Amatør/prof fotograf - valg af spejlre {{forumTopicSubject}}
Da mit ellers så udemærkede Sony dsc-t10 er blevet stjålet, er jeg nødsaget til at skulle købe nyt kamera.
Grunden til jeg så er begyndt at kigge på spejlrefleks, er at kameraet faktisk bliver brugt en del. Er der familiefest, bryllup, barnedåb osv bliver jeg igen igen spurgt om jeg ikke lige vil tage billederne.
Til disse formål har jeg så i den seneste tid lånt min chefs kamera, et nikon spejlrefleks, kan desværre ikke huske navnet på det, men syntes kameraet var svært at lære at bruge, smat akavt at holde/bruge.
Er ren og sker amatør fotograf, men kunne godt tænke mig at kunne bruge det nye kamera til mere erfaren brug med tiden.
Men kameraet skal som sagt bruge til allround, både til familiefesten, naturbilleder, billeder af den lille, osv
Kan godt lide det tekniske i kameraet, dog skal det stadig være forholdsvis nemt at bruge så fruen kan gøre brug af det i nødstilfælde.
Men det at vælge kamera/objektiv er jo åbenbart lige så svært som at tælle stjernerne på himlen.
Nu har jeg den seneste måned prøvet at læse mig frem til hvad med som amatørfotograf/førstegangskøber skal bruge/kigge efter, men klogere er jeg ikke blevet.
Dog har cannons 400D og 450D faldet for øjene flere gange.
Spørgsmålene lyder således:
Hvilket kamera syntes du er brugervenligt, kvalitetsbevidst, tager gode billider, samt har gode tilbehørsmuligheder ?
Bør man vælge et kamera uden obejktiv ? syntes mange kun skriver dårlig om det der er med til feks et 400D http://www.digitalmagasinet.dk/forum.asp?forum=2&traad=6453&page=0
Hvad objektiv bør der købes istedet for/ved siden af det tilhørende ? skal som sagt bruges til allround
Er der evt fordele ved at købe tilbehør/kamera i udlandet ?
Nogen der har gode erfaringer med danske butikker / internet sider ? ( ang køb af kamera / udstyr)
Er der andet man bør være opmærksom på inden et evt køb ?
På forhånd tak
Martin W
p.s. stil gerne spørgsmål til mig der evt kan hjælpe med at hjælpe mig
jul 2003
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 82 Svar: 926
jul 2003
nov 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 55 Svar: 633
Hvis man bare skal tage alm. billeder sætter man det jo bare på auto og så er det ligesom et alm. kamera.
Konen er også rigtig glad for vi købte et dengang.
Hvis jeg skulle have nyt i dag ville jeg gå efter dem du nævner.
400D som er kommet meget ned i pris eller 450D hvis du vil ofre lidt ekstra.
Det objektiv der er med er godt nok. Det er kun hvis du er semi prof du ikke mener det kan bruges.
Dog er der ikke meget zoom i det så hvis du vil have det skal du ud og bruge et par tusind ekstra på et andet objektiv.
Kan du leve med at kameraet fylder lidt mere end et kompakt kamera vil du blive helt vild med et spejlrefleks.
Jeg ville ikke købe et brugt med de priser som de er kommet ned på. Du kan få et 400D for omkring 4000,- i elgiganten + ekstra objektiv+taske+memorycard.
jul 2003
Hvad er forskellen på 450'eren og 400D ? er det bare de 10 og 12 mpixels?
jul 2003
maj 2004
Følger: 68 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 246 Svar: 2.142
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.697
Dog er Canon ofte lidt dyrere end fx. Nikon eller Sony...
Men det har ingen betydning om du vælger det ene eller andet så længe de fleste billeder bliver taget på auto...
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 95
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 3.162
Jeg vil måske anbefale dig, med mindre det haster, at kigge på EOS 1000D som skulle komme til august. Det bliver den nye billigste canon spejrefleks, og skulle blive ganske fornuftigt til prisen.
okt 2004
jan 2007
Følger: 134 Følgere: 133 Biler: 1 Emner: 102 Svar: 1.605
Hvis du går ind på www.fotostart.dk kan du læse meget om kamera og teorien. Siden har også et meget godt forum hvor du kan spørge ang. kamera og objektiver.
Har selv investeret i et Canon EOS 400D i foråret, og har overhovedet ikke fortrudt det!. Meget lækkert kamera jeg købte brugt (ikke taget mange billeder, ekstra objektiv, takse, kort for under den pris kameraet kostede i sig selv).
