Matematik spørgsmål angående bil {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens
Jeg sidder her og prøver at lave diverse beregninger.
er der en måde hvor på jeg kan beregne om en elbil vil være mere økonomisk end benzin på langt sigt. eller er der en måde hvor på det ene bedre kan betale sig end det andet ?
Lad os nu sige vi køber en Tesla til en million vs en benzin til 250.000 kr. Er der så en måde jeg kan regne ud hvornår de 2 biler koster det samme over et hvis antal år evt ?
elbiler er vel igennemsnit dyere end benzinbiler men koster mindre pr "tank"/opladning.
En benzin som koster mindre men koster mere i benzin pr tank.
Svar gerne på mit spørgsmål hvis du kan og vil. Det skal ikke handle om at du også kan købe dyere eller billigere af dit og dat. Jeg har bare taget udgangspunkt i en fiktiv pris på en Tesla til en million og en random benzin til 250.000
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Selve udregningen kan jeg ikke give dig uden at vide en HEL masse mere. Det er ikke bare et simpelt spørgsmål.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 977
Du skal kende værditabet på Tesla og random benz bil over de år du vil ha dem.
Så skal du finde den KHW pris du skal gi og så dividere det med det antal km Teslaen kan kører på det.
Det samme med benz bilen hvad koster benz pr liter og dividere antal km den kan kører på det.
Hvis du vil ha service priser med skal du finde ud af hvor mange km du kører pr år og hvad service ca koster om året/pr km
Så er det grønafgift og forsikring på begge biler og det ganger du med det antal år du har bilen og det var det!
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Lad os nu lege med tanken om Tesla Model 3 Standard Range angivet til 14,7 kWh pr 100 km (ifølge google) Et KWH til elbil har jeg fundet koster godt 6 kr.
Så skal vi vel finde ud af hvor mange KHW der kan være i en "fuld tank" på Teslaen ?
jeg har derfor fundet følgende og tænker vi regner med den store tesla pakke 85 kWh-batteri som rækker godt 500 km
og lad os sige at der kan være 50 liter benz i vores random benzer vores random Benzer kører 12 km pr liter benzin og vi regner med en benzin pris på 9.50 kr pr liter.
Alt det med afgifter mm. undlader vi lige nu er det kun den "dyre" tesla med billige kwh vs billiger benz med dyre benzin pris. som jeg gerne vil have hjælp til.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det er komplet irrelevant, hvad der kan være i tanken på en benzinbil og ligeledes hvad der kan være i et fuldt opladet batteri.
En kWh koster 2-2,50 kr. i din egen stikkontakt. Hvor skal man give 6 kr. henne?
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 977
De 12km/l er jo nærmest hvad en 10 år gammel 335i kan kører pr liter, så det er ikke en ny/nyere øko benzinbil?
Kan Teslaen reelt kører 100 km på 14,7 Kwh?
Jo mere præcise tal og jo mere information du har jo tættere kommer du på den reelle kr pr km pris som det er det du skal finde.
Som Bay siger er det lige meget hvor stor tank der er, det er hvor langt den kører på 1 Kwh/liter benz
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Er det din hensigt at regne ud, hvornår du evt. har tjent de 750.000 kr. i difference hjem som udgør prisforskellen uden hensyntagen til, hvad bilen rent faktisk er værd pågældende tidspunkt, anslået levetid, reparationsomkostninger, grøn ejerafgift, service, dæk osv.?
Hvilken benzinøkonomi skal man regne med på benzinbilen?
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 977
Hvilken Benz bil er der tale om?
En af de vigtigste faktorer er værditab over tid.
Vil Teslaen feks tabe 500000kr over de næste 5 år og du kører 10000km om året er benzin bilen uden den mindste tvivl billigst pr km.
Men øges afgiften på elbilerne så Teslaen faktisk kan koste 1mio i dag men koste 1,3 mio om 5 år vil brugtprisen på Teslaen være betydeligt bedre og nærmest sælges brugt for den nypris du gav 5 år tidligere og derfor være klart det billigste valg.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.265
Clever/Eon sælger abonnements ydelser på strøm til bil for 700-799kr flatrate. Jeps flatrate, og du kan få monteret lader derhjemme og få godt gjordt ca 2kr af de 2,20kr.
