{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.743 visninger | Oprettet:

Livet's dilemma - job/glæde {{forumTopicSubject}}

Hej

 

Jeg er? udlært kok fra en del gode restauranter i København og har lært en masse i løbet af årene. Blev udlært i marts 

 

Under min læretid snakkede jeg flere gange med mine forældre om at det nok ikke var mig aligevel denne branche, men fik rådgivet af ?dem til at forsætte og se hvad der sker. Måske jeg vil elskee det igen osv.

Men ventetiden hjalp ikke og blev udlært ej.

Så nu aarbejder jeg med en bekendt i en kantine med gode arbejdstider og løn og goder.

Men jeg føler ikke jobbet og har tænkt over det her i et stykke tid snart.

Jeg synes tømrer uddannelsen?? ser sjov og lærigt ud. Være udenfor,  bygge og se det blive til noget , gode kolleger, fleksibel arbejdsplads.

 

Har ansøgt til zelandia i Slagelse som tømrer til start 17/1-2019

Så jeg skal sige mit job op hos min gode ven?/chef + Opsige lejlighed og flytte væk fra København.

Det en stor omvæltning helt sikkert, men jeg ??elsker bare ikke at lave mad sådan som andre jeg ser.

Vil hellere nusse med det derhjemme til familie kommensammer og aftner.

 

Mine forældre er stadigvæk ikke helt med på at jeg vil skifte og præve 4 år endnu på lærlingløn.?

Men hvis det er det rigtige, så er det vel godt for mig. 

At jeg ikke ærger mig om 2 år, fordi jeg forsætte som kok.

 ?

 

Hvad synes i ?

Gør jeg det rigtigr??

undskyld det lange indlæg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Livet's dilemma - job/glæde
  • #1   28. okt 2018 du skal være på arbejde 1/3 del af hele dit liv.. weekend og pensionstilværelse fratrukket..

    gør det du har lyst til, og det som du brænder for.. der er vel ingen der siger du skal bruge 4 år som tømrer hvis du finder ud af du ikke vil det.. du kan vel stoppe efter ½-1-2 år hvis den er helt galt?...

    Jeg kan kun sige det sådan her, jeg er på en arbejdsplads jeg elsker.. hvor jeg selv er kommet langt fordi jeg også elsker at være der.. så giver man sig også det mere, og får måske også lidt mere...

    men hvis jeg vitterligt stod op og morgenen og frygtede at skulle på arbejde og græmmede mig... så kom jeg sq ikke på arbejde i morgen :)?..

    det er let for mig at sige, fordi jeg ingen gæld har og penge på opsparingen... men den dag jeg ikke gider, siger jeg op.. livet er for kort til at sætte sig i et job man ikke gider..


  • #2   28. okt 2018 Jeg er selv udlært kok og stoppede som kok ca. 1 år efter min svendeprøve, af præcis samme grund du nævner.

    Jeg synes især i et fag som kok, hvor folk betaler for den oplevelse du gir' dem, at det er vigtigt man har bare en lille smule passion og interesse, jeg synes ikke selv jeg havde det tilstrækkeligt så jeg stoppede.

    Livet tilbyder dig en masse muligheder og oplevelser, grib dem og gør hvad du har lyst til!

    I øvrigt tjener man mere som tømrer, og arbejdstiderne er bedre! -det eneste jeg savner er de søde servitricer smiley

    -du kan jo altid vende tilbage til kok hvis du fortryder, held og lykke...


  • #3   28. okt 2018 @1 @2


    Tak for svarene.

    som jeg kan se det er det rigtige at tage skridtet mod noget nyt og prøve det af. har ikke lyst til at ærge mig resten af livet, fordi jeg ikke tog chancen.

    Jeg kender rigtig mange i kokke branchen og kan altid vende tilbage, hvis jeg føler for det.


  • #4   28. okt 2018 Må jeg så lige dryppe lidt malurt i dit bæger ? som tømrer er livet ikke kun lutter lagkage !
    Du skal også ligge oppe på et tag i regn og eller frost så tag lige det med i dine betragtninger og måske også arbejde over for at få det stykke arbejde som du er i gang med færdig til den tid din mester lovede det
    polobjørn


  • #5   28. okt 2018 #4 Det er jeg helt indforstået med. smiley
    Men tak fordi du siger det.


