{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.928 visninger | Oprettet:

Politiets nummerplade scanner. {{forumTopicSubject}}

Hej. Latterligt spørgsmål, det ved jeg.

Som vi jo ved, så slår politiets nummerplade scanner (formentligt) til når den ser biler fra frakendte og sprittere.

Men vil den også gøre ens køretøj interessant hvis man ingen kørekort har, ej heller har taget det?

Altså om den kun slår ud vil tidligere straffede.

Jeg har et kørekort, det blot spørgsmål.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Politiets nummerplade scanner.
  • #1   16. maj 2018 Det slår ikke ud ved tidligere spritter. Men slår ud hvis ejer af køretøj ikke har kørekort

• #2   16. maj 2018 Den tjekker alt om ejeren af bilen, om der er betalt for forsikring, vægtafgift og om der er overholdt syn.

Den viser også navn, alder mv. på ejeren. F.eks. hvis en kvinde står registreret, men en mand kører.. smiley Klassisk.

• #3   16. maj 2018 Men tror du ikke kun det er ved fra frakendte at den slår ud? Som er inde i systemet så at sige

• #4   16. maj 2018 Synes bare ved de der tv programmere at den bipper eller noget ved mistænkelige biler, folk med mistet førerret osv

• #5   16. maj 2018 Den bipper ved alt mistænkeligt. Intet kørekort, aldrig erhvervet osv.

• #6   16. maj 2018 -og stemmer du Liberal Alliance kommer de også efter dig....

• #8   16. maj 2018 Jeg formoder det er ANGP vi taler om, og svaret er, det slå det op som brugeren vælger at slå til og som kan relateres til et registreringsnummer.

Det kan være frakendelse, spritkørsel, manglende forsikring, at ejeren er eftersøgt eller andet. Det er de oplysninger som offentligheden allerede har fået via TV og andre medier, så er det nogle flere ting som vi så ikke oplyser om, idet at det også anvendes til politimæssige opgaver som ikke er færdsel.

• #9   16. maj 2018 #2 Hvad er der galt (ulovligt) i at en mand kører i en bil der er registreret i en kvindes navn????

• #10   16. maj 2018 Hej
    Fin tiltag
    Kan kun bifaldes
    MVH KP

• #11   16. maj 2018 #9
    Ikke nødvendigvis noget ulovligt, men det kan være årsagen til at nogle vælger et rutine check. Se om bilisten har stjålet bilen, eller bare lånt den og om alt er som det skal være.

Rutine check kan ske uden nogen årsag overhoved, det er selve princippet i stikprøvekontrol.

• #12   16. maj 2018 Jeg gætter på at mere en 25% af alle biler føres af en anden (og et andet køn) end den der er registreret som ejer. Jeg ved i hvert fald at min kone kører hver eneste dag i en bil der er registreret i mit navn - og er sikker på at mange andre koner og/eller mænd gør det samme smiley Og når mine børn låner en af mine biler, så er det samme situation... Hertil kommer firmabiler, udlejningsbiler osv. hvor chaufføren heller ikke er den registrerede ejer. Så tvivler meget på at de tjekker for det smiley

• #13   16. maj 2018 #12
    Der er mange ting folk tvivler på at politiet tjekker, det er så her erfaring kommer ind. Men alt i øvrigt ser fint ud og bilisen køre ordenligt og bil er i tip top stand, vil vedkommende formentlig aldrig blive standset.

Men hvis der er noget andet også, så måske. Under alle omstændigheder så er det den enkelte betjens egen beslutning på stedet om det skal undersøges eller ej.

• #14   16. maj 2018 Har bare en ide om når de køre i deres smarte biler inde i byen hvor den kan scanne det hele, at den specifikt slår ud ved mistænkelige biler; frakendte feks.

• #15   16. maj 2018 #13 - Så du tror helt ærligt på at når politibilen kommer forbi en modkørende bil, så kan den nå at scanne nummerpladen, OG informere betjenten der kører OG at han så kan nå at opfange informationen om ejeren OG tjekke om det stemmer med den person der sidder bag rattet smiley

• #16   16. maj 2018 Møder dem af og til når jeg kører hjem fra job (24-05), der tøffer de rundt på P-pladsen og klipper plader smiley Så vidt jeg forstod på betjenten jeg snakkede med vælger de selv hvad den skal slå ud for smiley

• #17   16. maj 2018 #14
    Og det har du ret i.

Jeg kan ikke tale for hvad den enkelte betjenten kan nå at opfatte, men ANPG kan godt og mere til. Og mange af dem som er i færdsel (som er det vi tale om her), er trænede i at bruge ANPG så de hurtigt opfanger informationerne.

I øvrigt er ANPG grænsefladen ganske let læseligt og overskuelig.