Dertil kommer så at nogle teslaer har fri ladning på tesla supercharger stationer.
De 6kr er nogenlunde normen hvis man ikke har nogen aftale etc og ja der er nogen der tjener gode penge lige der.
Så bor du et sted du kan få din egen lader op (koster ca 6-12k), er din bolig registreret med elvarme koster en kwh ikke 2,2 men vidst nok ca 1,4-1,6 kr derhjemme.
Kan du oplade i nærheden af arbejde etc.
Der er sygt mange parametre, og elbiler bliver ret kede af forbruget over ca 110-130, så det betyder også en del. El biler til ren bykørsel er mere effektivt en forbrændingsmotor, mens på mange lange ture( 100vis af km dagligt), kan en diesel nok følge med.
Hvad er din tid værd, hvis du skal side på en lade station, og kan du time det så du skal på tønden eller spise noget mens den lader.
Som sagt der er helt bizart mange muligheder.
En tesla model s 2015 bruger ca 180wh pr km, med pæn kørsel efter skilte.... med ikke pæn kørsel ligner det mere 250wh, og kører du virkeligt stærkt... mere endnu. Du kan godt presse den lidt længere ned 160wh tror jeg ca så lang ned den kan komme uden at holde sig på maks 80 altid.
Kører du ca 2000km om mdr i gammel benzin bil, så koster det måske 2000 i benzin
Så er der værdi tab, og husk nu, tesla opfatter sig selv som et luksus mærke og reparationer matcher altså i pris til hvis den havde fuld afgift. Der er færre ting som kan gå galt, men går de galt... søg på undervognsdele, og headunit så skal du se. Dertil kommer friske priser på bremse dele.
Forsikring er virkelig dyr til tesla, men der er nær ingen grøn afgift. Så mon ikke de to ting jævner sig selv ud.
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Jeg tænkte et fast kørelses behov på 30.000 km pr år
Eksempel 1:
En fiktiv pris med en Tesla til en million, køre 500 km på en ladning cirka (bare rundt regnet tal jeg sætter op) så kan vi vel begynde at regne ud hvor mange opladninger skal den så igennem år.
år og hvad koster det, så? Lad os nu siger man altid fik den ladet op, kan man så ikke regne forbruget ud på Teslaen på et år.
(jeg ved godt at den jo ikke altid bliver ladet helt op osv. men det er bare for at have nogle tal som man kunne sætte ind i en graf.
eksempel 2: en billiger bil. Den køre på benzin, vi sætter en FAST benzin pris på 9.50 kr pr liter. Den kan have 50 liter ergo koster den cirka 475 af fylde op og vi siger den køre 12 km literen. (bare fiktive tal) Det vil sige rundt regnet 600 km på en tank benzin til 9.50 literen.
Kan man ikke sige 30.000 (km) pr år / med 600 (Det antal km benzen kan køre pr tank. Det får jeg så til 50 gange pr år, som bezen skal tankes for at nå de 30K km. Kan man så ikke derfra sige 475 kr (prisen for en hel tank benzin * 50 gange (antal tankninger pr år = 23.750 kr til benzin.
Jeg tænkte jo lidt inden jeg gik igang "ny bil med billige "el priser" vs" gammel bil" med dyre benzinpriser. så ville jeg sammenligne de 2 på en graf. for på et tidspunkt efter MANGE år kunne Teslaen så tjene sig selv hjem ved at strøm er biliggere ? og hvis ja, hvor gammel er bilen så til den tid.....og så kunne man begynde at snakke om afskrivninger mm bagefter. Nu er det bare lige så selve kørselsbehovet som jeg tænkte på.
Jeg ved godt det er meget rundt regnet. Det skal hellere ikke være så præcis. Det var bare for at kunne sætte det ind i en graf, hvis nu man skulle købe bil.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Tager man prisen på 1 mio. og tillægger årligt elforbrug ved 30.000 km med 180 Wh pr. km og en pris på 2,20 kr. og sætter op mod en benzinbil til 250.000 kr., der går 12 km/L og med en pris på 9,50 kr. pr. liter benzin, så vil man se, at linjen krydser ved ca. 64 år. Sagt med andre ord; hvis man havde begge biler i 64 år, ville man i indkøb og "brændstofforbrug" have brugt det samme.
