{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Hjælp søges Ekstern harddisk problemer {{forumTopicSubject}}

Har gennem de sidste mange dage ikke kunne komme i kontakt med min ene ekstern harddisk. Der ligger en masse værdifulde billeder på harddisken, som jeg helst ikke gerne vil miste (billeder fra de sidste to år ~ 30.000+ stk!)

Harddisken har altid kørt fejfrit, både på den game computer (xp) samt den nye (win 7), men det er først i den sidste uges tid at jeg ikke har kunne komme i kontakt med den.

Harddisken er altid blevet behandlet med stor forsigtighed og jeg er derfor helt sikker på at den ikke har været tabt, modtaget stød eller på anden måde været beskadigt indenfor den seneste tid (og for den sags skyld også, for atlid)

Harddisken er af mærket Western Digital My Book, på 500gb

Når harddisken sættes til går der lige et par minutter hvoerefter computeren spørger, om disken skal formateres.

Nogen der har nogle forslag til hvad man kan gøre? Det er som sagt mange værdifulde billeder der ligger på harddisken, billeder der ofte bruges til nye projekter.

Mvh
Neffi


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp søges Ekstern harddisk problemer
  • #1   26. maj 2010 hvis du prøver at trykke nej for du så ikke love til at komme ind på den. det virker som tider med usbnøgler når de gør det same

  • #2   26. maj 2010 Hvis der trykkes nej sker der intet, og jeg kan starte forfra hvis jeg trykker på harddisken igen (den spørger om jeg vil formatere)

  • #3   26. maj 2010 Er du sikker på, at den ikke bare spørger, om disken skal "genoprettes" eller "fejlsøges" eller sådan noget? Det sker jævnligt med mine USB-nøgler, og indholdet på dem bliver ikke slettet.

  • #4   26. maj 2010 Der står formateres - det ord kender jeg rimelig godt eftersom den gamle xp maskine blev formateret omtrent månedligt smiley

  • #5   26. maj 2010 Læs denne, det er samme problem:

    http://bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=665536


  • #6   26. maj 2010 Det problem har jeg også haft med 2 forskellige og løsningen på dette var faktisk at afmont. harddisken fra styringen i det eksterne og så koble den direkte i bundkortet på PCén.

    Dvs. det var styringen i den elektroniske del af den eksterne harddisk.

    Der er ikke andet for end at prøve.


  • #7   26. maj 2010 ..::Polo doktoren::.. ., ja det kan være USB->SATA printet der er dødt, det er i hvert fald værd at prøve, dog plejer den at melde en anden fejl en "disken er ikke formatteret", når dette er tilfældet.

  • #8   26. maj 2010 Polo doktoren og Jesper:
    Det lyder ret teknisk, og ikke noget jeg tør vikle mig ud i selv.

    Men stadig tak for svaret smiley


  • #9   26. maj 2010 Har du data på den, der er vigtige?

  • #10   26. maj 2010 Jaja, jeg spørger også bare.. troede nemlig i lang tid, at Windows spurgte om jeg ikke ville formatere min USB nøgle, og en dag trykkede jeg ja, da jeg vidste at jeg kun havde et par MP3 filer på, som gerne måtte gå tabt, men fandt så ud af, at det kun var en fejlgenopretning smiley

  • #11   26. maj 2010 Jesper:
    Jeg har omtrent 30.000 billeder liggende fra de sidste to år, deriblandt billeder jeg bruger meget ofte til reklame og andre projekter for SDseries mv.


  • #12   26. maj 2010 Jeg synes at meget tyder på at harddisken har taget en form for skade (afmagnetiseret, statisk elektricitet etc etc)

    I og med at debn spørger om harddisken skal formatteres, tyder det ihvertfald på at den er blevet "nulstillet"


  • #13   26. maj 2010 Det kunne sagtens ske at den er blevet nulstillet.

