{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.956 visninger | Oprettet:

Ang. lofthøjde/mont. gipsloft {{forumTopicSubject}}

Hej Håndværkere smiley

Der må være nogle klog hoveder herinde, som lige kan vejlede mig lidt.

Sagen er den, at jeg har et gammelt grimt træloft i min stue, (i min lejlighed)

Jeg har så ringet til kommunen i dag, vedrørende regelerne omkring lofthøjde og evt. påsætning af gipsloft på det nuværende træloft.

Sagen er så bare den, at de sagde man skal have 2.5 m til loftet, og man så evt. kunne søge om lov til at sænke det.

Fint nok. Så er jeg lige kommet hjem, måler fra gulv til loft.
Der er 2.40 meter. ??

Hvad fanden skal man lige stille op med det?

Håber I forstår smiley

Venligst,
Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. lofthøjde/mont. gipsloft
  • #1   6. aug 2010 Er der noget at være i tvivl om?

    er det en lejet lejlighed er det jo ikke noget du kan gøre meget ved alligevel, er det din egen ejer lejlighed kan du da bare gøre som du har lyst til.
    Det er i hvert fald for dumt at spørge/gøre kommunen opmærksom smiley

    Hvis du har træloft allerede, så kan du jo bare sætte nye plader/træ på det eksisterende loft, altså så sænker du jo kun med ca 15mm.

    CT


  • #2   6. aug 2010 Ja, for mig er der alt at være i tvivl om smiley
    Har intet forstand på det.

    Det er en andelslejlighed.
    Ville bare nødig have det lavere end det er i forvejen + jeg gerne vil have spots op osv osv. Så skal det ydermere sænkes en del.

    Ville jo gerne undgå at pille det gamle lodt ned..


  • #4   6. aug 2010 carsten, ja med mindre der er de der varme klokker med.

  • #5   6. aug 2010 Lad være med at spørge kommunen for de vil i værste tilfælde bare forlange at kravet til højden bliver overholdt. Da der ikke er tale om en gennemgribende renovering kan du også se bort fra kravene i bygningsreglemntet omkring lofthøjder.

    Som Carsten siger så vil indbygningsspot tage en del lofthøjde da der er krav til godkendte dåser /safebokse over dem og så kommer dit loft langt ned.


  • #6   6. aug 2010 manny, han kan jo godt bore et hul med et kop bor, altså alt afhængig af hvor meget frihøjde der over det gamle træloft, det ku godt gi lidt. Så skal han jo måske bare forskalle oven på igen.

  • #7   6. aug 2010 Hmmm. Spots'ne, var nærmest derfor jeg ville have lavet det hele om. Er der nogle gode alternativer til spots ( i stil med, som ser godt ud) - er vigtigt for mig det også ser godt ud hvis I forstår smiley

    Hvis man fjerne det gamle loft, vil man - forhåbentligt kunne hente noget højde. Men okay, jeg ser bort for reglementet smiley


  • #8   6. aug 2010 Ja der findes typer af spot der kan monteres uden dåser over. Typer der ikke afgiver samme varme som halogen. Her snakker vi evt. LED lyskilder eller spot med kompaktrør(sparepære) etc.

    er det en etageejendom ? er der evt loftrum over?


  • #9   6. aug 2010 Manny - Har godt kigget på LED spots fx, men de er også dejlig dyre synes jeg. Ja det er en etageejendom, bor på 2 sal ( den øverste lejlighed i bygningen)

    Mht. loftrum ovenover, finder jeg først ud af i morgen, når jeg river et par brædder ned.


