{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

Biløkonomi tips/råd {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Sidder og skal nok til at købe mig noget bil.

Har lige fået kørekort i en alder af 24 år.

Sidder og kigger på disse biler lige nu:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/lupo/12-tdi-3l-3d/3650059

og

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/19-tdi-115-avant-5d/3415061

Skal køre ca 65 km hverdag.

Mine tanker går på:
Forsikrings pris
brændsels forbrug
vedligeholdelse
sikkerhed
"stil"

Forsikrings pris:
Der er audien ca 2x lupo i forsikring.

Brændsels forbrug:
Lupoen er sat til ca 2 gange så langt men tænker gælder det også ved over 80 km/t? skal ud af de 65 km kører 55 på motorvej.

Vedligeholdelse:
Er audier meget dyre at købe dele til? tænker VW er ok billige men hvordan ligger priserne på? er det til at overleve?

Sikkerhed:
I tilfælde at jeg nu skulle kører galt vil jeg da tro at chance for at slippe godt fra det er lidt størrere i audien.
Sikkerheden er meget vigtig for mig da jeg regner med at skulle have mig en lille bebs med konen snart og der vil jeg gerne betale det ekstra.

"Stil"
Ja så synes jeg dog også at audien er klart federe men det er vel en smagssag.

Vægtafgift:
Kan ikke lige helt hitte ud at regne det ud? nogen der evt kunne hjælpe.

Som jeg selv kan regne ud så ca for at have lupoen pr mdr.
2000 pr mdr og audien 3500 kr pr mdr.

Nogen der kan bekræftige det eller evt hjælpe med andre gode biler?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Biløkonomi tips/råd
  • #1   24. apr 2018 Kan du selv skrue i biler? Hvis nej så ville jeg ikke vælge en Lupo ihvertfald med avanceret gearskifte teknologi som kan blive et ret dyrt bekendtskab hos en specialist smiley
    1,9'eren er generelt en super stærk motor men både bilen og motoren har kørt mange km samt den er snart en ældre vogn der ikke går så langt på literen og derfor er dyr i afgift smiley


  • #2   24. apr 2018 #1 kan jeg desværre ikke smiley



  • #3   24. apr 2018 Så ville jeg ikke vælge A2 og Lupo 3L, hvad er dit budget? Skal der være plads til barnevogn osv eller har i en anden bil også? smiley

  • #4   24. apr 2018 For og tage det lidt fra en ende af

    For og lave overslag over budget

    Så skal du have styr på faste udgifter
    Forsikring - ukendt
    Ejerafgift - Lupo 130 kr halvårligt Audi 2740 kr halvårligt

    Dertil kommer alt variabelt
    Brændstof - på motorvej vil du spare en del ved og køre 110 km/t frem for 130 km/t. Brug www.spritmonitor.de for og se realistisk forbrug på de to biler. Audi sikkert 16-19 km/l på motorvej og Lupo 25-30 km/l på motorvej
    Vedligehold - ældre biler er et sats, alt kan gå i stykker og du kan risikere om 2 år og skulle kaste 25.000 kr i en af dem for og få den synet. Det er den skinbarlige sandhed, og det med man bare smider 1000 kr til side så er man sikker på der er penge er efter min mening fint, men forvent der kan komme ekstra
    Afskrivning - en bil mister værdi, har du planen om og køre bilen ned eller skal den skiftes om x antal år, det må i gøre jer nogle tanker om

    Stil er forskellig, går i med tanker om en familieforøgelse så køb en familiebil. Jeg ville ikke kunne leve med en lille æske som eneste bil når man skal fragte familien

    Om en større bil er mere sikker, ja måske groft sagt, men der sker jo meget udvikling år efter år, og en nyere mikrobil kan være mere sikker end en ældre større bil. Derudover er reglerne strammet år efter år i crashtest, så en bil der for år siden scorede 5 stjerne gør det ikke nødvendigvis idag

    Derudover ville jeg overveje en benzin bil til dit kørsel. De biler du kigger på er diesel med turbo, der er jo fint med kræfter i en sådan motor, men også en turbo der kan gå til

    Mange synes diesel er lokkende fordi prisen på brændstof er lavere og længere på literen, men højere indkøbspris på bilen, ekstra service og vedligehold, tilsodning, højere ejerafgift gør at man gerne skal noget over 30.000 km om året for og vælge diesel



  • #5   24. apr 2018 #3 omkring 60.000kr smiley
    ja der skal være plads i fremtiden så kan godt se lupoen ikke er så smart smiley

    #4 lækkert indput smiley
    Ideen er at den skal bruges til den dør hvis man kan sige det smiley så det ikke noget med at sælge igen efter 2 mdr.

