{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.055 visninger | Oprettet:

Problemer med Korrespondance afbryder {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

De gamle vil gerne have LED spots op, og da disse ikke kan dæmpes, har jeg skiftet deres lysdæmper ud med en korrespondance afbryder.

Problemet er bare nu at når jeg tænder i den ene side (korrespondance 1), kan jeg også sagtens slukke igen ved den SAMME afbryder(korrespondance 1), , men går jeg over til den anden afbryder(korrespondance 2), , så kan jeg ikke slukke lyset. Slukker jeg så istedet ved (korrespondance 1), og går over og tænder på (korrespondance 2), så kan jeg også sagtens slukke på (korrespondance 2), men ikke på (korrespondance 1),

Jeg har sat en ny korrespondance afbryder op det ene sted, og genbrugt den gamle det andet.

Det er eksisterende installation, så jeg har ikke selv været igang med at trække nogle ledninger.

Jeg ved virkelig ikke hvad det kan skyldes, og hvordan jeg løser det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med Korrespondance afbryder
  • #1   21. maj 2010 Håber det er til at forstå smiley

GO weekend!

• #3   21. maj 2010 genialt link smiley

• #4   21. maj 2010 Mathies - Kender godt Cubus.

Er selv elektriker lærling.
    Bare hvis der lige var en der hurtigt kunne sige hvad det var.

• #5   21. maj 2010 hvilken korrespondance har du lavet? prøv evt at skille det af igen. og smid fasen på P klemmen på den ene afb, og tænd ledningen på P klemmen på den anden afb.

• #6   21. maj 2010 Altså en A korrespondance smiley

• #7   21. maj 2010 Jeg har ikke lavet den, men syntes bare det ville være mest logisk med en B'er. der sidder en stik kontakt ved hver af dem.

Må lige prøve

• #8   21. maj 2010 har du nok ledninger? hvilke farver ?

• #9   21. maj 2010 så bar fiks en B.. P til P, og fasen imellem to terminaler, og ellers tændledningen imellem de to andre smiley

• #10   21. maj 2010 hvid på p(rød) i begge ender og så bare fase og mellemledling på de 2 sorte klemmer... der er da ingen der bruger A korrespondance ude i den virkelige verden....

• #11   21. maj 2010 Jesper kan da godt være det er der jeg har begravet aben, jeg har bare kylet fasen på den røde.

• #12   21. maj 2010 Men har Orange, rød og brun

• #13   21. maj 2010 hvilken en er så tændledning ?

• #14   21. maj 2010 Plejer gerne at bruge en A, hvis der er krydsning indblandet smiley

• #15   21. maj 2010 krydsning er ikke ngoet man bruger, så skal man jo tænke sig om.... smiley

• #16   21. maj 2010 Mathies - der var ingen krydsning.

Jeg har fikset den smiley

Orange i rød, Brun i ved siden af og rød i bunden.

Tak for hjælpen !

• #17   21. maj 2010 Lyder som om der er byttet om på en mellemledning, og skelleledningen.

• #18   21. maj 2010 Fasen skal sidde ved siden af P-klemmen som er til skinneledningen. Den sidste og "ensomme" klemme er til tændledningen. Hvis du laver det sådan i begge ender, så kører bussen og du har lavet en B'er.

• #19   21. maj 2010 der er ikke mange muligheder så prøv dig frem hvis du ikke kender farverne. men du har vel en ide om hva der er hvad da du skilte lysdæmperen...

• #20   21. maj 2010 Det var også det jeg gjorde smiley

Virker som det skal nu

kæft det gør meget med softlinerammer over hele huset nu.....

• H H
    H H Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #21   2. aug 2019 Jeg har helt samme problem, men kan ikke få det til at virke selvom jeg har prøvet en del forskellige kombinationer. Jeg har 4 ledninger til hver korrespondance afbryder: 2 hvide (hvoraf den ene går til stikkontakten nedenunder), 1 grøn og 1 brun. Jeg ved at de 2 hvide skal sidde sammen.
    Lige nu sidder de 2 hvide sammen i den øverste røde klemme, den grønne i den øverste sorte klemme og den brune i den nederste sorte klemme. Der er byttet om på grøn og brun i den anden kontakt, men det hjælper ikke at bytte dem tilbage.