Af objektiver du kommer til at bruge er det medfølgende 18-55mm objektiv glimrende. Det dækker det meste, selvom man tit godt kan komme til at mangle nogle ekstra millimeter. Så måske om et 17-85 mm objektiv ikke ville dække behovet bedre? Jeg ved at man kan få 'færdigpakker' hvori et Canon EOS 400D/450D og 17-85mm objektiv indgår.
Efter hvad jeg har forstået, så er det nye Canon EOS 1000D nøjagtig det samme kamera som 400D? bare med et andet navn og en klasse under. Så er det da lige før jeg hellere vil købe et nyt 400D, nu hvor prisen er langt nede.
Men når valget kommer på 400D og 450D, så er forskellen egentlig kun, at 450D er lidt større, den har nogle flere megapixels samt den har liveview. Dvs at du, som på kompakt kameraer, kan se på skærmen hvad du tager billeder af istedet for at kigge i søgeren. Denne funktion har 400D og mange andre DSLR kameraer ikke. Det er en fin funktion jeg har haft brug for et par gange, men man kan sagtens overleve uden.
Hvis det meget er til familiefester du skal fotografere, og det er indendørs, så vil det måske også være en god ide at investere i en blitz. De blitze der er på kameraer idag er rent sagt noget lort. De kan slet ikke oplyse motivet godt nok. Det er også en af grundene til jeg ALDRIG bruger Auto, da den der selv bestemmer om den vil bruge blitz eller ikke. Og hader den blitz der er indbygget.
Men som sagt, tag et besøg på www.fotostart.dk og bliv en del klogere
Held og lykke
okt 2004
Liveview har jeg ikke brugt på mit 40D endnu, men min familie undrer sig over man skal kigge i det gammeldags hul når man vil tage billeder med "sådan et dyrt kamera". hehe. Men det er nu meget fint hvis man skal tage billeder i en vinkel, fx til en koncert hvis man er en bette spjels
nov 2003
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 55 Svar: 633
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 95
jul 2003
Angående hvad det skal bruges til: alå det skal selvfølgelig bruges til fester osv, men vil gerne have et kamera/objektiv som kan bruges mere alsidigt, altså gå en tur i skoven/stranden/bornholm og tage nogle flotte natur billeder, vil ligeledes gerne kunne tage nogle billeder af kameratens bil når han endnu engang har købt ny.
The chicken: så længe de fleste billeder bliver taget på auto... : meningen er vel blandt andet med spejlrefleks, man selv kan/skal lege med indstillingerne ?
Bøje - 40D'eren er over mit prisleje
Neffi - syntes du så 450D er det mere værd end 400D hvis det er de eneste forkelle der er ? (eller er de forskelle så store de er pengene værd?)
okt 2004
Tomas - billedstabilisatoren ligger i objektivet så vidt jeg ved. Så det er helt afhængig af hvilket objektiv du har.
jul 2003
okt 2004
jan 2007
Følger: 134 Følgere: 133 Biler: 1 Emner: 102 Svar: 1.605
Har heller ikke undersøgt det så meget, men det er kun hvad jeg har hørt/hurtigt læst osv. Den har jo samme antal MP osv så jeg synes det ligner rigtigt meget et 400D i forklædning.
De få gange hvor jeg godt ville ha haft liveview var også i vinkler, hvor jeg ikke selv var stor nok. F.eks. når jeg vil tage et billede hvor kameraet skal være i 2 meters højde, så mangler jeg lige de sidste 40 cm for at kunne se ind i hullet og føle mig frem til den rette vinkel. Der vil Liveview være genialt, da man sagtens kan se på skærmen nedefra.
Proletar !
Nu ved jeg, at jeg kun sjældent kommer til at bruge liveview. Og efter hvad jeg har set er 450D en del dyrre end 400D, så jeg ville personligt nok vælge 400D og benytte de sparede penge på noget obtik.
Dez .
100% enig. Auto er noob funktion, du kan få lige så gode billeder med et billigt kompaktkamera som et dyrt DSLR kamera. DSLR kameraer skal skydes på de kreative programmer, altså P, Tv, Av og M (på Canon).
Også de kreative programmer der er sjovest at lege med, hvor man både skal tænke på noget teori samt har uanede muligheder for at lave fede og sjove billeder.
okt 2004
Jeg vil nu godt vove den påstand at jeg kan se forskel på skarphed/støj/farver på et billede fra et EOS og så et fra et alm. digitalkamera. om det så koster 500 eller 2500 kr.
Men det er rigtigt at de store fordele først er at hente ved de manuelle programmer, men at sige "auto" er det samme som at have et kamera til 1/10 af prisen er jeg ikke enig i.
Amatør/prof fotograf - valg af spejlre