    Jeg er lidt ligeglad om det er benzin eller diesel jeg vil bare det der giver mest mening smiley nu ved jeg ikke overdrevet meget om biler så har lidt svært med at vælge noget smiley

    Fx hvis ikke der skulle ekstra service til en diesel bil smiley


  • #6   24. apr 2018 Jeg giver 2500-3000 for service af min dieselbil hvert 25.000 km

    Hvis jeg stod i din situtation ville jeg stærkt overveje en Renault Clio IV stationcar med 1,5 Dci motoreren som er en ret god motor der bla bliver brugt af Mercedes også, de har generelt ingen fejl og du vil få en 5 år gammel stationcar med et fornuftigt km tal og en billig vægt afgift da de er opgivet til 27-28 km/l smiley Oftes er de fornuftigt udstyret med klima, navi osv og der er mindst 100 til salg under 100.000 kr smiley
    Det er nok ikke den fedeste eller hurtigste bil men umiddelbart synes jeg at den er meget pæn


  • #7   24. apr 2018 #6 altså den her ?
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/15-dci-75-expression-st-5d/3646098

    Hvordan er prisen på bil lån? er det helt væk? kunne evt låne til en lidt bedre hvis det var det værd smiley


  • #8   24. apr 2018 HELT klart Audi'en.

    Har lige solgt min 1.9 TDi (Octavia) fra '04 med 460.000 km, den sagde ingen forkerte bøvser. (Den havde kørt 300.000 da jeg købte den).
    Lupo'en bliver sgu for lille. Har selv en knejt på lidt over 2 år nu, og der har stationcar været dejligt - og selv damens Fabia stationcar kunne til tider være en tand for lille i bagagerummet.

    Jovist, jeg smed 5.500 om året i vægt, men var sgu glad for kørekomforten var ok.

    Ang. den Clio der, så husk lige, at en Clio er altså en lille bil, som de så har vlagt at lave en stationcar ud af. Kender et par hvor barnevognen ikke kunne være bagi.


  • #9   24. apr 2018 Kasper-->>
    Nu er det også en 3 år gammel bil

    Vores gamle Ibiza vi havde fra den var 1-4 år var bestemt ikke fejlfri, noget tog de på garanti men også flere ting vi selv betalte for, og da garanti var udløbet var alt for vores regning

    Longlife olie koster også typisk mere end dobbelt af normalt olie, så selvom du kører dobbelt på service så er prisen oftest dobbelt eller mere

    Trådstarter snakker om en 12-13 år gammel Audi med en motor som har ry for og være bundsolid, men med 280.000 km på klokken

    Den koster 60.000 kr, men der kan jo risikere og komme noget efter bare nogle måneder

    Jeg selv er typen der ikke ønsker billån, men forstår godt mange vælger det og en nyere bil. Jeg har mindre afskrivning, men også usikkerheden for hvad der kommer

    Der kan jo risikere man står med en regning på 15.000 kr efter 3 mdr på den brugte bil. Og så kan møllen jo køre

    Clio kunne også være et bud og er nyere, men også uden for garanti. Så der er heller ikke noget og komme efter ved fejl


  • #10   24. apr 2018 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/14-tdi-80-ambiente-combi-5d/3631492

    hvad med sådan noget? den er en del billigere men kører stadig langt på literen og er stor?


  • #11   24. apr 2018 Audien koster 6500 kr i ejerafgift om året, lupo koster 1260 kr.
    Og der er ingen "stil" over en lupo, så ville jeg hellere købe en Up, eller en Aygo/c1/108, de er både bedre og billigere at holde på vejen.


  • #12   24. apr 2018 Nu er vag jo ikke kendt for at være driftsikker i årene 05-> dog er de nyere/nyeste modeller bedre (endnu måle?)
    Derimod er clios motor jo kendt for at være ret stabil og det er mest navigations anlægget folk har problemer med, det er langsomt og bøvlet men har da ikke hørt til nogle mekaniske problemer med dem smiley


  • #13   24. apr 2018 Benjamin-->>
    Du skal passe på ikke kun og se på km/l når du kigger

    Diesel skal køre meget længere end benzin før du får samme ejerafgift

    Vedligehold og service er en anden ting

    Afskrivning skal du også have med, hvad hvis du køber fabia og den efter. 2 år kunne sælges som nysynet til 12.500 kr eksempelvis, ville du så ofre 10.000-15.000 kr for og få den igennem syn eller skrotte den

    Jeg har aldrig helt i kroner øre regnet det ud, men efter 3 år og 100.000 km i en Ibiza 1,4 tdi og en Avensis 1,8 vvti, så havde vi nok i kroner øre brugt tæt på det samme.
    Idiotiske service intervaller, små ubetydelige ting til 2000-5000 kr der gik til på Ibiza, og højere ejerafgift åd brændstofbesparelse op

    Hvis i har 60.000 kr til rådighed, så ville jeg finde en nysynet bil med rimeligt km tal, en mindre benzin motor uden masser af teknik, få den gennemgået godt eller få en kammerat til og kigge sammen med dig, og så kun bruge måske 40.000-50.000 kr så i har til de uforudselige ting der kan komme


  • #14   16. sep 2018 køb dig en sprit ny Aygo. den kommer du ikke galt afsted med . plus den er billig . med 20% i udbetaling ligger du nok på ca 800-1000,- månedlig ydelse.
    du skal også huske at du forventer en lille i nærmeste fremtid.. dagsinstitut koster også ..


Kommentér på:
Biløkonomi tips/råd

Annonce