3.463 visninger
|
Oprettet:
Første dag med Tesla {{forumTopicSubject}}
Hej forum!
Jeg har efter (meget lidt faktisk) overtalelse fået min mor overbevist om at købe en Tesla. Selv er jeg også blevet ret fascineret af alt den
- Køreglæde
- Sikkerhed
- Miljø og klimarigtighed
- Accelerationer
- Sjove funktioner
Man får for pengene i en Tesla.
Målet er nu, at hele familien skal køre Tesla om nogle år!
Jeg har lavet en video hvor jeg har indfanget oplevelsen af hhv. at hente Tesla samt køre den på dag 1 til dem, der gerne vil (gen)opleve det
https://www.youtube.com/watch?v=z6DpYb5u6zI&t=4s
jan 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
dec 2019
Følger: 1 Svar: 80
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Men klart sammenligner man en moderne bil, med en elbil der køre på energi fra kul, så er regnestykket ligevidt.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Har lige hørt i radioen idag, at i 19 udgjorde den grøn andel 50%. Så at sige dk er 70% er nok lige og stramme den.
Og alle de studier der har været, som siger at elbil er Åhh så grønne, de er desværre kan man sige, udsendt af elbilernes branche organisation.
Rapporten som indikerede at en elbil skulle køre 500kkm var på baggrund af tysk strøm, dog med en sammensætning af elmix som var flere år gammel, det er idag bedre i Tyskland.
Der er desværre formeget politik og lobby penge i den grønne sektor, og gennemsigtigt i forhold til hvor grøn tingene er, er meget svære og se.
Sidste rapport der kunne bruges til noget fra 2017, sagde at produktionen af en elbil, udledte mellem 30-65% mere CO2 end en ved produktionen af en ICE bil.
feb 2017
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 111
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.229
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Der er ingen tvivl om at lige nu leverer Tesla klart mest for pengene når man vil købe elbil, men at have det som mål at familien skal køre Tesla i stedet for et mål om at de bare skal køre elbil eller miljørigtigt virker ret Tesla-fanboy-agtigt.
Jeg har selv en Tesla Model 3, og selv om jeg har oplevet flere "negative" sider ved at have elbil/Tesla må jeg nok indrømme at det største problem faktisk er Tesla-fanboys, for hvem den evige sandhed er Tesla og deres produkter og fjenden er alle der udtaler sig kritisk om eller påtaler fejl/problemer/mangler ved Tesla.
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Jeg ved ikke hvorfor det er så svært for elbilsmodstandere at forstå den mest fantastiske fordel ved elbiler - nærmiljøet.
Hver gang der snakkes miljø, sådan i den brede forstand, er det kloden vi forsøger at redde. Med elbiler har vi muligheden for at forbedre den luft vi indånder, der hvor vi lever. Det er sgu da en kæmpe fordel, er det ik’?
Tænk på os fra alle de biler der holder i kø inde i eks. København hver morgen og aften. Hvis alle kørte elbiler, ville den os ikke blive frigivet til den luft vi går og indånder. Hvordan kan det ikke være en fordel?
Hvad er bedst, at tage en dyb indånding bag en brændstofbil der står i tomgang, eller en elbil der er on? Hvorfor er der ventilation på ethvert værksted eller i større parkeringsgarager hvis ikke det er usundt at indånde os fra biler?
Min holdning er, at elbiler er godt for nærmiljøet. Og de bliver det på sigt også globalt. Men jeg sætter pris på at færdes i byer hvor busser, tog, en del lastbiler og mange personbiler er eldrevne. Jo mindre os jeg skal indånde, jo bedre (siger en der har astma).
feb 2004
For os vil et skift til elbiler ikke betyde noget for nærmiljøet.
Ud over den friske luft er der mange andre fordele ved at bo i Udkantsdanmark, huse (og dermed nem mulighed for ladestander) er billigere en en lejlighed i storbyen, så meget billigere at man faktisk nemt kan have råd til at både bo i hus og købe en ny og lækker Tesla i stedet for at være fast besluttet på at bo i en lejlighed i storbyen med alt dens trængsel
feb 2017
jan 2020
Ja, jeg er Tesla-fan-boy.
Og sikke en debat, mit indlæg har kunne skabe. Hvis folk blot ser lidt væk fra overskrifterne i Se og Hør osv. men ser på nogle faktiske, ikke-bias studier, så burde det være åbenlyst at elbiler er langt bedre for miljø og klima i drift/i helhed.
feb 2017
feb 2007
Tænker du på nogen speciel her
feb 2007
Jeg kan sagtens følge dig i det med nær miljøet, og ja jeg har osse astma som barn, dog i en mindre grad som voksen.
Men som jeg har slået på tromme for i nogen af de andre elbils indlæg der har været.
Så det jo ikke voldsomt godt, at sælge elbil, elbusser og ellastbiler på at de godt for miljøet.
Når der dels ikke er konsensus omkring udledningen ved produktion af BEVs, og ikke mindste hvad følge forurening man har ved udvindingen af materialerne til dem.
Det kan jo være ret så ligegyldigt og ville redde jorden med BEVs hvis den alligevel går i stykker pga mere udledning af CO2 eller andre miljøskadelige stoffer.
feb 2004
Fanboyism fører sjældent noget godt med sig og er efter min mening langt fra den rigtige måde at sprede et budskab på.
Der er nok ingen tvivl om at hvis ens eneste målepunkter og målsætning er at nedbringe CO2 og partikeludledning ved privatbilisme så er BEV'en vores bedste bud på nuværende tidspunkt.
Der er så mere tvivl om hvor stor nettoforskellen er på den samlede miljøbelastning af en BEV og en ICEV over hele levetiden.
Samtlige studier jeg har set er enten finansieret af en pro BEV eller pro ICEV organisation, så ingen af dem må kunne betegnes som værende 100% upartisk og derfor bør man også betragte resultatet med skepsis.
De viser dog også vidt forskellige resultater og mit gæt er at sandheden skal findes et sted midt imellem.
Men der er dog ingen tvivl om hvilken vej vi skal med udviklingen af fremtidens bil... Det har politikerne jo allerede besluttet.
okt 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 62 Svar: 1.568
Nu er der jo altid minusser, ellers havde alle jo købt sådan en...
