{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk dimensioner
  • #1   12. nov 2023 Det kan du godt - de må max afvige +/- 5%

    De forskellige sider er dog ikke helt enige om hvad det betyder for dit speedometer smiley
    Den ene side siger det viser for hurtigt og den anden side at det viser for langsomt smiley smiley

    http://www.daekberegner.dk/185/60R15-vs-185/65R15/

    https://www.artcars.dk/daekberegner.asp


  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 243
    #2   12. nov 2023 Bruger aldrig bilens speedometer. De er bevidst justeret til at vise for høj hastighed.
    Bruger GPS navigator speedometer. Den er præcis og passer perfekt med hastigheds målertavle angivelser. Har ingen forklaring på hvorfor bilfabrikanterne bevidst justerer dem for højt. Ca 5 km/t. smiley


  • #3   12. nov 2023 Dit speedometer vil vise lidt lavere tal ved samme reelle hastighed.

    Dækkene er 9mm højere end standard - det burde ikke give problemer.


  • #4   12. nov 2023 @morten

    Dit speedometer må lovligt vise op til 10% for hurtigt.
    Dette gøres for at sikre at du overholder hastighedsgrænsen selvom du på speedometeret kører det du må.

    Min varevogn den viser 8% for hurtigt hvilket er noget øv da jeg har en serviceaftale på den der dækker i 205.000 km.
    Det betyder at jeg mister ca. 16.000 km når bilen har kørt de 205.000 km.

    Min bil er typegodkendt med 2 forskellige størrelser dæk og tager man den anden størrelse og sætter på bilen så viser den kun 4% for hurtigt og så mister man kun ca. 8.000 km.

    Jeg kørte med 2 forskellige dækstørrelser i en periode således jeg fik "tjent" nogle af mine km tilbage - men det er ikke lovligt at køre på den måde og prisen for 2 + 2 nye bagdæk (sommer og vinter) kan ikke opveje "tabet" af km over de 205.000 km så jeg gik tilbage til standard størrelse igen da der skulle nye fordæk på.


  • #5   12. nov 2023 # 4 Man kan hurtigt komme ud i nogle lange historie som man selv har fundet på. Hvad får dig til at tro at hastighed og hvad bilens odometer viser af kørte km har med hinanden at gøre? Man kan godt få speedometeret til at vise 8% for meget uden at odometeret gør…

    Fra fabrikken viser dit odometer korrekt og dit speedometer viser 8% for meget pga lovgivningen, der er absolut ingen fysisk grund til at odometeret også skulle vise 8% mere

    Det er rigtigt at en større/mindre omkreds kan have indvirken på det efterfølgende… men dit første udsagn har du selv fundet på/ inkl dit påståede tab af kilometer i din serviceaftale smiley


  • #6   12. nov 2023 #5 - Du skal nok følge dit eget råd, og stoppe med at brygge flere lange komplicerede historier, du ikke selv kan finde hoved eller hale i, eller argumentere for.

    Speedometer og km tæller har den samme sensor, så fejlvisningen er den samme på begge dele.
    Mange moderne biler bruger bare ABS sensorerne, som er et fint pålideligt hastigheds signal - så når du ændrer dækdimensioner og rulleomkreds, flytter du på fejlvisningen på begge dele, for der er ingen måde hvorpå bilen kan se at udvekslingen har ændret sig.

    Har du beviser på hvad du siger? Så lad os da se dem. Jeg tror alle her er parat til at lære noget nyt - mig selv inklusive. smiley


  • #7   12. nov 2023 #5

    Hvordan tror du, at bilen finder ud af, hvor mange km den har kørt?


  • #8   12. nov 2023 Selvom sensoren er den samme, kan man sagtens justere den ene til at vise 8% mere. Digitalt kan man kode speedometeret og er vi ovre i analog, så er det jo bare et spørgsmål om at viseren flyttes 8%

    Der er INGEN grund til at odometeret skulle vise forkert, hele idéen bag det er jo at måle hvor langt bilen har kørt… det kan de fleste bilfabrikanter sgu godt finde ud af - uanfægtet at en lovgivning siger at hastigheden skal vises lavere end den er.

    Men rend i bare rundt i uvidenhed, jeg skal ikke bevise noget over for jer. I kan vælge at tro på det eller lade være smiley


  • #9   12. nov 2023 #7 en sensor måler hjulets rotation - det samme med hastighed. Men man kan sjovt nok godt justere infoen til den ene enhed efterfølgende. Jeg tror i har en eller anden idé om at når man først har udlæst noget data fra en kilde, så kan man ikke efterfølgende manipulere den før den vises. Man ville også kunne sætte to speedometere til den samme sensor… efterfølgende, rette den ene til så den viser 8% mere end den anden… på trods af at de får samme data fra samme kilde.

