{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
787 visninger | Oprettet:

THOMAS ZIEHE HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder med min SRP opgave hvor jeg skal koble Thomas Ziehes nye narcissistiske socialiationstype sammen med Sigmund freud

Dette er hvad jeg har skrevet

Sigmund Freud mente at reglerne og normerne som forældrene lærer fra sig, lagres i overjeg’et,
det er også her at forældrenes omsorg og handlinger har effekt på barnets billede af sig selv. Overjeg’et dannes af indlæringen man får fra sine forældre, han har nu kun hans mor til at lære ham normer og regler, og hvis hun har haft mindsket fokus på dette er det medvirkende til at han ser negativt på verden senere i livet.
Fortællerens far forlader ham i en tidlig alder, som jeg vil tro har stor effekt på hans identitetsdannelse.
Som sagt har forældrenes handlinger effekt på barnets selvbillede, og uden en far kan fortælleren have tænkt dårligt om sig selv og følt det var hans skyld, at faderen forlod dem.
Når overjeg’et ikke er fuldt udviklet kommer det til at betyde forælleren får manglende evne for fornuftig adfærd senere.
Narcissismen træder frem idet fortælleren går til disse møder. Eftersom han finder trygheden i disse grupper begynder han at gå til dem så tit som muligt. Etisk er det forkert. Han lider ikke af noget og egoistisk som han er, udnytter han at se alle de syge folk til hans egen fordel, nemlig at kunne sove. Tanken om ikke at være syg, og at kunne sove om aftenen holder han så meget af, så meget at han ikkez ser at han kun tænker på sig selv, og at han stadig ikke ved hvad rigtig smerte er.
Denne selvoptagethed kan være forårsaget af hans barndom. Faderen forlod dem og hvis moderen ikke har givet tilstrækkelig opmærksomhed, har fortælleren fremfor at sætte sin mor som kærlighedsobjekt, blot valgt valgt sig selv som forbillede, kaldet Narcissistisk objektvalg .
Oveni dette skulle han vokse op i det senmoderne samfund hvor enhver er overladt til sig, så han fortsat blot må tænke på sig selv.
Id’et søger tilfredshedstillelse ved disse møder, og når det er mødt, styrker det samtidig hans ego.
Man kan her se hans overjeg ikke er udviklet da intet fortæller ham at det er forkert at udnytte disse syge mennesker, og hans ego er nu så stort han ikke ser ud over sig selv.
Senere bliver lysten igen stillet ved hans slåskamp med Tyler. Netop det som Fight Club handler om, at mærke man er i live. Hans ego styrkes ved at få bekræftet smerten ved livet.
Som tiden går bliver han lige så stille mere uenig med Tylers handlemåde og gør til sidst modstand. Det er her man ser hans udvikling. Igennem den ekstreme periode af hans liv har han tildels udviklet sit overjeg til at gøre det rigtige, nemlig at stoppe Tyler. Han tager tilsidst beslutningen at skyde sig selv. Man kan se på dette som moralsk, at Tyler skal væk da han kun bringer ondskab og lidelse med sig, og fortælleren ønsker at gøre noget godt.
Egoistisk set kan det være han blot ville af med Tyler da han ikke længere har brug for ham, og frygter han en dag vil tage helt over.

Er der nogen som kan fortælle mig noget om Ziehe som kan hjælpe mig til at koble yderliger

Spar penge på din forsikring

• Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
THOMAS ZIEHE HJÆLP

Annonce