{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp fra elektikere {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har nogle bedlamper der skal sættes op i min nye indkørsel. Skal have gravet noget strøm ned til, men hvordan gør jeg nu liiiiiige?

Har lyttet mig til, at skal det være helt rigtigt skal de graves 80 cm ned i jorden, er det korrekt?

Har hørt et andet sted fra, at hvis man graver ledningerne ned i et plastikrør, kan man nøjes med at grave det 30 cm ned?

Hvilket kabel og evt rør skal jeg købe? Nogle konkrete links evt?

Håber på lidt input - på forhånd tak

Mvh Klaus

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp fra elektikere
  • #1   17. jun 2012 35CM OG MED DÆKBÅND ET PAR cm OVER..

hmm caps lock smiley

og stort set alt kabel du kan købe må nedgraves, bare træk noget 5x1.5" medmindre den er flere km lang din indkørsel

• #2   17. jun 2012 Det er cirka 30 meter der skal trækkes...

Men 35 cm ned, skal det så ikke i noget plasticrør eller noget?

• #3   17. jun 2012 Du skal grave kablerne ned i 40cm dybde og så smide 5cm jord på, ligge dækbånd på, og fylde din rende smiley
    Ang. kabel så hvis det bare skal tænde på en sensor (bevægelse) eller på et skumringsrelæ (når det bliver mørkt) så kan du bare nøjes med et 3x1,5mm2 noiklx kabel, med mindre du skal have MANGE lamper så skal du bruge et 5x1,5mm2 kabel så du kan fordele lamperne på flere faser smiley

• #4   17. jun 2012 Også en god idé med et 5x1,5mm2 kabel hvis du f.eks vil have en udendørs stikkontakt, eller et springvand som skal tænde for sig selv.
    Er det noget du muligvis har overvejet? smiley

• #5   17. jun 2012 Det hedder vel dækplade, det som skal over hvis du vil nøjes med at grave den 35 cm ned.

• #6   17. jun 2012 Tjah, kært barn har mange navne smiley
    Men rigtigt nok - Det hedder dækplade smiley

• #7   17. jun 2012 Dækbånd / markeringsbånd er det smalle. Så skal du jo ned i 70 cm. Så det er da lidt relevant.. smiley

• #8   17. jun 2012 I det firma jeg arbejder der bruger vi ikke dækbånd, så vi kalder dækplade begge dele

• #9   17. jun 2012 Det er 7 havelamper der skal sættes op i alt, og strømmen trækker jeg fra en lyssensor der i forvejen sidder på huset. Der havde jeg så planer om at lave en udendørs stikkontakt, når man nu alligevel var i gang med at rode strøm

• #10   17. jun 2012 Ja som der bliver skrevet min. 35 cm med dækplast og 70 cm hvis det kun er markeringsbånd.

Og som de andre skriver så træk 5x1,5.

• #11   17. jun 2012 Husk dækjern der hvor kablet går ned i jorden hvis man kan komme til at ramme det.

En sidste ting: Der er kommet det nye med at elinstallationerne skal gennemgået af en installatør ved hushandler. Så alt hvad der ikke er i orden kan sælger komme til at betale for at få bragt i orden.
    Jeg har lige været ude og lave den første af disse sager for 14 dage siden. Der var 2 dages arbejde i det + materialer.

• #12   17. jun 2012 Ja, sørg nu for at det er iorden. Som Tomas siger, så dækjern ned, hvis ikke du kan bore det ud, godt under jorden. Og jeg ved ikke hvor i får 80 og 40 osv. fra. Det hedder 70 med dækbånd, og og 35 hvis kablet er beskyttet mod folk med spader osv. mekanisk. Og husk nu ikke at lægge beskyttelse/dækbånd lige oven på kablet.

Til bedlamper ville jeg også trække en 5x1,5, så har du alle muligheder, såsom stik ved den sidste lampe.

Derudover så køb nogle ordenlige lamper. Nordlux osv. laver nogle elendige bedlamper, som kan være et helvede at samle kablerne i, specielt så det er tæt. Hvis ellers folk vil betale plejer vi at bruge Davidsuperlight, det er lamper i absolut topkvalitet.

• #13   17. jun 2012 DavidSuperlight kan jeg også helt klart stå inde for smiley

• #14   17. jun 2012 kan kun holde med Anders N. vi bruger også david lamper. kan sku ikke tælle på 2 hænder alle de nordlux bedlamper jeg har koblet fra pga af afledning. vandet pisser lige ind i dem

• #15   17. jun 2012 Ja, og væglamper for den sags skyld. Ja, Nordlux generelt er faktisk noget pis.

Men da der findes kunder som har en ide om at vi skal sætte dem op (og en mester som jo af gode grunde ikke siger nej, da vi så ikke længere har nogen kunder), plejer jeg altid at have en god gang silicone i bilen.

Men ja, jeg plejer lige at tage et tjek på om de udv. lamper ser ud til at være af dårlig kvalitet allerede inden jeg går ind, hvis fejlen er afledning til jord.

• #16   17. jun 2012 ja det altid en sikker vinder hvis der er nordlux lamper i nærheden. hvis vi absolut skal sætte dem op sætter jeg 2 polet afbryder foran. så kan de da slukkes helt. for vi ved jo godt hvem det er der skal ud og fejlfinde i weekenderne eller om aften smiley

Kommentér på:
Lidt hjælp fra elektikere

Annonce