6.746 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Ombygge gamle B&O højtalere Ombygge gamle B&O højtalere

Hej folks.

Skal lige høre om der sidder nogle hifi nørder derude smiley

Jeg har et ønske om et par gamle teaktræ´s B&O højtalere til stuen. Ville se monster godt ud, men gider ikke have dem bare til pynt. De skal også kunne sparke røv (sådan da).

Spørgsmålet er om det er muligt at bygge sådan et par kabinetter helt om med moderne komponenter, bas, diskant, mellemtone, delefilter og hele molitjavsen?

Hvis det er hvor køber man så komponenterne henne. Har fundet et par webshops men der er meget begrænset info på komponenter på de sider jeg har fundet..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning og tilslutning af prismalysekrone 800 kr.
  • Udskiftning af låsekasse / falle 650 kr.
  • Har et toilet som ikke tager vand ind 205 kr.
  • Fiks af eltavle 2.200 kr.
  • hjælp til at monitorere en Swedodor til værelset 300 kr.
  • rengøring 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ombygge gamle B&O højtalere
  • #1   16. aug 2016 Hej.
    Det er nok bedst at renovere dem med enheder der er så tæt som muligt på de originale. Jeg tror ikke du kan lave dem bedre end B&O, med de teknikere og faciliteter som de har til rådighed. Du kan nok få dem til at spille anderledes men ikke bedre.
    Mvh. Gert

• #2   16. aug 2016 Gert H jeg kan garantere dig 200% jeg kan få dem til at spille bedre, min smartphone spiller bedre. Det er gamle højtalere vi snakker om, fra dengang morfar var dreng. De er på 2 ohm og 15 watt til trods for de er 1 meter og 20 høje og har 4 enheder..

• #3   16. aug 2016 Ok. Jeg skulle have skrevet bedre end da de var nye. Hvad er det for en model du har.

• #4   17. aug 2016 det er fuldt ud muligt enheder kan du få fx i hifi klubben de kan evt hjælpe dig med nogle bedre smiley

• #5   17. aug 2016 sådan nogle her. bare to i hver også en mellem tone og diskant husk delefilter smiley og en forstærker der kan trække det smiley http://www.bilgalleri.dk/massive-audio-6_5-summo-64-subber/id-2142039

• #7   17. aug 2016 Jeg har nogle ombyggede dali'er.. Asfalt plade på hele indersiden, sand i bunden og andre delefiltre.. Der er ikke meget tjubang i dem, men på gode optagelser kan man høre folk trækker vejret og fingre der glider over guitar strenge..

Jeg har før bygget nogle højtalere til stuen, og der brugte jeg Monacor enheder, hvilket jeg var fuldt tilfreds med, både pris og ydelse..

• #8   17. aug 2016 Monacor er intet værd, så kan han lige så godt vikle en spole omkring en toiletrulle rør

• #9   17. aug 2016 Der er allerede det bedste bas, diskant og mellemtone i dem smiley

Du skal bare konstatere om højtalerne er intakt, når de bliver gamle kan de godt slippe i gummi membranen i højtaleren.

Du vil kun gøre dem ringere ved at skifte enheder og filter ud

Du skriver at de spiller ringere end din mobil, og det er tydeligt tegn på at membranerne er færdige.

• #10   17. aug 2016 Jamen jeg har ikke købt dem endnu, dem på 1,20 har ikke noget modelnummer så det er ikke engang sikkert det er B&O .. Men eller er der er frit valg. Jeg har kig på beovox som har et design jeg rigtig godt kan lide.

Har dog også kig på et sæt Jamo J150 som også er temmelig flotte i teak træ.

Som sagt er det ikke lyden jeg kigger på lige nu, det er design og retro-faktoren. Så kan man jo altid se hvor god lyd man kan presse ud af dem bagefter smiley

• #11   17. aug 2016 Du skal have et sæt Beovox M150

Sådan et sæt har jeg til at stå til "gildesalen" dem er der sq knald i smiley

profilbillede
  • #12   17. aug 2016 Dem her f.eks. ville passe perfekt.

Planen er at lave et lidt klassisk retro setup med et teak møbel hvor der skal stå en forstærker med mulighed for opkobling af BT. Lave en trefod til hver af sådan to her i alu så det passer med alu kanten på højtaleren, et par fede teaktræ´s lænestole og et ryatæppe. Ja det er smag og behag, men det kunne jeg godt tænke mig smiley

Tænker man måske kunne lave en skjult sub et sted eventuelt ?

profilbillede
  • #13   17. aug 2016 Carsten T ha ha det nåede jeg ikke smiley

• #14   17. aug 2016 De er nemlig pisse fede!

• #15   17. aug 2016 Jeg har et sæt B&O Redline i værkstedet
    Det spiller bare fantastisk smiley

profilbillede
  • #16   17. aug 2016 De er så lidt for moderne til stilen i min stue, men de er ellers mega fede smiley

• #17   17. aug 2016 Det lyder også som et fedt projekt med stuen der i træ looket smiley

Vi har lavet et sort og poleret stål og alu tema, da det passer bedst med de fleste B&O produkter

• #18   17. aug 2016 Ja nemlig og så lige sådan 2 Hans Wegner stole til at sidde og høre musik i smiley

profilbillede
  • #20   17. aug 2016 Totalt smiley det er nu kun et hjørne eller afdeling af stuen der får den tur smiley er bare helt vild med det gamle look blandet med det nye, det holder 100%

• #21   17. aug 2016 Du kan sagtens bruge enheder fra f.eks. Monacor. Der er ikke noget galt med dem, så længe du husker impedans og effekt er afgørende faktorer. To fire ohms enheder sat i serie vil give en tilpasning på otte ohm. Husk at fase dem korrekt, ellers vil det lyde som mormors transistorradio på flade batterier.

Jeg har et par store JAMO stående, men kun mellemtonerne er originale, resten er skiftet og opgraderet. De kan sagtens levere lyd, så glassene klirrer i skabene rundt omkring.

Hvis forstærkeren skal kunne holde til mosten, må den ikke "se" ind i reelle kortslutninger. Så hold øje med tilpasningen: 6 - 8 Ohm. Det plejer at virke.

• #22   17. aug 2016 Allan det lyder fornuftigt. Hvor sælges de komponenter ?

• #24   17. aug 2016 Mon ikke du kan få svar her:
    MONACOR DANMARK A/S | FARUM GYDEVEJ 65 | DK-3520 FARUM | TLF: +45 4434 9000 | FAX: +45 4434 9009 ...

• #26   17. aug 2016 De er super fede ! smiley

• #27   17. aug 2016 Hej
    Ellers kan du købe sådan 2 af mig - bestykket med 12 tommer bas - 5 tommer mellemtone samt speciel diskant modul ! smiley
    er du interesseret finder vi en rigtig god pris
    hilsen polobjørn

profilbillede
  • #28   17. aug 2016 Det er dælme nostalgi vi har gang i her. Jeg startede selv i radiobranchen i 1974 og har solgt meget af det der skrives om her som nyt. Jeg er stadig i samme butik i Næstved og vi kan godt skaffe MONACOR hvis det ønskes.
    Mvh. Gert

Kommentér på:
Ombygge gamle B&O højtalere

Annonce