  • #6   28. okt 2018 Som #1 siger - en tredjedel eller mere af dit liv, bruges på arbejdet - så det skal være noget du gider stå op til og nyder at lave.

    Der er også den mulighed at du tager en uges ferie, og tilbyder dine hænder til et tømrerfirma for at få "smagt" lidt på faget inden du bare kaster dig ud i det.


  • #7   28. okt 2018 Jeg var i lære som smed fra 1996 til 2000
    Har Arbejder mange stede som smed og prøvet mange andre ting gennem tiden

    Men aldrig rigtig fundet mig til rette.

    Min hobby siden jeg var 17 var og rode med biler, så da jeg blev fyret fra et job i 2013
    Startede jeg med og uddanne mig til mekaniker, så jeg kunne læse til autoteknolog

    Men måtte stoppe pga familie problemer,

    Men har nu fast arbejde som mekaniker, og glæde mig til at køre på arbejde hverdag

    Noget som jeg ikke har gjort i mange år
    Så måske fandt jeg den rette hylde her
    I hvertfald nu her

    Men man ved aldrig hvad man vil frem over


  • #8   28. okt 2018 I dag dør du ikke af sult ligegyldig hvilket job du har selv om lønnen måske er lav . Du skal vælge hvad du syntes er det rigtige for dig.


  • #12   28. okt 2018 Som nævnt i ét af svarene skal du være super skarp på hvad det vil sige at være tømrer - og det vil blive præget MEGET af hvilken tømrer du ender op hos senere hen - med mindre du bliver selvstændig. Noget som afskrækker mig fra tømrerfaget er, at man står for isoleringen på lofter......støv ud over det hele, møghamrende varmt om sommeren.

    Eks er der mange som gerne vil være cykelmekanikere fordi de synes det er fedt - men de ender med at lappe slanger og skifte bremseklodser på bedstemorcykler det meste af tiden!

    I stedet for tømrer kunne du måske overveje snedker? Én af de store forskelle er, at du typisk altid arbejder indenfor i et opvarmet lokale mens tømreren fryser udenfor.


  • #13   28. okt 2018 Jeg er af den mening, at med alt den tid man bruger på ens arbejde, så er det for alvor afgørende at man holder af det

    Du er oftest mere sammen med kollegaerne end med din familie, og er du ikke glad for dit job vil det også påvirke alt ens liv ved siden af

    Hvis du ellers kan leve med det, så ville jeg klart forsøge og få lov og komme i noget praktik ved større firmaer som har mange forskellige slags håndværkere. Så kan du få mere indblik i hvad de forskellige håndværkere laver

    I dag handler det om og komme så hurtigt igennem uddannelses systemet, som er blevet mere specifikt end nogensinde før. Og flere og flere vælger måske i virkeligheden forkert, og skal senere hen tage nye uddannelser

    Har du nogle interesser ud over madlavning, eller noget som virkelig for alvor på dig virker spændende??

    Jeg er dog også nok enig i dine forældre om det var smart og gøre din kokkeuddannelse færdig, så du altid har noget og falde tilbage på. Papirer er tit godt til og supplere ens CV med

    Og den med lønnen, hvorfor er det altid så pokkers vigtigt. Hvis du kun bruger 99 kr for hver 100 kr du tjener, så er du rig. Bruger du 101 kr for hver 100 kr du tjener er du fattig

    Heller 125 kr i timen og være glad for sit job, end 250 kr i timen og hade alle de mange timer om året

    Du er ung, og har forhåbenligt ikke så mange faste udgifter. Så skal du vælge om, så gør det mens du kan og ikke skal tjene til hus, børn, kone, biler og alt muligt andet i den stil

    Hvis du måske også bare trænger til en tid væk, så måske tænk på noget søfart som kok, eller til en af de mindre øer


  • #14   28. okt 2018 Jeg er lidt i samme båd, jeg hadede fagene i gymnasiet men gennemførte det grundet jeg vidste jeg skulle læse et eller andet, nu læser jeg erhvervsøkonomi selvom jeg hader hver dag jeg skal i skole, men jeg er 96% sikker på jeg gennemfører det her om 3,5 år.
    Jeg satser på at jeg kan komme ud og tjene en masse penge når jeg er færdig som jeg kan investere, så jeg tidligt kan gå på pension og slappe af smiley
    Er allerede lidt i gang, har investeret lidt over 200.000 og geninvestere afkastet hvert år...