    Læste i et link før, at den sagtens kan blive "nuilstillet" eller "formateret" uden at filerne er gået tabt - simpelt ved ikke at trække stikket ud af computeren på den rigtige måde (som jeg nok glemmer for ofte - men man skal jo lære at sine fejl)

    Nu har jeg ikke et kontor at sidde i, så når jeg sidder med computeren sker dette i stuen ved sofabordet. Her plejer mine harddiske at ligge på gulvtæppet midt under sofabordet, hvor de er beskyttet mod at vælge, falde ned fra borde, blive skubbet og træmpet på, osv ovs. Altså vil jeg mene at de ligger sikkert placeret under bordet.
    Men jeg ser ikke lige at de på denne måde kan blive afmagnetiseret, fået statisk elektricitet eller lignende?


  • #14   26. maj 2010 ..::Polo doktoren::.. ., nej det er mere sandsynligt at den har fået FAT fejl, da den er blevet hevet fra imens den havde gang i en skrivning, det er 99% af fejlene på USB medier..

    Det kan man ofte redde på en ekstern disk ved at smide den direkte til en controller og bruge de rigtige programmer, det er det, vi gør.

    Neffi, hvis det er så vigtigt at du vil betale for det, så send den til mig, jeg laver en gratis analyse af om der er noget at komme efter og er der det, så får du et prisoverslag og er der ikke det, så kommer du kun til at betale for returfragten (75kr)


  • #15   26. maj 2010 Jesper:
    Jeg har et par muligheder jeg kan afprøve nu her, men hvis de slår fejl kunne det godt tænkes, at jeg vil betale for at få specielt mine billeder igen, hvis prisen altså er rimelig. Jeg vil lige ha dig in mind.


  • #16   26. maj 2010 Nu bør du høre efter.
    Min gode ven, og fotograf også -brugte også en WD MyBook som datadrev til sine fotos. Sidste år efter to rejser og en masse værdifulde fotos senere, startede disken med at opføre sig på samme måde siom din.

    Du skal pille den fra og ikke forsøge at foretage dig noget, specielt ikke hvor du prøver at skrive til disken igen.

    Derefter tager du kontakt til WD Support her, og får dem til at lave en analyse på disken. Hvis du er heldig så er dataen til at redde såfremt det bare er et interface som er defekt og ikke selve disken.
    Du kan se "kontaktinformation" her
    http://support.wdc.com/contact/index.asp?wdc_lang=en

    Det er en kendt fejl at WD mybook stiger af på den måde. Så jeg håber du har lært af lektion og fremover vil bruge andre medier som lagerplads og ekstern backup.

    Vigtigst er at du ikke selv forsøger noget og får nogen til at lave en analyse på den.


  • #17   26. maj 2010 Tusind tak for det svar Mads. Jeg har nu skrevet til dem og venter på et evt svar.

    Nu nævner du, at man bør bruge andre medier til lagerplads for fotoes mv. Er der noget du kan anbefale, som du selv bruger?


  • #18   26. maj 2010 hvis det er for mobilitetens skyld har jeg ikke nogle fantastiske forslag da det er smag og behag.

    men til stationær pc som alligevel bare står i hjemmet skal du sørge for at have 2 identiske harddiske i og så køre med "mirror raid" så alle data bliver duplikeret på begge harddiske i tilfælde af den ene skulle så af - så har du stadig den anden.

    er flere typer raid med muligheder for datasikkerhed.
    en mulighed kunne også være alm 3.5" diske med adapter som bruger Esata overførsel - kører typisk med +/- 60MB/sec hvilket er ca dobbelt så hurtigt som USB overførsel er.
    de fleste bærbare har typisk Esata mulighed.

    ikke meningen at ovenstående skal sables ned af IT-guruer - det er som sagt blot et forslag som fra min side aldrig har fejlet.


  • #19   26. maj 2010 Selv tak

    Fornuftigt. Det er jo vores allesammens mareridt det som du er ude i. Håber på det bedste.

    Jeg har to spejlede diske i den pc som jeg bruger til fotoredigering også kører jeg online backup til www.keepit.com - derved burde jeg være sikret både mod datatab og hvis jeg sletter filen ved en fejl.

