833 visninger
|
Oprettet:
Ulovligheder ved bilhandel hos forhand {{forumTopicSubject}}
Så vidt jeg ved, så er der ifølge købeloven altid 6 måneders garanti, og 18 måneders reklamationsret på biler man køber af en forhandler, uanset hvor billig bilen er, og uanset hvad forhandleren ellers får en til at skrive under på. Man kan aldrig blive stillet dårligere end købeloven. Hvordan kan det så meget, at stort set alle forhandlere som har biler til under 20,000 kr., skriver at bilen sælges "engros uden reklamationsret eller garanti"? Er det ikke et lovbrud at skrive sådan noget i sine annoncer, når de ikke KAN sælge den uden garanti?
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.064
JR - Ja det vil jeg nemlig også mene
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 351 Svar: 6.064
dec 2006
Følger: 63 Følgere: 61 Biler: 10 Emner: 39 Svar: 261
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.587
Jeg mener endda du har et år.
Der er dog RIGTIGT RIGTIGT mange som prøver at slippe udeom dette. Jeg har selv en retsag igang med Unique imports som jeg købte en bil af der døde 100 km efter jeg købte den. De vil hellere ikke have noget med den at gøre.
- Peter ( www.s-sj.dk)
apr 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 34
Du har IKKE garanti.. du har 6 måneders Reklamationsret hvor forhandleren har bevisbyrden, dvs Forhandleren skal kunne bevise at fejlen ikke var der på købstidspunktet.. Og da dette er stort set umuligt er der mange der tager det for en garanti, det er det dog ikke.. Hvis forhandleren oplyser dig om at udstødningen er ved at knække - kan du altså ikke få lavet dette på i de første 6 måneder..
De sidste 18 måneder har du reklamationsret med omvendt bevisbyrde hvor du altså skal bevise at fejlen var der på købstidspunktet, hvilket man stort set ikke kan.
Så du har altså IKKE garanti med mindre forhandleren specifikt reklamerer med dette.
maj 2004
maj 2004
Jeg kan ikke rigtigt se hvordan dit link bidrager til debatten, da du i realiteten lige så godt kunne have skrevet noget så meningsløst og ukvalificeret som www.google.com
Den side du linker til er uanvendelig af flere grunde. Dels fordi at at ordet "garanti" eller "reklamationsret" ikke figurer, og dels fordi at der er sq en grund til at folk spørg herinde og ikke selv sætter sig ind i det. Den der tekst er beregnet til folk med Jura baggrund som kan læse de tekster og det kan jeg hvertfald ikke.
Så hvad er lige pointen med at poste det der?
PS: Er der ikke nogen der kan forklare mig forskellen mellem Garanti og Reklamationsret?
mar 2004
Følger: 144 Følgere: 138 Biler: 6 Emner: 17 Svar: 127
hvilken bil har du købt af Unique-Imports ?? Skal bare lige høre hvem af os der har solgt den..
Mvh Michael E
maj 2004
Hvor mange saganlæg har i hver især kørende siden du spørg?
maj 2004
Har du fået besvaret dit spørgsmål?
Jeg sprøg af interesse og har du spørgsmål er du velkommen til at skrive en PB.
Ulovligheder ved bilhandel hos forhand