1.077 visninger
|
Oprettet:
Dæk dimensioner {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
På min bil er der opgivet at dækkene på den skal hedde 185/60R15
Kan jeg godt sætte dæk på bilen som hedder 185/65R15 ?
Bilen er en Hyundai i20
Mvh Jens
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
De forskellige sider er dog ikke helt enige om hvad det betyder for dit speedometer
Den ene side siger det viser for hurtigt og den anden side at det viser for langsomt
http://www.daekberegner.dk/185/60R15-vs-185/65R15/
https://www.artcars.dk/daekberegner.asp
jun 2023
Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 243
Bruger GPS navigator speedometer. Den er præcis og passer perfekt med hastigheds målertavle angivelser. Har ingen forklaring på hvorfor bilfabrikanterne bevidst justerer dem for højt. Ca 5 km/t.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Dækkene er 9mm højere end standard - det burde ikke give problemer.
jul 2008
Dit speedometer må lovligt vise op til 10% for hurtigt.
Dette gøres for at sikre at du overholder hastighedsgrænsen selvom du på speedometeret kører det du må.
Min varevogn den viser 8% for hurtigt hvilket er noget øv da jeg har en serviceaftale på den der dækker i 205.000 km.
Det betyder at jeg mister ca. 16.000 km når bilen har kørt de 205.000 km.
Min bil er typegodkendt med 2 forskellige størrelser dæk og tager man den anden størrelse og sætter på bilen så viser den kun 4% for hurtigt og så mister man kun ca. 8.000 km.
Jeg kørte med 2 forskellige dækstørrelser i en periode således jeg fik "tjent" nogle af mine km tilbage - men det er ikke lovligt at køre på den måde og prisen for 2 + 2 nye bagdæk (sommer og vinter) kan ikke opveje "tabet" af km over de 205.000 km så jeg gik tilbage til standard størrelse igen da der skulle nye fordæk på.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Fra fabrikken viser dit odometer korrekt og dit speedometer viser 8% for meget pga lovgivningen, der er absolut ingen fysisk grund til at odometeret også skulle vise 8% mere
Det er rigtigt at en større/mindre omkreds kan have indvirken på det efterfølgende… men dit første udsagn har du selv fundet på/ inkl dit påståede tab af kilometer i din serviceaftale
okt 2006
Speedometer og km tæller har den samme sensor, så fejlvisningen er den samme på begge dele.
Mange moderne biler bruger bare ABS sensorerne, som er et fint pålideligt hastigheds signal - så når du ændrer dækdimensioner og rulleomkreds, flytter du på fejlvisningen på begge dele, for der er ingen måde hvorpå bilen kan se at udvekslingen har ændret sig.
Har du beviser på hvad du siger? Så lad os da se dem. Jeg tror alle her er parat til at lære noget nyt - mig selv inklusive.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Hvordan tror du, at bilen finder ud af, hvor mange km den har kørt?
okt 2007
Der er INGEN grund til at odometeret skulle vise forkert, hele idéen bag det er jo at måle hvor langt bilen har kørt… det kan de fleste bilfabrikanter sgu godt finde ud af - uanfægtet at en lovgivning siger at hastigheden skal vises lavere end den er.
Men rend i bare rundt i uvidenhed, jeg skal ikke bevise noget over for jer. I kan vælge at tro på det eller lade være
okt 2007
jul 2008
nu kører jeg transport som selvstændig til hverdag og er eneste bruger af bilen.
jeg fører km bog dagligt og kan den vej se at der er en lille forskel på samme strækninger alt efter hvilken størrelse der har siddet på bilen.
så nej vi er ikke enige i at det er noget jeg selv finder på.
okt 2006
Nemlig... Uvidenhed...
okt 2007
Det er din overbevisning om at de 8% dit speedometer viser for meget OGSÅ gør sig gældende på de kørte km og derved taber 16.000 km iforhold til din serviceaftale - sådan forholder det sig ikke.
Selvfølgelig har ingeniøre fra bilfabrikkerne sørget for at en fejlvisning i speedomteret ikke vises i antal kørte km - det kan den mest påståelige idiot vel indse? Hvorfor skulle de ikke kunne gøre det?
Skulle alle billister så sidde og regne deres faktiske kørte km ud ved at trække 8% fra…
Hvis i kan gøre det i en kørebog… fatter i så ikke at det kan gøres på forhånd - DET ER GJORT PÅ FORHÅND!
Kørte km og hvad dit speedometer viser er 2 forskellige ting. Kører du 100 km/t og dit speedometer viser 110. Så kører du kun en distance på 100 km på den time og det er sådan et odometer måler… det måler de faktiske kørte km(med den plus/minus usikkerhed der er i alle målinger) - ikke hvad en evt fejlvisning på speedometeret viser - de to ting er fuldstændig uafhængige.
okt 2006
jan 2006
Hvorfor skulle de ikke kunne gøre det? Nok fordi at det er nyttesløst?