Det er svært at se her, men det er det nærmeste jeg kan komme for at vise det:
    https://www.youtube.com/watch?v=7Lbj1IwVPEQ

• #18   16. maj 2018 #16
    Nemlig, de kan selv slå til og fra, hvad de ønsker at scanne efter.

• #19   17. maj 2018 Softwaren kan jo også laves, så de stopper dem, som ikke betaler licens (blot et eksempel), det er jo bare en database hvor der bliver forespurgt på det brugeren ønsker at "se"

• #20   17. maj 2018 Lige licens er et dårligt eksempel da dem der ikke betale og ikke har frameldt sig blot bliver trukket i skat smiley

• #21   17. maj 2018 Kasper

Det var ikke pointen med det meget tilfældige eksempel.

Det kunne lige så have været manglende betaling af børnepenge...

• #22   17. maj 2018 Den slår ud med det samme hvis ejeren af bilen feks intet kørekort har eller ikk har betalt forsikring eller vægtafgift det faktisk det den er lavet til .. jeg ved det da et familie medlem er blevet knaldet for først nævnte med kørekortet smiley

• #24   17. maj 2018 #23
    Ja, men det er ikke helt det samme.

• #26   17. maj 2018 Det er som jeg sagde, ikke helt det samme, selvom begge dele er ANPG.

Brugergrænsefladen og indstillingerne er forskellige, brugen er derfor forskellige og formålet kan variere en del også.

• #28   17. maj 2018 Easy4 ved i princippet aldrig hvad han snakker om...

• #30   18. maj 2018 Hvordan i helvede kan den reagere, hvis den er i tvivl om nummerpladerne passer til den bil, de sidder på?? smiley

• #31   18. maj 2018 #30
    Det kan den heller ikke, men vis en et registreringsnummer eks. AT84444 bliver slået op og på skærmen fremgår det, at det er en TOYOTA AYGO, 1.0 VVT-i.
    Hvis man så kan se den sidder på en Audi A4, så ved man den er helt galt.

Kan også være nummeret bare står som stjålet, så er det interessant at se på bilen under alle omstændigheder.

• #32   18. maj 2018 Der er uendeligt mange muligheder med deres nye scannere, når de virker 100%.

Ham gutten der smadrer dem er ikke rigtig klog. Hans argument er, at Politiet også holder øje med dem som ikke har gjort noget, og det er selvdølgelig rigtigt at de gør det.
    Men det gør de jo også i forvejen, den eneste forskel er her, at apparatet blot hjælper dem, så de kan nå at checke uendeligt mange flere end før, for alverdens ting.

De eneste der kan have noget imod det Politiet gør, er dem som har noget på samvittigheden (det behøver ikke at være noget med deres bil) og de skal da bare stoppes og betale/afsone ved kasse et!

• #33   18. maj 2018 #32
    Ja der er mange muligheder, og hvis man skal brokker sig over politiets overvågning så er det jo alle tilgængelige datakilder man skal brokker sig over.

Vi har adgang til meget, men kun efter behov. Og ANPG er kun én kilde, når vi tale efterforskning og også her bliver data slette efter 24 timer, med minder de udplukket til efterforskning.

Så det er ikke hvad det bliver gjort til i pressen, men det er nok svært at skabe gode historie ud fra den relativt kedelig hverdag i politiet. PET er et kapitel for sig, men der er alle oplysninger også fortrolige så der er det kun folketingets sikkerhedsudvalg som udover selve PET har indsigt i overvågning niveauet.
    Jeg er selv i Rigspolitiet men jeg ved forsvinde lidt om PET, fordi alt er på need to know basis.

Men vi har i modsætning til efterretningstjenesten skrappe regler og krav om hvor længe vi må beholde data og hvordan, læs evt. mere om GDPR.

• #35   18. maj 2018 #34
    Nej håndværkere og "pedeller" er folk fra andre virksomheder som har kontrakt med os, men vi har en del civil ansatte på kontor eks. HR og forskellige tekniker eks. mekaniker osv..
    Men hovedparten af alle som arbejder med politimæssige opgaver er politi uddannet, dog har vi også civile her til nogle opgavetyper.

Hvilke uddannelser jeg har (har flere), er egentlig sagen uvedkommende, da det afgørende er at jeg kender systemet og brugen af det, og hvad jeg konkret arbejder med må jeg faktisk ikke oplyse.
    Jeg må godt oplyse at jeg har være på politiskolen og har politi id, men jeg kan ikke se hvor meget relevans det har for det jeg siger, men siden du direkte spøge og jeg kan oplyse det så ok.

Men hvad forskel gøre det for dig, har en civil ansat men som bruger systemet mere end jeg, mindre autoritet fordi vedkommende ikke er politi udannet, eller hvor vil du hen?

