strimmel bag på pakken... og ift la som du nævnte er afgiften kun 7 kr resten er faktisk prisen Prince Danmark står for.


  • #51   18. maj 2016 Ha ha nej det er afgiften på banderolepapiret ! Tro det eller lad være ! !!!

  • #52   18. maj 2016 Fra den 1. januar 2014 udgør afgiften for cigaretter:

    118,25 øre/stk. (23 kroner på en 20stk pakke)
    + 1 pct. (42 øre på en pakke blå kings)
    af detailprisen inkl afgift og moms
    + 5 øre pr stk cigaretpapir (1 kr pr pakke)
    TOTAL: 24,42.- kroner

    En pakke blå kings (mit mærke i øvrigt) koster 42 kr inkl moms. Ekskl. moms koster den 33,60.- dkk.

    Dvs ekskl. moms og afgifter koster en pakke blå kings 12,18.- kr

    Afgifter og moms på en pakke smøger svarer altså til 71%




  • #54   18. maj 2016 Morten D, det er jeg lodret uenig i. Men det er en helt anden debat.

    I tilfældet med reservedele er der ingen afgifter eller andet der gør at priserne er så ekstremt høje i DK som i resten af EU. Det er ren og skær grådighed og karteldannelse der gør at priserne er som de er.


  • #56   18. maj 2016 ruh
    hvis det et så åbenlyst at det er tale om karteldannelse og som alle ved at det er ulovligt, hvorfor er det så ikke blevet stoppet?


  • #57   19. maj 2016 R M hvor mange gange er det rent faktisk lykkedes en regering at dæmme op for karteldannelse og prisaftaler ? Det eneste de gør er at skrive en lille bøde ud, og så kører vi ellers videre.

    http://www.dr.dk/nyheder/penge/liste-de-seks-stoerste-kartelsager-i-danmark



  • #58   19. maj 2016 Vi har lige renoveret en Astra G Coupe, og vi har nok sparet 5-6.000 på dele ved at købe det meste i Tyskland.

    Et par eksempler:
    Komplet bærearm med bærekugle og bøsninger i tyskland: 400kr. med fragt
    Bare en bærekugle i DK: 300kr.

    Kaliber i bag i tyskland: 400kr. med fragt (ingen pant)
    Danmark: 1500 + 120 i pant

    Det er vanvittigt


  • #59   19. maj 2016 Fuldstændig enig.

    En kollega skulle have 2 nye støddæmpere bag til hans Mercedes W211. I DK 702.- kr stk for billige no-name ved Refako, 400.- kr stk ved Thansen og, 1.400.- kr for originale MB per stk.

    Jeg fortalte ham om ATP og de havde et sæt no-name til 350.- kr (2 stk). Han endte dog med at købe Monroe dæmpere ved ATP til 750.- kroner for et sæt.

    Det kostede det samme at købe en høj-kvalitetsvare i Tyskland med 3 års garanti som det billige Thansen bras..


  • #60   19. maj 2016 ruh
    dem der står bag de karteller, må have nok ressourcer til og kunne klare bøderne eller også er myndighederne ret ligeglade.


  • #61   19. maj 2016 R M problemet er jo at bevise der er foregået karteldannelse. Hvis du og jeg aftaler ansigt til ansigt at sælge vores dele på BG til en fastsat pris er der jo ikke nogen der kan bevise det.

    Derfor har man indført den "sladre-ordning" at den første der sladrer får et "get-out-of-jail-free-card" og ikke får en bøde.

    Det betyder at hvis man sladrer får man ingen straf, men hvis ingen kan bevise noget er der jo ingen grund til at sladre. Der bliver gjort alt for lidt.


  • #62   19. maj 2016 ruh
    lidt ala bande princippet snitches gets stitches går jeg ud fra


  • #63   20. maj 2016 Præcis smiley

  • #64   22. maj 2016 Købte en ny udstødning til min v70 på ebay incl monterings sæt 1100 kr incl fragt , t Hansen 2800 kr Orginal ?????? , har tiderliger købt komplet bremse skiver incl klosser til min Mondeo til 1000 kr og de kører forsat fint på 3 år

Kommentér på:
Hvad sker der for priserne?!?

Annonce