Tak og mvh. Henrik

• #22   2. aug 2019 Prøv med de to hvide ved siden af den røde klemme, den brune i den røde og den grønne i bunden

• H H
    H H Tilmeldt:
    aug 2019

#23   2. aug 2019 Hej Henrik (flot navn i øvrigt).

Præcis hvor skal de 2 hvide hen? I den sorte klemme i toppen, ikke?
    Tak.

• #24   2. aug 2019 Ja nemlig! Og tak smiley (i lige måde?)

• H H
    H H Tilmeldt:
    aug 2019

#25   2. aug 2019 Hej Henrik,

Det virkede! Mange tak for hjælpen!!! Jeg forsøgte også at bytte rundt på brun og grøn, men så virker det ikke, brun og grøn er ikke to sider af samme sag, hvilket jeg ellers synes at have læst et sted.

Tak og god weekend.
    mvh. Henrik

• #26   3. aug 2019 Det vigtige er at de to røde klemmer er forbundet direkte til hinanden. Så skal du have fase på den ene at de sorte i hver side og tændledning (ledningen der giver strøm til lampen) på den anden af de sorte.
    I din kontakt er den hvide ledning fasen (for det er den der går ned til stikkontakten under) den brune er den der forbinder de to røde, så den SKAL sidde i den røde, men du kan bytte rundt på den hvide og grønne, selvom det ikke helt er samme side af en sag smiley

Ved ikke om det gjorde dig klogere, men lys det fik du da! smiley

God weekend
    Mvh. Henrik

profilbillede
  • H H
    H H Tilmeldt:
    aug 2019

#27   6. aug 2019 Kære flinke mennesker på nettet,

Jeg forsøger at skrive her igen, da jeg fik fortrinlig hjælp sidste gang.
    Jeg har et nyt problem med korrespondance afbrydere i en anden gang i huset:

Jeg har 3 afbrydere til samme lampeudtag. To af dem har 3 ledninger, og én har 4 ledninger. Jeg forstår det således, at der er tale om 2 korrespondance afbrydere og 1 krydsningsafbryder. Jeg har forsøgt at skifte den ene korrespondance afbryder (og ladet de andre sidde i) men har ikke haft held med det. Jeg har forsøgt alle 9 kombinationer af de 3 ledninger med de 3 klemmer (skulle jeg mene!), men ingen af dem fungerer korrekt. Der er 2 brune og én sort ledning (som sad i 'P' i den gamle kontakt).

Jeg ville tro, at én af de mulige kombinationer bør virke, når de 2 andre afbrydere stadig er monteret. Lyset virkede korrekt inden jeg fjernede den ene afbryder som jeg forsøger at udskifte. Det kan ikke skyldes, at de andre afbrydere er ældre, og at alle 3 skal skiftes samtidig, vel?

Jeg håber det giver mening. Tusind tak for enhver hjælp!
    mvh. Henrik

• #28   6. aug 2019 Du har rigtigt nok to korrespondance afbrydere (har tre klemmer) og en krydsnings afbryder (har 4 klemmer) til dit lampeudtag. Du kan godt skifte en af dem med en ny, uden at skifte de andre, men du skal skifte den gamle med en ny af samme type, altså med samme antal klemmer.

Så den sorte som sad i P på den gamle, skal også i P på den nye, de to brune skal i hver sin sorte klemme, så burde det virke

• H H
    H H Tilmeldt:
    aug 2019

#29   6. aug 2019 Hej igen, Henrik.

Ja, det var også det jeg tænkte. Jeg prøver at sende et billede senere i dag, for jeg kunne altså ikke få det til at virke. Jeg har skiftet den ene korresponderende (3 ledninger og 3 klemmer) til at ny korresponderende også med 3 klemmer.
    P=rød?
    mvh. Henrik

• #30   6. aug 2019 Ja den røde klemme smiley den ledning der sad i den røde klemme skal også sidde i den røde klemme på den nye afbryder. Billeder kan tit være en hjælp, så hvis det ville være fint

Kommentér på:
Problemer med Korrespondance afbryder

Annonce