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 5 Emner: 48 Svar: 319
Hvad mon det så vil falde til hvis alle Danskerne havde en tesla?
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Fremstilling af batterierne er for at sige det mildt problematisk, det sviner og er for nuværende miljø skadelig både hvad angår udvinding af råstofferne og hvad angår mængden af kemi der indgår.
Så er der hvor strømmen kommer fra og belastningen af el nettet, fakta er at DK slet ikke ville kunne håndter at vi alle sammen skiftede til El biler der skal lades op. Ud over det er vi nået rigtig langt med den grønne energi, men er alt det grønne nu også grønt, vi fælder træer i stor stil for at lave det til flis og sejler det den halve klode rundt så vi kan kalde det grønenergi
Miljø debatten er desværre blevet politik og ikke altid fornuft, fakta er at alle de frelste der vil afvikle alt hvad der hedder olie industri og fossil brændstof ikke helt er klar over konsekvensen, hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet så skal der kigges mod kina og Indien, Rusland samt USA det er der man virkelig kan spare enorme mængder CO2, disse lande burde gå over til moderne atomkraft der kan producer de mængder energi der skal bruges.
feb 2007
Det vel heller ikke rigtigt det der er spørgsmålet, self kan man med lidt planlægning og en masse spild tid bruge en elbil, til de samme ting som man bruger en normal bil idag.
Om så gider døje med de mangler en elbil stadig har, er så op til en selv.
Det der er det evige spørgsmål er om elbiler udleder så meget mere CO2 ved deres produktion at vi skyder os i foden.
Det jo tåbeligt og udlede mere, i forsøg på at udlede mindre.
Blogger
Det kommer da an på hvad ens brugsmønster er, om man spilder tid eller ej. I de 3.5 år jeg havde Tesla’en, tror jeg at jeg ufrivilligt holdte ved en lader 5-6 gange (halvdelen var på en længere tur), og den kørte da alligevel knap 70.000 km.
Jeg tror da at jeg havde et meget almindeligt brug. Den blev brugt af fruen til/fra arbejde, til indkøb, til at køre til familien, til en bilferie og meget andet.
Jeg ved ikke helt hvad mangler den havde. Jeg oplevede dem ihvertfald ikke rigtigt, ud over sjove køreegenskaber, men det er jo også tilfældet i mange benzinbiler.
Jeg ved dog godt at halvdelen af BGs brugere konstant kører med trailer, læsset med et par tons, selv når de skal i SuperBrugsen, og iøvrigt sjældent kører under 1.000 km på en dag. Men spørgsmålet er så om det er repræsentativt for Hr. og Fru Danmark... Ironi kan være anvendt
feb 2007
Self kan man bruge en elbil til hverdag som almindelig dansker der køre måske 200 km dagligt.
Hvilket jeg osse har selv skrevet flere gange til din navne bror, i hans indlæg at jeg sagtens kunne bruge en elbil i 90% af tiden jeg kører bil.
Men jeg ville blive sindsyg af og skulle planlægge 30 min pause på en tur til Kbh eller grænsen.
Faktum er stadig at elbiler stadig ikke kan det som en almindelig bil kan, med superladerne er vi på vej, men stadig ikke helt i mål.
Og igen som jeg har slået på tromme for hos din navne bror, så er debatten omkring elbil slet ikke belyst noget nok i forhold til udledningen ved produktionen.
Selv på ingeniøren går der en vild debat om CO2 nu osse er grunden til global opvarmning, læser man lidt om det så der lige så meget der taler imod, som for.
Det er tosset at vi gør alle de her ting, kun pga politisk velvilje, og egentlig ikke på baggrund af fakta.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 708
Personligt syns jeg bare den ligner et total øjenbæ.
Selv kunne vi nok godt klare os med elbil 60-70% af tiden. Men hva gør vi så resten af tiden - ja det har vi ingen løsning på pt. Så derfor brænder vi ik 3 - 500.000 af på elbil her i huset.
Håber det er klar i brint og stc, med krog når den tid kommer
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Der ud over er en bil der er stor nok vores dagelige brug for dyr.
Fremtiden er ikke Eldrift men nok mere hybrid eller brint hvis ellers den teknologi bliver modnet.
feb 2007
Der simpelhen for lidt politisk velvilje til at det bliver populært.
Og #29+30 i er et meget klokkeklart eksempel på hvorfor folk ikke vælger en BEV.
Den magter ikke og erstatte en ICE.
Man kan jo selvfølgelig vælge en hybrid, men igen så putter en man et CO2 tungt batteri i en ICE, også man ikke ligefrem meget mere grøn, end med traditionel ICE.
apr 2012
Blogger
Tesla’en var dog helt klart den bedste hverdags- og pendlerbil jeg nogensinde har ejet. Hvis jeg på et tidspunkt får behov for at køre langt på arbejde, kunne jeg godt finde på at købe en Model 3.
En del synes at det ville være helt forfærdeligt at holde og lade gratis i en halv time. Men hvad er alternativet? Mange skal vel arbejde over en time for at tjene nok, efter skat, til at kunne tanke sin bil helt op. Så kan man selvfølgelig sige, at man ikke mærker på ens økonomi at man tanker, og at man til gengæld mærker det når man skal holde stille i en halv time. Men man betaler med sin tid uanset om man tanker eller lader.
apr 2012
Blogger
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Hvad koster sådan en ellert i dag?
feb 2007
Carsten er det ikke lidt firkantet sat op at vi betaler for at tanke op med tid lige meget hvordan man gør?
Ifølge din logik, så skulle alle mennesker kører rundt i en microbil som kører så langt som muligt.
Men det sker ikke, fordi mennesker prioritere forskelligt, nogen ser bilen som et transportmiddel/nødvendigt onde, andre som et status symbol, og de skal satame ikke køre i noget billigt lort.
Selvom alle biler udføre den samme opgave, nemlig at flytte dig fra a til b.
Kigger man på BEVs og ICEs så opfylder BEVs bare ikke alles ønsker og behov endnu.
I starten af bilernes tid, var det kun de rige som havde råd til en, og benzin blev købt på apoteket.
Engang om 10-20 år når hurtigladere findes alle steder, og teknologien kan lade en bil op på 5-10 minutter, så skal folk nok tage det til sig.
nov 2009
Ikke TDI pt, men Octavia 1.4 TSI 140 2014 benziner. Den er lynhurtig, men jeg kan stadig bedre lide 1.9 modellerne, synes de ligger bedre på vejen.
