{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.976 visninger | Oprettet:

Kompressor {{forumTopicSubject}}

Hej BG håber i kan hjælpe mig lidt ,har købt en kompressor af ældre dato , den fungerede fint hos sælger , på ledning sidder et gammelt 4 kantet komfur stik , hvilket jeg tænker er 400v ? Jeg har dog ikke dette i mit skur så jeg skal skifte stikket ud til et almindelig 220/230 volt stik , er dette overhovedet muligt ? Hvis ja hvordan gør jeg dette ? Håber virkelig en kan hjælpe her , det var intet problem at skifte stikket men problemet er bare den vil ikke køre den står kun og "summer" hvad skyldes dette ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kompressor
  • #2   24. dec 2018 Hej
    Slut til 3x400v og check sikringsbehov. Vanligvis mindre end 10amp. Husk jordforbindelse (gul/grøn) medmindre der er fusket/fiflet med ledningerne.
    Mvh kp

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #5   24. dec 2018 Selvfølgelig er det umuligt, køb en anden kompressor eller få lagt kraft derud.

• #7   24. dec 2018 Hej Toyota forever
    Visse steder i Norge og Belgien er bynettet 3x230 V 50 Hz -ses aldrig i DK
    MVH KP

• #9   24. dec 2018 Hej Toota
    I Dk taler man om 3x230/400 50 Hz og ikke 3x230
    3x enfasespændinger på hver især 230V i forhold til NUL (jord) og 3x400V fasespændinger (spænding mellem faserne).
    MVH KP

• #10   25. dec 2018 Er det ikke 240 volt / 3 x 240 eller 3 x 400 volt?
    De 50 Hz angiver frekvensen dvs skifter 50 gange pr. sekund

Målt fra nul-ledningen bør der være ca. 240 volt på hver fase.
    Udkobles nul-ledningen bør der være 400 volt mellem RS, ST, TR

Er kompressoren så stor, at den skal have stjerne/trekantstarter på, bør du alliere dig med en elektriker (hvilket altid er klogt, når man roder med stærkstrøm).
    Mange brande er startet, fordi en fase er "faldet ud" og el-motorer er blevet overophedede.

Skal den køre enkeltfaset, skal du have fat i en motor med samme effekt som den der sidder på nu. Den vil kræve en kondensator til at slå i gang på, og den kan være enorm, hvis vi snakker om at trække to, eller tre cylindre?

Så skal du nok overveje, om en mindre kompressor kan gøre det samme på en enkelt fase?

• #13   26. dec 2018

profilbillede
  • #14   26. dec 2018

profilbillede
  • #15   26. dec 2018 Der er en blå , to brune og en sort ledning , den sorte er klippet af , på motor står der 220v og 380v så jeg ville da mene det burde kunne lade sig gøre ?

• #17   27. dec 2018 Flot sælger sagde den kunne

• #18   27. dec 2018 Og er der en der kan lave strøm der har mod på at føre 400v ud til min skur ?

• #20   29. dec 2018 Du kan jo prøve at snakke med din lokale el-installatør om han vil tilslutte, hvis du selv trækker kablet? Så kan han råde og vejlede om hvorfra og hvordan det bedst gøres.
    Samtidig monterer og tilslutter han, så det er efter forskrifterne.
    Hvis du selv gør det og der opstår brand, kan du stå i kæmpeproblemer bl.a. med hensyn til forsikring, så det er måske værd at overveje?

• #22   29. dec 2018 Hej
    Billigere at købe en spritny 1x230Volt 50 Hz 1,5-2,2kW kompressor. fås fra 400-3000kr,
    MVH KP

Kommentér på:
Kompressor

Annonce