    Jeg er sindsyg dårlig til bare at være hjemme og jeg skal helst lave noget hele tiden alligevel har jeg en drøm om tidligt at gå på pension og lave ingen ting smiley

    Jeg tror aldrig jeg har lavet noget så fedt som i mit sabbatår hvor jeg monterede julelys/nisselandskaber osv, jeg arbejde lige omkring 100 timer om ugen og var helt vild med det smiley
    PT arbejder jeg ca 20 timer om ugen på et pakkeri hvor vi pakker aviser og elsker kollegaerne og tager alle de ekstra vagter jeg kan, også selvom jeg så skipper nogle forelæsninger...

    Har overvejet bare at droppe ud og så arbejde 40 timer i pakkeriet og finde et andet fuldtidsarbejde, fremfor at gennemfører min uddannelse og formentlig ende med at lave noget jeg ikke gider men tjene en masse penge, som jo er mit mål...

    Uanset hvad skal jeg tjene en masse penge som jeg kan spare op (da jeg er pisse nærig og aldrig bruger nogle penge) hvorfor det ved jeg ikke helt men det har altid været min drøm at have penge nok og kunne gå tidligt på pension... smiley Også selvom jeg måske skal lave noget jeg hader de næste 20 år og har gjort de sidste 5 år... smiley


  • #15   28. okt 2018 Aldrig i livet ville jeg gøre det som dig Kasper J.
    Lev hele dit liv og ikke kun "engang".


  • #17   28. okt 2018 Problemet er lidt at jeg ikke rigtig ved hvad jeg kan lide...
    Uanset hvad problemet er, om det er at svejse nye plader i vores gamle veteranbil, at bygge en ny garage, rive gulvet op og ligge gulvvarme i hele hytten eller hvad jeg ellers kommer ud for elsker jeg at gå at nusse med det, og gør det så godt som muligt også selvom jeg skal gøre noget om flere gange for at det bliver godt nok til at jeg er tilfreds... Dog er der ikke noget jeg specielt godt kan lide, men bare jeg har noget at lave så er jeg godt tilfreds, derfor er jeg også ret sikker på at den boglige vej jeg er på nu ikke er den rigtige da jeg hader det, men ved der er gode penge når først jeg er færdig uddannet... smiley

    Omvendt har jeg hellere ikke nogle kæreste, jeg føler ikke jeg har tid til det og det indtil videre er lidt spild af penge, så pt tager jeg bare rundt til forskellige tinder piger og hygger mig.
    Jeg er dog ikke i tvivl om jeg skal have kone og børn men synes bare det er for tidligt endnu


  • #18   28. okt 2018 jeg har også 2 uddannelser, mekaniker og bonderøv, det sidste har gjort at jeg aldrig behøver lave noget jeg ikke gider eller overhovedet arbejde, købte billigt i 90érne og solgte meget dyrt lige inden krisen, godt nok havde jeg tit 18 timers arbejdsdage men når man kan smide x antal kroner i lommen efter ca 10 år går det nok...

    i dag er jeg en slags "konsulent" inden for landbrug, dog i Tyskland hvor jeg har boet for mange år siden og det hygger jeg mig med..

    så jeg ville gøre min uddannelse færdig og så overveje videre, du kunne jo få en god ide.
    men der er kun en der kan vide hvad du skal og det er DIG selv. smiley


  • #19   28. okt 2018 Tak for svarene alle sammen.

