Inputs vedr. ekstern (intern) harddisk {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har sådan en 2 TB ekstern harddisk, lignende den som i kan se i nedenstående link:
https://www.amazon.com/Seagate-Expansion-Desktop-External-ST320005EXA101-RK/dp/B002BH4ONE
For et par dage siden begyndte den at bippe - ikke konstant men dog sådan med jævne mellemrum. Harddisken fremgik heller ikke længere af oversigten i "Denne PC" i Windows 10, så jeg var ret sikker på, at disken var helt færdig / defekt.
Jeg brugte dog så lige et par timer på Youtube, og det viser sig så, at der inde i kabinettet faktisk sidder en HELT normal 3,5" SATA-harddisk, der blot er koblet til en adapter, således at den kan køre via USB og med en traditionel strømforsyning.
Piller man imidlertid harddisken ud af "casen" og afmonterer man adapteren, så er der tale om en helt almindelig intern harddisk med de sædvanlige tilslutningsmuligheder (fx SATA og de "flade" strømstik fra strømforsyningen i PC`en).
I flere af Youtube-videoerne anbefalede man, at når man havde problemer a la mine, så kunne man prøve at flytte disk´en over i en stationær PC, og se om den så virker dér. Jeg havde heldigvis lige en enkelt fri SATA-"port" på bundkortet og heldigvis virkede HD´en fint og jeg kan igen tilgå mine filer....puhaaa
Det tyder jo meget stærkt på, at det var adapteren i kabinettet, som var defekt. Men jeg bliver alligevel ved med at tænke på, om harddisken, som nu er monteret i min stationære PC alligevel synger på sidste vers. For en sikkerheds skyld, har jeg selvfølgelig kopieret alt indholdet over på en anden disk.
Findes der imidlertid nogle gode "tools", hvormed jeg kan få vished om disken er OK, eller om der er defekte sektorer eller lignende? Er et værktøj som "Seatools" brugbart eller kender i bedre software til at teste harddiske med?
På forhånd tak for jeres inputs!
maj 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 35
https://www.hardwareonline.dk/
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 58 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.232
det program kan hurtigt vise dig hvis der er nogle fejl på disken.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
@Jens B - også de små af slagsen?
@Martin G - Det var også en løsning, og en ny koster jo ikke en bondegård, men gider bare heller ikke smide en velfungerende harddisk i affaldsspanden, hvis det nu blot er adapteren der er monteret i kabinettet, der er defekt
@Jacob E (TeamSX) - Tak, det vil jeg prøve
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
aug 2007
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.529
Begge fejlede også og jeg mistænker det er på grund af varme.
Hvis du har lagt mærke til det blev kabinettet garanteret ofte ret så lunt.
Den første begyndte fejle periodevis dvs. den kunne ikke ses under enheder.
Tømte den for indhold og ombyttede den, nummer to led samme historie men blev blot tømt og lagt på lager.
Købte en wd disk som sidenhen har kørt uden problemer.
aug 2007
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.529
Inputs vedr. ekstern (intern) harddisk