  • #10   12. nov 2023 #5
    nu kører jeg transport som selvstændig til hverdag og er eneste bruger af bilen.
    jeg fører km bog dagligt og kan den vej se at der er en lille forskel på samme strækninger alt efter hvilken størrelse der har siddet på bilen.

    så nej vi er ikke enige i at det er noget jeg selv finder på.



  • #11   12. nov 2023 #8 - Så ingen kilde som beviser din påstand?

    Nemlig... Uvidenhed... smiley


  • #12   12. nov 2023 #10 der ER forskel på hvilken omkreds hjul du sætter på - det er ikke det jeg anfægter - man kan selvfølgelig ikke tage forbehold for at folk sætter andre størrelser hjul på…

    Det er din overbevisning om at de 8% dit speedometer viser for meget OGSÅ gør sig gældende på de kørte km og derved taber 16.000 km iforhold til din serviceaftale - sådan forholder det sig ikke.

    Selvfølgelig har ingeniøre fra bilfabrikkerne sørget for at en fejlvisning i speedomteret ikke vises i antal kørte km - det kan den mest påståelige idiot vel indse? Hvorfor skulle de ikke kunne gøre det?

    Skulle alle billister så sidde og regne deres faktiske kørte km ud ved at trække 8% fra…

    Hvis i kan gøre det i en kørebog… fatter i så ikke at det kan gøres på forhånd - DET ER GJORT PÅ FORHÅND!

    Kørte km og hvad dit speedometer viser er 2 forskellige ting. Kører du 100 km/t og dit speedometer viser 110. Så kører du kun en distance på 100 km på den time og det er sådan et odometer måler… det måler de faktiske kørte km(med den plus/minus usikkerhed der er i alle målinger) - ikke hvad en evt fejlvisning på speedometeret viser - de to ting er fuldstændig uafhængige.


  • #13   12. nov 2023 #12 - ...............Gætter du på......... smiley

  • #14   12. nov 2023 #12

    Hvorfor skulle de ikke kunne gøre det? Nok fordi at det er nyttesløst?

    Hvad nytter det at modregne speedometerets fejlvisning fra odometeret, hvis bilens ejer frit kan udskifte sine hjul med andre størrelser, så de 100km alligevel kan blive ændret med +/-5km - kun ved at ændre dækkets dimension? Også slidte dæk kan ændre de 100 km til 102... Der er jo ingen sikkerhed for at den modregning ville vise det korrekte km-tal alligevel? Så what's a point?


  • #15   12. nov 2023 #12 sidder du og kalder mig en idiot smiley smiley smiley smiley

    når jeg kører fra A til B og min tomtom GPS eller for den sags skyld Google maps siger at der er xxx antal km så burde min bil lande på mere eller mindre det samme antal km på tælleren - men det gør den ikke den viser flere km end hvad de andre ting siger turen bør være.

    hvis din teori om at bilen er kodet til at vise en hastighed på speedometeret og samtidig vise det rigtige antal kørte km uanset hvilken dækstørrelse der sidder på bilen så ville det kræve at der er indbygget en GPS i bilens system for at den selv skulle kunne udregne det rigtige tal til begge steder..... og det er jeg helt sikker på at der ikke sidder i min citroen jumper


  • #16   13. nov 2023 #15 jeg kalder dig på ingen måde idiot, men nu kalder jeg at du ikke læser hvad jeg skriver.

    Jeg giver dig RET i at ændre hjulets diameter har noget at sige… selvfølgelig har det det - i og med sensoren læser hjulets rotation.

    Der hvor du og de andre ikke helt er med, er at de 8% procents forskel som speedometeret er kodet til at vise for meget..: ikke er kodet i odometeret.

    Så skifter du dine hjul, vil hjulets størrer størrelse vise 5% mindre på speedometer OG odometer.

    Du kører nu 5% hurtigere end hvad der tidligere blev angivet på speedometeret

    Så vil forskellen nu være:
    Spedometer + 8%(lovgivning) -5% = +3%
    (Som betyder at du akuelt kører 3% langsommere end angivet på speedometeret - men stadig 5% hurtigere end før hjulskift)
    Odometer 0% -5% = -5%
    (Som betyder at du nu kører 5% længere end du reelt kører i forhold til før du skiftede hjul)

    Der vil altid være 8% forskel(nu går vi udfra dine angivelser) på speedomter og odometer da det er sådan det er kodet fra fabrikken.