Man kan overhovedet ikke bruge regnestykket til noget, fordi der er SÅ mange andre faktorer, der ikke er taget højde for, at det er ren pseudo-undersøgelse.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 977
Teslas tal er også fiktivt og hvis det er fra deres side er det nok meget positivt.
Jeg så lige en 4 år gammel BMW 330i, den er opgivet til 19 km/l, så jeg syntes de 12km/l er MEGET lavt sat og vil nok gi dig et forkert billede.
Derfor kunne det være meget nyttigt at vide om det er BMW 750i eller en Citroen c3 du har i tankerne for at hjælpe dig med evt værditab, service og måske reelle km/l
Det er svært når du ved nøjagtig hvilken Tesla model men ingenting om benz. modellen.
Man kan nemt lave en ¨hurtig¨ beregning men det kunne være meget nemmere med et reelt benz eks.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 977
De vil så ud og låne 150000kr til en nyere bil der kører 22 km/l og så spare de jo flere 1000kr om året!!!
De har så bare ikke medregnet md afdrag(renter) værditab service på aut. værksted kontra en bil der er købt kontant til 20000kr som nær intet værditab har tilbage.
Der vil højest sandsynligt blive nogle værkstedsregninger på den gamle golf men så længe den kører godt skal man tænke sig om, om det kan betale sig at skifte.
Man bliver bare ¨fanget¨ af prisforskellen når man står ved pumpen og tanker
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Du har præcis fat i noget af det jeg havde i tankerne. Det er ihvertfald meget tæt på. Alle andre faktore udskyder jeg pt. for ja jeg ved godt der er MEGET andet også. og det ikke kan være helt præcist. jeg vil bare gerne lave en graf, så man kan sige at "bilen er tjent hjem". Det er alt sammen bare fiktive ideer og tanker men jeg tænkte at på et tidspunkt må de jo krydse hianden på grafen. Benzinen er billig i starten (250.000) og min "fiktive tesla" er 1 mill.
jeg vil så lave det kryd i grafen hvor de efter mange år mødes da benzin er billig i starten (250.000) men dyere i benzin (9.50) og Teslaen er dyr i starten (en million, men hver KWH koster mindre.
Jeg tænker de må jo krydse hianden på en graf på et tidspunkt. ja jeg tror #13 har fattet min tanke med det hele.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men ja, jeg kunne sagtens sætte det i en graf. Jeg har også gjort det. Jeg kan bare ikke illustrere det her på Bilgalleri.
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
f(x) = 11880x + 1000000
Benzinbil:
f(x) = 23750x + 250000
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
#27. Prisen er ikke så vigtigt. er den billigere så betyder det bare at den er lavere på grafen og de mødes før. Jeg sagde bare en million da jeg tænkte det er nok hvad sådan et svin koster hvis det er med hele pisset. Men det er ikke pointen.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.265
Vil generelt sige at for elbil er der to vigtige parametre, batteri størrelse og ladetid.
Var meget tæt på at købe en gammel Golf E, men opdagede at den kunne maks lade med 11kwh. Det gør at det bliver til en lokal/shopping/kone bil. Det samme med de første Mercedes B Eletric. Nogen af dem var vidst nede i 7kwh lade effekt. Så bliver der langt fra Sjælland til Nordjylland (som eksempel).
Nye biler har klart bedre lade evner, og en del af den har anstændige batterier. Generelt lad være at købe mindste batteri, med mindre den aldrig skal forlade den by du bor i.
Ps jeg er glad for elektriske biler, har været til le mans i en, man skal bare have øjnene åbne for begrænsningerne og mulighederne.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Brændstofbil, tankes for hver5-600 km, tager 10 min, med med hotdog og videre.
Elbil 2-400km, en time.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
hvis du vil bevise, at en elbil er et dårlige køb end benzin så giver det selvfølgelig god mening. Vil du overveje en el som alternativ, så er det en dårlig måde og afgøre det på
derudover så mener jeg ikke at folk der står i alternativet normalt vil vælge en dyrere elbil end benzin bil. De fleste vil jo ikke have et rådighedsbeløb der gør man kigger på en renault captur også fordi det bliver el kan købe en audi e-tron med alt i udstyr
dem som kører e-tron, model x, model s og lignende skal jo mere sammenligne med en xc90, q7, x5 osv. Også vil el sikkert give god mening for mange
jeg forstår ikke så mange er så forbeholdne over for rækkevidde og den slags, vi kører 25.000 km i hver af vores biler, altså 50.000 km om året. Jeg tror ikke vi 10 gange om året er ude på ture der kræver vi skal ind og tanke midtvejs, så for os ville en elbil eller to faktisk være et fint alternativ den dag prisen kommer ned og vi står for at skulle skifte.
