9.247 visninger
|
Oprettet:
Danmarks bedste maskinmesterskole? {{forumTopicSubject}}
ja, som overskriften.. Hvilken en af de 5-6 skoler i Danmark er den bedste?
Ved godt I umuligt kan kende noget til dem alle, men er også bare ude efter jeres individuelle ris&ros til de forskellige skoler, og høre lidt om hvad I selv har hørt og sådan.
På forhånd tak
jul 2007
Følger: 62 Følgere: 61 Biler: 3 Emner: 148 Svar: 1.663
jun 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 503 Svar: 4.480
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 79 Svar: 348
aug 2005
Hvordan med venner og det sociale liv, er der nok plads til det?
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 74 Svar: 1.573
Mht. økonomi, så afhænger det jo af, hvor dyrt du bor osv.
Men vil mene at der er rigelig med tid til et studiejob ved siden af.
Jeg kører næsten fuld tid ved siden af i nogen måneder.
Der er også masser af plads til bajere og venner.
jun 2006
Det er masser af social samvær, det kommer du ikke udenom
aug 2005
aug 2005
jun 2006
aug 2005
jun 2006
aug 2005
Hvordan med at blive optaget på aams er det svært? Er der venteliste og sådan?
Var du på 6 måneders intensiv adgangskursus før du kom ind? (Kan se ud er udd. elektriker)
jul 2007
Mht. hvor professionelt undervisningen er, så synes jeg generelt at lærerne er rigtig gode. Der er dog nogen ind i mellem som er mindre gode. Synes specielt værkstedskurset var lidt daller.
Nogen gange kan man godt føle at tingene er lidt ustruktureret, hvor man fx. for 3 afleveringsopgaver for i samme uge, hvor man ikke har haft nogen i 1,5 måned. Her ville man foretrække at det blev spredt lidt mere ud.
Men der er rigtig meget at lave, hvis du vil læse ALLE dine lektier - så er der RIGTIG meget. Jeg vælger og vrager imellem det jeg synes er vigtigt.
Motorlære (termiske maskiner) og el er det jeg vægter højest.
Men det kommer meget an på, hvilken baggrund man har og hvordan man griber tingene an. Det er det som afgør hvor lang tid man skal bruge på at lære.
jun 2006
Jeg var igennem 6 mdr adgangskursus og der var noget at se til. De har desuden skærpet kravene på 1 semester nu også. Du skal igennem flere mundtlige og skriftlige prøver. Det er pga. den høje dumpe procent på 3 semester
aug 2005
Hehe du vil slet ikke høre min baggrund, så griner du bare Og siger jeg skal søge et andet sted hen.. hehe
Ja det blir sikkert godt med den nye skole der. Er de gået i gang egentlig?
Det værkstedskursus der, er det det der tager 9 mdr. efterfulgt at 9 mdr praktisk i en virksomhed
Jeg har godtnok læst og fået fortalt, at der skulle være rigtig mange lektier i alt, men at de fleste vælger og vrager imellem hvad de prioriterer..
Men jeg skal bruge lang tid, for jeg har intet viden i disse fag, som kan hjælpe mig på forhånd...
aug 2005
Okay, ja har godtnok også læst der er høj dumpeprocent på 3 semester. Hvordan kan det være. er det el autorisationen der skal beståes der?
jul 2007
Hvad har du da af baggrund ?
Der er folk med MEGET forskellige baggrunde - vi har fx. en bagersvend i vores klasse.
Jeg selv kommer fra gymnasiet.
Det nye byggeri er i fuld sving. Vi har lejet klasselokaler nede på kystvejen, hvor vi kan holde øje med byggeriet. Det er pt. ved at grave havnebassinet op og banke jernvægge i jorden. Men der er lang vej endnu.
Værkstedsforløbet er 9 md. undervisning, hvor du lærer at svejse, dreje, fræse, bore, teknisk dokumentation osv. det er stille og roligt - ganske hyggeligt. Derefter skal du så ud og bruge dine nylærte færdigheder i det virkelige liv. Jeg var fx. ude på en industrivirksomhed, hvor jeg gik som tekniker. Der lavede jeg alt fra at svejse, til at lege med el, montage, dreje og lege vvs mand ligefrem.
Kan trøste dig med at jeg heller ikke havde noget viden omkring faget før jeg gik igang. Den eneste tekniske erfaring jeg havde, var at jeg skruede lidt i biler sammen med min fatter. Men jeg er så rimelig god til at lære ting hurtigt
jun 2006
Det er fordi på 2 semester har du kun 1 eksamen dvs. alt el og motorlære eksamen kommer på 3 semester først alså et helt år efter, så folk har det med at slappe af på 2 semester. Jeg fik fortalt rigtig mange dumper på 3 semester i motorlære (pumpe teknik og hydraulik) skulle være de slemme. El er også slem med 1 års teori som også afsluttes på 3 semester
jul 2007
Dumpeprocenten på 3. semester er så høj, fordi folk slapper af og dalder den af på 2. semester. På 2. semester er der nemlig kun en eksamen i skr. erhvervsøkonomi. MEN vi har selvfølgelig stadig timer i el og termiske maskiner, hvor det vi lærer på 2. semester også bliver en del af eksamen på 3. semester.
Det er specielt den skr. el eksamen på 3. semester der skiller fårene fra bukkene. Men det er bare med at hænge i på 2. semester og få taget notater og læst til el og termiske maskiner, så tror jeg ikke det går så galt.
Installatøreksamen kommer først på 5. semester - og den bliver led
jun 2006
aug 2005
Det lyder som hård kost, for en der ikke engang ved hvad termiske maskiner er.. Ja har godtnok hørt fra alle, at den der el autorisation skulle være lige hård nok..
Der er seks semestre ikke - af 6 måneder stykket?