Måske det ender med ladere som man bare skal parkere tæt på, så lader den trådløst.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Det lyder som om Elbil køber-ejer kun køber Tesla af miljø årsager men fakta er vel at de for rimelig få penge kan få en meget hurtig bil fordi afgiften er meget lille, hvad skulle ellers tale for at købe en Tesla ? I "klimatosser" gad dem nok ikke hvis performance var i stil med en almindelig familiebil så var salget nok =0.
Hvad hvis afgiften steg til samme 150% som for øvrige biler ? så var salget =0
Og så var det jo alligevel ikke miljøet der fik folk til at købe dem
nov 2009
Blogger
Carsten er det ikke lidt firkantet sat op at vi betaler for at tanke op med tid lige meget hvordan man gør?
Næ, det synes jeg egentlig ikke. De fleste af os går på arbejde hver dag, og bytter vores tid til penge, som vi så kan bruge på husleje, mad, fornøjelser, og ja, benzin.
Ifølge din logik, så skulle alle mennesker kører rundt i en microbil som kører så langt som muligt.
Nej, ikke medmindre at man vil optimere tiden det "koster" at køre bil, men mange af os går jo ikke nødvendigvis efter den billigste løsning. Min pointe er, at man bør være bevidst om, at uanset om man tanker eller lader, er ens tid involveret. Hvis det eks. koster 600 kr. at tanke bilen, man tjener 300 kr/timen, og betaler 50% i skat, så skal man rundt regnet arbejde i 4 timer for at tjene nok til at fylde tanken - kontra de måske 30 minutter man skulle bruge på at lade sin elbil op gratis.
Sådan helt overordnet er jeg bevidst om værdien af min tid, og og vil helst have så meget ud af den tid jeg bruger på arbejdet. I nogle tilfælde giver det mest mening at betale mig fra noget, istedet for at bruge min egen tid, og i andre tilfælde omvendt. I nogle tilfælde træffes beslutningen også baseret på bekvemmelighed, eller personlige interesser, men jeg er dog bevidst om "prisen".
jan 2005
Man kan jo spørge om hvor meget man skal arbejde hvis man blander pris forskellen ind i billedet en micro bil til 100tkr mod Tesla.
Desuden sætter du strøm (opladning) til 0kr i dit regnestykke hvor realistisk er det ?
Uden offentlig støtte så var der slet ingen El biler.
feb 2004
Dette er dog ikke tilfældet for Model 3, der skal man betale for Supercharging, 2,90 kr. per kWh i Danmark.
jan 2020
Hvad får dig til at synes, at jeg er en snæversynet person?
jan 2020
Tak. Kender ham godt, men har faktisk ikke set så mange af hans videoer. Jeg tror jeg vil se nogle flere, da jeg helt sikkert gerne vi lave flere videoer med/om Tesla!
jan 2020
Har du kørt i en?
jan 2020
Med ca. 2500 liters "bagagerum"splads i en Model X skulle der nok være plads til en hund
jan 2020
At sammenligne (alle) Teslaer med "ny peugeot 208hdi eller et eller andet lort" er godt nok noget af et udsagn. Jeg tvivler på folk køber Tesla af den primære årsag, det skal være en "hverdags pendlerbil" men derimod pga. sikkerhed, klima, teknologi og innovation, køreglæde etc.
jan 2020
De starter fra lige under 400.000.
jan 2020
Meget enig i dine betragtninger. Selvom folk måske siger at klima er den vigtigste faktor, så er det helt sikkert især prisen, der for mange af den afgørende faktor (hvorfor Model 3 adaptionen også er gået langt hurtigere end Model S og X).
apr 2012
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Det kan være nogle enkelte gør, men størst delene køber den pga prisen i hvert fald i Danmark. at påstå andet er lodret løgn, når man kigger på kurven her.. det er en klar indikation af at salget af el biler var hjulpet kunstigt på vej af afgiftssatserne.
jan 2020
Man skal altså være syg (det modsatte af rask) for at ville betale 619.000 for verdens hurtigste og sikreste SUV? Eller hvad har det præcis med en helbredsforhold at gøre?
jan 2005
Udsenet (designet) kan man jo diskuter personligt syntes jeg ikke model 3 er køn men omvendt er der jo nogle mennesker der syntes at Suzuki vagon eller Fiat multipla er de pæneste biler i verden så !
jun 2011
Det er jo tydeligt at da afgiften blev ændret så blev salget af el-biler nærmest slået ihjel..
her 4 år senere er vi stadig ikke i nærheden af samme niveau på trods af at der er FLERE modeller at vælge imellem...
jan 2005
apr 2012
jan 2005
feb 2004
Med 225.594 solgte biler hvoraf 5.524 var elbiler er det altså 2,45%.
feb 2007
Carsten det du siger giver jo stadig ikke mening, man skal købe en elbil som er en hel del dyre, end en normal bil.
Med en Tesla model 3, vil den være ca 3 gange så dyr som en Aygo.
Hvilket vil sige man skal forrente 3 gange så mange penge, kun for at kunne køre på “billlig” strøm.
Tænker man kunne spare mange overarbejdstimer ved og have en microbil, sammenlignet med en Tesla.
Selv med en E-Up, vil man skulle forrente, dobbelt så mange penge hvis man ser på liste priser.
Igen giver det ingen mening at skulle kunne tanke “gratis” hvilket man så egentlig heller ikke kan.
Så en elbil er stadig ikke et billigt valg.
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
Vi har købt en Tesla model 3 som sekundær bil. Fruen pendler hver dag 100 km i den.
Så der findes nogen som køber Tesla som hverdags pendlerbil :D????.
jan 2005
En anden ting er at man risiker at gensalgsværdien forringes kraftig når man har haft den nogle år fordi teknologien er forældet i den elbil man købte få år tidliger, det skal jo også lige regnes ind i den samlede omkostning.
Og hvad værre er så bliver det meget nemt som med hardware i en PC, med det mener jeg at hver gang der kommer nye tiltag som eksempel forbedre opladnings tid/rækkevidden ja så falder gensalgsværdien betaagtigt på de lidt ældre modeller.