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Rigtig mange er villige til at give meget mere for en elbil, end de har været vant til at give for en benzinbil. For mange har Model S været den dyreste bil de nogensinde har haft. Jeg kender eks. en som skiftede sin gamle bil til ca. 50.000 kr. ud med en Model S.
På diverse Tesla fora kan man også jævnligt læse at ejerne har kørt i gamle Toyota'er og biler under 250.000 kr. i nypris. Selvfølgelig er der også mange der har haft dyre biler før de fik en Tesla. Men jeg er alligevel blevet overrasket mange gange over hvor stor en prisforskel folk generelt har været villige til at betale for en Tesla.
Jeg tror dog at den hype er ved at dø lidt ud, især her hvor jeg bor, fordi at køre i en Tesla er ligeså normalt som det er at køre i en Peugeot eller lign. i Danmark. Mange af dem der var villige til at betale meget mere gjorde det pga. hype, at køre noget helt anderledes, fornemmelsen af at være helt på forkant, den eksklusivitet der fulgte med etc.
I dag kan man jo købe en Model 3 så billigt, at det ikke er noget specielt længere.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.265
Teslas supercharger stationer er imponerende (ligesom Clever og Eons supercharger). De river imellem 100 og 200 amp på tror det er 300 volt. Med en af de ældre teslaer tager det ca 45 minutter til en time at lade fra ca 20% til 90%. Nye især model 3 burde kunne klare det nede omkring 25-45 minutter.
Største problem er at man ender med at snack spise hver gang man stopper og lader.
Søren M: sorry for at strække dit emne og spamme din inbox
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Men reelt vil jeg mene, at selvom der er gratis strøm ved tesla. Så kræver en bil til 1 mio kr altså også et vist økonomisk råderum
En e-tron til 1 mio kr koster ifølge bilbasen 400.000 kr i udbetaling og 7000 kr om mdr i 96 mdr.
En avensis til 250.000 kr hedder 52.000 kr i udbetaling og 2700 kr om mdr i 96 mdr
Det er altså efter min vurdering ikke alle som kreditgodkendes til en avensis som bare lige hiver 400.000 kr op af lommen og godkendes til et lån på 600.000 kr ud fra billigere brændstofs omkostninger
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
Så er der ikke så stor forskel på denne og så din benzin pris på 250.000 kontra en til 1.000.000
feb 2013
Emner: 9 Svar: 141
Tesla Model 3 long range: 460.000 DKK
Grøn afgift: 660kr
Forbrug: 200Wh/km realistisk rækkevide 350 km
Oplader hjemme installation : 7-8000 kr
Abonnement: 799kr
Service : dæk, bremserens, osv
Forsikring: 10000 kr
Værditab : 50.000 pr år
Prøv at sammeligne nu med en benzin bil til samme pris og se hvad koster pr år
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.684
C3 kan får for kr 115.000 lige nu, så er man vel ikke billigere kørende pt, køb eller leasing.
Kendte 2 som gik fra Verso og Bora til Tesla til kr 5-600.000, fra under 100 hk til 500 hk, de kører hver 25 km til arbejde og kommer kun i strøm-nød når de skal i sommerhus.
For begges vedkommende lader de på jobbet, deres egen maskinfabrik, en gang om ugen lader de.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det er faktisk det, der har undret mig allermest i den her transition over til større andel elbiler. Hvorfor skal folk pludseligt have en bil med kræfter som en Audi RS6, når de har været vant til at køre i noget sløvt lort og påstået, de ikke gik op i det? Jeg fatter det ikke. Det er da fint nok med en elbil med 500 hk, men var det ikke bedre at gøre dem mere økonomiske frem for at fokusere på effekt - hvis det er det argument, man bruger, når man køber dem?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.684
Lidt overkill synes jeg, men fint skulle det jo være De steg i øvrigt 50.000 kort efter.