Hvad nytter det at modregne speedometerets fejlvisning fra odometeret, hvis bilens ejer frit kan udskifte sine hjul med andre størrelser, så de 100km alligevel kan blive ændret med +/-5km - kun ved at ændre dækkets dimension? Også slidte dæk kan ændre de 100 km til 102... Der er jo ingen sikkerhed for at den modregning ville vise det korrekte km-tal alligevel? Så what's a point?
jul 2008
når jeg kører fra A til B og min tomtom GPS eller for den sags skyld Google maps siger at der er xxx antal km så burde min bil lande på mere eller mindre det samme antal km på tælleren - men det gør den ikke den viser flere km end hvad de andre ting siger turen bør være.
hvis din teori om at bilen er kodet til at vise en hastighed på speedometeret og samtidig vise det rigtige antal kørte km uanset hvilken dækstørrelse der sidder på bilen så ville det kræve at der er indbygget en GPS i bilens system for at den selv skulle kunne udregne det rigtige tal til begge steder..... og det er jeg helt sikker på at der ikke sidder i min citroen jumper
okt 2007
Jeg giver dig RET i at ændre hjulets diameter har noget at sige… selvfølgelig har det det - i og med sensoren læser hjulets rotation.
Der hvor du og de andre ikke helt er med, er at de 8% procents forskel som speedometeret er kodet til at vise for meget..: ikke er kodet i odometeret.
Så skifter du dine hjul, vil hjulets størrer størrelse vise 5% mindre på speedometer OG odometer.
Du kører nu 5% hurtigere end hvad der tidligere blev angivet på speedometeret
Så vil forskellen nu være:
Spedometer + 8%(lovgivning) -5% = +3%
(Som betyder at du akuelt kører 3% langsommere end angivet på speedometeret - men stadig 5% hurtigere end før hjulskift)
Odometer 0% -5% = -5%
(Som betyder at du nu kører 5% længere end du reelt kører i forhold til før du skiftede hjul)
Der vil altid være 8% forskel(nu går vi udfra dine angivelser) på speedomter og odometer da det er sådan det er kodet fra fabrikken.
Nu er jeg færdig med denne tråd medmindre andre kommer på banen. Læs hele forklaringen igennem.
okt 2007
De modregner ikke 8% fra odometeret.
Der laves en sensor måling der angiver tid per rotation og antal rotationer. Dette fodres til både til odometer og speedometer….
Distancen regnes ud ved at tage antal rotationer og gange med hjulets omkreds.
Farten måles ved at tage distancen og dividere med den tid det tager for én rotation.
Men inden det vises på speedometeret, så manipuleres det med 8% for at følge den lovgining der er sat - så det du ser på speedometeret er 8% for hurtigt.
Odometeret får de umanipulerede data.
Efterfølgende er det så anbefalet og lovgivet at man ikke må ændre hjulets dimension. Hovedsageligt pga lovgivning og den aktuelle fart - men også at det giver en skævridning i odometerets orignale måling.
At der så i praksis spiller en masse ting som nævnt ovenfor, der gør målingerne mere eller mindre usikre er så en anden sag.
Men idéen er, fra fabrikken, at hvis du ikke roder for meget med din bil og ellers følger lovgivning og forskrifter, at målingen er så præcis som den kan være. Både så du overholder hastighedsgrænsen OG at du kan stole på hvor langt din bil har kørt på odometeret.
Og en for morskab - for at slå det i med syv-tommer søm. Hvis man nu kunne tage sin speedometer nål af… og placere den lad os sige, 50% hurtigere ved 100 km/t Så når den før viste 50 km/t men nu viser den 100 km/t - skal man så også gå udfra at odometeret nu har en fejlvisning på 50% mere? nej det skal man ikke - Nu har man manipuleret med speedometerets visning uden at odometeret er blevet manipuleret - hvilket er præcis det samme som man kan og har gjort fra fabrikkens side inden.
Kan i holde jer muntre, slut herfra
jan 2006
okt 2007
Din bil er kun ulovlig hvis du har sat større eller mindre hjul som overstiger den tilladte ændring.
Fra fabrikken, er alle biler der kan indregistreres og synes i Danmark, per definition lovlige - mht speedometer og odometer angivelser.
Det er først hvis du ændre på noget at loven kan komme i spil
De 8% kommer fra det indlæg der nævner % først - så har jeg kørt videre på det.
Mit oprindelige indlæg, gik udelukende på at fortælle Kim B at hans opfattelse omkring at han mister 16.000 km på sin service aftale fordi hans speedometer viser 8% for meget, var noget sludder.
Det gør han ikke
okt 2006
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.524
jan 2006
Har du link til den lovtekst, du henviser til?
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
I EU regulativet skriver de: "0 = (V 1 – V2 ) = 0,1 V2 + 4 km/h"
Det vil sige speedometeret må ikke vise for lidt og det må højst vise 10% af den faktiske hastighed plus 4 km/t for meget.
5.3 i
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:120:0040:0048:EN:PDF
Edit:
Hmmm... I Annex 3 Test of speedometer for conformity of production skriver de så for kategori M (personvogn) og N (varevogn/lastvogn):
0 = (V1 – V2 ) = 0,1 V2 + 6 km/h
Så selv om de i regulativet skriver + 4 km/t tillader de + 6 km/t under test.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
Dæk dimensioner