Blogger
Du misser stadig min pointe. Mange siger at de nægter at holde 30 minutter og lade. Jeg siger så, at uanset om man tanker eller lader, så kommer man til at betale med tid. Enten tid på arbejde, eller tid ved laderen. Og det er jo kun på længere ture dette er gældende, langt de fleste elbilsejere lader hjemme, så det med at vente mens der lades, er jo kun ved længere ture - for de fleste.
Du blander det så lidt sammen med at have den billigst mulige bil. Og det er jo en anden snak.
Jeg har prioriteret biler højt, og har været villig til at betale for det, også med min tid. Men det ændrer jo ikke på ovenstående.
Blogger
Både ja og nej. Hvis man ser på brugtmarkedet for Tesla’er, så taber de altså ikke mere i værdi end tilsvarende biler i samme prisklasse. På de lidt over 3 år jeg havde min, i en periode hvor der iøvrigt kom nyt hardware der gjorde at jeg ikke kunne udnytte alle opdateringer, mistede den ca. 44% i værdi.
Havde jeg købt en ny Mercedes E63 AMG, som kostede omtrent det samme, tror jeg ikke at den havde tabt mindre.
Og selv de første Model S, som rullede af båndet i 2012, bliver jo stadig solgt på brugtmarkedet, trods deres hardware er langt bagud. Bilen fungerer jo stadig fint, selvom den ikke kan tage de nye opdateringer.
Biler som Nissan Leaf og BMW i3 er dog i frit fald på brugtmarkedet, men de to kan jo ikke opdateres som Tesla’er, så der er argumentet ikke forældet hardware.
jan 2005
Blogger
Min Model S kostede ca. $80K da jeg købte den, og det kostede en E63AMG også dengang. Priserne er lidt anderledes udenfor DKs grænser.
jan 2005
Blogger
Men hvis du køber en ny bil til 800.000 kr. i DK, taber den så mindre værdi end en Tesla?
jan 2005
jun 2011
kiggede lige på bilbasen for at bekræfte min påstand.. en audi fra en given årgang med en nypris magen til en tesla lader til at tabe mere end tesla gør...
feb 2007
Nah det var ikke det du skrev, du pointere at man for at tanke sin bil fuldt op, skulle man arbejde over for at have råd til det.
Min pointe er, at lade være med og købe en el bil, og bruge de mange penge på at tanke sin microbil.
Man kan immervæk tanke ret meget benzin med en pris forskel på flere hundrede tusinde.
Og ja for at få råd til en model 3 eller Y skal man nok osse arbejde over, hvis man skal for at tanke sin bil, skal man så oven i det vente på at den lader. Tja det nok de færreste der gider det, vi spilder tid nok idag.
feb 2007
Det var henvendt til Carsten J, som mente man skulle arbejde over for at tanke sin bil.
Og i stedet bare kunne bruge 30 min på at lade sin bil.
Syntes det er meget sat på spidsen, hvilket osse er grunden til jeg går i den anden grøft med microbilen.
Sandheden er nu nok stadig at elbiler er for dyre, og upraktiske til at den store flok tager den til sig.
jan 2005
nov 2009
jan 2005
Håber da prisen er inklusiv alle reservedele, men det er det jo nok ikke?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Der er ingen service på bilen og der er 8års garanti på drivlinien og batteri
og jeg køre for 22øre pr. km i strøm
Det er sq ok for en bil med omkring 500hk
dec 2003
Følger: 22 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 114 Svar: 6.363
Han var på den gamle ordning med solceller.
sep 2003
Jeg har garanti på min bil?
Mine bremser holder ca. 250.000km inden der skal skiftes klodser?
Og sandheden er at den ikke har kostet mig noget endnu, og kan ikke lige se hvad det skulle være de næste mange år?
sep 2003
Ja det må sq være en god kombination med den gamle solcelleordning
Og hvis bilen så tilmed har gratis supercharging er det jo helt perfekt
feb 2004
Ud over sprinklervæske og strøm skal man nok også regne med at man skal sætte penge til side til dæk og bremser, hvis man ikke bruger bremserne går de til og skal skiftes men hvis man bruger bremserne bliver de slidt og skal skiftes.
Men man skal nok regne med at bremserne under alle omstændigheder holder længere end på en ICEV.
Det kan også godt være at Tesla ikke kræver at bilen får lavet service, men det er ikke det samme som at det er en god ide at undvære service.
sep 2003
Der er 4 år på alt andet i bilen
Og det er mere end de fleste tilbyder totalt set.
Udgifter til dæk og bremser er jo klart det vil komme på et tidspunkt, men det vil være det samme eller markant mindre end en "almindelig"
Og hvis jeg kan køre 250.000km på et sæt bremser er det da fantastisk, på min Insignia holdt de ikke engang det halve.
jan 2005
Kan slet ikke se hvordan et solcelle system vil gøre opladningen billiger, man glemmer vis lige hvad selve anlægget koster samt løbende driftsudgifter så tvivler på at der i dag vil være noget som helst at spare.
dec 2003
Kender ingen, som jeg har snakket med, som ikke har overskydende el i deres anlæg.
Han sagde da i hvert fald, ham gutten med Tesla'en, at han kørte gratis/næsten gratis.
jan 2005
Og da den gamle ordning løb ud inde Elbilers indtog så skal vi altså snakke den ordning der findes i dag, og hvis du også her vil påstå at man kan lade og køre "gratis" på egen solcelle anlæg så er det da vist en sandhed med modifikationer.
Hvor mange KWh skal en Tesla bruge for at køre 20000km ?
sep 2003
3300 kwh hvis man kan finde ud af at køre lidt økonomisk, hvilket jeg ikke rigtigt evner
jan 2005
jan 2005
sep 2003
At en gut ikke bruger ret meget strøm i sit hus og derfor kan bruge det hele på bilen er da fantastisk for ham.
i mit tilfælde da jeg er på timeafregning på mine solceller vil jeg få dækket en stor del af mit kørsel i de måneder hvor der rent faktisk er noget sol på himlen.
Jeg har også en batteripakke på min mine solceller som jeg gerne vil have udvidet så jeg kan opbevare en større mængde energi.
Men fordi jeg har varmepumpe så spare jeg 80øre i elafgift pr. kwh over 4000 kwh
og ydermere er jeg tilmeldt variable strøm ordning så jeg har "gratis" strøm fra 00-06 om natten.