    Nu har jeg ikke lige nærlæst tråden, men gætter måske på at du bruger en bærbar siden du bruger usbharddisk som lagerplads.

    Vi kan eventuelt tage den på pb hvis det er.


  • #20   26. maj 2010 Som Mads også spørger om, så sidder jeg kun på bærbar pc.

    Jeg har selv gået og overvejet online backup - bliver nok taget mere seriøst nu her.


  • #21   26. maj 2010 Ok, ja - så er det rimelig omstændigt at proppe flere diske i smiley
    Der er flere muligheder for hvad du kan gøre i fremtiden, hvis du tager dit foto seriøst, hvilket jeg har indtryk af, så kommer det nok til at koste en smule.

    Du kan feks købe et NAS som kan præsentere en spejlet disk i passende størrelse direkte på din pc / mac.

    Hvor meget data drejer det sig om? +500GB går jeg udfra.

    Jeg kan varmt anbefale keepit.com det virker til både OS X og Windows.


  • #22   26. maj 2010 Pt kunne alle billederne ligge på harddisken (500GB) og jeg tror det pt drejer sig om omkring 400 GB billeder smiley

    Når man nu har et kamera til mange tusinde kr samt ekstra udstyr til endnu flere penge (7D bliver købt ind snarest), så er det dumt at spare på backup synes jeg. Så jeg er interesseret i en sikker løsning, og her virker keepit ihvertfal som en god og billig løsning.


  • #23   26. maj 2010 keepit.com er noget PIS!!! sikkerheden er IKKE iorden, desværre!
    Hvis jeg skal foreslå en konkurrent til os, der har sikkerheden iorden, så er det Backup112 eller WannaSave, eller Scannet.

    Men det koster jo også lidt mere smiley
    (Vores priser er billigere end dem.. smiley og vi bruger samme motor som de gør.


    MEN, jo mere du bøvler med disken selv, desto sværere bliver det for en ekspert at få liv i den igen, bare så du ved det.

    Jeg siger ikke noget af det her for at prøve på at tjene penge, vi har nok at lave, jeg siger det KUN for at hjælpe dig, da jeg dagligt må fortælle kunder at de forsøg de selv har lavet, kun har gjort sagen endnu værre!



  • #24   26. maj 2010 Nicholas E, jeg vil ikke sable dig ned, men lige fortælle at RAID er IKKE en datasikkerhed!!

    Hvis du får en destruktiv virus, udstyret bliver stjålet, lortet brænder eller du selv laver en fejl, så redder RAID dig IKKE.

    Der er kun 2 gyldige backup måder:

    1. Kopier data via et bakcup program (IKKE stifinder!!) til et fast eksternt medie (bånd eller cd/dvd) og flyt mediet til en anden fysisk lokation (naboen eller bankboks)

    2. Den nemme: Online Backup (og vælg ikke de gratis eller de billige, læs lige deres betingelser først og sørg for at der er fuld kryptering hele vejen og at de ikke som keepit.com sender passwords i ukrypteret mails)



  • #25   26. maj 2010 Jesper:
    Nu nævner du at sikkerheden ikke er i orden, på hvilken måde kan du beskrive det?

    Ikke for at få dig til at reklamere for dig selv, men hvem er i? Bare så man også kan få jer med i overvejelserne smiley

    Harddisken er stillet på hylden og bliver ikke pillet ved lige med det samme.


  • #26   26. maj 2010 Ja, jeg skal jo ikke komme med en påstand uden hold i smiley

    Så her er forklaringen:

    Citat fra deres hjemmeside:
    "2: Hvad sker der nu hvis jeg mister min krypteringsnøgle?
    Vi anbefaler som udgangspunkt, at du fra starten foretager en backup af din krypteringsnøgle. Dette kan gøres ved at gemme en kopi på eksempelvis en USB-nøgle eller printe den på papir. Skulle det ske at du ikke har fået taget backup, kan du kontakte vores serviceafdeling, dog er det en tung sikkerhedsmæssig proces at genskabe din nøgle, hvilket derfor tager op til 10 dage."

