1.701 visninger
|
Oprettet:
Elektriker vs. Automatiktekniker som voksenlærling? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg bliver ved med at støde på dette forum, når jeg søger på Google, og der sidder så mange kloge mennesker herinde
Sagen er den, at jeg som 34-årig er kørt død i mit arbejde. Jeg er ufaglært, og har længe drømt om at komme ud og bruge hænderne lidt mere.
Jeg kigger både på uddannelser til elektriker og automatiktekniker. Begge er spændende, synes jeg.
Er der nogen herinde, som har taget disse uddannelser som voksenlærling? Hvordan gik det, og var der nogen fordele/ulemper ift. alder?
Meldte I jer til grundforløbet først, eller startede I med at finde læreplads?
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 11 Emner: 21 Svar: 871
Begge de uddannelser du nævner, kan du få på uddannelsesløft, dvs. gøre det på 110% dagpengesats hvis du er ledig..
Held og lykke.
sep 2008
Skulle være lige så stor efterspørgsel på i hvert fald elektriker..
sep 2022
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 7
Vil det sige, at du fik læreplads inden du startede på skole?
sep 2008
sep 2008
Var ikke klar over det kunne gå så hurtigt, inden jeg startede..
sep 2022
sep 2008
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.069
Ang. Uddannelse
sep 2022
Men fedt at det kan lade sig gøre, trods alt!
sep 2008
Jeg var 20 år+ ældre end de andre i min klasse, og syntes kun det var hyggeligt.
Kom du bare i gang
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.531
Det mest væsentlige er jo nok stedet du får en plads.
Er selv i tidernes morgen uddannet automatikmekaniker som det dengang hed. Det var inden der gik pjatfis i titlerne.
Det har bragt mig rundt og se det meste af verden som montør, idriftsætter, supervisor osv. Havde flere udstationeringer på om mod et halvt til et helt år. Senere læste jeg til installatør og stærkstrøms tekniker, arbejdede i mange år som projekt leder.
De seneste 6 år som salgschef ved en af de store automations huse.
Hvad du kommer til at beskæftige dig med i en læretid, det afhænger jo af stedet.
Nogle synes almindelig husinstallation er spændende, for andre skal vi over i industrien.
Der er ekstremt mangel på kvalificeret arbejdskraft, så begge spor du nævner er bestemt noget der er masser af fremtid i.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 125 Annoncer: 23 Emner: 39 Svar: 302
Jeg har set et opslag hvor de søgte en automatikteknikerlærling, men virksomheden laver styretavler, så det er i bund og grund ikke andet end samlebåndsarbejde, og hvis du kommer ud til en produktionsvirksomhed, så er det lidt ligemeget hvad der står på papiret, for du kommer højst sandsynlig til at lave en haglbyge af forskellige opgaver, som ikke nødvendigvis har noget med el at gøre.
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
sep 2022
Nu skal jeg bare have fat i studievejlederen, og så starter jeg hurtigst muligt
Det lader rigtigt nok til, at der er mange muligheder og retninger som automatiktekniker. Jeg håber, at man i løbet af grundforløbet kan pejle sig ind på sine interesser. Det er vel også mest normalt, at man søger læreplads efter man har bestået grundforløbet?
sep 2008
Ellers er der måske 15-20 stykker i en klasse, der kæmper om de samme lærepladser..
Jeg nåede kun at gå ca. 5 uger ud af 20 på grundforløb, og starter nu i morgen i ny mesterlære.. (ved dog ikke om det findes inden for dit?)
Held og lykke
Elektriker vs. Automatiktekniker som voksenlærling?