Huskøb - herunder huslån {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Grin bare over min uvidenhed men jeg har absolut ingen erfaring på dette område.
Sagen er den, at jeg går med tanker om at købe hus for første gang. Og JA, jeg ved godt, at det er en usikker tid vi går i møde med stigende renter, sandsynligvis faldende huspriser en del steder i landet osv., men man plejer også at sige, at man skal købe hus når det passer ind i ens livsforløb, så det er baggrunden for, at jeg gerne vil købe hus.
Kan man egentlig optage realkreditlån direkte hos realkreditselskaberne? Jeg mener at have hørt, at man kun kan gøre det gennem sin egen bank - er der noget om det?
Har i ellers nogle links til gode guides og vejledninger ifm. huskøb som i kan anbefale? Jeg ved godt, der udarbejdes tilstandsrapporter for alle huse, der er til salg via mæglere, men vil det være en god ide også at tage fx en sagkyndig med ud og kigge på huset, hvis man skulle finde et hus som opfylder ens krav?
På forhånd mange tak for jeres input - og beklager virkelig, at jeg er så "grøn" på dette område
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.260
Hvis du kan komme med en pæn udbetaling kan man som regel forhandle lidt med banken/realkredit institutet. Især gebyrer giver de relatitv gerne væk, mens bidragssats skal man virkelig slås med dem for at de flytter sig. Er du et usikkert stykke papir (det er de fleste når de køber første gang), vil det blive sværere.
Du skal som minimum bruge 5% af prisen (samt diverse gebyrer) kontant. Du kan så få et pant lån på de 15% som dækker spændet 80-95%, og de resterende 80% er så realkredit. Er det udkantsdanmark du kigger på kan de 80% blive sat ned til 60%. Latterlig regel i min verden, men sådan er det nu engang idag.
Snak med flere banker, og ejendomsmæglerne vil formentligt også gerne formidle kontakten. Da vi købte vores hus fik vi en forhåndsgodkendelse så vi vidste hvad vores maks var. Vi holdt os ca 20% under det tal de angav, for der var ikke meget luft tilbage.
Vi har altid haft holdningen at vi skal kunne beholde huset selvom en af os mister jobbet og vi har indtil videre klaret turen uden buler.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.260
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
For helt at undgå banken skal du jo have mindst 20% af husets pris eller mere som udbetaling
Det vil være godt at få en byggesagkyndig med ud og gennemgå huset i henhold til tilstandsrapporten, så kan du også få et overblik over hvad det koster at udbedre de enkelte ting i rapporten.
Et tag som kan holde 5-10 år men måske koster 200.000+ kr betyder jo du enten skal ud og låne igen, eller sætte en større sum til side hver måned, her kan det måske bedst svare sig at skifte med det samme også hente det ekstra hjem i kreditforeningen hvis det er muligt
Om man skal gå med fastforrentet eller variabel rente er jo svært at rådgive om, det afhænger klart af ens risikovillighed og rådighedsbeløb efter alt er betalt'
Nogle banker tilbyder de kan beregne en forhåndsgodkendelse på et beløb, vores bank gør det eksempelvis ikke og siger der er for stor usikkerhed i det, og jeg er egentlig ret enig. I stedet fremsendte vi et par huse og fik dem til at beregne ud fra dem
Jeg er enig i at man kan bruge forhåndsgodkendelse som en form for rettesnor, men der kan være store forskelle på ejendomsskatter, husforsikring, opvarmning, transport til og fra job og den slags
Personligt er jeg enig med Thomas G om man bør have en vis form for buffer, så man ikke skal sælge fordi man får andet job, bliver fyret, går ned i tid eller får længere på job.
Vi fyrer her i huset med naturgas, sammenholdt med stigende elpriser og diesel priser, så forventer vi at vi skal bruge 5000 kr ekstra om måneden i år sammenholdt med priserne for et par år siden, havde vi fået lavet en forhåndsgodkendelse og udnyttet den til maksimum havde vi nok været ilde stedt i dag.
For os betyder de 5000 kr om måneden vi skal skære lidt her og der, men vi kan trods alt blive i huset.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 125 Annoncer: 21 Emner: 39 Svar: 303
Og i denne tid SKAL du helt sikkert have styr på hvad el, vand og varme kommer til at koste pr år, og have det med i budgettet og regnestykket.
