{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.025 visninger | Oprettet:

Hjælp til PC, der er ved at drive mig til vanvid {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Håber der er nogle IT-kyndige, der eventuelt kan hjælpe mig med lidt inputs.

Sagen er den, at mine forældre har en PC af ældre dato, som de har problemer med.

Siden jeg har installeret Windows 10 på PC`en - så er der ved 9 ud af 10 opstarter af PC´en problemer med, at den skriver "no signal" på monitoren. Lige inden den skriver "no signal" kan man se den "prikkede windows cirkel" køre rundt, men den ser helt "forvrænget" ud, som om der er et eller andet galt med skærmen. Det er lidt svært at forklare smiley

Herefter kan jeg ikke se, om PC`en reelt starter op - men i hvert fald går skærmen på "power save" og man kan kun "koldstarte" den ved at holde power-knappen inde.

Men "koldstarter" man PC´en, ved først at holde power-knappen inde i 5-6 sekunder for herefter at starte op igen, så starter den fint op og viser billede i skærmen og der er ingen problemer.

Når jeg har haft gang i Windows og genstarter PC`en er der heller aldrig problemer med, at den skriver "no signal".

Jeg synes selv jeg har prøvet alt:

1) Købt en ny skærm (den gamle stod alligevel til udskiftning)
2) Købt et nyt, billigt grafikkort, da jeg troede det gamle var defekt (PCI-e 2,0)
3) Hentet den nyeste driver til grafikkortet
4) Været inde i BIOS og sikre mig, at onboard VGA er deaktiveret og at den starter op på PCI-express.

Jeg tænkte, om det kunne være noget med opløsningen. Men når skærmen kan køre med den valgte opløsning når windows kører, så kan problemerne ved opstart vel ikke skyldes opløsningen?

Det skal siges, at jeg bruger et VGA kabel. Kunne det eventuelt give mening at prøve med et DVI-kabel i stedet for? Skærmen er sat til "auto", så den burde selv finde ud af, hvilket kabel der er anvendt.

Det mærkelige er som sagt, at computeren starter op uden problemer, når man først laver en "koldstart" og der er aldrig problemer ved genstart heller. Endvidere er problemet som nævnt først opstået ved Windows 10 - for Win 8.1 kørte problemfrit og den startede fint hver gang med billede i skærmen.

Jeg kan selvfølgelig rulle styresystemet tilbage og geninstallere Windows 8.1, men det vil jeg allerhelst undgå.

Alle inputs modtages med kyshånd! På forhånd tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til PC, der er ved at drive mig til vanvid
  • #1   2. okt 2017 Prøv andet kabel i første omgang.

    Kører maskinen ok? Ellers ominstaller den med Windows 10 forfra.


  • #2   2. okt 2017 http://computer.bazoom.com/dk/

    har du prøvet der inde? smiley


  • #3   2. okt 2017 Jeg har lavet samme nummer og installeret W10 på en "nyere" bærbar som dog har lidt år på bagen. Den har jeg været nødt til at rulle tilbage til en W7, netop for at undgå at computeren opfører sig totalt tosset.

    Mit råd er, at køre tilbage til en stabil version som du ved kører problemfrit på maskinen.

    PS: Det er desuden også prøvet tilbage i W95/W98/WMe/W2000-tiden at der blev prøvet så mange forskellige installationer for at se hvordan de enkelte opførte sig før at vi derhjemme til sidst fandt en problemfri W-version


  • #4   2. okt 2017 #1 - Martin G - Jeg tror det bliver løsningen, at geninstallere W10. Den kører fint nok, når først den er i gang. Jeg kan ikke huske om jeg brugte det gamle kabel fra den gamle skærm, da jeg satte den nye skærm op, så det skal jeg lige have tjekket.

    #2 - Tak! Jeg vidste slet ikke, at der var et Computergalleri også smiley Jeg kan jo lige prøve at lægge indlægget derind også

    #3 - Jeps - såfremt det ikke virker med en gen-install af W10 - så smider jeg nok Windows 8.1 på maskinen igen - for det kørte uden problemer dengang.

    Tak igen for inputs - nu har jeg lidt at prøve mig frem med smiley



  • #5   2. okt 2017 Jeg ville nok geninstallere maskinen. Altså køre windows 10 om igen. Hvis samme fejl opstår ville jeg nok kører tilbage. Hvis du virkelig ønsker windows 10, så prøv først sådan, hvis det ikke går, så køre den til om til stabile stand (windows 8.1, som jeg kan forstå på dig)

  • #6   3. okt 2017 Ubuntu på, så driller den aldrig mere.

  • #7   3. okt 2017 har du bare opgraderet til win 10 eller er den lagt på en ren maskine, for jeg har før set div. problemer når man har opgraderet fra en win 7/8 til win 10, men nå man har lavet en ren installation så har der faktisk aldrig været problemer.

    så jeg ville nok prøve at installere win 10 på en tom maskine, og ikke bare opgradere fra en tidligere version

    ps. hvis du ikke har en win 10 hvis du bare har opgraderet så kan du lovligt lave en win 10 her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 det kræver så at du har den win produkt Key som fulgte med den windows version som oprendelig lå på computeren


  • #8   3. okt 2017 Ellers spørg på hol.dk eller hwt.dk

  • #9   3. okt 2017 @Tommy - Der er tale om en "clean install" af Windows 10 helt fra bunden.
    @Nikolaj N - Tak - det vil jeg prøve
    @Jonas J - Jeg har tidligere prøvet Linux - det er bare ikke lige mig og jeg tror heller ikke mine forældre (som begge er 70+++) og hvis PC der er tale om, kan finde ud af det smiley
    @Burak - Maskinen får nok en ny Windows 10 installering i weekenden, og hvis det fortsat driller, så kører jeg tilbage til 8.1 smiley

    Tak fortsat for inputs smiley



  • #10   3. okt 2017 Hvad sker der hvis du benytter bundkortets skærm udtag ?

  • #11   3. okt 2017 begge mine forældres er over nu. de er tæt på 70. de synes det er lettere. de kører Dabuntu.

    prøv evt live fra flash, og giv dem 20 min.


  • #12   3. okt 2017 Fordi hardwaren ikke er kompitabel med windows 10

  • #13   7. okt 2017 @Roland n - Hvilken hardware mener du ikke er kompatibel med windows 10?

  • #14   7. okt 2017 @Jonas J - Jeg må lige prøve at kigge på det smiley Det kræver i hvert fald, at jeg selv har lidt kendskab til det, inden jeg sætter dem i gang med at bruge det smiley

  • #15   7. okt 2017 @Chaufføren - God pointe, det må jeg lige prøve

  • #16   7. okt 2017 Synes windows 10 er noget værre snot.. win 7 er det nyeste jeg gider køre, nu hvor de har droppet xp.. der er ikke så mange problemer, selvom windows aldrig bliver helt fejlfrit.. men jeg er os en besværlig gammel mand indeni smiley

  • #17   7. okt 2017 prøv Dabuntu... det kan køres fra enten disk eller usb. jeg går aldrig tilbage. der virker bare!

  • #18   7. okt 2017 Kan man så også køre alle de samme programmer som i windows?..

  • #19   7. okt 2017 hvilke tænker du ?

    langt de fleste er der indbygget, alternativer.

    office, Excel osv.

    ellers kan man køre .exe filer via wine.


Kommentér på:
Hjælp til PC, der er ved at drive mig til vanvid

Annonce