    Jeg har besluttet stadigvæk at gå videre med at starte på tømrer faget og se hvor det bringer mig henad.
    I min fritd bruger jeg en del computer, men har ikke lyst til at bruge 8 timer om dagen på et kontor eller ligende.
    Skal sgu ud og bruge min hænder:)


  • #20   28. okt 2018 Kasper J-->>
    Vi er alle forskellige, der er ingen tvivl om man med erhvervsøkonomi kan tjene gode penge

    Men de gode penge er nok som i alle brancher i stillinger med stort ansvar, mange timer og konstant online.

    Det kan godt være man kan lave 300 kr i timen, men jeg gad godt nok ikke arbejde 50.000 timer med noget der ikke interesserer mig, kun for og kunne gå på efterløn 10 år før andre. Men det er selvfølgelig nemmere og spare en 2-3 mio kr op til og gå af lang tid før andre hvis man tjener flere penge

    Til alle der tænker over det med arbejde, fritid og gøre det man drømmer om, kan jeg anbefale og høre podcasten fisketegn; og så afsnittet med Martin Thorborg


  • #21   28. okt 2018 #10

    Hvad betyder det der SWORD smiley


  • #22   28. okt 2018 Vi tror på dig Sebastian, fyr den af.. smiley

  • #23   28. okt 2018 Haha Kasper

    "Omvendt har jeg hellere ikke nogle kæreste, jeg føler ikke jeg har tid til det og det indtil videre er lidt spild af penge"

    Hvis man selv kan rive den af er det måske, men det koster jo ikke penge at have en kæreste?


  • #24   28. okt 2018 Sæt dig i en stol og luk øjnene, spørg ud i luften dig selv, hvad det er du vil, vælg det din hjerne fortæller dig ?, held og lykke med tømrer uddannelsen

  • #25   28. okt 2018 #24 hmmm...min hjerne siger en rom og ginger alé at sove på...

  • #26   29. okt 2018 Ellers tag ud og prøv nogle jobs du måske ikke har tænkt over før - evt. som praktik eller andet. Man kan stå i noget man pludselig kan lide.

    Jeg er 33 år i dag og troede for 15 år siden at jeg skulle være bilsælger med egen forretning eller fuldtids musiker/DJ. Selvfølgelig efter at have sluppet de sædvanlige drengedrømme om at være prof. fodboldspiller.

    Efter at have levet af musikken i nogle år og hverdagen meldte sig tog jeg en markedsførings økonom efterfulgt af en bachelor i international handel og ledelse.
    I den periode fik jeg et job ved siden af skolen i hotelbranchen i 2011, og sidder i dag 7 år senere som hotelchef for et større hotel i Danmark hos konkurrenten. Aldrig i livet havde jeg troet det var den vej jeg skulle, men jeg fandt ud af at jeg var god til at strukturere andres hverdag og samtidig få det optimale ud af dem som ansatte kombineret med at de også nyder at gå på arbejde. Derudover kan jeg finde masser af tid til producering af musik og spille det.

    Jobbet her skal jeg ikke have resten af livet, tror jeg, men skal bruge ledelseserfaringen til min videre færd.

    Så summa summarum, prøv noget du ikke har prøvet før. At være tømrer er vel et okay job, udover at du bliver slidt til dårlige penge og der er ingen der siger dig tak når din ryg og håndled er færdige som 45-årig. Til gengæld kan du være sikker på at Danmark til den tid er endnu sværere at få hjælp i økonomisk uden for arbejdsmarkedet.

    Og jeg er helt enige med dem der siger at det er sjovere at få 150 i timen for noget man kan lide fremfor 200 i timen for noget man ikke gider at stå op til. Meeen, penge er nu sjovest at have til rådighed, så man må nok finde mellemvejen.


