{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Munket hårdt af regeringen? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har været så heldig at have været til "jobsamtale" på jobcenteret. Og fordi jeg ikke har en erhvervsuddannelse, så er jeg røget ind under kategorien: han fatter ikke en skid og vi skal bare ødelægge hans liv.

Jeg kommer til en personlig samtale hvor jeg får at vide at fordi jeg er under 25 så pålægger de mig at få en uddannelse. Jeg siger stille og roligt til kosten at det har jeg på ingen måde råd til.
Jeg har bil, lejlighed, kæreste (ja det en udgift når man bor sammen og hun er i lære) osv. Jeg ligger omkring 9-10000 kr i regninger hver måned og nogle måneder mere. Jeg har været vant til 20000+ udbetalt om måneden.
Hun siger at det er ligemeget for jeg kan ikke rende rundt som ufaglært. Jeg er lastbilchauffør og synes da selv det går meget godt som ufaglært, og jeg får sgu da ikke større chancer for arbejde som chauffør bare fordi jeg har papirer på det (tværtimod er det dyrere for vognmanden).
Prøver at forklare hende at det hun er i gang med er at fjerne mit levegrundlag fuldstændig, for jeg har ikke råd til at gå ned på en su/elevløn, men det var hun pænt ligeglad med.

Hvad fanden skal man stille op i sådan en situation? Jeg kan jo ikke melde mig ud af samfundet og og håbe på det bedste. Mit eneste håb for ikke at skulle sælge bil og flytte hjem til min mor igen er jeg får et arbejde inden d. 7. Juni!

Jeg må indrømme jeg sidder her og kan slet ikke koncentere mig om noget som helst. Hvad satan skal man gøre? Det eneste jeg kan håbe på er en specielaftale med en vognmand om højere løn selvom jeg er under uddannelse. Det er meget tvivlsomt det sker. Og mine chancer for at få praktikplads er højere fordi jeg trods alt har 3 år erfaring inde for branchen.

CIRKUS!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Munket hårdt af regeringen?
  • #1   16. apr 2010 Og hvordan kan det være rimeligt at de kan tillade sig og smadre det liv jeg har fået i gang? Jeg kommer jo til at starte helt forfra igen. Som dengang jeg var 18 år. Det er absurd!

• #2   16. apr 2010 Du kunne jo have lavet en opsparing da du tjente alle de penge smiley

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 2 Emner: 13 Svar: 1.061
    #3   16. apr 2010 Snak med en anden dernede for der er noget hun har misforstået

• #4   16. apr 2010 Kasper, det har jeg også men den holder jo ikke de 3 år det tager og blive udlært smiley

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

#5   16. apr 2010 Kasper O- giver ingen mening det du siger

• C B
    C B Tilmeldt:
    aug 2006

Emner: 11 Svar: 346
    #6   16. apr 2010 hvis du vil nasse på samfundet skal du gøre som kosten siger, sådan er reglerne.

Men kan du ikke bare skynde dig at finde et job, så du slipper for kosten?

• #7   16. apr 2010 Emil. hun sagde at sådan var reglerne når man var under 25. Men de skal jo bare ha folk igennem hurtigt. De tænker jo slet ikke på konsekvenserne af hvad de foretager sig. I stedet kunne hun jo hjælpe mig med at finde et andet arbejde i stedet for bare at sige "UDDANNELSE!" inden hun havde hørt på hvad jeg havde og sige. Hun var total ligeglad med hvad jeg prøvede og forklare hende.

• #8   16. apr 2010 Nasse på samfundet?? man vælger fandme ikk og blive fyret,

• #9   16. apr 2010 Christian, jeg blev arbejdsløs for knap 1 måned siden og har været hele Odense igennem nu for at finde en ny vognmand. Men transportbranchen er mere eller mindre død lige nu. Det er først når sommeren rigtig sparker ind man kan håbe på der dukker afløserjobs op

• #10   16. apr 2010 Tja mit tidligere firma gik konkurs pga krisen og så fandt jeg arbejde i Herning. Der var jeg på kontrakt som vikar og da den udløb ansatte de en østeuropæer i stedet for.

• #11   16. apr 2010 Træls situation, men du har 2 muligheder:

1. Få en uddannelse som du bliver pålagt (ja det virker nok tåbeligt)
    2. Find dig et arbejde inden jobcentret presser mulighed 1 ned over dig.

Det er ret firkantet dine muligheder pt., desværre.

Men hvorfor mener du at de ødelægger dit liv?
    Du er jo til en hvis grad selv herre over det, som sagt, så er job centret ikke på nakken af dig, hvis du har et job og har du ikke det, ja så bliver du kastebold i systemet, uanset om du er uddannet eller ej.

Der er også en mulighed 3., nemlig at sige til "kosten" at hun kan rende dig og så melde dig ud, men så får du jo hverken penge fra akassen (hvis du er i sådan en) eller kontanthjælp.

Staten forlanger noget, for de penge man får i konthjælp og i dette tilfælde er det en udd. f.eks.

