{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.647 visninger | Oprettet:

Sandblæser vs. Soda vs. ???? {{forumTopicSubject}}

God aften!

Jeg har en smule rust (overfladerust), som jeg skal have fjernet på min bil. Det er noget jeg selv vil fixe.

Jeg har tidligere haft rigtig god erfaring med en billig sandblæserpistol (punktsandblæser) fra Biltema og deres blæse-sand som består af aluminium-silikat. Sammen med min 2,5 HK kompressor har det fint kunnet komme i dybden og få fjernet rusten helt - altså helt ind til blankt metal. Jeg har lavet noget rust for ca. 3 år siden på den måde på min bil, og det holder stadig 100% uden tilbagevendende rustpletter.

Sagen er den, at jeg nu er løbet tør for Biltemas blæsesand og at Biltema ikke længere fører dette sandblæsersand - i form af (som nævnt) aluminium silikat.

Det eneste jeg har kunnet finde er kvartssand i "korn"-størrelsen 0,32 - 0,71 mm. som bl.a. Thansen og Harald Nyborg fører. (Jeg har købt det fra THansen, men mener at Harald Nyborgs "korn"-størrelse er lidt større - dvs. op til 1 mm.

Problemet med det kvartssand fra Thansen jeg nu har købt er, at det stort set ikke fjerner noget som helst. Hvor man med Biltemas sand/silikat godt kunne fjerne lak, maling, grundfarve osv. og komme helt ind til blankt metal - uden at det tog meget lang tid - så tager det en hel krig nu med kvartssandet fra Thansen for blot at få "blæst" et minimalt område frit.

Jeg har derfor nu overvejet at købe en sodablæser og tilhørende blæsemiddel. Jeg har dog nu diverse steder på nettet læst, at det umiddelbart er vanskeligt at fjerne rust via sodablæsning og at det mere er til at fjerne maling / lak med og at det ikke helt kommer nok i dybden til at fjerne rust med. Passer det?

Sagen er som nævnt i mit tilfælde, at vi taler om let overfladerust - og hvis man fx tager disse videoer for gode varer, så ser det jo ud til, at den kommer godt nok i bund til at klare noget overfladerust.

https://www.youtube.com/watch?v=GrK-ZLv3Ap8
https://www.youtube.com/watch?v=Qg0qT6PAk1w

Jeg har ikke lyst til at ofre tusindvis af kroner, så venligst ikke foreslå, at jeg kører bilen til maler eller lignende smiley eller at jeg investerer i en ny 100 hestes kompressor smiley

Vil en sodablæser (som fx den i videoerne) sammen med en 2,5 hk kompressor være brugbart for mig?
Kender i ellers eventuelt nogen der forhandler aluminium-silikat som blæsemiddel, som jeg som nævnt tidligere har haft gode erfaringer med?

Gode forslag er meget velkomne smiley På forhånd tak!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sandblæser vs. Soda vs. ????
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #1   24. jul 2019 kør ned til den lokale sandblæser med en pose øl og spørg om du ikke kan nasse noget af deres sand

• #3   24. jul 2019 Jeg har fået sådan et sæt JWL sodablæser til mit projekt af JWL selv, Og det tager slet ikke rust. Jeg brugte det til at fjerne maling fra mine kalibre med en 2,5hk kompressor, og det er ikke en løsning jeg vil anbefale, den er alt for lille til det, så man blæser i 15 sekunder og skal vente 2 minutter på den opbygger tryk igen.

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
    #4   24. jul 2019 Sodablæsning er kun godt til rå alu der er irret og beskidt, og kobber, messing fittings. Et irret ventildæksel, karburatorer og den slags. Rust og maling kunne det ikke tage med en 2 cylindret 3hk/50 liter kompressor.

• #6   24. jul 2019 Jeg takker mange gange for jeres kommentarer - det er guld værd smiley
    Bedømt på kommentarerne, så ser det ud til, at Soda-løsningen ikke er så brugbar alligevel smiley
    Jeg bor ikke så langt fra Aabenraa, så jeg prøver at give Meldgaard et kald i morgen. Hvis de kan levere noget silikat-slibemiddel, så slipper jeg også for at skulle investere i "nyt udstyr"

• #8   25. jul 2019 Hvor mange cm2 skal du have blæst rene?

• #10   26. jul 2019 Glas virker nu os fint

• #11   26. jul 2019 Lige en kort tilbagemelding: Jeg fik hentet 25 kilos aluminiumsilikat hos Meldgaard i går. Prisen på kr. 125,- kan man ikke sige noget til. Jeg mener, at jeg betalte ca. 150 kr. for 14 kilo hos Biltema for nogle år siden, så det er noget der ligner dobbelt pris.

De anbefalede mig, at jeg tog kornstørrelsen, som går fra 0,2 - 1,0 mm., da de mente, at mit førstevalg (kornstørrelsen op til 1,4 mm.) måske var lidt for grovt til mit brug.

Jeg har nu blæst et område og det er gået rigtig fint med aluminiumsilikatet. Det er selvfølgelig ikke egnet til at blæse store områder, men til mit brug er det rigtig fint, og jeg må sige at det nok er min 2,5 hk kompressor, som sætter begrænsningen. Jeg vil dog overveje, om ikke jeg næste gang vælger kornstørrelsen op til 1,4 mm., for jeg mindes, at der var en anelse mere bid i silikatet fra Biltema, og at kornene var minimalt større. Det positive ved at bruge en lidt mindre kornstørrelse er imidlertid også, at overfladen bliver mindre ru og det efterlader en bedre overflade at arbejde videre på.

Min egen "lommefilosofi" er, at aluminiumsilikatet er mere skarpkantet end kvartssandet er, for kvartssandet kunne jeg som nævnt slet ikke få til at fjerne noget som helst, hvor der er betydeligt mere bid i silikatet.

Jeg kan se, at det som Harald Nyborg også sælger i form af silikat er iblandet kvartssand. Fordelen er, at det er lidt billigere end fx hos Meldgaard, men jeg tænker heller ikke, at det har så meget bid som det fra Meldgaard, hvor der er en større andel af alu-silikat i og mindre kvartssand

• #13   26. jul 2019 #12 - Ja det var hurtigt og smertefrit. Anmeldte min ankomst om formiddagen og afhentede det om eftermiddagen med mobilepay-betaling. Det kan dog nok ikke betale sig at få det tilsendt med fragtmand, da fragten langt overstiger værdien af varen, så det kræver, at man bor i nærområdet smiley

Kommentér på:
Sandblæser vs. Soda vs. ????

Annonce