• #37   18. maj 2018 Jo det gør, når man er færdiguddannet er man udover garanteret ansættelse som politibetjent pr. definition uddannet politibetjent.
    Det er hvad du spurte om og hvad jeg svarede på, men som jeg også gav udtryk for i mit svar, finder jeg det irrelevant for emnet og din spørgsmål let anklagende som dit efterfølge svare også har bekræftet.

Min teori er, at du ikke forstår hvad du tale om, alternativt er en provokatør.

Andre må jo så selv vurdere dit spørgsmål og mit svar.

• #39   18. maj 2018 Ah du troede at jeg ikke var færdiguddannet, selvom jeg har været i politiet i over et årti. Nuvel, så er det afklaret, jeg synes nu det var rimeligt indlysende i mit svar, men ok, hvis du troede at jeg var så ung at jeg stadig gik på skolen så fair nok.

I øvrigt har de både politimyndighed og ID under dele af uddannelsen og er derfor reelt at betragte som politier selvom de endnu ikke er færdiguddannet.

Jeg er enig i forsvarsposition fordi du konfronteret, og det er sådan set mit problem med dit spørgsmål, tone og formålet. Det er konfronterende og uden relevans for emnet, så jeg tolker det som provokation.

Vi skal helst heller ikke sige vi er politifolk på sociale medier, eller andet i den dur - jeg udtaler mig også 100% som privat person. Derfor prøver jeg sådan set også at undertone det, og kun sige det meste nødvendige.

• #40   18. maj 2018 #31

Har du set den video, du selv linkede til? smiley

Spol til 0:45 og lyt efter...

https://www.youtube.com/watch?v=7Lbj1IwVPEQ

• #41   18. maj 2018 #40
    Ja og din pointe er?

• #42   18. maj 2018 Går det for stærkt?

Jeg spurgte om hvordan kan den finde ud af, om nummerplader sidder på den rigtige bil.

Du svarer så, at det kan den heller ikke... Selvom i videoen siger de, at den kan?

Er der så fejlinformation i den video, du linker til?

• #43   18. maj 2018 438...
    Det kræver naturligvis mere end blot en computer der scanner en plade. Det må jo altid være resultatet af det som computeren viser på skærmen og den vakse betjent der ser på bilen samtidigt. Ellers bliver bilen jo ikke stoppet, med mindre at pladen også slår ud på noget hæftet direkte til netop den plade.

• #44   18. maj 2018 #35
    Jeg må godt oplyse at jeg har være på politiskolen og har politi id, ..

politi id er det bare wrx nr du mener samt det idkort/skilt alle civile ansatte indenfor politiet får ved arbejds start... ?

s

• #45   18. maj 2018 Allan P

Ja, det kunne jo de fleste nok regne ud. Men nu sagde hun ordret i videoen:
    "Skanneren GIVER LYD, hvis den registrerer biler (...) hvor der er tvivl om, hvorvidt nummerpladerne passer til den bil, de sidder på."??

Så hvad kan din forklaring bruges til i denne forbindelse? smiley

• #46   18. maj 2018 Ikke noget, men det er jo en nummerpladescanner. Den kan ikke genkende biler eller ansigter for den sags skyld. Hvis det var tilfældet, så var det et utroligt stærkt "våben"

• #47   19. maj 2018 #35
    HR og politi ledelsen har bedt os alle om at undlade at skilte med det på sociale medier og andet, af sikkerhedsmæssige og måske også politiske grunde. Du kan muligvis finde noget om det, på det nye intranet.

Politi id, er det som giver politi myndighed, det civile id er kun til intern identifikation og for at vi kan se, det er en med sikkerhedsgodkendelse mm..
    Så nej, Politi id er kort sagt "politiskiltet" - som vi jo ikke har mere i Danmark.

wrx er kun dit bruger login til systemerne, har intet at gøre med dit ID nummer, medarbejder nr eller mail adresse - husk i øvrigt også at din google konto til tjenestemobilen ikke må indeholde dit navn, email id eller tjenester nr, markerings nummer eller andet identificerbart.

Er du stadig aktiv i politiet, eller er det, var engang?

• #48   19. maj 2018 #42
    Jeg har aldrig hævdet at alt i den video er sandt, der er kun i dit hoved.

Jeg linkede til den, fordi den viste grænsefladen i bifrost, en smule i hvert fald - og kun derfor. Det Jørgen siger er korrekt, det journalisten siger er som sagt en overfortolkning, som Allan P også skriver.

Hvordan man gør, har jeg jo så beskrevet tidligere - ANPG, søge appen og PolIntel er super værktøjer, men de erstatter altså stadig ikke politier med hjerne og omtanke.

Kommentér på:
Politiets nummerplade scanner.

Annonce