Thomas hvordan klarer du sådan en uddannelse 26 år gammel og så på SU?
jun 2006
Termiske maskiner er et bredt felt som omhandler ALT omkring motorer, kedler, pumper osv. ja alt hvad der findes i et maskinrum. Du skal jo være Champen i de ting, så alt køre rigtigt.
aug 2005
Ja okay, jeg kan godt se man bare skal hænge i. Heldigt nok jeg er god til at tage notater så Hehe og jeg er glad for du nævner erhvervsøkonomi, det mener jeg da jeg engang rodede rundt med da jeg tog min HHX haha
Eller gir min uddannelse som tømrer mig nok ikke så mange fordele?? haha
Men ja el ved jeg jo intet om, andet end man får stød hvis man både røre plus og minus
aug 2005
aug 2005
jul 2007
Erhversøkonomi er også ret let
Vidste ikke en skid om el før jeg startede, men de begynder jo helt fra begyndelse med ohms lov og plus og minus, så du lærer det nok
jun 2006
Jeg går på 2 semester nu!
Blev uddannet elektrikker i slutningen af 2004 og har arbejdet med det indtil 2010, hvor jeg sagde mit job op hvor jeg havde arbejdet hos i 5 år. Lejede mit ny renoveret hus ud og startede på skolen, da jeg var træt af nybyggeri og renovering. Der manglede udfordringer.
Jeg er 27 år.
jun 2006
aug 2005
Okay det lyder sgu meget betryggende. Jeg har overvejet det i snart et halvt år og jeg har faktisk også søgt ind.
Jeg har fået en lidt god aftale sys jeg selv. Jeg skal starte på Martec ( Frederikshavn maskinmesterskole) her den 26 september, i det der hedder værkstedsskole (fordi jeg er tømrer ) og her skal jeg så gå indtil marts, hvor jeg skal ud i tre måneders praktik i en virksomhed. I august næste år skal jeg så starte på 1 semester.
Så alt er sådan set helt på plads. Jeg overvejer dog stadig om jeg gider bliver heroppe i det mørke nordjylland, og derfor jeg spørger lidt til de andre skoler...
Thomas K
Jeg har altid vist at jeg godt kunne tænke mig en uddannelse mere, hvilket desværre jo nok kun indebar SU. Så jeg har også sørget for at sparer lidt op, så jeg i hvert fald ikke behøver at arbejde så meget igennem de 6 semestre..
jul 2007
2006: 9. klasse afgangseksamen
2006-2009: STX Matematik A, Fysik A, Kemi B
2009-nu: AAMS værkstedsskole og går nu på 2. semester på teoriafdelingen
Valget for mig stod mellem at blive maskiningeniør eller maskinmester. valgte så maskinmesteren, da jeg synes det var for bogligt at blive ingeniør.
Plus lønnen er bedre og jobmulighederne flere
jul 2007
aug 2005
Hehe ingen problemer der, jeg læser sgu over de fleste
Men det lyder sgu fint, Men det gir dig da lidt en god fordel, at du har så meget el erfaring, gør det ikke?
Er glad for at høre det med ham tømreren i har i klassen. Det gir sgu lige lidt ekstra gejst
aug 2005
Hvordan og hvorledes med aams værkstedsskole - Hvordan forløb den for dig? 1½ år eller hvordan?
21 år gammel, så blir du også stadig en ung maskinmester Men det er da bare godt..
aug 2005
Mange tak for de pæne ord. Det hjælper sgu faktisk meget at få sådan nogle sætninger med på vejen fra sådanne steder som her, hvis man ikke lige har så mange andre mennesker at dele sådanne emner med. Mine kolleger ryster jo mest bare på hovedet, og siger jeg er en evighedsstudent. Men når man stadig er ung (23 år) og det stadig rykker i én for at lære noget nyt, ja så har man da også en vist ansvar overfor sig selv, om at gøre noget ved det...
jul 2007
Værkstedsskolen forløb på 1½ år ja
9 md: Svejsning, drejning, fræsning, el, køl, teknisk dokumentation, materialelære. Teori vs. praksis
9 md: Praktik, hvor du får brugt dine sager du lige har lært.
På værkstedsskolen er der tid til bajere hver dag, hvis det skulle være. Det er bare ren hygge. Minimalt med lektier og afleveringer.
Ja jeg bliver en rimelig ung maskinmester, så må jeg jo se om det har sine fordele :b Vidste hvad jeg ville og gad ikke spilde min tid med et sabbatår.
jul 2007
Hehe du skal da slet ikke høre på hvad dine kollegaer siger :b
23 år er en god alder. Altså jeg har klassekammerater på 40 år
Du skal helt sikkert bare komme i sving - du vil jo gerne. Gør det mens lysten er der !
aug 2005
Okay, jamen det blir da spændende med det der værkstedsskole. Så kan jeg også få lært at røre ved andet end vådt tømmer.. Men jeg er jo så i den heldige situation at jeg både har fået lidt merrit for værkstedsskolen, men også skåret 6 md af paktikken, så jeg kun skal ud i en virksomhed i tre måneder... Det gør at jeg allerede kan starte på 1 semester til næste år i august, og det er jeg faktisk temmelig glad for
Men lyder dejligt nok man kan slappe lidt af på værkstedsskolen
Kan godt forstå det med sabbatår. Det brugte jeg heller ikke selv dengang. Men det er vigtigt, at holde lidt fri til at tænke, hvis man ikke ved hvad man vil...
aug 2005
Men ja, maskinmesteruddannelsen er heldigvis med en masse forskellige aldersgrupper
Ja lysten er der, så glæder mig faktisk også til at komme i gang..
Men rart lige at få en snak med andre folk der kender lidt til det
Danmarks bedste maskinmesterskole?