{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.910 visninger | Oprettet:

Dømt for hælderi! Uskyldig, hjælp søge {{forumTopicSubject}}

Goddag.

Jeg er hobbysælger af påhængsnotore, og køber jævntlig defekte og virkende påhængsmotore.

Igår mødte politiet så op hjemme hos mig, hvor de sagde at jeg havde en stjålet påhængsmotor til salg inde på nettet!

Jeg var lidt på bar bund, og spurgte ind til hvilken motor de mente at det var.

Det var så en honda 15 hk 4 takter om en person skulle komme og købe samme dag, men inden han kørte hjemmefra, så ville han have den tjekket ved politiet for at se om den var stjålet. Det sagde jeg selvfølge ja til, for havde selv fået den tjekket ved politiet inden jeg købte den hjem.

Da jeg købte den, skete det således, at jeg blev ringet op af hemmeligt nummer, hvor en person sagde at han kunne se jeg havde en annoche inde på DBA.DK hvor jeg købte brugte påhængsmotore. Det sagde jeg selvfølgelig ja til, og han tilbød mig så den Honda 15 HK 4 takter til 10.000 kr. Det syntes jeg var lidt billigt, men ikke langt under salgspris, og mente at jeg godt kunne tjene en skilling på den hvis jeg solgte den videre. Jeg spurgte så ind til stelnummeret, da jeg ville have den tjekket inden jeg købte den. Det var helt iorden med ham, og fik så ringet til politiet, og der sagde de at den ikke var stjålet. Han ville mødes omme bag ved en tank i Åbenrå på en lille parkeringsplads, og der fik vi handlet.

Fik hverken navn, nummer, mail, bilregistrering eller lign, hvilket så er der min fejl ligger.
Jeg mente at jeg handlede i god tro da jeg jo havde fået den tjekket ved politiet.

Politiet siger så nu, at jeg blir dømt for hæleri, og hvis jeg vil gå i retten for at få mig frikendt, så er det op til mig selv selvfølgelig.

Er der nogen derude som har prøvet noget lignende, eller kan give nogen gode råd. ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dømt for hælderi! Uskyldig, hjælp søge
  • - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
    #1   3. maj 2011 Du har desværre nogle detaljer som du er foruden så du har svært ved at føre din bevis byrde smiley

Du kan stille den som du handlede i god tro... Men du tjekkede den jo selv ved politiet? Altså det er jo også noget du kan bruge... med mindre du fik et andet stelnummer en hvad den reelt har - men så sidder du i skorpen igen.

Du vil nok få den kørt ud således at du slipper for straf, men varen bliver taget fra dig og du har desværre tabt de penge. En hård lektion, men du må da sige dig selv at du skal have informationer på de folk du køber af om det virker reelt eller ej smiley Det er altid de bagkloge der er klogest så det er jo en ringe trøst, men desværre skulle du lære det på den hårde måde smiley

• #2   3. maj 2011 tror sku du hænger i gyngen du.
    du har købt en stjållen genstand. så du er lige så meget hælder som han er.

du har pligt til selv at undersøge om det er stjållet.
    så tror sku ikke der er andet at gøre end at tage skraldet og betale bøden.

hvis du er helt ærlig så får du jo kun en bøde. for politiet tror da nok på din historie som du fortæller her.
    du er jo trods alt ikke den første der er blevet snydt

hel og lykke med det

• #3   3. maj 2011 Kan du huske dato og tid for hvornår du ringet der ind,,, for det må stå i ders døgnrapport,, kan da ikke passe at man ikke kan stole på dem

• #4   3. maj 2011 Jeg ville nok starte med at se om du ikke kunne finde en form for bevis på din uskyld, så som et nummer til ham du købte den af etc.. Ellers er du jo sådan set lidt på skideren.. smiley

Der er bevis for du har solgt en påhængsmotor der er stjålet, men der er ingen beviser på at du ikke gjorde det uden at vide det..

Beklager champ smiley

• #5   3. maj 2011 du kan IKKE! blive dømt for hæleri UDEN at komme i retten!....

du kan prøve at kontakte DBA og prøve at få nogle oplysninger fra dem på din egen annonce, hvornår den er løbet fra osv. hvis du ikke længere selv kan se den.

men ellers. så tvivler jeg stærkt på at der er noget du kan gøre medmindre du har vidner eller andet som kan styrke din sag... rent ud sagt, du er sku fuckt...

