{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
717 visninger | Oprettet:

Hjælp til computer: Ny HD {{forumTopicSubject}}

Hej
Håber i kan hjælpe mig med et PC problem.

Pga. "pladsmangel" har jeg netop købt mig en ny (intern) Harddisk til min PC.

I forvejen har jeg 1 x Samsung 320 GB som er den "primære" Harddisk hvor bl.a. styresystemet ligger på.
(C-drev)

Dernæst har jeg en Seagate 320 GB til billeder osv. som efterhånden var ved at være fyldt.
(D-drev)

Jeg har derfor netop købt mig en ny Samsung harddisk på 1 TB som jeg har monteret i mit kabinet.

Alle 3 harddiske er S-ATA harddiske.

Der er på mit bundkort (ASUS P5Q PRO) i alt 6 almindelige porte til S-ATA og 2 til S-ATA Raid.

Den nye 1 TB harddisk har jeg bare sat i port nr. 3 hvor de 2 andre HD sidder i de almindelige SATA port 1 + 2.

Mit problem er nu, at jeg i Windows Vista efter at have monteret den nye HD kke kan "se" den nye HD i "Denne computer"

Jeg har også været inde i BIOS men da kan jeg heller ikke se den nye HD og jeg synes ikke jeg kan se nogle steder i BIOS hvor jeg kan "tilvælge" den nye HD.

Yderligere er problemet nu, at systemet heller ikke længere kan se "D"-drevet - dvs. Seagate Harddisken hvor mine billeder + diverse ligger på.

Mærkværdigvis er der nu dukket et A-drev op i "Denne computer" - selv om jeg ingen diskettedrev har i computeren. Det virker mest af alt, som om at der er gået rod i drev-betegnelserne (A, C, D, osv. osv.)

Jeg har yderligere hhv. en DVD brænder og en CD-brænder i computeren - som kører via gammeldags IDE-kabel men af disse 2 kan PC´en kun finde CD-brænderen. DVD brænderen er ikke vist i "Denne computer".

Så vidt jeg ved, er der på nyere SATA harddiske ikke nogen jumper der skal sættes mht. "Master" og "Slave" som ved gamle IDE-harddiske ?? Er problemet måske opstået, fordi der er en begrænsning i antallet af harddiske man kan installere i computeren ??

Spørgsmålet er, om det er bedst/nemmest at formatere hele computeren, og om det evt. kan løse problemet ?

Håber der er nogen, der har nogle forslag - på forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til computer: Ny HD
  • #1   4. nov 2009 der skulle stå:

    <b>Ikke<b/> kan "se" den nye HD i "Denne computer"


  • #2   4. nov 2009 Der er en jumper på harddisken (i hvertfald alle dem jeg har af sata), og mon ikke det er til slave osv. Så det er vel et forsøg værd?

  • #3   5. nov 2009 Den er default som den skal være.

    Prøv lige at reset din bios og se om ikke det hjælper.

    Huns at sådan en helt ny HDD skal partitioneres og formateres under diskhåndtering i kontrolpanelet inden den dur.


  • #4   5. nov 2009 Alexander G
    Tak for kommentaren.
    Du har muligvis ret - for jeg kan se, at der på min primære HD - dvs. den hvor styresystemet ligger på, faktisk er en jumper.

    Men på den nye er der godt nok plads til en jumper, men der var ingen jumper med harddisken. Dog fulgte der en lille brugsvejledning med den nye disk, og da står der hvilken jumper position der er master, slave osv.

    Martin E.
    Jeg gik lige ind under diskhåndtering i kontrolpanelet, og da stod faktisk en "ukendt" enhed på 953 GB - som bør være den nye HD. Den er jeg nu ved at formatere, men det tager lidt tid smiley

    Men jeg kan stadig ikke se den "gamle" Seagate Harddisk, så det kan være at den nye HD og Seagate´n konflikter med hinanden.

    Det må jeg lige kigge på i morgen. Det kan måske alligevel være noget med at den nye HD skal sættes som "slave" enhed.

    men tak for hjælpen !


Kommentér på:
Hjælp til computer: Ny HD

Annonce