{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.658 visninger | Oprettet:

Su-lån? {{forumTopicSubject}}

Ja, skal lige blive klogere på noget.
Der er vel folk herinde der selv har prøvet det.

Man får ca 5500 i su før skat og 4500 efter skat.
Skal man flytte hjemmefra og er arbejdsløs og skal ha hjælp fra det offentlige så skal man minimum have 2000-2500 til sig selv.
Det siger jo sig selv at man så kun kan finde noget til små 2000-2500 (værelse f.eks)

Så det her jeg tænker: Hvad med SU-lån på ca 1000 oveni?
Så der måske var 3000-3500 til lejlighed eller værelse og så de 2000-2500 til rådighed til at leve for?

Dette er bare eksempel. ER det så der man kan bruge SU-lån?

Hvis man skal have hjælp fra det offentlige til indskud så er der krav på minimum 2000-2500 hver månd til en selv nemlig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Su-lån?
  • #1   18. apr 2011 Du kan vel tage et arbejde ved siden af ligesom os alle andre gjorde i vor ungedage?

• #2   18. apr 2011 Tag IKKE et SU-lån medmindre du er 100% sikker på at du kan betale det tilbage hurtigt. Mange på vores forældres alder betaler stadig deres SU-gæld tilbage, fordi de tog lån dengang.

• #3   18. apr 2011 Jeg synes også du skal tage et arbejde. At gældsætte sig selv, for at få søllle 1000 kroner ekstra om måneden er noget lort. Jeg er selv på SU, så jeg ved godt hvordan det er, men du må jo stadig tjene omkring 6000 før skat udover din SU, så bare se at find et arbejde.

• #4   18. apr 2011 Mac

Har ladet mig høre at Su-lån nu ikke har så høj en rente.
    Her snakker jeg også kun om 1000 kroner hver måned, altså 12.000 over 1 år og 24.000 over 2 år.

Efter grundforløbet er der mellem 8-12.000 (i løbet af 2 årige uddannelse) og der er jo mulighed der for at ku betale tilbage hvis man lever på samme måde som man gjorde mens man kun havde de 5500 f.eks smiley

• #5   18. apr 2011 Det er præcist det et SU lån er beregnet til, men jeg vil som andre herinde også klart anbefale at koge pomfritter på den lokale McD, eller arbejde på en tank eller noget ved siden af. Du kan i øvrigt søge om at få sat det du må tjene ved siden af op hvis du har brug for det. Men ja et SU lån er en nem måde at få lidt ekstra på, og du kan søge det online på minsu.dk enten en gang imellem eller med et fast beløb hver måned.
    SU er særdeles rimelige med renter (jeg mener det er 2% eller sådan noget) og så kræver de ikke du betaler tilbage lige efter uddannelsen. Du kan få op til et år at løbe på før de vil have penge tilbage. De fleste betaler store afdrag når de har fået job for at få SU gælden væk i en fart. Dem der bliver talt om der stadig i dag betaler af på SU lån er de evighedsstudenter der var engang der levede i 10 år på SU og SU lån, og de har sgu bare selv bedt om det så synd for dem smiley

• #6   18. apr 2011 Fandt dette

<b>Renten under og efter uddannelse

Renten på SU-lån er 4 procent om året mens du læser. </b>

Hurtig hovedregning er

1000x12 = 12.000

12.000x2 = 24.000

24.000 / 100 x 8 (renten er på 8 efter 2 år åbenbart) = 1920

Så så galt er det da heller ikke.