• #6   3. maj 2011 tror du bliver nød til at forklare at du sælger utallige ting som er lovlige..
    at du så brænder nallerne en enkelt gang kan ske men ikke bevist !

hvis det var bevist ville du sikkert have flere ting som er stjålne og det er de velkommen til at tjekke.. fordi du er ikke ude på at snyde nogen

• #7   3. maj 2011 Skal også lige siges at den først var blevet meldt stjålet et par dage efter jeg havde fået den tjekket!!

Ja nogen siger at jeg kan være heldig at slippe hvis jeg stilles for retten, men andre siger også det modsatte.

Jeg tager chanceh. Jeg vil sgu ikke have sådan noget lort stående på min straffeattest hvis jeg føler mig uskyldig. Det ville ødelægge en del jobmuligheder i fremtiden.

• #8   3. maj 2011 under alle omstændigheder havde jeg da taget den i retten vis det var mig...

• #9   3. maj 2011 du må jo have fat i din teleudbyder og få en udskrift på dagen hvor du handlede samt at du ringede til politiet og tjekkede den.

evt hvis det ikke er for længe siden kan du være heldig at der er overvågning på tanken der har filmet sælger og dig.

• #10   3. maj 2011 AFILI8ED
    he he din fusker ;o)

men nu er der mange som kræver en frisk attest - dvs ikke mere end 1 uge gammel smiley

• #11   3. maj 2011 hvad med at høre tanken om de ikk har noget på deres videoovervågning hvis de har sådan noget og om de så har set ham måske køre ind på tanken for at handle før eller efter i har handlet...

• #12   3. maj 2011 Hvis den blev meldt stjålet EFTER du ringede og checkede, og EFTER du købte den, skulle de da undersøge ham som har meldt den stjålet, for forsikringssvindel..?

Du har jo handlet i god tro..

• #13   3. maj 2011 Hvis jeg skulle møde en på en parkeringsplads bag en tank,ville jeg da have en klokke der ringede,at der var noget fordækt ved det,det er da ikke normalt at handle på den måde,med mindre varen er *varm*.

Bare ærgeligt for dig,men er sikker på du ikke kan gøre noget ved det.

• #14   3. maj 2011 Ang. videoovervågning, så var det jo ikke på selve tanken. Det var omme bagved ca 100 meter fra tanken. Tanken var så et kendested så vi kunne mødes i nærheden.

Ja er ret sur på ham den skulle købe den. Han kunne have valgt ikke at udnævne mit navn, også bare droppe vores handel.

Men shit happens!!

• #15   3. maj 2011 Har lige talt med en advokat, og han sagde at jeg skulle afvente og se hvad der sker.

Hvis jeg er heldig, så kunne det være politiet dropper sagen, fordi de tror på min historie, og de jurrister kan se at jeg har været meget uheldig, men handlede i god tro.

Så kryds fingre.

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
    #16   3. maj 2011 Vi krydser fingre for dig smiley det er sgu synd du skal opleve sådan noget, men lad det samtidig være en lektie til dig at selvom det er reelt i policen's register - så skal du stadig vide hvem manden bag masken er når du køber noget smiley

Held og lykke!
    Opdater lige når du ved mere!

• #17   3. maj 2011 synes det er noget skidt man kan komme i sådan en situation ! men synes faktisk ikke du kan være sur på hamder ringede .
    du ved selv hvor stort et problem det er med tyveri fra både , så det skal bare meldes , mener jeg , at det så virker en smule dumt/naivt at du intet får på manden ,overhovedet det undrer mig .
    Og jeg tror det kan blive et problem for dig , i en evt retssag.

• #18   3. maj 2011 Kennet L:
    Du kan godt blive dømt for Hæleri uden en retsag, hvis du melder dig skyldig.

Martin N:
    Derfor laver man altid en slutseddel på alt hvad man køber, og tjekker Ligimitation på sælger, f.eks. kørekort

• #19   3. maj 2011 Burde du ikke have haft en alarmklokke til at ringe.
    Hemmeligt nummer, og mødes bag en tank og betale 10.000 kr for en motor. Hvordan tør man købe en motor af en ukendt, som man ikke engang har afprøvet ?

Jeg vil mene at du hænger på den, da alle kan opdigte en historie, og lave en købs annonce på DBA.
    Hvis du slipper for straf er der sgu noget galt i DK, da en lille historie og lidt annoncer, derved er en blankocheck til at stjæle med arme og ben, og slippe for straf, ved at sige at den har jeg købt bag tanken, af en ukent i en lille grøn bil, iført en rød dynejakke.

PS: Jeg siger ikke at din historie ikke er sand, men kun at hvis du ikke kan bevise mere end dette, så tror jeg at du har en problem.

