{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

Male træværk på hus {{forumTopicSubject}}

Søger kvalificerede svar fra fagfolk smiley

Skal til at skifte sternbrædder på huset. De skal jo så males. Min tømrer anbefaler at man lader brædderne sidde op til 6 mdr før man maler dem .... DVS trykimprægnerede brædder .... Siger dog også at nogle maler dem med det samme ...

Jeg syntes dog aldrig jeg har set huse med ubehandlede brædder i længere tid ....

Skal de bare males med det samme eller har min tømrer ret ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Male træværk på hus
  • #3   1. jul 2018 Overvejet hardyplank?

    Kan plankerne ikke købes malet/grundet?


  • #4   1. jul 2018 Benjamin c - hvordan ser man imprægneringen trække ud gennem malingen .. har du evt et billede af det ?

  • #7   1. jul 2018 Som Als siger fibercement er vejen frem

  • #8   1. jul 2018 Din tømrer har ret.


  • #9   1. jul 2018 De er da ikke ubehandlet smiley så vent endelig med at male dem smiley

  • #10   2. jul 2018 Det er ikke imprægneringen der trænger ud, tryk imprægneret træ indeholder meget vand og det skal tørre først før man maler, hvor længe der skal gå før det males kommer an på vejeret og dimensioner på træet. i det her fine og varme vejer vil jeg mene 1-2mdr for brædder og 4-6mdr for 100*100 stolper.

    maler du for tidligt så vil fugten blive lukket inde og resultatet bliver for kortet holdbarhed og at malingen skaller af.

    Man kan købe en fugt måler til under 100kr som kan anvendes


  • #11   2. jul 2018 Hvis du venter en måneds tid, så maler du bare, så er du ret sikker på træet er tørt nok.
    Men egentlig er det næsten ligemeget, i og med en træbeskyttelse er diffisionsåben, hvilket gør at fugt trænger ud af træet gennem træbeskyttelsen.
    Før i tiden trak der rigtig mange salte ud af trykimprægneringen, derfor sagde man dengang man skulle vente op til et halvt år.


  • #12   2. jul 2018 det ville jeg heller ikke tøve med. Skal man følge manualen må man heller ikke male i sollys og og når temperaturen er under 8 eller over 20 grader C. Månen skal være halvt mellem saturn og mars.... Så længe den er diffusions åben kan jeg ikke se problemet, så længe det ikke er drivvådt... Fiberbræderne er et godt valg, men syntes ikke de er så pæne igen. Har købt et hus med udestue bygget med fiberbeton"brædder", det får ikke lov at stå ret mange år før det skal skiftes med noget ægte træ. Men steder hvor normalt træ har det meget hårdt/eller sløve folk smiley kan det have sin berettigelse....

Kommentér på:
Male træværk på hus

Annonce