  • #27   29. okt 2018 Du skal vælge det du ønsker. Jeg er slev uddannet smed og kunne gå ud og få 5-7000kr mere om måneden ved at skifte job, men er glad for at være hvor jeg er. Om jeg er i min branche om 10år ved jeg ikke. Skulle jeg tage en uddannelse til ville det enten blive DTU eller måske tømmer (ville få en del meritter jeg ville bruge på at tage fag på et højre plan.) har desværre hørt meget dårligt om EUX (en gymnasiel håndværker linie) men det da stadig end mulighed da du stå stærkt med den i baghånden hvis mma vil vidre som eks ingeniør eller bygningskonstruktør eller bygge leder.
    Min plejefar var uddannet bygningsmaler og autolakere. Han har arbejdet som handicap chauffør, taxachaufør og ejet et stort stillads firma, inden han blev ejer at sit eget opholdssted. Desværre er han ikke blandt os mere smiley


  • #30   29. okt 2018 Arbejdsglæde er sgu i sidste ende vigtigere end at tjene mange penge... det hjælper ikke at rende og være vellønnet revisor, hvis man hader sit job, og reelt set elskede at sidde i kassen i netto i stedet... (Sat lidt på spidsen her)

    Jeg er selv IT uddannet, og kunne sikkert have haft en rigtig god løn osv hvis jeg var fortsat med det... men jeg kan ikke fordrage at sidde foran en computer og arbejde i flere timer... = jeg ville aldrig blive glad i det job...

    Har siden arbejdet som Elmontør, Elektriker, Sjakbajs (Arbejdsformand), Lager arbejder, butiksmedarbejder, og går nu som sikkerhedsvagt, samt har eget firma med bilstereo... Og ja, kunne jeg leve kun af at sælge bilstereo så var det jo det jeg skulle... smiley men jeg kan faktisk også godt lide jobbet som vagt...

    Min pointe er, at du får ikke noget positivt ud af et job du ikke rigtig gider... Find din rette hylde, og ja det kan sagtens tage en del forsøg... Så brug de forsøg..


  • #31   29. okt 2018 Til dig der har planer om at tjene mange penge og gå tidligt på pension... Hvor meget hjælper dine mange penge når du som 35 årig får konstateret uhelbredelig cancer, og aldrig når pensionsalderen? (Jeg håber aldrig det sker for dig altså) Jeg sætter det sådan lidt på spidsen, fordi hvor hjælper det at planlægge at skulle leve livet om 25 år... Hvis du bliver ramt af en bus i morgen? Lev livet nu... det er nu du er ung og faktisk har helbredet til at leve livet... NU du virkelig kan have det sjovt... Du ved ikke hvad der sker om 5 år... Eller i morgen... lev hellere livet hver dag Nu og her, og vær glad for livet... fordi ellers går du glip af det...

  • #32   29. okt 2018 Fuldstændig enig med Cody. Jeg kan virkelig ikke se det fede i at spare op til et otium som gammel.. Brænd krudtet af nu og pengene med måde - men hav det sjovt for fanden.

    Det er ligesom dem der ikke vil låne penge af princip over ikke at ville skylde nogen noget, og samtidig kaster sten efter de som låner 500000 til drømmebilen. Det kan godt være det er fedt at spare 80-100000 op til en ældre bil 10 andre har haft før en selv, men det er bare lidt sjovere at spare samme beløb op i udbetaling til en sjov ny slæde. Intet fedt ved at sidde som 60 årig og prale over "Jeg har aldrig skyldt nogen noget". Der er ingen der bliver imponeret.


  • #33   29. okt 2018 Dem ser vi jo mange af i luksusfælden, de har brændt det af in starten af deres liv, og har nu ikke flere penge.

  • #34   29. okt 2018 Thomas M-->>
    Det er rigtigt nok, at det er sjovest og have penge til rådighed

    Men har man nødvendigvis flere til rådighed fordi man tjener 50 kr mere i timen??

    Nu kan det godt være vi regner på lidt forskellige måde, men jeg synes tit at jo flere penge man tjener, jo flere bruger man på bil(er), hus og andre faste udgifter. Man tænker mindre over og skære i de faste udgifter fordi man tjener 3000-5000 kr mere om mdr udbetalt

    Så til og leve for, spare op og tage på ferie for er der reelt ikke flere penge til rådighed.


  • #36   29. okt 2018 Det er vist kun folk der ikke ved hvad man får i pension, som siger det ikke er nødvendigt at spare op..