• #20   3. maj 2011 Hold os lige opdateret hvad der sker i sagen!! smiley

• #21   3. maj 2011 For det første vil jeg anbefale dig at gå til en advokat og søge juridisk vejledning.

Personligt havde jeg taget den i retten og erklæret mig uskyldig da jeg har handlet i god tro.
    Til at bygge den påstand op har du det faktum at du selv har haft tjekket stelnummeret inden du gennemførte handlen. Desværre går jeg dog ud fra at du ikke har et skriftligt bevis fra politiet på dette, men du kan evt. have opkaldstidspunkt m.m. hvis du er heldig. Selv synes jeg ikke at det er nok til at underbygge god tro, men du kan jo være heldig dommeren synes det.

Andre ting taler dog imod dig, f.eks. at du selv synes at 10.000kr var billigt for den pågældende motor, dog ikke uhørt billigt, men stadigvæk billigt ifølge din egen vurdering. Her burde du måske indse at der kan lægge noget til grund for at motoren er så billig. (Men her tjekker du som sagt stelnummeret jo - 50/50 chance hehe).
    For det andet virker handlen en smule lyssky. I mødes bag en tank, og du får ingen information på sælgeren af motoren overhovedet, det skal du nok være parat til at det bliver brugt imod dig. Specielt hvis du udelukkende bygger din gode tro op med at motoren først senere blev meldt stjålet, så vil den måde handlen er foregået på stadigvæk kunne få dig dømt efter min overbevisning.

Resultatet kan gå begge veje, men er du heldig bliver du anset som at have handlet i god tro, og så er handlen mellem dig og den formodet tyv sådan set gældende. Så kan du så mig bekendt kræve godtgørelse for din udgift til købet af motoren hvis org. ejer gør krav på den, men det er ikke noget du må binde mig op på. Som sagt søg advokat bistand smiley

• #22   3. maj 2011 indspark til Christians fine indlæg , ond eller god tro ,hælervarer konfiskereres altid uden godtgørelse.

• #23   3. maj 2011 Jeg har stået i præcis samme situation 2 gange. Det vigtigste er du får fat i en advokat. Aldrig gå i retten uden advokat. ALDRIG.
    Men hvis du har en nogenlunde ren straffeattest så bliver du aldrig dømt for hæleri på den der. I bund og grund handler det hele om du har handlet i god eller ond tro. Og idet du har givet noget nær en realistisk pris bliver du ikke dømt.
    Men uden en advokat kan alt ske.

• #24   3. maj 2011 Hvad ville du have givet for en tilsvarende vare hvis du skulle have købt den af en anden?
    Og have taget højde for at varen selvf. skulle sælges videre med fortjeneste til dig smiley

• #25   3. maj 2011 problemet er vel at man kunne have givet 1200 eller 10000 kr prisen kan ikke bevises. uden en seriøs slutseddel.

• #26   3. maj 2011 da du lavede en forespørgsel på motornummeret, fik du så ikke oprettet et "sag" på at du havde forrespurgt?
    Det får jeg altid når jeg er i tvivl om noget. Så kan de se at man handlede i god tro på købstidspunktet.

• #27   3. maj 2011 i god tro, at købe en påhængsmotor bag en tank station, den hænger du selv på desværre.
    Den sag lyder for godt til at være sand. den blir du desværre nød til selv at æde, sad but true.!

• #28   3. maj 2011 I retten med den. 100%. Fortæl samme historie som herinde.
    Du fik jo os allesammen til at tro på at du ikke er tyven. Det er da meget godt gået... Mon ikke at dommeren også hopper på den?

• #29   3. maj 2011 Det er ligegyldigt om nogen tror på ham. Det handler om beviser. Og da der ikke er andre beviser end hvad han selv siger må det tages for gode varer. Hvis han er tidligere dømt i lignende sager er det noget halt andet.
    Hvis han går i retten med en advokat bliver han ikke dømt i den her sag. Selvom han er taget med en stjålen vare i sin varetægt.
    Første gang jeg var i retten for en hælerisag blev jeg frikendt. Anden gang fik jeg en mundtlig advarsel der ikke kom på min straffeattest, fordi dommeren mente jeg var i god tro, men burde have undersøgt om det var en stjålen vare, når jeg tidligere havde været sigtet i en lignende sag.

• #30   9. maj 2012 Hvad endte det med ? Står i samme situation nu

Kommentér på:
Dømt for hælderi! Uskyldig, hjælp søge

Annonce