{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.874 visninger | Oprettet:

At trække ledninger i et hus? {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Her i morgen skal jeg til at trække ledninger rundt i mit kolonihavehus, som jeg er ved at sætte i stand. Men da jeg ikke er elektrikker, er jeg sku ikke helt sikker på hvordan man gør det, og lige i tiden kan jeg ikke få fat på en af mine venner, som skal køble det hele til, når jeg er færdig.
Men når jeg skal trække strøm til en stikkontakt, trækker jeg vel bare en ledning (en af dem med 3 små ledninger inden i) fra mit relæ af, og så dertil hvor jeg vil have den. Men derfra, hvis jeg så vil have én f.eks. 2m derfra, trækker jeg så ikke bare en ny ledning derfra hvor jeg lige har ført en ledning til, og så videre de 2m? altså så de to ledninger bliver forbundet, sådan i forlængelse af hinanden? så jeg på den måde kan føre strømmen rundt i huset, ude at have 10 ledninger til at gå rundt? håber I kan forstå hvad jeg mener og at I kan hjælpe, ved godt det måske er lidt kringlet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At trække ledninger i et hus?
  • #1   9. aug 2007 Heh, det er ikke en joke.. smiley MEN! havde altså også kun tænkt mig at TRÆKKE dem selv, jeg skal fandme ikke ind og pille ved noget, hvor jeg kan få stød!! min ven er elektrikker, så han ved hvad han laver. Men det er bare, når jeg selv isolerer væggene osv, så er det jo nemmere at jeg selv trækker kablerne inde i væggen, når jeg nu er igang smiley jeg har det kabel der skal bruges, var han med ude og købe for mig. Men jeg gør det bare sådan, at jeg trækker den fra det relæ/strøm-skab-ting, UDEN at sætte det til, og så inde i væggen hen til det sted hvor kontakten skal være. Så borer jeg et hul i rustikbrædderne, og trækker kablet ud - og så gør jeg ikke mere ved det. Min ven sætter dem i stikkontakter osv smiley det eneste jeg gør, er at trække dem inden i væggen. Det er bare, vi bor ikke så tæt på hinanden, så det er lidt dumt hvis han skal køre for noget jeg godt selv kan gøre.. var også kabel jeg mente at jeg ville trække videre, sådan i forlængelse smiley er ikke ude på at få det gjort ulovligt, så beholdte jeg bare det der var - DÈT var ulovligt! smiley

  • #2   9. aug 2007 Okay.. Nu vil jeg ikke spille mig pisseklog her..

    Men jeg har forstået det som om at det ikke er helt lige meget hvor kablerne ligger i væggen, altså man kaster det ikke bare lige ind i gennem..

    Har kun gået én dag på elektriker uddannelsen smiley

    Men sådan forstod jeg det, noget med de skulle ligge i nogle lister.. :S


  • #3   9. aug 2007 Hmm, ja, det ved jeg da heller ik lige smiley havde jeg ikke hørt noget om.. hm, må hellere lige se om jeg kan få fat i min kammi, og så lige hører helt præcist hvordan og hvorledes.. smiley

    ... inden jeg gør noget dumt smiley


  • #4   9. aug 2007 De kan bare ligge inden i væggen. De skal ikke ligge i rør eller lister.

    Hvis kontakterne skal sidde inden i væggen og ikke udvendigt på skal du bore et 56mm hul.

    Hvis kontakterne skal sidde udvendig på væggen på et underlag skal du bare bore et lille hul hvor kablerne lige kan komme ud.

    Sørg nu for at kablerne er rigelig lange både ved tavlen og stikkontakterne.


  • #5   9. aug 2007 Lyder som et gør det selv projekt.. Udskyd din del af arbejdet til du har snakket med ham .

  • #6   9. aug 2007 Du må gerne skifte "dåserne" selv hvis de sidder samme sted som før og de rør som -Søren- snakker om er bare sån' noget Flex rør..

    Men har forstået det sån at du trækker ledningen op til elinstalationen (og ikke tilslutter det) og fører ledningen ud hvor kontakten skal være (igen uden at tilslutte noget)


  • #7   9. aug 2007 Ja, trækker dem bare fra elinstallationen, uden at tilslutte det eller noget, og så bare lige inden under træ-beklædningen, og derhen til hvor stikkontakten skal være, og så bare videre derfra.. Hmm, tror bare de skal sidde udvendigt, da jeg ikke lige har noget til at bore så store huller med, lige p.t. ...

  • #8   9. aug 2007 hvor vil du ligge kablerne ? mellem yder og indervæg. vil foreslå at du trækker et kabel fra tavle til stikk. i den ene side af huset og så sløjfer imellem dem som du selv siger. og lige ledes til den anden side af huset. og så gør din ven den tjeneste at bore de rigtige huller med det samme. hvis du vil have mere hjælp kan du skrive en privat besked til mig så skal jeg hjælpe med lidt gode råd.

  • #9   9. aug 2007 jesper. - har snakket med ham idag, og han sagde at jeg skulle trække den i "serie" eller sånoget, altså hvor jeg bare forlænger hver gang jeg når til et sted hvor der skal være en kontakt.. han nævnte vidst også det der sløjfe-noget, så det skal nok passe smiley men tror bare jeg borer huller så kablet lige kan komme ud, og så sætter jeg bare kontakten uden på væggen.. og ja, han sagde også, at jeg skulle tage og trække to kabler, som du siger, til den ene side og til den anden side. I mit tilfælge én til køkken og én til stuen.. bare et lille kolonihavehus jo smiley

Kommentér på:
At trække ledninger i et hus?

Annonce