Ja den enes datter havde sådan en fin lille el-bil, Nissan tror jeg, men også en rigtig lille bil, ikke god til andet end 2 små børn uden klapvogne eller lifte.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Men der er mange variabler man skal tage med når man regner økonomi på en elbil, feks. er der stort set ingen der har en elbil der betaler de fulde 2,20
Har man opvarmning kan man spare 79øre pr. kwh og mange elselskaber tilbyder gratis strøm om natten, jeg betaler ikke for selve kw prisen fra 00-06 hver nat, så det er kun den resterende afgift på strømmen jeg betaler.
Og har man tilmed solceller så blivet det helt anderledes, stort set alt mit kørsel her i forår-sommer månederne er dækket af solenergi
Men selvom man ikke har noget af dette, så kan man få refusion så man får godt en krone tilbage for hver kwh man putter på elbilen.
I forhold til min Insignia diesel som jeg havde før, så spare jeg næsten 2000kr. i måneden i brændstof og vægtafgift
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.684
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
For at svare på dit spørgsmål om hvorfor en del elbiler har så mange kræfter, det er ret simpelt, fordi at man kan, uden at det koster alverden at gøre det, og bilen er stort set lige så effektiv på trods af det.
Du siger hvorfor, jeg siger hvorfor ikke?
En anden god grund er at folk vil ikke skifte til en elbil der er "lige så god" som deres gamle dieselhakker, den skal være meget bedre inden folk gør det.
Det er også derfor f.eks. Tesla's biler har vanvittige specs hele vejen rundt, det er ikke nok at den er lige så hurtig som en performance forbrændings bil, heller ikke bare lidt hurtigere, den skal totalt smadre den så meget at ejen af brændstofbilen står tilbage og undre sig over hans og hans køretøjs eksistens.
Det er hele Tesla's mål
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Tesla var geniale da de valgte at lave deres første bil som en potent Roadster. De viste at elbiler ikke behøver være kedelige misfostre, som ellers har præget tidligere forsøg på at lave en elbil der kunne slå igennem. De viste med både performance og rækkevidden at elbiler var et reelt alternativ.
Og da de så lavede deres første sedan, lavede de en som både var praktisk, og som kunne accelerere hurtigere end mange sportsvogne. Det har givet dem så meget gratis omtale. Tesla blev et navn som alle på rekordtid lærte at kende.
Men ser man rent teknisk på det, finder man nok også en del af forklaringen på hvorfor Tesla bygger kvikke biler. For Tesla har fra start haft fokus på rækkevidde, for det er vejen til at erstatte ICE biler.
Lang rækkevidde opnås primært gennem at have et stort batteri. Så et stort batteri er helt grundlæggende i en Tesla. Og når man alligevel har er stort batteri, hvorfor så ikke give ejeren mulighed for at bruge det til hurtig acceleration, istedet for lang rækkevidde, hvis ejeren ønsker det?
Og modsat en benzinbil, så er der vel ikke den store forskel på energiforbruget i en stor elmotor vs. en lille elmotor. Hvis man eks. bare cruiser derudaf med 80 km/t er der vel ikke den store forskel i energiforbruget. Så hvorfor ikke smide store elmotorer i?
Det er jo ikke som ICE. Ligger der en V8'er i bilen, så er der altså 8 cylindre som skal fødes, uanset om man kører hurtigt eller langsomt (hvis vi ser bort fra cylinderfrakobling). Så man betaler en pris for at have muligheden for hurtig acceleration. Og med en lille 4-cylindret motor får man mindre forbrug, til gengæld er acceleration typisk også begrænset ift. V8'eren. Man er mere låst fast til én konfiguration.
Med elbiler kan man få det bedste fra begge verdener, uden rigtigt at gå på kompromis noget sted. Lang rækkevidde og hurtig acceleration, for en beskeden merpris af større motorer. Batteriet er jo alligevel det samme. At bilen har 5-700HK reducerer ikke rækkevidden nævneværdigt ift. hvis den kun havde 200HK. Altså medmindre ejeren kører bilen aggressivt.
At have et stort batteri og små motorer ville jo nærmest svare til at have en V8 som permanent kun kører på de 4 cylindre.
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
* Carsten T har du måske nogle matematisk tal/formler mm jeg kunne tage og regne med . Det behøves ikke var til punkt og prikke.
