{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Ny bærbar - hvad skal man kigge efter? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er i den seneste tid begyndt at indse, at min lidt over 4 år gamle bærbar er ved at være forældet. Den har svært ved at klare de opgaver jeg stiller af den - og er generelt bare langsom. Derfor er jeg begyndt at kigge efter en ny computer, der kan erstatte min gamle. Dog er jeg ikke lige opdateret med, hvad der er på markedet - samt hvad man skal kigge efter.

Da jeg tager en del billeder, bliver der brugt meget tid på billederedigering - som tager en del kræfter af computeren. Derudover bliver computeren brugt meget til at se film på - og ellers bare til at stene på nettet med - deriblandt nogle mindre-krævende spil. Derfor vil jeg prøve på at nævne nogle af de ting, der er vigtige ved min næste computer. (sat op efter hvor vigtige de er)

- God ydeævne
- God skærm (15,6")
- Nummerisk tastatur
- Nogenlunde lydløs
- Gode højtalere
- Mindre varmeudvikling
- Mindre vægt (dog mindre vigtigt)

Nu er det specielt indmadet i computeren, jeg er rimelig lost på. Jo, harddisk og RAM kender jeg nogenlunde til, men grafikkort og prosessor kender jeg intet til. Så hvad skal man kigge efter der? Hvad er godt på markedet, hvad er til at købe, og hvad passer godt til mine behov? Det skal altså ikke være en stor gamerbærbar, da jeg ikke spiller tungt-krævende spil, men stadig skal den godt kunne behandle billeder uden store problemer. Og ikke mindst skal den gerne holde sig indenfor mit budget på maks ~6000 kr.

Derudover, hvordan ser det ud med styresystem? Vi befinder os jo lige midt i en overgangsfase fra Windows Vista til Windows 7. Da jeg selv brugte Windows XP er jeg (heldigvis?) gået glip af Vista, men her midt i overgangsfasen, følger der så stadig Vista med til en ny bærbar computer, eller får man Windows 7?

Håber på nogle gode råd jeg kan bruge i butikken, evt nogle links, og ellers bare hvad jeg skal kigge efter smiley

Mvh
Neffi

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny bærbar - hvad skal man kigge efter?
  • #1   15. nov 2009 Er der et specielt mærke af laptop du går efter?

Jeg købte en HP pavilion 2160eo her for 2 måneders tid siden, og er rigtig tilfreds.

Der er mange andre gode bærbare også, men lidt nemmere at hjælpe dig, hvis man kan gå ind under et mærke.

Personligt, ville jeg vælgte noget med Nvidia, og noget core2duo, eller quad, alt afhængig af din pengepung.
    Men (hvis du kan vende dig til det) så er apple rigtig godt til billedbehandling, og kører meget stabilt (har jeg hørt), er ikke selv applemand,

Der følger Windows 7 med de fleste laptops du køber nu, med mindre du lige finder en af deres computere som har ligget på lager et stykke tid smiley

• #2   15. nov 2009 Nu kører jeg også selv HP for tiden (og de sidste 4 år), og har været tilfreds - hvilket jeg ikke kan sige om Acer (fordomme, ja, men stadigvæk). Derudover tror jeg ikke at jeg vil kunne vænne mig helt til Apple, både da jeg har mine programmer til Windows i forvejen, og kender alle programmerne hertil.

Efter hvad jeg har forstået, så er Nvidia mærket, ikk? Og core2duo og quard er så serien, hvis man kan sige det sådan? Hvad er så bedst af disse - evt sammenlignet med et andet mærke? (gerne stillet op mod hinanden)

Ellers tak for svaret smiley

• #3   15. nov 2009 Kan jeg sagtens følge dig i, jeg har slet ikke tålmodigheden til at skifte. Nok om det.

Altså Nvidia er grafikkort producenten
    Konkurrenten til denne er oftest ATI.

Det er lidt en smagssag, ligesom hvis 2 personer, med henholdsvis opel og VW skal snakke om hvilket mærke er bedst smiley

Jeg er bare mest til Nvidia, da jeg har haft de bedste erfaringer med dem.

Core2duo osv er processoren. I teorien har en 2.1 ghz core2duo 2x2.1 ghz

Hvor en core2quad 2.1 ghz i teorien har 4x2.1 ghz.

Duo = 2 kerner
    Quad = 4 kerner

Så jo højere, jo bedre i bund og grund. Så er der også i7 processorer osv, men tror jeg ikke lige er aktuelt for dig smiley

• #4   15. nov 2009 Ahh således smiley Kører selv ATI nu her.

Tak, det gav lidt mere mening nu smiley Altså det jeg kører nu er bare en single 3,6 ghz prosessior, hvilket let slåes af duo og quard kan jeg se.

Deruover kan jeg, når jeg kigger på computere, at der står DDR2 og DDR3 ram - går næsten ud fra DDR3 er bedre? smiley Bare for at ha det på det rene også smiley

tak

• #5   15. nov 2009 din lokale pc mand kan da sige dig hvad du har brug for smiley

• #6   15. nov 2009 http://fcomputer.dk/?show=menu&menuid=1414&submenu=1448.

billige og gode nok smiley

• #7   15. nov 2009 selv den sidste af dem . gameren er under 6000.

Kommentér på:
Ny bærbar - hvad skal man kigge efter?

Annonce