  • #38   30. okt 2018 Jeg står egentlig i et lignende dilemma. Jeg er 22 har en god stx eksamen med et højt snit, og læser lige nu til maskiningeniør med 2,5 år tilbage. Problemet er bare at uddannelsen slet ikke er som jeg forventede - der er absolut intet praktisk i den, og 90 % af tiden går med enten at kode i matematik programmer eller lave studier i 3D tegne programmer. Det er ikke det jeg har lyst til at lave resten af mit liv, jeg har brug for at komme ud og skrue og se teknikken virke, og det tror jeg aldrig jeg kommer til med det her.. desværre er jobsikkerheden og lønnen god så alle jeg snakker med kan ikke forstå hvorfor jeg ikke bare tager mig sammen og bliver færdig når jeg i virkeligheden for længe siden burde have taget en erhvervsuddannelse.

    Tror i sidste ende det handler om at følge sin mavefornemmelse, så hvis du gerne vil prøve at blive tømrer er det bare at give den gas. Jeg skal lige have samlet mod til at “gå et trin ned”, men det er jo bare at gøre det.


  • #40   30. okt 2018 Rene / #34: Selvfølgelig har du flere penge til rådighed med 50 Kr. mere i timen. Hvordan du bruger dem er jo forskelligt. Jeg har ikke hævet mine faste levestandarder som sådan.

    Vi bor stadig som husejere relativt billigt på 7. år trods vi tjener 50000 mere i måneden efter skat tilsammen end da vi købte huset.

    Internettet koster det samme, mobilen og forsikringerne ligeså. Ja konen hygger sig måske lige lovlig med Royal Copenhagen, men ellers har vi som sådan ikke gjort andet end at have 3 biler til 2 personer. Ikke noget der har revet budgettet meget over.


  • #41   30. okt 2018 #39
    Det er også det jeg umiddelbart går og overvejer pt.
    Mit største problem er dog at jeg "allerede" har brugt snart 2,5 års SU, da jeg også har en "fejlslagen" Økonomi uddannelse bag mig. Det betyder at jeg det sidste år vil gå uden SU og dermed højst sandsynligt skal forøge SU-lån.

    Det er lidt en balancegang pt. så jeg bruger den næste måned på at overveje. Der er ansøgningfrist til Aarhus maskinmester skole i juli: så ville jeg eventuelt have mulighed for at nå at spare en del penge op, inden jeg begyndte, men så ville jeg også være nødt til at droppe mit nuværende studie nu..


  • #42   30. okt 2018 Vil du ikke kunne få merit for nogle fag og derved forkorte din uddannelse? smiley

  • #43   30. okt 2018 #42
    Kan måske få merit, men tror ikke at jeg vil kunne forkorte uddannelsen. Jeg skal snakke med en studievejleder i løbet af denne uge fra maskinmesterskolen, så der håber jeg at få afklaret nogle af de ting jeg er i tvivl om.


  • #44   30. okt 2018 Hvis du får merit vil du formentlig skulle korte din uddannelse, da du ellers nok får for få ects point til at modtage SU... smiley

  • #45   30. okt 2018 Thomas M/#40-->>
    først og fremmest respekt for både du og din kone er gået noget der ligner 300 kr i timen op i løn. Det er ikke mange som kan præstere så stor en lønstigning, og særligt ikke for begge parter i et forhold

    jeg har bare med egne øjne set rigtigt mange hvor den ene part er steget 40-50 kr i timen i løn, de har mange gange købt ny bil, campingvogn, taget ekstra på ferie og den slags.

    De har selvfølgelig haft flere penge til forbrug, og opnået nogle materialer goder som de måske endda har lånt til. For der har jo været flere penge og betale gæld af med

    resultatet er bare desværre i nogle tilfælde, at de bliver fyret, syge eller får lyst til og skifte job igen. De er dog pludselig låst af en større gæld, og der skal simpelthen flere penge til for og klare afdrag, eller de skal sælge nogle af de materielle goder med et tab.

    jeg siger ikke man skal spare alle ens lønstigninger op, men jo flere materille ting som biler, campingvogne, mc, sommerhus osv man ejer, jo flere penge skal der til for bare og betale udgifterne til og holde dem ved lige.