• #12   16. apr 2010 PS. jeg har selv været uden job flere gange... det sutter røv.

• C B
    C B Tilmeldt:
    aug 2006

#13   16. apr 2010 hvad med Arla i taulov? det er tæt på fyn og godt betalt.

Jeg har kørt for Arla i Christiansfeld, det gav satme godt, så meget tjener jeg ikke engang som ingeniør, så måske det kan betale sig at 'køre' lidt længere væk end Odense?!

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

#14   16. apr 2010 Vi kan jo takke vores dejlige vk regering hip hip hurra

• #15   16. apr 2010 Kenneth C: Sur show, men jo de har ret til at sætte dig i gang med en uddannelse. Og en uddannelse er altid en god ting uanset, hvordan man vender og drejer det. I fremtiden vil der blive langt mindre behov for ufaglærte i DK simpelthen fordi behovet for ufaglærte på arbejdsmarkedet falder drastisk og DK har brug for kvalificeret arbejdskraft i form af uddannelse for at forblive konkurrencedygtig og bevare velfærdssamfundet...

Men for at opmuntre dig lidt og komme med positiv feedback så har jeg selv været under uddannelse i 3½år med kæreste, bil og lejlighed. Blev færdig juni sidste år..

Jeg havde 10.500kr udbetalt med SU, SU lån, og studiearbejde i Bilka ved siden af. Derudover har du mulighed for mens du stadig får SU, SU lån og penge fra dit studiearbejde at få dine feriepenge udbetalt på en gang..
    Det jeg vil frem til er, at det kan altså sagtens lade sig gøre, selvom man er nødt til at prioritere og vælge ting fra.
    Du kan altid arbejde mere end jeg gjorde i weekender, aftener og når der er ferier osv. Ja det kan være hårdt til tider, men igen hvis man prioriterer sine penge så kan man sagtens have lejlighed, bil, kæreste og leve ganske fornuftigt:-)=

Håber du finder ud af det:-)

Mvh
    Rune

• #16   16. apr 2010 Jesper, jeg har jo levet efter hvad jeg havde råd til i de 3 år og når jeg så får at vide jeg kan få måske 1/4 af det beløb jeg har været vant til, så bliver mit liv jo mere eller mindre "ødelagt". Det betyder jo jeg skal flytte, pille pladerne på bilen osv. osv.

ja, kunne melde mig ud af a-kasse og alt det der, men så er jeg bare endnu mere på røven.

Er helt enig, som arbejdsløs er man bare til gene for alt og alle. Føler da i hvert fald ikke jeg får valuta for de hundrede tusinde kroner jeg de sidste par år har smidt i statskassen.

• #17   16. apr 2010 Det lyder sq underligt.

Er det fordi du nu får kontanthjælp?, eftersom du er 23 gætter jeg vel på du har været medlem af en A-kasse/Fagforegening.
    Hvis jeg var dig ville jeg smutte ned og snakke med dem, hvis du ikke er, og får kontanthjælp, ved jeg sq ikke om hun kan gøre som hun vil med dig.

• #18   16. apr 2010 Jeg synes det er fair nok. Har du råd til bil, har du også råd til at tage uddannelse. Man bliver jo nødt til at være lidt hård. Kan godt ske det rammer dig hårdt, men der er mange som er i samme situation og bliver nødt til at bide i det sure æble og tage uddannelse. Du har jo bare levet i luksus ved at kunne arbejde ufaglært. Det er der ingen muligheder for mere, og man bliver nødt til at tage uddannelse seriøst. Du kunne jo bare have valgt at tage uddannelse da muligheden var der for nogle år siden? Man vælger selv sin fremtid, og mange ufaglærte bliver nu hårdt ramt fordi de ikke gad uddannelse.

Men ovenstående er mere generelt set. Det er altid en trist situation at stå i. Jeg var også arbejdsløs 6 mdr, og jeg har en erhvervsuddanelse.

• C B
    C B Tilmeldt:
    aug 2006

#19   16. apr 2010 Emil G, hvordan er det lige at det er VK regeringen der er skyld i global afmatning og arbejdskraftens fri bevægelse indefor EU?

Så vidt jeg ved har alle de 'røde' også været med til at stemme os ind i EU og de røde kunne nok heller ikke have afværget krisen....Ellers kunne jeg MEGET godt tænke mig at høre deres 'plan' til hvordan det mon var gået os uden for EU og hvordan vi kunne være sluppet for krisen???

Eller er det fordi du er medlem af 3F og lige så dit snit til at køre lidt totalt usaglig valgkamp????

• #20   16. apr 2010 christian, det var faktisk de næste jeg skulle ud til. Nu har jeg pludseilg fået travlt hehe, så nu må det blive hele syddanmark jeg må prøve hos.

Generelt bilver man betalt ret godt som chauffør, hvis man er villig til at ligge timerne i det..

