{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.060 visninger | Oprettet:

Dø slettefunktion! (Wastegate spg.) {{forumTopicSubject}}

For fanden hvor er det irriterende at folk sletter deres indlæg, når man enten sidder og skriver en uddybende forklaring, eller bruger tid på at finde materiale til en der spørger om noget! Fatter ikke hvad funktionen til at slette indlæg/emner herinde skal til for. Hvis man ikke kan stå inde for det man skriver, så skal man ikke debatere!


Nå, men til dig der spørger ang. hvad en wastegate er:

En Wastegate er med til at stabilisere trykket i en turbo ved at lukke overskydende udstødningsgasser ud i udstødningen, uden om turbinehjulet. Den beskytter derfor turboen og motoren fra at danne overtryk. Wastegaten kan enten være intern eller ekstern. På de fleste biler med turbo er den intern fra standard af. En Wastegate laver ingen lyd overhovedet, når den er intern.
En ekstern Wastegate virker på samme måde, men istedet for at lukke de overskydende gasser ud i udstødningen, lukker den gasserne ud i det fri, og det giver en meget høj "vræle" lyd.
Wastegaten styres næsten på samme måde som en BOV. Borset fra at den benytter en actuator, der måler trykket i turboen på tryksiden. Denne actuator fortæller via. vacum, ligesom BOV'en, hvornår Wastegaten skal åbne eller lukke (åbner ved højt tryk, lukker igen ved lavt).
En intern Wastegate er en del af turboen på de fleste mindre og standard turboer. Hvorimod en ekstern Wastegate er monteret seperat på udstødningsmanifolden, til når der arbejdes med højere tryk på hårdt tunede biler.
Actuatoren til en Wastegate, styrer 100% hvor meget tryk turboen skal lade med. På standard turboer er de forudindstillet til en lav værdi, f.eks. 0.4 bar. Andre Actuatore kan justeres til det tryk man ønsker skal opnås. Er ens Actuator ikke justerbar kan der benyttes det man kalder for en "Bleeder Ventil" som kan gå hen og "snyde" en standard Actuator der ikke er justerbar, ved at lukke en lille mængde luft ud fra turboen så den får "falske" målinger. Til mere avanceret justering bruges det der kaldes for en "Boost Controller".


Se også denne film, der kan du lære meget mere:

http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=9864


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dø slettefunktion! (Wastegate spg.)
Kommentér på:
Dø slettefunktion! (Wastegate spg.)

Annonce