  • #10   6. aug 2010 Ja det smarteste er nok at rykke et par bræder ned og se hvad der gemmer sig ovenover, for derefter at give en ide om hvor meget plads du har at lege med.

    at du vil have spots i stuen forstår jeg så ikke, men det er jo dit valg smiley

    og ja LED spot koster en del, eller rettere pærene gør, men tilgængæld er der også langt flere brændetimer i dem fremfor en alm. halogenpære. ligeledes bruger de væsentlig mindre strøm så de burde tjene sig selv ind igen.
    En godkendt installation med lavvoltshalogen er heller ikke billig hvis kravene til indbygning i bygningsdel (loft) skal overholdes, og det skal de. Så er det ikke kun lampernes pris, men også safebokse, godkendt ledning, transformer osv.


  • #11   6. aug 2010 Manny, så giv mig lige noget som du synes er fedt i en stue. Har brug for nogen taler mig fra det smiley

  • #12   6. aug 2010 tror kommunen har fanget noget forkert.. I BR 08 er det da angivet at 2,30 m er minimumskravet.. derfor plejer man at lægge ud med 2,40, så man ikke kommer nedenunder det når man sænker loftet ned

  • #13   6. aug 2010 jeg må beklage at jeg var lidt for hurtig før.. Jo større og dybere et rum er, jo højere fastsættes lofthøjden. I etageboligejendomme kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,5 m.

    Hvis rummene har forskellig højde, kan lofthøjden opgøres som gennemsnitshøjden af boligens beboelsesrum og køkken. I fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m.

    Hvis loftet ikke er vandret, måles højden som gennemsnitshøjden, og kun frie højder på 2,1 m og derover medregnes. I rum med skråvægge kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m over mindst 3,5 m² af gulvarealet.


  • #14   6. aug 2010 grunden til jeg fraråder spot i stuen er af ren og skær erfaring. Jeg har været elektrikker i 10 år og for nogle år tilbage da spots virkelig var moderne fik folk dem i alle rum. Og Jeg har hørt fra mange kunder at de virkelig har fortrudt det. For det første giver spot ikke et særligt behagelig lys og for det andet er det en dyr installation og surt hvis man bliver træt af det. Spot er fine nok, men de rigtige steder. men nok om det.

    Nu kender jeg jo hverken dig, din stue, dine møbler eller din stil så det er svært umiddelbart at anbefale noget, det jeg synes er fedt passer måske ikke hos dig. Men en fed lampe eller lysekrone over spisebordet samt en fed standerlampe eller to er jo en mulighed


  • #15   6. aug 2010 Simme > ja det er korrekt, men det skal så også lige nævnes at BR08 kun gælder ved nybyg, tilbyg og større renoveringer, så i dette tilfælde er det ubetydende, der skal du istedet tilbage og se på de gældende krav dengang huset/ lejlighede blev opført

  • #16   6. aug 2010 kan jo bare få spots med lysregulering. og så få det på to forskellige tilgange? så der kan være meget lys i den ene ende og mindre i den anden

  • #17   6. aug 2010 Hmm, jeg må lige tage stilling til det, når jeg får hevet de brædder ned, hvor meget der er at rode med.

    Ved evt. opsætning af spots, hvad så med de "trofoer" eller hvad de hedder. Må de gerne ligge oppe på loftet, eller skal de føres ned?


  • #18   6. aug 2010 trafoer skal være tilgængelige, det vil sige de må IKKE ligge oppe under loftet. Hvis de ligger over loftet skal der være en lem der kan åbnes så man kan komme til dem og der skal være et mærke på loftet med skriften "transformer herover". Ledningerne skal være godkendt til spots og må ikke overstige mere end 4 meter (ved de fleste elektroniske transformer) der må ikke sløjfes mellem spottene men skal føres en seperat ledning frem til hver. Desuden skal der findes en tegning ved eltavlen der viser placering af spots og transformere. (ja der er sgu mange skøre regler)

  • #19   6. aug 2010 Puha. Tror jeg hyrer en elektriker hehe smiley

    Men mange tak for din hjælp! smiley


  • #20   6. aug 2010 velbekomme smiley

Kommentér på:
Ang. lofthøjde/mont. gipsloft

Annonce