Poker - hvem tager andenpladsen? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Mon nogle herinde har styr på pokerregler? Det har ganske vist ikke meget med biler at gøre, men...
Vi var nogle stykker i sommerhus sidste weekend, hvor der blev spillet poker. Bare for hyggens skyld, men dog med en mindre indsats, så der ikke blev spillet for useriøst.
Vi havnede i en situation, hvor vi ikke kunne nå til enighed om, hvordan præmiepuljen skulle fordeles. Betingelserne var som følger:
- Indsats 100 kr. pr. mand
- Andenpladsen får sit indskud retur
- Førstepladsen tager resten af puljen
Altså en situation, hvor det også er relevant at se på andenpladsen i spillet, defineret som ham, der sidst ryger ud.
Jeg forsimpler vores situation en smule for overblikkets skyld, men princippet var det samme i virkeligheden...
Spiller A har 300 kr.
Spiller B har 200 kr.
Spiller C har 100 kr.
Alle går all-in i spillet. Følgende hænder var givet inkl. de 5 kort på bordet:
Spiller A har en flush
Spiller B har to par
Spiller C har en straight
Det giver ikke megen hovedpine at regne ud, at spiller A tager hele puljen. Så langt, så godt. Men hvem får så andenpladsen?
Vi kunne umiddelbart selv få øje på følgende 3 udfald:
1. Der opereres inden for pokerreglerne ikke med andenpladser. Det kan derfor ikke afgøres inden for pokerreglerne*.
2. Andenpladsen tages af spiller C, da denne har den bedste hånd af de to tabere.
3. Andenpladsen tages af spiller B, da denne har flest chips ved spillets start, hvilket medfører, at denne er med "hele vejen", mens spiller C kun er med i en side pot.
* Er scenarier 1 tilfældet, hvordan ville I så afgøre den konkrete situation?
- Delt 2. plads, dvs. modtagelse af 50 kr. hver?
- Bedste hånd i sidste spil, som i scenarie 2, selv om der ikke er nogen egentlig regel herom?
- Andet...?
Jeg håber på kyndig hjælp. Det handler ikke om de 50-100 kr. for nogle af os, som sådan, men det skal naturligvis gå ordentligt til, uden nogle sidder tilbage med sure miner og mener, der er foregået noget uretfærdigt.
Hvad siger I?
For god ordens skyld undlader jeg i første omgang at nævne min egen holdning.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
Det har i øvrigt ikke noget med "holdning" at gøre.
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.967
Spiller B har to par
Spiller C har en straight
Spiller B er ude som den første, da både en flush og en straight slår to par, OG fordi spiller A har en større indsats end spiller B.
Havde spiller B nu haft den største indsats på 300,-, så var han stadig røget ud af denne runde som den første, men han havde fået 100,- tilbage at spille videre for, da han maks kan tabe det, som er højeste indsats fra spiller A eller C.
Så vinderen er A og andenpladsen C
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Findes der nogle referencer i et regelsæt eller lignende? Eksempler fra poker tours? Hvad ved jeg?
nov 2006
Følger: 11 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 87 Svar: 1.099
maj 2006
Du lyder ret sikker i din sag. Og det kan også sagtens være, du har ret, selv om du p.t. står alene med din holdning. Kan du vise mig et eller andet, der bakker din påstand op? Ikke for at være kritisk over for din påstand, men bare for at få elimineret enhver tvivl. Flest er tilsyneladende tilbøjelige til at lade C tage andenpladsen indtil videre, mens du mener, at B tager den.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Det er dog blot min egn holdning.
Der må være nogle regler på området, f.eks World Poker Tour, hvor der kan mange penge på højkant og situationen kan opstå.
maj 2006
jul 2007
"Spiller B er ude som den første, da både en flush og en straight slår to par, OG fordi spiller A har en større indsats end spiller B."
NEJ. BARE NEJ.
nov 2008
Følger: 2 Svar: 25
jul 2007
"To be clear about why B and C's relative hands no longer matter, once A turns over his cards and has the best hand, he takes all of B and C's chips. Since they have no chips left their cards are irrelevant - they're eliminated."
Slut.
maj 2006
jul 2007
Det er yderst sjældent der er fejl på side når først den er markeret som "korrekt".
Men det er sådan lidt "logik" for en som mig. For de som mener at spiller c med en bedre hånd end spiller b vinder over denne, glemmer at spiller c ikke kan vinde noget som helst uden chips som spiller A har taget. Derfor er det netop at man ser tilbage på pre-hand og tager udgangspunkt i det. Akkurat ligesom hvis en turnering skulle blive lukket/aflyst midt i spillet så er det efter stackstørrelse der uddeles præmier.
maj 2006
jul 2007
Selve hånden taber de på ligefod fordi de ikke har deres egen sidepot grundet lowstacks.
Poker - hvem tager andenpladsen?