• #21   16. apr 2010 "Jesper, jeg har jo levet efter hvad jeg havde råd til i de 3 år og når jeg så får at vide jeg kan få måske 1/4 af det beløb jeg har været vant til, så bliver mit liv jo mere eller mindre "ødelagt". Det betyder jo jeg skal flytte, pille pladerne på bilen osv. osv. "

Jo, men det er ikke regeringen der ødelægger dit liv, de hjælper jo tværtimod, ellers havde du jo ikke kunnet få kontanthjælp f.eks.

Og det med at pille pladerne af bilen, der er jeg selv snart.. jeg har ikke råd til luksus mere (Lexus) smiley

• #22   16. apr 2010 Kenneth C
    Husk på der jo findes en udd. som tropedykker på st. thomas :-), kunne du jo lige forslå hende "kosten" hun skal betale for, måske det kunne lukke munden på hende et stykke tid smiley

• #23   16. apr 2010 Christian A, jeg har faktisk planer om at skulle blive udlært som chauffør, men de planer er blevet rykket frem hurtigere end jeg kan overskue. Bor som sagt sammen med min kæreste og hun er selv i lære, så der er ikke mange penge og komme efter der. Planen var at når hun var færdig og tjente gode penge så var det min tur til uddannelse.

Uanset hvordan jeg vender og drejer den, så vil vi miste det vi har bygget op og skulle starte forfra på en måde. Det er mest det jeg er frustreret over, for hvorfor skal man gå flere skridt tilbage i ens liv bare fordi man skal have en uddannelse?

• #24   16. apr 2010 Jobcentret kan gøre lige nøjagtigt hvad der passer dem når man er under 25 og sådan er det bare, det er mega latterligt.. min kæreste har selv lige været igennem hele møllen... hun er under 25 har dog en uddannelse, men har så valgt selv at tage nogle ekstra kurser for at opkvalificere sig og få bedre job muligheder, det kvitterede jobcentret/a-kassen lige med at sætte hende 18% ned i dagpenge... øhhhhhhh hvordan hænger det lige sammen, man bliver simpelthen straffet økonomisk hvis man selv gider at gøre noget for at få et job. og det er deres indstilling ved jobcentret at alle unge under 25 er dovne.

Til noget andet, hvis du kigger inde på www.jobnet.dk så er der da flere chauffør jobs ledige ihvertfald under midtjylland(ja ja det langt at køre fra fyn) men det da bare få dem søgt, så du kan undgå at komme i tvunget studie... så kan du jo altid uddanne dig i voksen lære når du rammer de 25 smiley

• #25   16. apr 2010 haha RB. Bare sørge for det bliver så dyrt som muligt smiley

• #26   16. apr 2010 Du kan sagtens tage en uddannelse, og tjene lidt ved siden af, hvis du virkeligt vil. Du er bedre stillet jobmæssigt og lønmæssigt med en uddannelse. Det er så godt som umuligt at få et job som ufaglært i DK efterhånden.

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

#27   16. apr 2010 Christian-nej men det er deres stramninger der rammer kenneth nu

• #28   16. apr 2010 Kim S, har søgt dem alle på jobnet smiley Og det er præcis min pointe, hvis man selv har planer og ved hvordan og hvorledes så bliver man straffet. I stedet for at presse en uddannelse ned over hovedet på mig så kunne de hjælpe mig med nyt arbejde indtil tiden passede. Man laver vel planer i sit liv for at overholde dem?

• #29   16. apr 2010 du har krav på 6 ugers kursus når du arbejds løs, tag da de 6 uger på noget kursus, så slipper du for jobcenter for en tid

• #30   16. apr 2010 Men som sagt så vil jeg prøve og høre den heldige vognmand der får lov til at have mig gående om jeg kan få ekstra arbejde ved siden af (mens jeg er i uddannelse) for at tjene flere penge. Jeg er sgu ligeglad med om jeg er væk hele ugen.

Erfaring i og være chauffør har jeg jo, så det er ikke fordi en evt. vognmand skal hen og oplære mig som ny. Gi mig en bil, så passer jeg mig selv.

• #31   16. apr 2010 ricci, har meldt mig til truck og kran smiley

• #32   16. apr 2010 super, jeg nuppede også 5 ugers kursus lige da jeg blev fyret, så kan man møde andre som måske kender til et sted hvor de måske mangler osv, det ialt fald ikk noget der skader dine chancer

• #33   16. apr 2010 Ja, det er bare med og få de kurser. I sidste ende er det med til at jeg får merit under uddannelsen så jeg slipper for alt det skolepjat og praktik. Ville ikke gøre mig noget hvis jeg bare kunne hoppe direkte til svendeprøven hehe

• #34   16. apr 2010 lige off-topic spørgsmål, hva går en lastbil chafør's svende prøve ud på?

• #35   16. apr 2010 Ingen anelse, går ud fra de skal se du kan finde ud af alle de ting de har lært dig. Føre lastbilen på en forsvarlig måde, kørehviletidsbestemmelser og alt sådan noget der

• #36   16. apr 2010 Ricci... (smeden) .: Smugle vodka over grænsen, uden at blive knaldet ;-D

Kommentér på:
Munket hårdt af regeringen?

Annonce