{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.427 visninger | Oprettet:

400 V. el-motor bliver varm ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har langt om længe fået min gamle drejebænk på plads og den virker sådan set også som den skal og kører den rigtige vej osv.
Men - Jeg syntes sgu at el-motoren bliver noget varm... smiley
Når den har kørt 10-15 min. er den så varm at jeg ikke ka' holde hånden på den og den brummer lidt, "små-ryger" og lugter varm. Den slår ikke sikringen og når jeg sætter drejebænken i frigear kan jeg fint dreje motoren rundt. Den går altså ikke stramt eller noget.

Nogen elektrikere på linien som har et godt råd ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift lås på hoveddør 1.000 kr.
  • Montering af bordplade i køkken 1.300 kr.
  • Skifte blæser i ovn 900 kr.
  • Samling af tre IKEA-skabe 1.500 kr.
  • Bil rengøring 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  400 V. el-motor bliver varm ?
  • #1   3. aug 2012 har du prøvet og måle hvor mange ampere den bruger pr vikling? det kan jo være at en af viklingerne er ved at være defekt.

pil alle ledningerne af, og ohm den igennem, der skulle de meget gerne ligge RET tæt i måling

• #2   3. aug 2012 Og kontroller at alle 3 faser er der. Ledningerne må ikke side på klemmebrædtet når du måler. Ellers måler du igennem viklingerne.

• #3   3. aug 2012 Hvis du skal ohme viklingerne, skal du (hvis den er stjernekoblet), må mellem de tre klemmer der er luset over med lasker, og hver af de tre klemmer som tilledningen er tilsluttet. Hvis den er trekant-koblet (med tre separate lasker) Måler du bare mellem laskerne. Husk at måle mellem alle. Altså du skal have 3 forskellige udlæsninger. Hvis modstandende er identiske, skal du lige skrive igen, for så kan jeg guide dig til en måling af strømforbruget for hver fase. Det afhænger af måden den er koblet på ift. mærkestrømmen på mærkepladen. Hvis der er stor afvigelse mellem f. eks. 2 ens, og så en tredje afviger, skal motoren vikles om / udskiftes.

• #4   3. aug 2012 Og jeg er industri-trikker.

• #5   3. aug 2012 Problemet er løst... smiley
    Der var godt nok 3 faser oppe ved kontakten, men ikke nede ved motoren...
    Ergo - deffekt kabel - som nu er skiftet.
    Nu har den bare en helt anden rolig lyd og den "varmer" ikke. smiley

Tak for den hurtige respons.

• #6   3. aug 2012 Men du kan nu stadig være uheldig at de overophedede viklingers isolering har taget skade. Så du skal ikke blive forskrækket hvis den står af en dag:-)

• #7   3. aug 2012 Ja, chancen for at motoren har taget skade er der. Har selv skiftet en motor til et vandværk idag, som jeg var ude og kigge på for en måneds tid siden. Den havde kørt på 2 faser i et stykke tid, da kontaktsættet i trykreguleringen var defekt. Og i og med at det var i et vandværk, kørte den for kort tid til at motorværnet slog ud. Det har så kørt fint i en måned, men idag stod motoren helt af.

Derudover er det nu aldrig nogen skade til med et motorværn. Havde du haft et, var motoren aldrig blevet så varm.

• #8   4. aug 2012 Vi må se hvor længe den holder...

• #9   4. aug 2012 Godt du har fået gang i den igen. Nu ved jeg ikke hvor gammel motoren er. Men hvis det er en motor med isolationklasse F så smelter isoleringen ved 150/155 grader.

Så hvis du bare opdagede det i tide så kan det være du har været heldig at rede motoren.

Mvh

Lasse

• #10   4. aug 2012 Den kører ihvertfald fint og lyd/lugtfrit lige nu. Og skulle den "gå ned" så har jeg en nyere motormodel i reserve... smiley

Første projekt på drejebænken var forøvrigt en bestilling på et "yderrør" til ratstammen på en Plymouth Super Six fra 1934... Altid rart at ha' noget spændende at rode med smiley

• #11   4. aug 2012 Jeg ka' se at man ka' købe et "motorværns-mudul" der passer i gruppetavlen...
    Kan det så bare monteres i tavlen, efter automatsikringen og så "dække" alle 3 stk. 400 v motorer jeg har på gruppen... ( kompressor,søjleboremaskine og drejebænk )

Eller bliver det så umuligt at finde den rigtige størrelse, da belastningen vil svinge mellem ca. 2,5 og 10 A...???

• #12   4. aug 2012 Du skal have et motorværn pr motor. Så du kan indstille det efter amperne på type skiltet.

Kommentér på:
400 V. el-motor bliver varm ?

Annonce