{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

Modstand til dioder. {{forumTopicSubject}}

Halløjsa folket.

Har et spørgsmål angående lidt teknisk strøm, er ved at bygge et stort lys diode skilt med 1055 dioder. Skiltet skal bruge 12 volt og har købt en omformer fra 230v fra stikkontakten, som laver det om til de 12v. Dioderne bliver sat sammen 5 over 1 modstand så der er 2v til hver diode, og der bliver sparet lidt på modstandene, MEN mit spørgsmål er hvilken modstand skal jeg bruge. Vedhæfter et billede med diodernes information så i har alt information om dem.

Håber virkelig der et et klogt hovede som kan hjælpe til hvilken størrelse modstand jeg skal bruge.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Modstand til dioder.
  • #2   6. jan 2020 Skal bruge blå, orange, grøn og hvid, og de orange skal bruge 2 v, og de blå, grønne og hvide skal bruge 3 v og i og med det er 12v de får så kan der sættes 5 orange sammen over 1 modstand og blå, grøn og hvide skal bruge 3v så der kan sættes 3 sammen over i modstand, så de 5 dioder på 2v skal bruge en 150 ohm modstand men hvad med de andre når der kun er 3 over i modstand?

• #3   6. jan 2020 Hej
    Ohms og hans lov. Den kan du bruge her.
    U=IxR =>
    R=U/I
    Kirckovs cirkulations love kan også bruges med fordel her
    MVH KP

• #4   6. jan 2020 Ja men når jeg bruger ohms lov får jeg et mærkeligt 0,00xxxx tal og det tænker jeg at det kan ikke passe

• #5   8. jan 2020 Hvis dioderne monteres i serie giver 3,1V*3 = 9,3V, seriemodstand = (12V-9,3V)/0,02A) = 135 Ohm, 54 mW, brug 1/8W eller 1/4W modstande

Hvis dioderne monteres i serie giver 2,1V*5 = 10,5V, seriemodstand = (12V-10,5V)/0,02A) = 75 Ohm, 30 mW, brug 1/8W eller 1/4W modstande

Benyt en reguleret strømforsyning. på 12VDC/5-6A
    Ved 1055/5 = 211 strenge a 0,02A = 4,22A*12V = 51W
    Ved ikke hvor mange strenge du ender op med?
    Håber jeg har regnet rigtig.

• #6   8. jan 2020 Kan se i din tabel at der er stor forskel i lysstyrke (mCD) på de 4 farver, så du skal lige bygge 1 streng af hver farve og fifle lidt med modstandene så de lyser lige kraftigt.
    Modstanden til de grønne og hvide skal måske fordobles i værdi, og den orange måske halveres i værdi, forudsat den kan tåle 40mA, men din tabel viser ikke kurven over forholdet mellem strøm (IF) og lysstyrke (mCD).
    Evt. benytte en gul i stedet for orange 2,1V vs. 3,1V, så passer lysstyrken bedre ved 20mA, Så skal du kun dæmpe grøn og hvid og IF kan overholdes.

Kommentér på:
Modstand til dioder.

Annonce