Lyd gennem Pc til tv/reciever? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Håber jeg kan få noget hjælp med følgende da det driller.
Jeg har lige købt ny Pc med et onbord surround lydkort realtek HD audio halløj.
Jeg vil gerne overføre billede og lyd fra PC til TV. Dertil har jeg købt et HDMI/DVI kabel som jeg har forbundet fra PCen til mit samsung 42"plasma, men jeg får kun billede og ingen lyd.
Jeg vil gerne have surround lyd gennem mit Samsung Home cinema komplet anlæg med blue ray afspiller når jeg afspiller video eller film fra PC til TV.
Jeg har ladet mig fortælle at det er muligt at overføre lyden gennem HDMI kablet så jeg også kan få Surround og ikke kun Stereo lyd.
Jeg har også købt et Phono audio kabel som jeg har forbundet direkte til surround anlægget, men igen det giver kun stereo lyd.
Derfor er det store spørgsmål hvordan skal mit setup være for at det kan virke? Her tænker jeg på setup i Pcen samt hvilke kabler skal gå fra hvor til hvor?
Jeg har allerede et phono audio kabel som går fra anlæg til tv så jeg kan få lyd over anlægget når jeg ser tv skal det lige siges.
Håber meget på noget kvalificeret hjælp og undskylder hvis det er lidt rodet, men er lidt basket oveni hovedet efter at have rodet med lortet længe nu:-)=
Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
Dog satser jeg på den har optisk også? Dette er også en mulighed.. Coaxil.
Mit råd er dog, spørg i den forretning hvor du har købt dit udstyr. Og du burde måske have forhørt dig om det _før_ du købte den
sep 2005
Følger: 46 Følgere: 60 Biler: 12 Emner: 379 Svar: 2.865
Men jo som du skriver så mener jeg også selv jeg skal investere i et optisk kabel da Pc og anlæg er forberedt til det.. Men læste et sted at HDMI kablet var nok, men åbenbart ikke.
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 986
Du får heller ikke rigtig surround ved kun at bruge et phono kabel, du kan dog højst sandsynligt få din reciever til at spille i alle 5 højtalere men ikke rigtigt surround.
Men Som Tommy B skriver hvis både dit lydkort og din reciever har optiske porte så er det nok vejen.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 309
sep 2005
Men om man vil det eller ej understøtter mit grafikkort 4850 ATI Radeon med Realtek HD audio muligheden for også at køre lyden gennem HDMI kablet.
sep 2005
maj 2007
maj 2007
maj 2007
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 163 Svar: 5.931
Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
sep 2005
sep 2002
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 46 Svar: 791
1: DVI stikket kan ikke bære lyd samtidigt med billede, så der har du svaret på, hvorfor du kun får billede fra PC til TV.
2: For at få surround lyd fra PC til anlæg skal din PC have udgange til dette. Dette kan være 5.1 udgange via. 3 jackstik, digital optisk eller digital coaxial.
1: Her bruger du bare dit HDMI kabel, hvor du har DVI-HDMI adapteren i den ene ende og HDMI stik i den anden.
2: Har din PC digital optisk, så anskaf et optisk kabel. Hvis det skal løbe langs gulvet og under en dør, så sørg for et kabel i KRAFTIG kvalitet. Optiske kabler er ret følsomme overfor stød og slag, ligesom du heller ikke må knække det eller bukke det for skarpt.
Har din PC digital coaxial, så bruger du bare den ene side af et ganske almindeligt phonokabel.
Har din PC ingen digitale udgange, men analoge udgange til surround, så skal du have fat i 3 stk. minijack-phono kabler, som du så tilslutter de 3 højtalerudgange. Kig i manualen til dit bundkort for hvilke stik disse skal tilsluttes.
Hvis både dit TV og grafikkort understøtter Full HD, så skal du ind i indstillinger for grafikkortet og slå dette til.
Du skal også indstille dit lydkort til at spille i surround, og hvis din PC har digitale udgange, så skal du evt. fortælle lydkortet, at det skal bruge SPDIF (SonyPhilips Digital InterFace) udgangen...
Mht. dit grafikkort, der understøtter lyd gennem HDMI... Det er fint nok, men DVI stikkene understøtter IKKE lyddelen, så jeg ved ikke, hvor de grafikkort producenter har den idé fra... Mit grafikkort har det også, men det har aldrig virket af ovenstående årsag! ;o)
Mht. surround gennem et stereo phono kabel... Det kan IKKE lade sig gøre! En surround receiver kan muligvis lave noget surround-agtig lyd, men RIGTIG surround bliver det aldrig!
Puh, dette blev langt - håber, du kan hitte rede i alt dette? ;o)
<b>Plexi</b>
sep 2002
Surround via de 3 analoge udgange kræver at dit anlæg har analog 5.1 indgang også!
NU NU NU skal jeg i seng! ;o)
sep 2005
Jeg køber mig et optisk kabel i god kvalitet og bruger det da der er et optisk stik i PCen og to i anlægget:-)=
Mvh
Rune
sep 2002
Det er mig en fornøjelse at få lov at nørde lidt engang i mellem... ;o)
<b>Plexi</b>
Lyd gennem Pc til tv/reciever?