Bay: tak for dit input tidligere. Jeg kan dog ikke få dine funktioner til at virke ordenligt i Geogebra. Den viser dem forkert
Spørgsmål angående Lån: hvis nu man skal låne 250.000 og betale 4 % i rente over 96 mdr, Samt have en afbetaling på 1350 kr evt. Hvordan ville det se ud ? og er der en beregning i forhold til lån jeg har glemt at tage med?
nogle som kan vise et matematisk eksempel.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Det kan laves i Excel, hvis du ønsker det
Lav et regneark
Hver måned tager du det skyldige beløb fra sidste måned og ganger med 1,0033 som er dine 4 % i rente. Du skal dog også tage højde for gebyrer og andet
Derfra trækker du så din ydelse
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Jeg har lavet en kapitalfremskrivningsformel som ser således ud
Jeg har en fiktiv gut som skal låne 500.000 i banken som kasekredit. Han skal betale 2.5 % i årlig renter pr år og jeg har sat det til at være i 15 år.
500000* (1,025^15) = 724149.08 Kr over 15 år i udgifter.
Kan jeg medregne et eller andet så jeg kan sige om 5-10 eller 12 år skal han betale mindst så meget i afbetaling for at lånet / bilen er betalt af......
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Brug Excels funktion =YDELSE til at regne det ud. Og husk, at rente, antal ydelser og ydelsens størrelse skal følges ad. Dvs. hvis du regner med månedlige ydelser og indtaster 96 i antal ydelser, skal renten være 4%/12.
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det gælder også for formlen, at rente og ydelse skal følges ad forstået på den måde, at hvis der er en årlig rente på 2,5 %, så skal løbetiden også angives i år og ikke antal måneder. Alternativt kan du bruge antal måneder, men så skal du dividere rentesatsen med 12.
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.684
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Lige nu prøver jeg at regne ud hvor meget man skal afbetale pr mdr. over 7 år med renters rente. Men jeg syntes det er et helvede
En matematiklære jeg kender siger man ikke må tage de 2.5 % om året og / med 12 men at man skulle gøre følgende i forhold til billedet (hvilket jeg ikke fatter)
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Den formel som Bay har svaret på er det ikke hvis jeg har et lån og skal se hvor meget jeg betaler i RENTER pr år i gennemsnit ? og hver månede? right ? Sikkert mig som har valgt den forkerte formel hvis det er.(ret mig meget gerne)
Jeg har en kassekredit. Jeg skal betale 2.5 % om året i renter til banken (fiktivt remember) Hvordan finder jeg ud af hvor meget jeg minimum skal afdrage til banken over 7 år når:
Lånet er på 500.000 kr til start.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.684
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.684
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
Jeg skal bruge noget i stil med det bay har skrevet. Jeg må bare ikke sige 2,5% divideret med 12. Det er åbenbart ikke den rigtige måde at gøre det på har jeg fået af vide.
se vedhæftet billede ovenover.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men ja, hvis man regner med en tilskrivning, der er forskellig fra antallet af terminer, er man nødt til at have fat i en formel, der omregner til en form for effektiv rente. Det er dog i meget små tal, der er forskel, så hvis det bare er i dit eget sjusseri, du skal bruge det, er det ubetydeligt og unødvendigt at regne om.
Det er væsentligt at have for øje, at mit eksempel kun kan bruges ved annuitetslån. Ikke kassekreditter. På en kassekredit bestemmer man jo selv, så her er der ingen formel for noget. Og som det tredje findes der serielån - men sidstnævnte er meget atypisk for billån.
Jeg vil vove den påstand, at jeg kan svare på alt. Jeg erhverver mig trods alt inden for området og har gjort det en del år efterhånden med relevant uddannelse i bagagen. Så det er kun et spørgsmål om at finde ind til kernen af, hvad det egentlig er, du gerne vil finde ud af.
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 395
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 18
https://www.facebook.com/download/2386560041610375/Fossilbil%20VS%20Elbil%20%C3%B8konomi%20Ver%202.0.xlsx?av=100000468852204&eav=AfZPhFwUpzNh8a29FWYXCACyYPuXX74GzjIFtSi0PN71JjOym1ugw-N0mJB0DbNJkGw&hash=AcqMXlm6iViIqf_j
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
Matematik spørgsmål angående bil