21.277 visninger
|
Oprettet:
Info ang. campingvogn. syn plader,osv {{forumTopicSubject}}
Hvad koster det at få plader på en campingvogn?
Hvad skal være iorden til syn?
Hvad giver man ca i forsikring for en gammel campingvogn?
Hvad lyder vægt afgift på?
jan 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Biler: 5 Emner: 43 Svar: 630
Vægtafgiften beregnes ud fra campingvognens egenvægt og opkræves halvårligt. I nedenstående skema oplyses den omtrentlige halvårlige afgift.
Fra 0 - 600 kg 272,- kr.
Fra 601 - 800 kg 332,- kr.
Fra 801 - 1100 kg 454,- kr.
Fra 1101 - 1300 kg 601,- kr.
Fra 1301 - 1500 kg 787,- kr.
Fra 1501 - 2000 kg 1084,- kr.
jan 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Biler: 5 Emner: 43 Svar: 630
jan 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Biler: 5 Emner: 43 Svar: 630
Campingvognen kontrolleres først på stelnummeret. Dette skal være læseligt. Det kan renses let med børste og sæbevand. Hvis det er irret væk, skal du kontakte dit motorkontor eller Told og Skat. Campingvognen skal fremvises, for at man kan få en attest, der tillader indhugning af nyt stelnummer.
Lys og lygter
Herefter kontrolleres at alt lys virker. Det er både positionslys, blinklys, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys og tågebaglygte. Før synet kan caravanværkstedet undersøge funktionerne og fejlfinde. Ofte er det stelvejene der kan drille og et caravanværksted kan nemt og hurtigt finde problemet.
Reflekser skal være intakte - to fremadrettet, to bagudvendende trekanter anbragt med spidsen opad, og sidereflekser. Lygteglassene skal være intakte. Er der et stenslag i en lygte, så der er gået hul på glasset, skal dette skiftes, inden man kører til syn. Det gælder ligeledes misfarvet lygteglas, og lygter med defekte paraboler i lygtehuset.
Tilkoblinghandsken
koblingsanordningen kontrolleres for slidtage – revnedannelser, og stødstangens funktion, samt intakt gummimanchet. Håndbremsen, og påløbsbremsen, samt stikdåsen kontrolleres for korrekt funktion.
Bremser
Nu køres campingvogn ned i bremseprøvefeltet, hvor virkningsgrad af bremser afprøves. I bremseprøvefeltet kan man se skævbremsning og variation i bremsekraften på hvert hjul. Skævbremsning må på campingvognens driftsbremse højst andrage 30%
Der er ikke noget formelt krav til skævbremsning af håndbremsen.
Det er dog således at man afprøver driftsbremsen i bremserullefelt ved at aktivere parkeringsbremsen (håndbremsen) og der må skævbremsningen ikke overstige 30%. Men grænseværdien knytter sig til driftsbremsen og som sagt 30%
Campingvognens bremsetromler kan godt have tendens til at overbremse hvis der ligger meget bremsestøv i tromlerne. Hvorfor det anbefales at få bremserne kontrolleret ved DCU Test Center. Eller Caravanværksted. Typisk koster det 1300,- kr. at få efter adskilt, éfterset, renset, smurt og justeret påløbsbremsen.
Undervogn
Campingvognens ledningsforbindelser og gasrør må ikke dingle under vognen, men være aflastede og fastgjort.
Dæk og mønsterdybde
Naturligvis skal man sikre sig, at der er noget mønster, men DCU anbefaler mindst 3 mm. Lovkrav er 1,6 mm.
Mål dækmønstret flere steder for at se, om dækket er uregelmæssigt slidt. Der er placeret 6 slidindikatorer på de fleste dæk. Hvis dækket er slidt skævt, skal det undersøges nærmere og mere grundigt af et caravanværksted.
Dækket bør være af anerkendt mærke og så vidt muligt med langrillet dækmønster, der giver gode køreegenskaber.
Et godt råd ved dækskifte er at vælge en lavere profil – profilstørrelse, således at dækket bliver stivere, og tyngdepunktet for campingvognen bliver sænket en lille bitte smule. Tilsammen forbedrede køreegenskaber.
Dæksiderne kontrolleres også. Er dækkene meget gamle, kan de begynde at slå revner på siderne. Er disse revner meget udprægede, vil dækkene ikke kunne synes, da der så er fare for dækeksplosion.
Dæk og bæreevne
Dækkets bæreevne skal svare til campingvognens tilladte totalvægt. Dog typegodkendes dæk til traileranvendelse og campingvogne med en tilladt forøgelse af dækkets bæreevne på 10%. F.eks et dæk med en bæreevne på 530 kg. kan meget vel være godkendt til en campingvogn med tilladt totalvægt på 1100 kg. Netop pga. belastningen af dækket – grænsen for, hvad dækket kan præstere – frarådes valget af slidbanedæk og andre ukurante og underlødige dækmærker. E-mærkede eller DS-mærkede slidbanedæk kan anbefales!
Den omtalte tilladte 10% forøgelse gælder dog ikke i tilfælde af ønske om tempo 100.
Der er det et krav at dækket har den fulde bæreevne.
Tæring og rust
Campingvognen undersøges for gennemtæring i de bærende dele. De bærende dele menes vanger, triangel og samlinger med boltforbindelser til aksel. Tæring i karosseriet på grund af fugt og råd kontrolleres ikke og derfor godt synes med disse skader.
Prøvekørsel
Campingvognen prøvekøres for at mærke og høre om der mislyde eller andre defekter ved tilkoblingen og påløbsbremsen.
jan 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Biler: 5 Emner: 43 Svar: 630
Hvad er en campingvogn/trailerforsikring?
Dit ansvar er dækket af bilens ansvarsforsikring. Ansvarsforsikringen dækker skader, du laver på andre eller andres ting.
Den forsikring, du køber for din campingvogn/trailer, er derfor en forsikring, der dækker selve campingvognen/traileren. Forsikringen har tre grunddækninger:
En kaskoforsikring, der dækker skader på campingvognen/traileren.
En redningsforsikring (det røde SOS-kort), der dækker kørsel i udlandet.
En retshjælpsforsikring, der betaler sagsomkostninger, hvis du bliver part i en sag.
Flere muligheder
Ud over den forsikring, der dækker selve campingvognen, har du også mulighed for at forsikre det indbo, der hører til campingvognen.
jan 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Biler: 5 Emner: 43 Svar: 630
jan 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 19
jan 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Biler: 5 Emner: 43 Svar: 630
men bare lige en hjælp til næste gang, så tog det ikke mange minutter at google det
apr 2008
Følger: 44 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 378 Svar: 1.171
Info ang. campingvogn. syn plader,osv