{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

Voksen uddannelse? Hvem har prøvet det? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har allerede 2 uddannelser og har afsluttet en HG2. Har arbejdet indenfor min branche i en 5 år, og har haft et par andre ufaglærte jobs. Dog siger den branche jeg oprindeligt uddannede mig i, mig ikke det helt store mere.

Jeg arbejder idag også ufaglært og det har jeg gjort lidt over 1 år. Påtænker nu at starte en ny uddannelse. Jeg leder stadig efter noget hvor jeg bare tænker "fedt, det vil jeg være" indtil videre har jeg dog kigget lidt på smed, og maler. En af mine venner kan nok også hjælpe mig med en elevplads som smed. Men kan se det tager 4 år og det tror jeg simpelthen ikke jeg kan som 27 årig hvor jeg har været på arbejdsmarkedet sålænge og tjent ok penge. Er der nogen som har prøvet at skifte uddanelse så "sent" i livet? Hvordan var det for jer? Og hvis nogen har fifs til merit og støtte osv vil jeg også gerne høre det. Jeg har jo self en del udgifter idag hvor jeg tjener fint med penge, og vil gerne opretholde min levestandard nogenlunde (mest pga jeg lige er flyttet i ny lejlighed), om det så kræver jeg tager et deltidsjob ved siden af.

Eller hvis i har ideer til uddannelser man kan tage:-)

Jeg vil meget gerne kunne arbejde internationalt, gerne meget forskelligt arbejde, dvs ikke det samme hver dag, gerne med nye arbejdssteder. Har tidligere arbejdet og boet i udlandet og vil jeg gerne kunne gøre senere i livet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksen uddannelse? Hvem har prøvet det?
  • #1   4. feb 2012 Stoppede efter snart 6 år som elektriker og startede på maskinmester skolen for 1½ år siden..
    Det krævede jo mit hus blev lejer ud og jeg flyttede til en anden del af landet. Udover det, så skal ALLE din udgifter fjernes, så du kun er forsikret og betaler til en fagforening samt evt. tlf.
    Der er ikke råd til noget på SU. Fritidsjob er en god ting, men på videregående uddannelse som min, er der MEGET at se til med hensyn til lektier.


  • #2   4. feb 2012 Regner heller ikke med at skulle på SU men komme ind som elev/voksenlærling med løn. Bare lige for at få det på det rene:-)

  • #3   4. feb 2012 Har ikke stået i den situation, men hvis jeg var dig sprang jeg på uddannelsen til Maskinmester.
    Det bliver hårdt og dyrt, men bagefter er du sikret for livet.

    Den er god i internationalt arbejde og er generelt bred.
    Jeg arbejder selv i både DK og udlandet, olie & gas.

    Held og lykke,
    CT



  • #4   4. feb 2012 ja jeg sidder lidt i samme situation som dig, hvad skal man dog uddanne sig til når man er næsten 30 år.... tror du ikke det muligt at blive voksen lærling... det sku lidt hårdt at skal på SU igen....jeg har været i slagteribranchen i snart 11 år, så er også kørt lidt træt i det....

  • #5   4. feb 2012 Hehe jeg bor faktisk 100m væk fra en maskinmesterskole, men kender flere som har taget, og er igang med uddannelsen og tror desværre ikke det er mig.

  • #6   4. feb 2012 Har du en uddannelse inden for el eller metal, så søg evt som rejsemontør

  • #7   4. feb 2012 Michael L. ja præcist, har svært nok ved at skulle på skolebænken igen, så SU har absolut ingen interesse. Ikke for at lyde kræsen, men nu er jeg jo trodsalt også i job og har 2 uddannelser, så det er ikke fordi det er et krav. Jeg er også bare kørt sur i min oprindelige branche og vil prøve noget helt nyt. Men ja voksenlærling er også det jeg satser på, er der nogen som ved hvad man ca. får som sådan en?

  • #8   4. feb 2012 Kanne, rejsemontør har altid tiltalt mig, dog har jeg altid siddet bag et skrivebord. Men smede/svejser uddannelsen som jeg nævner giver jo også mulighed for at blive rejsemontør.

  • #9   4. feb 2012 Ja ok. Kan kun anbefale den branche hvis du kan lide at rejse og kan lide penge smiley

  • #10   4. feb 2012 Nå ja. Og kan lide og arbejde smiley

  • #11   4. feb 2012 Voksen lærlinge ved os har fået mellem 115 kr og 150 kr i timen alt efter hvad de kan når de starter i lære som smed, alt efter hvad de før har lavet har de gjort det på mellem 1 år og 3 år og 2 mdr.
    Du skal huske på at selv om det ikke ser ud til at din økonomi er til det lige nu så er det en Investering i fremtiden, så kan du finde en læreplads er det bare ned i din bank og få en snak med dem om hvordan i får det til at løbe rundt.
    Er selv uddannet smed og rejser en del, har været i Norge Tyskland Spanien og Afghanistan og kan man lig at rejse så kan man tjæne rigtig mange penge ved det.


  • #12   4. feb 2012 Er selv lidt i samme situation som Lowdog smiley

    Kanne: Hvad har du af uddannelse for at lave vindmøller? Synes det lyder spændende, og en hurtig måde at komme til tops, hehe smiley


  • #13   5. feb 2012 morten B, tak for info! Af hvad jeg lige kan læse på nettet så er mindstelønnen 106kr ca. ? Jeg har som sagt ingen erfaring indenfor smedie. så ved ikke hvad man kan forhandle sig til. Nu vil jeg heller ikke låse mig fast på det, det var bare for at nævne et eksempel, og jeg ved en af mine bedste kammerater kan hjælpe mig med en læreplads måske, da hans far har eget firma. Det lyder fedt du har været ude og rejse, hvor længe af gangen og hvad har du lavet så ?? Hvad er forskellen på svejse uddannelsen på 2,5år, og smedeuddannelsen på 4 år?

  • #14   5. feb 2012 Hmm nu sidder jeg og læser videre om voksenlærling. Og der står at man ikke må have brugt sin uddannelse de sidste 5 år.... Jeg tror det er ca. 4 år siden jeg har brugt min uddannelse. Men arbejder jo ikke indenfor det fag mere og det er jo noget helt andet jeg vil i lære som, er jeg så på røven?

  • #15   5. feb 2012 Jeg ved ikke hvad forskællen er på de 2 uddannelser, men som klein smed som tager 4 år får man normalt prøvet mange forskellige ting alt efter hvor man er i lære.
    Normalt vare en tur ved os mellem 1-4 uger, og alt efter hvor jeg er henne giver en tur på 2 uger op til 30-32.000 kr udbetalt så det er fint nok, arbejds opgaver kan være opsætning af Esab skæremaskiner og når det er i Afghanistan er det mest svejse arbejde eller montage af udstyr på køretøjer


  • #16   5. feb 2012 Jeg er udlært automekaniker

Kommentér på:
Voksen uddannelse? Hvem har prøvet det?

Annonce