Der spare jeg så kw prisen som er ca 35øre
Så er jeg nede i nærheden af 1kr. pr. kwh
sep 2003
Min bil har tilgengæld 4 stemplet kalibere som minder om noget Brembo
jan 2005
sep 2003
Det er en bil med 500hk der vejer 1850kg
Sq lidt ulogisk at sætte en kæmpe skive på med 4 stemplet kaliber men ikke lave skiven ventileret
Men her er der da en video af en der er ved at opgradere hans bremser så de er taget af
https://youtu.be/5WGJoaUWi9I?t=193
jan 2005
Okay men dit billed syntes at snyde lidt (lignede lidt de skiver der var i min gamle A2 3L) hvordan skulle et sæt støbejerns skiver holde 250tkm ? De 400mm skiver på den ene RS6 holdt knap 80Tkm og du skriver jo selv du ikke køre "blød hat" kørsel i #93
sep 2003
Min bil kan bremse med næsten 200kw energi fra de 2 elmotorer (som smider energien tilbage i batteriet)
Man rør stort set aldrig bremsepedalen.
Hvis jeg sætter bilen i "track mode" kan jeg køre en hurtig omgang på Jyllandsringen uden at bruge de mekaniske bremser overhovedet
jan 2005
sep 2003
De fejl du nævner er på Tesla S og X som er gamle modeller efterhånden, Model 3 burde ikke have de samme problemer.
Og det er også rettet i de nyere versioner af S og X
sep 2003
Bilens computer sørger selv for at "massere" bremserne med jævne mellemrum så de ikke ruster pga. for lidt brug
sep 2003
Dog ingen tvivl om at så længe holder mine ikke med min kørsel
dec 2019
De skal skilles og smøres jævnligt.
Har haft mange igennem på arbejde. især caliper til håndbremse irer fuldstændig.
sep 2003
dec 2019
Det er en konge vogn
sep 2003
Jeg kan kun konstatere at jeg spare mange penge med den bil her, penge som jeg ellers ville have hældt ud af vinduet på en bil med 300hk mindre. Så jeg er godt tilfreds indtil nu
sep 2003
Så jeg har faktisk ikke engang oprettet den fordi jeg gider ikke bruge mere energi på det herinde
dec 2019
De kommer til at køre el, om de vil det eller ej.
Det eneste negative ved Tesla det er samle kvaliteten, som halter på alle amerikanske biler. Men der kommer elbiler fra alle bilmærker inden for kort tid!
sep 2003
De har haft alt for travlt med at få biler ud, og det koster på de små detaljer
sep 2003
Så de 2 fabrikker til sammen kan lave det samme om året som Tesla har lavet de sidste 10 år til sammen
feb 2004
Model 3 er ikke grim, men det mener jeg ikke jeg kan sige om Model Y...
dec 2003
Jeg skal ikke kunne sige om han "lyver", men han boede alene dengang, og ved ikke om han havde noget batteri-halløj også.
sep 2003
Som Cybertruck er et godt eksempel på, så er det ikke altid "kønne" biler folk vil have
feb 2004
Man behøves ikke engang kigge på Cybertruck for at drage den konklusion.
Bare kig på gennemsnitsbilen i den danske vognpark, Nissan Qashqai var den mest solgte bil i Danmark 2019 og nummer to var Citroën C3
Resten af listen af de 50 mest solgte indeholder også flere andre knap så kønne biler https://www.hvilkenbil.dk/her-er-de-50-mest-solgte-biler-i-2019/
Men som du sikkert allerede vidste endte Tesla Model 3 som den 29. mest solgte bil i Danmark i 2019.
sep 2003
Men Danskere kombineret med vores afgiftsregler har altid gjort at vores biler er lidt skudt ved siden af..
Mærkerne laver Mikrobiler som fra fabrikanternes side er bygget som små bybiler der er nemme at komme rundt med til små afstande, og kan holde en god økonomi ved det.
Dansker logik!
Perfekt billig pendlerbil til at køre 200km motorvej hver dag!
feb 2007
Måske der er en ret god grund til at folk køber ICE og ikke BEV.
Nu har du jo lige købt, en jeg gætter sprit ny model 3? Ikke Carsten?
Lad os høre din endelige købs pris, samt hvad du har af udgifter afdrag, vægt afgift, service og el pr måned.
feb 2004
Mikrobils trenden er bare et af de seneste eksempler...
Mikrobilerne har jo ofte være nogle af de dårligst sælgende modeller på globalt eller europæisk plan, men de blev så en storsælger i lille Danmark.
feb 2004
Jeg kan ikke tale for Carsten, men jeg har ingen afdrag at betale på min Model 3, "vægt afgift" eller grøn ejerafgift som det hedder nu om dage er den laveste sats man kan få, serviceeftersyn er valgfrit selv om man vil beholde garantien og el koster mindre end benzin uden tvivl.
Indkøbsprisen er godt nok høj på en elbil og hvis man skal låne for at få råd kan det selvfølgelig blive en betydelig omkostning, men alt andet er uden tvivl billigere.
sep 2003
Som jo er en fuld smadder Model 3 Performance og det er jo langt fra nødvendigt, det var bare fordi jeg syntes jeg ville gå all-in
Er det ikke omkring 360-370.000.- for en af de "små" modeller?
Jeg afdrager 3700.- i måneden på min bil, om omkring halvdelen af det beløb bliver betalt af min månedlige besparelser i brændstof og afgifter
Så alt i alt, har det ikke betydet nogen ændring i min private økonomi at jeg har skiftet til en sprit ny og temmelig dyr bil
sep 2003
Så det er rent win-win
feb 2007
Og vil påstå du ingen udgift har til brændstof, men hvor komme din strøm fra, ved du tidligere har sagt du har installeret solceller og batterier, alt i alt investeret i din bolig for 1 mill.
Så hvis man sætter sig ned og ser på hvad du egentlig forrenter/betaler for at kører tvivler jeg på regnskabet er så godt.
Hvis det var så godt/billigt og eje en Tesla, så forstår ikke at de ikke slår mere på totalt økonomien i ejerskabet af en Tesla.
Penge i hånden er da noget de fleste mennesker kan forstå.
apr 2012
I øvrigt ses det tydeligt at teslafisering betyder folk udvikler svært snæversynethed
sep 2003
Har jeg sagt at jeg køre gratis?
