{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Valg af uddannelse. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg står i en situation hvor jeg er meget usikker på hvilken vej jeg vil gå.
Jeg skal vælge mellem en lastvognsmekaniker uddannelse, eller en personvognsmekaniker.
Jeg tager uddannelsen som en EUX, da jeg gerne vil læse videre i fremtiden.

Hvilke fordel og ulemper er der ved 2 forskellige uddannelser og hvad er jeres erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af uddannelse.
  • #1   9. feb 2022 lastvogn mekaniker er helt klart den uddannelse med flest muligheder. der lære du os om hydraulik osv. generelt mener de fleste arbejdsgiver at hvis man er lastvogns mekaniker så kan man skrue i alt.
    entreprenør maskiner mm er os inden for faget.
    nu er jeg selv lastvogns mekaniker og stod selv i samme tvivl son dig. kan kun sige jeg ikke har fortrudt. pt arbejder jeg i forsvaret med store panzer maskiner og kampvogne. også en del entreprenør maskiner bla. med udsendelser til Grønland mm.


  • #2   9. feb 2022 Nu er jeg hverken bil eller lastvogns mekaniker, og ved heller ikke hvad du tænker og læse videre til.

    Men hvis du har tænkt dig, noget i retningen af maskinmester/vindmølle/off-shore, så ville jeg helt sikkert vælge lastvogn.


  • #3   9. feb 2022 lastbil mekaniker er der stor mangel på. så klart bedst. I sidste ende er det jo det samme. I lære at om alm bil. også som bonus også lastbiler.

  • #4   9. feb 2022 Kunne forestille mig at lastvognsmekaniker kræver langt tungere løft end personvognsmekaniker. Bevares, der findes hjælpeudstyr - men nogle gange skal man skynde sig ...

  • #5   9. feb 2022 #4 det er muligt. men så må man bare passe på. og tage den tid det tager. man får ikke en medalje eller mere i løn!.. af at skynde sig. selv hvis der er brug for det... der er ingen der værdsætter det på en arbejdsplads.

    #0 men tænker det er en ret fin vej at gå. du får jo også lastbil kørekortet med i uddannelsen. og hvis man ikke har bil. så får du jo også den inkluderet. så bedste uddannelse. pga af du får 2x kørekort gratis. det er der så også mange der misbruger!. man skal bare betale for en lægeerklæring. og et billede. resten er helt gratis.

    jeg tog lager og logistik uddannelse. der fik jeg bil kørekort. og truck certifikat. grunden til vi skulle have bilkort. var grundet hvis man skulle køre truck ude på vejen. der kræver det at man har bil kørekort for at kunne færdes der åbenbart. så det var også fedt. det var helt gratis.


  • #6   9. feb 2022 Jeg kender ikke til nogle af uddannelserne men som andre skriver så er der nok ingen tvivl om at lastvognsmekaniker får kendskab til både luftsystemer og hydrauliksystemer og hvis du ikke vil være mekaniker hele livet så er der måske flere muligheder for at skrue på noget andet

    Men du skal følge den vej du syntes giver mest mening og husk der er masser af muligheder i begge uddannelser du kan jo også gå videre til værkfører eller måske salg af enten biler eller lastbiler

    Et helt andet alternativ kunne være flymekaniker hvis man skal skrue på et eller andet men der er også maskinmester hvis det er indenfor skibsfarten

    Held og Lykke med dit valg.

    Med hensyn til de gratis kørekort - Ja bevares men det bør ikke være et issue - Jeg fik det store kørekort i militæret - det var også gratis der - har så ikke brugt det ret meget siden hen andet end før i tiden hvor en af mine kammerater var vognmand og jeg hjalp med at flytte lidt biler rundt men idag tror jeg ikke engang jeg kan låne en flyttebil jeg ikke noget førerkort og ved faktisk ikke om der stadig findes fartskriver “papskiven”


  • #7   9. feb 2022 #4 & #5
    Jeg kan tvivle på at der noget som hedder tunge løft hvis værkstedet kører efter reglerne.
    Vi har et mindre værksted til mindre vedligeholdelse af vores firmabiler, det er mest rep. og udskiftning af bremser samt udskiftning af hjul og mindre service opgaver, større reparationer og andet bliver foretaget af autoriseret værksted.
    Selv om der er tale om køretøjer som alle kan føres på kategori B var det no-go at montere/afmontere hjul uden en løftevogn, selv på en VW Up.
    Så jeg kan ikke forestille mig at der er meget tilbage som er tungt som man må løfte.


  • #8   9. feb 2022 en ting er at man skal have hjælpe midler til tunge løft mm. men i realiteten bruger man dem sjældent desto mindre det er noget det fysisk er umuligt at løft selv.
    simpel grund tiden er ikke til det, og mange mindre værksteder har ikke midlerne til at få købt de nyeste hjælpe midler. selv ISO 9001 og Lean orienteret værksteder bruger sjældent disse. kender mange udover mig selv som er i faget og det er sådan det er i den virkelige verden. tilgengæld har lastvogns mekaniker ikke så mange dårlige arbejds stillinger. f.eks. ind over et motor rum på en personbil kan være virkelige ringe arbejds position.

    ang fly mekaniker så er lastvogns mekaniker et krav at være udlært som inden man kan læse til flymekaniker, ihvertfald den gang jeg ville have videre uddannet mig til dette. tog dog aldrig skridtet pga. de mange år på skole bænken igen, og lønnen som flymekaniker er heller ikke så tiltalende smiley


  • #9   9. feb 2022 #8 Markus
    Jeg foreslog også bare Flymekaniker eller Maskinmester som alternativ hvis man ikke ville være lastvogns eller personvognsmekaniker hele livet så kunne man komme videre den vej eller som værkfører smiley
    Lønnen skal jeg ikke gøre mig klog på - jeg kender nogle stykker og syntes da ikke de klager men sådan er vi alle så forskellige
    Det jeg syntes er en fin løn er der nok nogen som ikke syntes og omvendt det andre syntes er fin syntes jeg måske ikke er - så det du skriver at lønnen ikke er tiltalende er jo et vidt begreb smiley



  • #11   9. feb 2022 Det er jo kun rigtige mænd der bliver lastvognsmekanikere, dem hvor overarmene er lige så store som lårmusklerne smiley , kun fis, er selv udlært indenfor lastbil branchen og der var hjælpemidler til alt. Man blev fyret hvis de ikke blev brugt. Har senere rodet med person biler og arbejder i dag som entreprenør mekaniker

  • #12   9. feb 2022 https://elevplads.dk/erhvervsuddannelser/transport-logistik/flymekaniker/

    Og imens søger du læreplads hos sas eller andre af de store selskaber og er du god tilbyder de efter endt læretid fast job og ser de muligheder i dig så venter diverse certifikater i forskellige fly typer og jo flere jo større løn .
    Ja nogle år med små penge ,men feks sas er der diverse tillæg så kan lærelønnen godt være god istedet for et latterligt job på værksted hvor du bare ender som kedelig Svend har du her mulighed worldwide ,det er kun kampgejst og smøre ærmerne op der bestemmer


  • #13   9. feb 2022 Ved sgu ikk om link virker

  • #14   9. feb 2022 link virker smiley

Kommentér på:
Valg af uddannelse.

Annonce