Hvis der er tilstandsrapport, så skal ejerskifteforsikringen (hvis du vælger sådan en) dække de evt skader, som dukker op, men ellers er der husforsikringen.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Jeg har - af forskellige, personlige årsager - kunnet spare et større beløb op, så jeg regner med at frigøre ca. 2,2 - 2,5 mio. kr. i "cash" - og så måske købe et hus til max. 3 mio. kr. - muligvis også lidt mindre.
Jeg har i øvrigt samme risikoaversion som @Thomas har - og jeg vil også gerne vide, hvad jeg kan regne med i en årrække fremover - så det frister mig også mest med et fastforrentet lån, selv om det på sigt kan blive dyrere. Men vi ved jo reelt set heller ikke, hvor det ender mht. inflationsniveauet, og om nationalbankerne hæver styrings-renterne endnu mere - for så kommer realkreditrenten jo også til at stige.
God pointe også mht. at jeg bør tænke på energikilder. Min far plejer fx at købe træpiller til et helt år for ca. 22.000 kr. - men da han købte for nyligt løb det næsten op i 50.000 !
Det er vildt som situationen er lige pt! Meget bedre bliver det ikke med fx gasfyr.
PS: Hvis jeg skal købe hus, så bliver det ikke i en af de større byer - det bliver i mit nuværende "lokalområde", så jeg regner ikke umiddelbart med, at man kan risikere, at huse i mit område kommer til at falde med 10-15%, selv om renten stiger og vi skulle komme ind i en længere recessionsperiode.
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 655
Det er vel egentligt det mest sikre så kan du være ligeglad med renter og afdrag
feb 2015
feb 2015
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
apr 2018
Du er naturligvis godt hjulpet fordi du har en stor sum penge du kan skyde ind i et handel, det gør jo du reelt vil have en rigtig fin friværdi
Du skal naturligvis overveje om du indenfor få år efter købet skal bruge en større sum penge, eksempelvis til anlægning af jordvarme, værksted, ekstra udbygning, ny bil og den slags. Derfor kan det måske give god mening at "gemme" nogle af dine penge til den slags udgifter, fordi du senere vil skulle hente lånet hjem i banken eller betale for omlægning af kreditforeningslån
Alt efter hvad huset ender på, og hvor meget du selv vil komme med, skal du også overveje om beløbet der skal lånes er så lille det faktisk bedre kan svare sig at gå i banken og lav en rigtig god aftale med dem.
God jagt på en mindre ejendom, og håber da du finder det rette.
Husk at prisen jo oftest kan forhandles, og især hvis der er noget der har været til salg i en længere periode. Her kan et større afslag jo også oftest forsvares hvis der i tilstandsrapporten er nogle ting som skal laves indenfor en kort periode
feb 2015
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 465
Du kan også komme ud i at der evt er gas, men der også er begrænsning fra kommunen, så du ikke opsætte hvad som helst..
Men jeg ville finde huset først, som opfylder din krav med plads til garage.. Der skal du igen være opmærksom på lokalplaner med hensyn til bebygningsprocent og størrelse på bygninger..
Men jeg ville heller ikke binde alle pengene i huset fra start af..
apr 2018
Det er rigtigt svært at spå om fremtiden, og flere varmekilder bør udligne sig over de kommende år.
Hvis vi snakker egentlig landsted så vil jeg tro det enten opvarmes med træpiller og olie, det er de færreste steder hvor gas er ført udenfor byer og landsbyer.
Begge dele har oplevet stigende priser, men det er også værd at se på forbrug for den enkelte ejendom, nogle bruger 5-6 paller om året og andre bruger 12-16 paller om året når vi snakker træpiller
Hvis du vil væk fra disse opvarmninger og over til enten varmepumpe eller jordvarm, kan du jo også overveje og kombinere det med solceller eller husstands vindmølle, det koster selvfølgelig også noget i etablering, men du bliver meget mindre følsom over for de store udsving på elprisen
Da TS snakker om mindre ejendom/hus på landet med lidt jord til bør jordvarme sjældent være et problem.
Men du har da helt ret i man ikke her og nu kan træffe et valg om hvad opvarmning man vil gå med i sit kommende hjem, og der i nogle områder kan være tilslutningspligt til fjernvarme.
Personligt mener jeg blot det er noget man godt kan have i baghovedet, at hvis man ønsker en større investering i omlægning af varme så skal der jo gerne være luft i budgettet til dette
Huskøb - herunder huslån