Jeg har sagt hvad jeg SPARE.
Det koster mig ca. 20øre pr. km i strøm
Solceller osv. havde jeg længe inden jeg købte en elbil så det har intet med det regnestykke at gøre. og solcellestrøm er slet ikke regnet med i de 20øre. så begynder jeg at regne det med så bliver det bare endnu bedre
og faktum er at det er billigere for mig at have en sprit ny Tesla alt inklusiv end det er at eje en 9år gammel diesel bil.
Så kan du konspirere alt det du vil, jeg ved at der ikke er noget du hellere vil end at gøre det til en dum ide at købe sådan en bil, men jeg må desværre skuffe dig
feb 2007
Tja at du ikke vil inddrage dine investeringer solceller, powerbank osv i dine betragtninger hvad de koster at drive en Tesla, tja det siger nok mest om din logik og regnemåde.
Jeg forstår ikke at du hele tiden vil lave diskussionen til og handle om dit eget setup, i jagten på at overbevise folk om hvor godt det er og have en BEV.
Du kan tage mig, hvis jeg købte samme bil som dig, da jeg ikke kører på arbejde, så vil min månedlige udgift være ca 4200kr plus forsikring.
Kørte jeg mere hvert år kunne jeg overveje et clever abb, men det kræver omkring 30000km om året, ellers vil de 900 om måneden være dyre.
For 50000kr om året kunne jeg forestille mig man sagtens kunne købe og have en c klasse bil til de samme penge.
Sammenligner man med en ny Opel Astra til 200.000 koster den 2300 om måneden. Med 15000 km om året med benzin til 12kr, og et årlig service til 5000kr, så løbet det om i 44000kr.
Vil tror de fleste privat økonomier sikkert vil kunne bruge de 500kr om måneden i ekstra luft.
Plus du har vel osse lagt en god udbetaling på din Tesla?
Blogger
Købspris: 471.000 kr. (Rabat fra gov/state fratrukket)
Ejerafgift: 16.000 kr.
Forsikring: 18.000 kr.
Service: 0 kr.
Rep. & vedligehold: 0 kr.
Strøm: 100 kr.
Salgspris: -230.000 kr.
Total omkostning: 275.100 kr.
Jeg kørte ca. 69.000 km, så det ender med en pris på 3.99 kr/km.
Jeg kunne lade gratis både hvor jeg bor, og ved Tesla’s superchargers. De få gange jeg betalte, var faktisk pga. bekvemmelighed. Eks. ved juletid er storcentrenes p-pladser overfyldte, men der var ofte en ledig lader, helt oppe ved indgangen, og det var sgu bare en nemmere løsning at parkere der, og så betale 10-15 kr. for det
Da vi har car pool lanes på motorveje, hvor man enten skal være 2+ personer i bilen, eller køre elbil, sparede fruen vel 2-300 timer i trafikken ved at kunne køre i dette spor til/fra arbejde da hun brugte bilen til det. Dette spor havde ikke stop&go trafik som de øvrige spor på motorvejene, så der var en del tid at spare. I dag hvor der er masser af elbiler, er fidusen næsten forsvundet.
feb 2007
Tja jeg ligger såmænd ikke synderligt søvnløs over tingene.
Og har aldrig overvejet en bil til over 100.000 det er i mit tilfælde totalt spild af penge, at have en bil stående stille i 6 måneder om året til masser af penge, og ikke mindst værditab.
Pointen i det jeg prøver at pointere, er hvorfor man ikke bare vælger en Tesla selvom Carsten får alting til og lyde så rosen rødt, men faktum er at man ikke bare kan tage udgangspunkt i en mands setup.
Der er masser af ting som bliver lige lidt bedre eller grønnere, f.eks har Carsten måske glemt og læse det med småt, en model 3 har f.eks ikke 4/8 års garanti.
Men 4 år eller 80000 km på alt, og 8 eller 192000 km på motorer og batt.
Kører han så f.eks 30000 km om året, er den første væk efter lidt mere end 2 år, og den næste inden 5 år.
Men igen i følge ham, er der ingen risiko for at en Tesla går i stykker overhovedet.
Jeg kan tage min egen bil, fordi den står stille så meget, jeg har skiftet flere bremse klodser, simpelhen fordi belægningen falder pga rust og fugt i det.
Men det bliver Self aldrig et problem på en Tesla, selvom flere åbenbart får skiftet klodser/calibre pga netop rust/korrosion pga for lidt brug.
Det eneste jeg efter efterlyser er at man måske kunne belyse hvor dyrt/billigt det rent faktisk ville være og have en BEV, men det drukner ligesom lidt i udmeldelser om hvor godt/smart/fantastisk en Tesla er, og knap så meget fakta eller objektiv syn på tingene.
Skulle en Tesla kunne erstatte en ICE skal den jo kunne det stort set 1 til 1.
dec 2019
Du skal måske lige prøve at bruge en lommeregner til dit eksempel.
Hvorfor har du så ondt i bag over at han har råd til en Tesla?
Hvis du nu ændrer dit daglige forbrug, så kan selv du køre Tesla om nogle år.
sep 2003
nov 2009
sep 2003
feb 2007
Og ja jeg kunne gå ud imorgen og købe en.
Men som det åbenbart er svært og forklare, så bruger jeg 6 måneder om året på havet, og at have en bil til 400000 til og stå, som det kun er mig der bruger, og kun kører i nærheden af 15000 om året.
Tja jeg ved ikke om I kan se det, men økonomisk er det ikke særligt fornuftigt.
Jeg kører jo ligesom ikke på arbejde, eller jo til og fra lufthavnen men de 12x40 km om året kan vidst ikke forsvare en ny bil.
Og nej jeg har ikke ondt i røven over noget som helst, men diskussionen går på at man bare lige kan købe en Tesla fordi det er så godt.
Men kan jo spørge Carsten, hvad har du udbetalt på din bil? Og hvordan finansierede du det?
Min pointe går hele tiden på at det meget simpelt hvorfor hr of fru Danmark ikke tager BEVs til sig, og svaret er at det fordi de er for dyre.
Tag den anden Carstens eksempel, han har tabt/brugt (fratrækker ejerafgift da den kun er 660kr i dk) hvad der svare til ca 250000kr på at eje en Tesla i 3 år.