  • #46   30. okt 2018 @Rene:
    Det er også gået stærkt for os begge to de seneste år. Konen sælger boliger som vand i sahara og jeg har fornøjelsen af et godt lederjob. Huset blev købt under SU og studiejobs, så det er klart det er en helt anden verden nu.. Det er nu mest konen der er gået frem i løn, takket være mine DJ jobs og musik/event egenskaber har jeg skabt mig en god vej - hvilket også endte med at jeg skulle betale 90000 tilbage i SU fordi jeg sov i timen og ikke fik det afmeldt.

    Men jeg skriver jo også at man skal "fyre den af " med måde. Men hvis man har en udbetaling på 100000 til en bil, så ser jeg ikke noget farligt i at låne de sidste 3-400000 Kr. hvis man har styr på tingene. Men jeg mener jo netop også at med mere i løn så får man råd til mere frihed som netop rejser, større tv, spontane ture til steder man vil hen osv.

    Jeg siger ikke at man skal forgælde sig op til begge ører fordi man kan smiley Det er farligt.


  • #47   30. okt 2018 Snakkede med en vognmand idag, han går på pension næste år når han fylder 60, han har tjent nok til at leve fedt 30 år mere og der står 3 forskellige klar til at købe forretningen når han holder op.

  • #48   31. okt 2018 @Thomas M-->>
    Har som sagt desværre med egne øjne bare set mange der er gået op i løn, og så har indrettet alt på denne løn.

    Så de hver eneste måned skal hive uretmæssigt mange penge hjem i forhold til uddannelse og bopæl

    Vi havde selv en rækkehus fra 2007-2016 som kostede os i omegnen af 300.000 kr i tab. Havde vi prioriteret den fede bil havde vi ikke samtidig kunne prioritere opsparing og afvikling af gæld i rækkehuset.

    Vi havde haft styr på det, betalt en hver sit, men været stavnsbundet til rækkehuset en årrække ud i fremtiden

    Hvor jeg bor er 150 kr i timen ikke nogen dårlig løn, og har det set flere gå til noget under dette

    Jeg har været steder hvor folk tjener gode penge, de brokker sig i nogle tilfælde hver eneste dag over arbejdstider, arbejdspladsen og alt andet. Det fylder næsten alt, og må i flere tilfælde også påvirke ens private og sociale liv

    Det er for mig altså ikke 5000-10.000 kr om mdr udbetalt værd, hvis man er led og ked af og gå på arbejde

    Om du tjener 25.000 kr eller 50.000 kr om mdr er altså ikke afgørende, hvis du for og tjene de sidste 25.000 kr skal gå og bruge alt din tid på og være sur og indebrændt


  • #50   31. okt 2018 Men Rene, hvorfor ikke indrette livet efter den løn man nu har? Hvis man får smidt af til pension samtidig er man på rette vej.

    Der er intet fedt i spare 1 million kroner op på en konto som du vil bruge når du er 65-70 år for der kan bjerget tippe hurtigt på helbredet.

    Jeg ville i hvert fald ikke undvære at få kørt noget gokart, bygge biler, købe de fælge jeg vil osv. Man får aldrig tiden tilbage, men man risikerer til gengæld at tiden løber fra en.

    Personligt er jeg ikke sur og indebrændt over at skulle arbejde de penge hjem. Hvis jeg strukturer korrekt kan jeg på gode uger nøjes med 40 timer, de værste uger 60 hvor de 20 måske er fra hjemmet. Jeg er træt af at have 1 time hver vej på arbejde, men det er valg jeg har taget og bliver betalt godt for det..

    Brokkementaliteten vil altid leve i bedste velgående i Danmark, det kan du være sikker på. Det og samtidig janteloven er altid garanteret gode vilkår for overlevelse.