• #7   18. apr 2011 Nej men det er stadig 24000 bobs der skal betales tilbage. Og tænk lige over hvor få timer du skal arbejde ugentligt for at kunne hæve 1000 kroner mere hver måned. Det er jo ingenting! Det er 2 timers rengøring ugentligt eller sådan noget. Så når det ikke er flere penge det drejer sig om pr måned kan jeg kun anbefale et fritidsjob. Du kan jo tjene 1000 kroner på at køre med aviser og det er skattefrit smiley

• #8   18. apr 2011 Jeg spurgte kun til det for at blive klogere på det område smiley

• #9   18. apr 2011 Jeg bor sammen med en der også får su og vi har to børn hjemme + et weekendbarn så jeg skal bruge omkring 14.000 pr måned for at få det til at hænge sammen og selvom jeg får fuld skrald på su lån kan jeg stadig ikke få det til at hænge sammen uden et job ved siden af. Jeg arbejder så som dørmand i weekenderne og det giver mig en 3-5.000 ekstra hver måned som jeg er super glad for. Kunne jeg tjene nok til at droppe su lånet gjorde jeg gladeligt det! Så igen igen, få et fritidsjob istedet det er langt bedre og helt gratis smiley Der skal du ikke betale tilbage igen efter endt uddannelse smiley

• #10   18. apr 2011 Desuden siger de jo kun det ER et krav at have minimum 2000-2500 til sig selv hver måned.
    Så ved at tage det SU-lån betyder jo ikke at man skal bruge de ekstra 1000 kroner hvis man kan leve for mindre, hehe.

• #11   18. apr 2011 At spørge bliver man ikke dummere af smiley Tværtimod smiley

Der er en masse info om det på nettet og alle uddannelsessteder har en SU medarbejder som du jo også kunne ringe og snakke med om det de plejer at være meget behjælpelige smiley

• #12   18. apr 2011 Hehe, har desuden heller aldrig sagt det var mig der sku benytte mig af det. Sku kun blive klogere på området smiley

• #13   18. apr 2011 Rigtigt men omvendt set er det måske også meget rart ikke at bruge af SU lånet for at klare sig hver måned, men så til gengæld have det som en "backup" hvis der skulle ske noget uforudset af en slags ? smiley

Anyways, det er selvfølgelig dit valg smiley Og jeg ved godt jeg gentager mig selv, men det er altså meget meget lidt du skal arbejde hver måned ved siden af for at tjene en 1000 basse ekstra hvis det er ca det du skal bruge hver måned. .. smiley Jeg kan godt forstå folk ikke gider at stå ved siden af uddannelse og lave franske hotdogs 4 timer hver dag, men som sagt snakker vi 2-5 timers arbejde pr uge. Du kunne jo overveje noget rengøring på disko eller værtshuse, det er stille og roligt arbejde som regel om søndagen smiley

• #14   18. apr 2011 Igen har jeg ikke sagt det var mig som sku benytte mig af Su og Su-lån smiley

Jeg er godt klar over at med en timeløn på omkring de 100 kroner så er det ikke mere end 2-3 kroner UGELIGT man skal arbejde, for at få de 1000 kroner ind hver måned.
    Det er jeg nu godt klar over, hehe.

• #15   18. apr 2011 2-3 kroner ugeligt, HAHA.
    2-3 TIMER ugeligt.

• #16   18. apr 2011 I følge flere økonomer så er det anbefalet at tage et su lån uanset hvad da det er det lån man får med lavest rente, det vil så senere kunne bruges til udbetaling til et hus, lejlighed eller andet. Det er hvad jeg har hørt i radion et par gange. Men self er det da bedst hvis man helt kan undgå at sætte sig i gæld. Du kan også bare søge om at få su lån og så når det er godkendt kan du selv vælge hvor meget du vil låne om mdr op til 2500 kr ca. så selvom du er bevilget lånet behøver du ikke at bruge det jo.

• #17   18. apr 2011 jeg har su lån med en gæld på 34.000
    Nu starter scandlines sæssonnen, så nu skal de alle tjenes hjem i sommerfieren indtil næste semester,

Det er selvfølgelig lidt nedtur at arbejde i sommeren,
    You win some, lose some, it's all gonna add up.

I teorien kunne jeg havde sparret mit sulån væk, men det er bare rart at have det, og de 34,000 som udbetalt var røget hurtigt til en lækker slæde, derfor vil jeg hellere have lidt af gangen begrænset så jeg nyder at have 2k ekstra hver måned.

Kommentér på:
Su-lån?

Annonce