Jeg ved ikke hvor billigt du syntes det er sammenlignet med f.eks en c klasse bil.
Det er jo en smule trist at du Carsten skal pynte på alting omkring Tesla, selv deres garanti skulle lige gøres en smule bedre, den er jo ikke kun års betinget men osse km.
En diskussion som denne kunne jo hjælpe til og belyse om hvor godt eller dårligt (dyrt/billigt) det er at eje en Tesla.
dec 2019
sep 2003
"Tag den anden Carstens eksempel, han har tabt/brugt (fratrækker ejerafgift da den kun er 660kr i dk) hvad der svare til ca 250000kr på at eje en Tesla i 3 år."
Jeg ved slet ikke hvad det er du forsøger at sige her, det giver jo ingen mening ?
feb 2007
Nej self gør du ikke det, hvis du lige går nogen få indlæg længere op. Så har Carsten J lagt et eksempel på hvad det har kostet ham og eje en model 3, i 3 år.
Men da han bor i USA har han betalt 16000 i ejer afgift, hvilket ikke står mål med ejer afgift i dk, da så vidt jeg kan finde af info koster en BEV i dk 660kr i årlig ejerafgift.
Jeg har derfor fratrukket de 16000 fra hans omkostninger, og ikke gidet og med regne de knap 2000kr ejerafgiften ville være i dk.
sep 2003
En Tesla er ikke for alle, og du er ikke en af dem, SÅ LAD DOG VÆRE MED AT KØBE EN og kom videre i dit liv... no one cares om dit evindelige tuderi
dec 2003
Er banken/forhandler helt ok med at have en løbetid på 11+ år?
498.000 / 3700 = '134' uger
over 11 år.
Eller har du smidt 200.000 i udbetaling?
Så bliver det godt 6 år. Kan ikke huske om det er 6 eller 8 år det er "normalen" for et billån.
sep 2003
Resten køre over 8år
Den er finansieret igennem Tesla, og der skal man minimum smide 20% i udbetaling, jeg valgte at smide 35% da jeg havde mulighed for det
dec 2003
feb 2007
Tja jeg kan virkelig ikke andet end grine over hvor tvær du bliver over tingene.
Du har skrevet stolpe op og ned om hvor godt og billigt det er og have en Tesla, og at alle bare skal komme i gang med og følge dit eksempel.
Faktum er at det jo hverken er så super godt eller billigt.
Hverken garanti eller den "månedlige" ydelse.
Jeg må ærligt indrømme jeg ser det som værende mere eller mindre latterligt at du dels behøver at pynte sådan på sandheden.
Og ikke mindst så forstår jeg ikke hvad du får ud af det, udover at være en virkelig smart internet kriger.
sep 2003
Jeg giver dig tallene og så siger du at de ikke passer... og du siger at jeg pynter på sandheden? vel gør jeg da ej, jeg fortæller tingene som de er.
Men at det er jo DIG der kan blive ved med at se dig sur på alt hvad jeg siger og gør
Kom videre, det gør ik ondt
feb 2007
Især når man peger på at de ting du kommer med er en smule fordrejet.
Tag f.eks din månedlige ydelse.
De 3700 kr er det du afdrager på den resterende gæld på bilen?
sep 2003
feb 2007
Og nej jeg har ikke ondt i røven over en Tesla, men det er jo forholdsvis åbentlyst hvorfor mange ikke vælger en Tesla.
Nu har du nok lagt en forholdsvis stor udbetaling?
Eller er den specificeret fra Tesla?
Igen så det jo ikke lige normalt hr og fru Danmark har 100-200000 kr liggende til udbetaling på en bil.
sep 2003
Prøv at tæl hvor mange post du har startet med det
Udbetalingen er sat af Tesla, du kan vælge 20% eller 35% i deres finansierings beregninger
Hvorfor ser mit budget anderledes ud, det kunne jeg godt tænke mig at vide?
og hold det nu kort, jeg magter simpelthen ikke en af dine side-lange afhandlinger
feb 2007
Men må sige jeg tror ikke matematik er din stærke side, hvis du ikke selv kan se hvorfor udbetaling påvirker din økonomi.
Men simpelt sat op, kunne du have købt f.eks en Aygo.
Du kan jo så selv svare på hvor meget du ville have sparet om måneden, samlignet med Teslaen.
sep 2003
Skulle vi ikke tage at sammenligne den med en BMW M5 i stedet det er nok mere realistisk.
Eller en Audi RS3 som minimum
Hvordan ser dit regnestykke så ud? Jeg tror sq ikke du får sådan en uden at smide en udbetaling i hvert fald
At sammenligne en Tesla Model 3 Performance med en Aygo... hooooold hooold
Men Teslaen køre stadig væsentligt længere for de samme penge som en Aygo i "brændstof" og vedligehold
jun 2011
jun 2011
Mange tager kørekort på racerbaner i form af glatprøver osv.
sep 2003
Det betyder dog at man ikke må overhale på banen, fordi så er det pludseligt trackday/racerløb som de fleste ikke dækker
Jeg var afsted med FDM der afholdt en "Test din Tesla" dag
feb 2007
Self hvis man er i markedet for at købe en hurtig bil, som man kan spille smart foran grillen i, ja så er Tesla eller en model 3, en nem smutvej når ens økonomi ikke tillader andet.
Min eneste pointe i det er, at skal man være hellig og redde verden, så skal en BEV ikke koste dobbelt så meget som de gængse ICE danskerne normalt køber.
https://www.hvilkenbil.dk/her-er-de-50-mest-solgte-biler-i-2019/
Man skal her ned på en 14-15. plads for at finde en bil hvor grundprisen starter over +300.000.
Og det faktum er åbenbart forholdvis svært og få frem, og ikke mindst at som i Carsten tilfælde er den månedlige ydelse en smule anderledes end de 3700 kr som der først var lagt op til.
Sidst er en model 3 en c klasse bil, altså regiet hvor Opel astra, vw golf og lignende høre til.
Man kunne jo spørge om hvor mange der havde købt en model 3 hvis den kun havde 100 kW.
dec 2003
En halv million kroner, har mandens vogn kostet, og så skriver du det galde?