  • #51   31. okt 2018 Jeg kan godt lide mit job... Får udbetalt et sted mellem 20 og 24k pr mrd... Efter skat... Og har stadig tid til at have mit eget lille firma ved siden af... (som ikke giver noget overskud egentlig) Har eget hus, et par gamle biler... tager på udlandsferie et par gange om året... Og mangler ikke noget... Hvorfor skulle jeg skifte job til noget jeg hadede bare fordi det så gav flere penge? Og nej jeg sparer ikke en masse op til når jeg går på pension... jeg kan først gå på pension som 72 årig... til den tid har jeg ikke helbred til at nye alle de penge alligevel... Så hellere leve livet nu, hvor jeg faktisk kan nyde det...


  • #52   31. okt 2018 I dagens Danmark og når jeg tænker 35-40 år frem til min pension og de vilkår der sikkert hersker til den tid - så vil jeg også hellere bruge rub og stub og tage billetten selv istedet for at rådne op i en 20 KvM lejlighed med skiftende Sosu-hjælp eller på et plejehjem med plastik mad.
    Også af den årsag jeg har valgt ikke at få børn. Kan ikke garantere dem hvordan landet/verden ser ud når de er 30-40 år selv.

    Mennesket har af natur oftest et overlevelsesinstinkt - det kunne hjælpe mange at lære at bruge det. Skulle jeg en dag være uheldig at stå i en situation hvor jeg ikke kan tjene de penge jeg gør nu, så kan du være sikker på at du ser mig sidde bag kassen i Netto eller stå på et pluklager - det er jeg ikke for fin til og har gjort det før. Jeg skal nok tilpasse mig..:)


  • #53   31. okt 2018 Thomas M vi bliver nok aldrig enige, og behøves vi sådan set heller ikke

    Der er ikke noget rigtigt og forkert når vi snakker om hvordan man lever sit liv og bruger sine penge

    Jeg har sat to unger i verden, dem har jeg et ansvar for, et ansvar for de får de ting de behøver. Også selvom der sker mig noget uventet, som sygdom, fyring, dødsfald osv

    Jeg sparer bestemt heller ikke op til de skal have 1 mio kr når de når en hvis alder, eller skal have en studiebolig jeg betaler.

    Men jeg tænker da klart mere over der netop er til huset ikke skal sælges hvis jeg mister mit job, bliver syg eller går hen og går bort.

    Jeg samler også på oplevelser, og rejser på ferie med ungerne, tager på camping og meget andet.

    Det er fedt du er typen der gerne sætter dig bag kassen, eller smutter ud og tager et job på lageret. Du kan også nok skære de ting væk og betale huset. Sælge en bil, tage lidt overarbejde, tage ud og spille i weekenden

    Men har du først sat dit budget til der skal tjenes det samme som nu, leaset dyre biler, købt det dyre hus osv. Så klapper fælden jo på en anden måde

    Det kører lidt i ring, men min holdning er, sætter man sit forbrug efter indtægt kommer man langt. Og så hellere være glad for og køre truck på lageret, end trist og sur chef


  • #54   31. okt 2018 gå efter det du virkelig brænder for, hvis du ikke kan finde det, så find det næst bedste. tro mig penge alene gør dig ikke glad i længden, livsglæde kommer af at du er glad for det du laver, når du står op om morgenen og tænker yes endnu en ny dag..
    tømrer er en god karriere, der vil altid være brug for tømrer, du kan tjene en hulens masse penge hvidt + (sort) så hvis du er glad for det så kan du lave en god karriere ud af det...
    har venner som er højt uddannet og tjener 40-50 efter skat, men de har aldrig tid til nogen eller noget, og altid stresset, så vil jeg hellere have tid til venner og familie og lave det jeg elsker. om så jeg fik 15000 udbetalt hver måned .


  • #58   1. nov 2018 garfield hvilken slags mekker


  • #60   2. nov 2018 har selv været igang med auto mekker uddannelsen, men droppet det pga jeg indså at jeg hellere kan lide at skrue på min egen bil som fritid istedet for at gøre det til et arbejde.

Kommentér på:
Livet's dilemma - job/glæde

Annonce