    Nu er jeg færdig med denne tråd medmindre andre kommer på banen. Læs hele forklaringen igennem.



  • #17   13. nov 2023 #14

    De modregner ikke 8% fra odometeret.


    Der laves en sensor måling der angiver tid per rotation og antal rotationer. Dette fodres til både til odometer og speedometer….

    Distancen regnes ud ved at tage antal rotationer og gange med hjulets omkreds.

    Farten måles ved at tage distancen og dividere med den tid det tager for én rotation.

    Men inden det vises på speedometeret, så manipuleres det med 8% for at følge den lovgining der er sat - så det du ser på speedometeret er 8% for hurtigt.

    Odometeret får de umanipulerede data.

    Efterfølgende er det så anbefalet og lovgivet at man ikke må ændre hjulets dimension. Hovedsageligt pga lovgivning og den aktuelle fart - men også at det giver en skævridning i odometerets orignale måling.

    At der så i praksis spiller en masse ting som nævnt ovenfor, der gør målingerne mere eller mindre usikre er så en anden sag.

    Men idéen er, fra fabrikken, at hvis du ikke roder for meget med din bil og ellers følger lovgivning og forskrifter, at målingen er så præcis som den kan være. Både så du overholder hastighedsgrænsen OG at du kan stole på hvor langt din bil har kørt på odometeret.

    Og en for morskab - for at slå det i med syv-tommer søm. Hvis man nu kunne tage sin speedometer nål af… og placere den lad os sige, 50% hurtigere ved 100 km/t Så når den før viste 50 km/t men nu viser den 100 km/t - skal man så også gå udfra at odometeret nu har en fejlvisning på 50% mere? nej det skal man ikke - Nu har man manipuleret med speedometerets visning uden at odometeret er blevet manipuleret - hvilket er præcis det samme som man kan og har gjort fra fabrikkens side inden.

    Kan i holde jer muntre, slut herfra smiley






  • #18   13. nov 2023 Hvor står der noget i loven om 8%? Min afviger kun 2-3% Er det så en ulovlig bil jeg har?

  • #19   13. nov 2023 #18
    Din bil er kun ulovlig hvis du har sat større eller mindre hjul som overstiger den tilladte ændring.

    Fra fabrikken, er alle biler der kan indregistreres og synes i Danmark, per definition lovlige - mht speedometer og odometer angivelser.

    Det er først hvis du ændre på noget at loven kan komme i spil

    De 8% kommer fra det indlæg der nævner % først - så har jeg kørt videre på det.

    Mit oprindelige indlæg, gik udelukende på at fortælle Kim B at hans opfattelse omkring at han mister 16.000 km på sin service aftale fordi hans speedometer viser 8% for meget, var noget sludder.

    Det gør han ikke smiley



  • #20   13. nov 2023 #19 - Gætter du på....

  • #21   15. nov 2023 Min 2019 Kona viser 7 km for lidt, så man skal stille autopiloten til 57 for at køre 50, eller 137 for at køre 130, så det er ikke 7% men 7 km, GPSen understøtter tallene.

  • #22   15. nov 2023 Stort set alle speedometre viser for meget - typisk 5-8 procent. Ifølge EU-regler er det lovligt, for speedometre må have en fejlvisning på helt op til 10 procent plus 6 km/t.

  • #23   15. nov 2023 #22

    Har du link til den lovtekst, du henviser til?


  • #24   15. nov 2023 #22 og #23

    I EU regulativet skriver de: "0 = (V 1 – V2 ) = 0,1 V2 + 4 km/h"

    Det vil sige speedometeret må ikke vise for lidt og det må højst vise 10% af den faktiske hastighed plus 4 km/t for meget.

    5.3 i
    https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:120:0040:0048:EN:PDF

    Edit:
    Hmmm... I Annex 3 Test of speedometer for conformity of production skriver de så for kategori M (personvogn) og N (varevogn/lastvogn):
    0 = (V1 – V2 ) = 0,1 V2 + 6 km/h

    Så selv om de i regulativet skriver + 4 km/t tillader de + 6 km/t under test.


  • #25   19. nov 2023 Der er lov om at spedometre SKAL vise mindst det du kører eller mere, under så er det ulovligt.

Kommentér på:
Dæk dimensioner

Annonce