Må jeg høre jeres mening? Ang. kollega... {{forumTopicSubject}}
Hej folkens. Står lidt med en situation hvor jeg gerne vil høre andres mening. Det kræver lidt forklaring så håber i gider læse det.
Jeg arbejder for et firma som blev opkøbt af en hollandsk konkurrant for små 2 år siden. Det har betydet en masse ændringer og en del nedskæringer. En god del af vores produktion er og bliver løbende rykket til Kina. Faktisk ser fremtiden ikke supergod ud for firmaet, men hollænderne har meldt ud at man satser på at bibeholde vores montage, serviceafdeling og lager, som er den afdeling jeg arbejder i. Opkøbet har ikke betydet mindre arbejde for mig personligt og jeg er generelt glad for mit arbejde og jeg har den indstilling at hollænderne kan fjerne min stilling når som helst og er afklaret med det.
Vi har for nyligt måtte fyre nogle folk og derfor er der også blevet rykket lidt rundt på folk i firmaet og vi har fået en ud til os som jeg har det lidt svært med. Han er hvad man kalder en gennemført pessimist. Han kan brokke sig over alt og alle. Sådan har han været i de 4 år jeg har været ansat og han ynder især at brokke sig over firmaet, til trods for at han har været ansat i 10-15 år. Efter hollænderne er kommet til, er han begyndt at brokke sig over hvordan de nu vil lukke os. Det er muligt at de vil lukke os, men han skaber en dårlig stemning, synes jeg, ved konstant at bringe emnet op. Han har det også med at gå nogle laaange ture med hænderne i lommen og hyggesnakke/brokke sig til andre kollegaer rundt omkring i firmaet og når folk går ud for at ryge så skal han altid med ud og ryge, til trods for at han måske lige har været ude. Hvis man beder ham om at tage stilling til nogle ting omkring arbejdet så kan han finde på at sige at han kun er praktikant, afløser eller midlertidigt i afdelingen.
Det er vigtigt at vi, i vores afdeling, er patentlige og grundige i vores arbejde og selvom han kun har været hos os i et par uger så har jeg allerede taget ham i at lave nogle fejl som følge af sløseri/dovenskab.
Faktisk, så irriterer han mig grænseløst. Min anden kollega er så småt ved at finde andet arbejde og jeg kan risikerer at skulle arbejde endnu mere sammen med ham jeg har et problem med og jeg tvivler på hvor godt det vil fungere.
Så hvad ville i gøre i denne situation? Skal jeg tage det op med ham selv og fortælle at han skal stramme op arbejdsmæssigt og at jeg ikke gider høre på hans brok omkring hollænderne. Og kender ham godt nok til at han vil begynde at kalde mig hollændernes lakaj, firmaluder og han vil brokke sig over mig til alle andre i firmaet.
Eller skal jeg gå til min chef og sige at det ikke duer at have ham i afdelingen og dermed risikere at han ryger i næste fyringsrunde og at andre kollegaer ender med at se mig som ham der vælger firmaet frem det kollegialle sammenhold.
Er spændt på at høre jeres mening.
nov 2003
Følger: 185 Følgere: 185 Biler: 13 Emner: 140 Svar: 1.904
apr 2009
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 100
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 7
Held og lykke
apr 2008
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 17 Emner: 270 Svar: 1.046
Jeg valgte selv at smutte..
de personer fatter det alligvel ikk når man har fortalt dem det, og går man til chefen med det er man en lille sladderhank, også går snakken igen.. !
Nej jeg gad satmer ikk spilde min tid på ham, endten lev med det eller smut,,
Det er som jeg vil se på det..
sep 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 7 Emner: 195 Svar: 1.769
feb 2007
Følger: 21 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 189 Svar: 432
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
jun 2010
Følger: 110 Følgere: 108 Biler: 1 Emner: 198 Svar: 1.100
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 98
jan 2007
Følger: 44 Følgere: 43 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 171
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
jan 2006
Følger: 58 Følgere: 62 Biler: 4 Emner: 197 Svar: 2.081
jul 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 52 Svar: 1.351
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
Hvis han så en gang til brokker sig/sviner firmaet til, så går du til chefen og forklarer ham at din kollega gerne vil have hjælp til at finde en ny arbejdsplads
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 334
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 2.394
Det har virket fint her - vi har selv et par stykker af de typer rendende... Uheldigvis hører effekten påmystisk vis op efter et par måneder eller 3. Så går man og mugger og det nogen uger igen, hvorefter han så får en tur mere.
Det skal siges at tonen hos os er ret lempelig, og en spade bliver kaldt for hvad den er: En stor fed klaphat der burde lukke røven og passe sit arbejde.
Det virker
aug 2005
Følger: 62 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 83 Svar: 1.196
Sådan som du beskriver ham, tror jeg ikke det vil virke at gå til ham og fortælle hvordan du har det.
Som alternativ kan du og tillidsrepræsentanten tage op til jeres leder og fortælle om situationen.
Har selv siddet som leder, og dette er hvad jeg har oplevet den rigtige måde at gøre det på.
Mvh.CJ
apr 2008
Følger: 75 Følgere: 117 Biler: 12 Emner: 20 Svar: 799
Og om du ikke kan slippe for at arbejde sammen med ham.
Det er der jo intet galt i.
Må jeg høre jeres mening? Ang. kollega...