For 170.000 kan du købe en hæderlig vogn, med 400+ hk og som stadig ser anstændig ud.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/s6/52-fsi-quattro-tiptr-4d/4464616
Så hvis han bare var ude efter en fin og hurtig vogn, kunne han have købt den for udbetalingen han gav for Tesla'en.
Min eneste pointe i det er, at skal man være hellig og redde verden, så skal en BEV ikke koste dobbelt så meget som de gængse ICE danskerne normalt køber.
Snak med regeringen om det; en Model 3 koster 35.000 dollars (~235.000 kr.)
Så er der pludselig "meget bil", kontra en Golf 1.4 TSi til 22.000 dollars (~147.000 kr.)
Især når man tager performance og "brændstof" med...
Og hvad vil du med den top 50 liste?
Tesla Model 3 ligger på plads #29
Skoda Citogo på plads #30
Hyundai i10 på #37
Suzuki Swift på plads #40
Suzuki Balena på plads #49
De har ikke en startpris på 300.000+, men ligger efter Tesla'en?
Og hvorfor mener du at de 3.700 kr er anderledes end tidligere?
feb 2007
Fordi han sammenligner en Tesla med en RS3 og M5, og ja self kan man altid købe en brugt bil.
Min pointe i den her diskussion er endnu engang, i følge Carsten kan man bare skifte til en BEV som han har gjort, fordi det bliver simpelthen ikke billigere.
Billigere i forhold til en RS3, ja.
Billigere i forhold til den almindelig danske billist, nej.
Det er en Tesla stadig for dyr til, selvom man på alle måde vil få det til og lyde anderledes.
Og ja de 3700 i månedlige ydelse, er jo plus en udbetaling på 175.000kr som er en værdi/penge sum som man kunne have brugt på noget andet, f.eks en investering, så at sige det ikke tæller i det samlede regnskab er ikke helt korrekt.
Og havde han dem slet ikke, skulle de jo lånes et sted, f.eks i banken, igen ser den månedlige ydelse anderledes ud.
Og nej jeg kontrollere ikke afgifterne, ej heller hvilken bil model folk køber, men meget sigende er det vel når største delen af bilerne solgt er i den billige ende af skalaen.
feb 2007
Carstens svar i forhold til Aygoen vedligeholde pg benzin, siger meget godt hvor henne vi ligger i forbindelse med diskussionen, nemlig at Tesla er Gud.
Jeg vil tvivle på at en Aygo købt kontant koster 3700 i vedligehold og benzin ved 30.000 km om året.
Og med hensyn til og gå et segment op, Carsten er gået fra en D klase bil til en C klasse.
Model 3 holder samme mål som en Astra/Golf.
Nej han siger hans valg går op med det han havde før, og det anfægter jeg ikke.
Det jeg pointere, endnu engang kan man sige, er at største delen af DK’s befolkning ikke vil få en mindre udgift ved og gå ud imorgen og købe en model 3, langt fra faktisk.
Hvilket salgs statistikerne meget godt viser, da alt under C segmentet er det der sælges mest af i dk.
Og noget af det er blandt andet prisen og udbetalingen, som jeg har prøvet at pointere, så fortæller Carsten kun den halve historie, det jo ikke uvæsentlig at man skal ligge +100.000 for at købe en Tesla.
De penge skal komme et sted fra, de kan jo muligvis komme fra en bil man giver i bytte, eller lån i banken. Ligemeget hvor de kommer fra så er det stadig en udgift man skal medregne i regnskabet.
Så kort fortalt så fortæller salgsstatistikken fra 2019 nok meget godt, hvor godt eller billigt det er og være Tesla ejer.
Jeg ved ikke om det var dig der skrev at Tesla reklamere med hvor billigt det var og eje en Tesla, men de blev forbudt, tænker det nok skyldes de ikke helt holdt stik, ellers kunne jeg ikke forestille mig de blev fjernet.
feb 2007
Så jeg aner ikke hvordan den er strikket sammen, men siden den er ulovlig i fælge købe loven, er det nu nok osse lidt flosset i kanten.
Og jo man må nu gerne reklamere med plus moms, bare man gør opmærksom på det.
Jeg tror du ligger noget andet i mit skriv end det der var meningen.
Og nej det ikke noget med folk er dumme, men som jeg tidligere skrev, så er prisen på alle de biler under 300000, skodaen starter ved 227000 som stc.
Pointen i det er, at man skal forrente en smule mere end det Carsten har lagt i udbetaling.
Og ja self kommer regnskabet an på hvor langt man kører osv osv.
feb 2004
Tesla bruger ikke reklamer som konventionelle bil fabrikanter, men lader kunderne samt nyhedsmedier sprede budskabet.
Det Tesla fik forbud imod var ikke en reklame, men at de på deres hjemmeside oplyste prisen på bilen inklusiv de besparelser der er i forhold til en gennemsnitsbil og et gennemsnits kørselsmønster, man kunne selvfølgelig også se købsprisen, men det var pris inkl. besparelser der var mest fremtrædende.
Da det blev klart at dette var ulovligt i Danmark ændrede de så at det var den faktiske købspris der stod på hjemmesiden.
Der var aldrig nogen der anfægtede at besparelsen var rigtig nok, men man må bare ikke regne en besparelse der kommer senere med i en pris som der skiltes med i Danmark.
feb 2007
sep 2003
Det tyder på at de fleste har fanget hvad jeg prøver at sige, og som jeg tidligere har nævnt så kan det ikke svare sig at forsøge at forklare Kent det, selvom I andre skal have at i virkeligt har gjort et godt forsøg
dec 2019
Du er bare kæmpe modstander af elbiler. Indse dog at du bliver tvunget i en elbil, om du vil eller ej!
sep 2003
At Teslaen så har 340hk mere er nok svært at sammenligne
feb 2004
"...en gennemsnitsbil og et gennemsnits kørselsmønster..."
hvor man ved gennemsnitsbilen kigger på brændstofsforbrug og kørselsmønster kigger på årligt antal km.
Det er begge statistiske enheder som er velkendte.
Tesla skrev også på deres hjemmeside hvilke enheder de regnede med, og jeg mener endda der var en beregner hvor man kunne indtaste sit årlige kørselsbehov (og måske også brændstofforbrug) og ud fra dette kunne estimere ens egen teoretiske besparelse.
Første dag med Tesla