    1. Det tager ikke 10 dage, men 1 min.
    2. Hvis de kan genskabe din nøgle, så ligger den jo ikke krypteret..
    3. Når de sender din nøgle, er det via plain text e-mail som kan sniffes.

    Der er kryptering af datatransport, men hvad hjælper det når dit password alligevel ikke er sikkert?

    Men deres service er "billig" 39kr/ md for "frit forbrug" (læs betingelserne, der er reelt IKKE frit forbug, med alle de forbehold smiley

    Vi kan IKKE genskabe folks password, vi har intet kendskab til det og det ligger krypteret på vores backup server, sammen med dine krypterede data, det eneste vi kan, er at give kunden mulighed for at oprette et nyt, men det betyder også at de data der er taget med det gamle password er tabte, da de jo er krypteret med det gamle password.

    Det er en ENESTE sikre måde.

    UANSET hvordan, så er det et sikkerhedsbrist, hvis udbyderen kan genskabe dit password! (så har de det jo liggende ukrypteret et sted)

    Vi sender derfor heller ikke passwords, du opretter et og det er så det!
    Du kan selvfølgelig selv ændre det, hvis du kender det gamle.

    Vi hedder nyit.dk ( www.nyit.dk)
    Vi leverer primært løsninger til mindre virksomheder, herunder hostet servere, co-locations, virtuelle miljøer og online backup.



  • #27   26. maj 2010 Jeg har selv prøvet keepit.com (man tester vel konkurrenterne smiley

  • #28   26. maj 2010 Hej Jesper,

    Nu skal vi ikke køre samtalen over på noget andet, men jeg vil bare gerne kommentere på at det kodeord som du påstår bliver sendt ukrypteret (korrekt) ikke bruges til kommunikation mellem applikation og backup server.

    Denne nøgle oprettes i starten af installationen, hvorefter du bliver bedt om at gennem den sikkert, da den ikke kan genskabes automatisk eller gensendes.

    Skal nøglen genskabes pga vil kunden blive bedt om at levere billed id og erklæring og man vil personligt vurdere om der er tale om den rette ejer af dataen.

    Sidespring. Du skal være velkommen til at kontakte mig på pb.


  • #29   26. maj 2010 Mads E, jeg fik ikke helt 100% fat i det du skrev, men uanset hvad, så ligger dit password jo åbenbart ikke krypteret, eftersom det kan genskabes.

    Og hvorledes kan billed ID afgøre om du er den rette indehaver af de data?
    Kender keepit.com dig personligt da?

    Uanset hvordan du vender og drejer det, så er opbevaring af kodeord ukrypteret usikkert.

    Den motor vi bruger giver os ikke mulighed for at se eller genskabe kundens password og derfor kan vi heller ikke se kundens data, vi kan kun se hvor meget plads kunden bruger!

    Det er kunden sikkerhed for at vi ikke udlevere data, eller at kundens data ikke kan komme i forkerte hænder i tilfælde af at vores servere bliver hacket eller stjålet.

    Ja, det er en god service at kunne tilbyde at genskabe kundens password (men 10 dage???) men det er sikkerhedsmæssigt ikke ok.


  • #30   26. maj 2010 Og igen, jeg har ikke noget imod keepit.com, de har sikkert en god forretning og der er ingen tvivl om at de har gjort det godt, ellers ville de vel ikke få så mange gode anmeldelser og jeg skal gerne indrømme at deres produkt er virkelig godt lavet, rent brugervenlighedsmæssigt, der er det vi bruger ikke helt så skarp!

    Og igen.. hvis du som privat forbruger har keepit.com, så er det jo også helt fint, du skades jo ikke økonomisk på samme måde som en stor virksomhed kan, hvis dine data kommer i forkerte hænder smiley

    Vi levere stort set kun datasikkerhed til virksomheder og de har nogle andre krav.

    Vi har også private brugere af Online Backup, men det er helt 100% ikke så mange som keepit.com smiley
    (Vi er jo også dyrerer og den private forbruger kigger først på prisen)


Kommentér på:
Hjælp søges Ekstern harddisk problemer

Annonce