Syg moral {{forumTopicSubject}}
Har en kollega med noget familie i Norge, i Norge har de en del vand. Så denne familie ville gerne have en brugt sejlbåd. Af en eller anden grund er både billigere i Danmark end i Norge, hvad ved jeg.
Familien finder en båd i Danmark, og drager ned for at købe den. De har taget de der sø kørekort så der er styr på sikkerheden. Handelen indgåes og mand kone samt tre børn hopper glade ombord og begiver sig nordpå. De hører i radioen at der er noget storm på vej. Så beslutter sig at ligge til kaj i det nordlige Jylland. De ser der er noget vand i bunden af båden nu. Og spørger manden med den hurtigste knallert på havnen. Om dette er normalt. Næææeeee siger manden, og ringer efter nogle andre bådkyndige. Det viser sig så at hele båden er "kittet" op. De får at vide hvis de havde fortsat ud på åbent hav ville båden med høj sandsynlighed have sunket. ..... En fin historie sådan i arbejdspausen. Og vi var alle enige om det var godt de ikke drog ud på åben hav...
Men efter at have kommet hjem, slog hostorien mig igen. Hvad pokker kan få et normalt fungerende menneske til at sende en famile med tre børn ud på åben hav. Velvidende at båden ikke er sø dygtig (hedder der ikke det)... Efter at have tænkt det igenne, slår det mig, hvor perverst og umennskeligt det egentigt er. .... skræmmende faktisk.
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 254 Svar: 2.792
maj 2008
Følger: 57 Følgere: 53 Biler: 4 Emner: 96 Svar: 933
dec 2006
Følger: 50 Følgere: 50 Biler: 6 Emner: 346 Svar: 2.387
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
feb 2011
Følger: 18 Følgere: 31 Biler: 11 Emner: 122 Svar: 1.122
Sagen ligger ved advokat, for at refundere købssum. (båden sank efter 3 dage i havnen. - privat handel så nok ikke noget at komme efter.
Er bare chockeret over historien, syntes lig jeg ville dele den..
dec 2003
Følger: 153 Følgere: 148 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 262
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Så ja det er gu en syg moral af køberen og så kan i sgu sige hvad i vil.... sådan et norsk fjols....
Nogle mennesker har sgu ingen moral og tror de kan få deres penge tilbage fordi de er snotdumme...
Op i røven med sælger... , det er noget andet hvis det var en glasfiberbåd men når du skriver den er kittet sammen må det jo være en træbåd...
dec 2003
Følger: 153 Følgere: 148 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 262
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.637
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.643
Men godt der ikke skete familien noget.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Det burde køberen jo undersøge når han køber en bil, uanset om han har forstand på biler eller ej...
Man må formode at køber har et kørekort, og dermed også forstand på at tjekke bremser... alt kan gå i udu og ingen ved hvornår...
Men man hopper ikke ombord i en båd og sejler så langt med børn i en båd man ikke kender... og de fleste både tager vand ind, men igen nu bliver der ikke skrevet noget om hvad type båd det er om det er en glasfiberbåd, som jeg tvivler på når ordet "kittet" kommer ind i teksten, men derimood en træbåd, som måske var klinkbygget osv. og der har ordet "kittet" mere sin betydning...
Og ydermere hvis man vælger at købe en båd i et andet land og man må gå ud fra men ingen erfaring, for at få båden "billigt" så går man på kompromi med alt fornuftigt...
Så skulle man have prøvesejlet båden i et par time sammen med ejeren og gået den efter i hoved og røv...
Hvis sælgeren "vidste" det kan man da godt kalde det en rådden moral, men hvem siger at han fatter NORSK osv. osv....
Det er efter min mening stadig total uforsvarligt af en køber at ville score en billig båd og sejle hjem i den uden den store viden med børn i båden, og især over sådan en strækning som det lyder til at det er..
Og ofte vil der i enhver havn være folk der kan hjælpe, enten med en bedding eller en kranvogn., og ydermere ville jeg nok have ofret de småpenge for at få båden trukket op af vandet, eller via. kran for at tjekke bunden...
Moralen der er forkert er ikke min, men købers... eller er det bare ren og skær dumhed.... fra købers side.....
Man kan altid tilsmudse og hakke på andre der ikke selv er en del af debatten, og når man kun hører historien fra en side....
Og så grease Monkey skriver så ville sælger nok ikke have båden liggende i vandet hvis den virkelig tog så meget vand ind at den ville synke så hurtigt....meen 3 dage....
Der jo noget der hedder en lænsepumpe, og hvis den kunne hode sig flydende i 3 dage, kunne man jo have tager den op i tide.....
Men ok historie.... hvis man er til paratviden.....
maj 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 8 Emner: 27 Svar: 615
Men lige netop det at løbe en risiko er hvad de har gjort. Skal man ud og købe en bil, og absolut ingen forstand har på det, så tager man da en med, der har bare en lille smule forstand. Da jeg købte min første bil, kendte jeg ingen mekanikere og havde ikke selv forstand på det - men så tog jeg da min far med, der på trods af at være ganske uteknisk anlagt, dog ved hvordan en bil skal føles og lyde.
Samme gør sig gældende nu - jeg kigger på hus, og kunne da aldrig drømme at købe noget, uden først at gå det igennem for at sikre mig - og have en erfaren håndværker med. Igen - har min håndværker-kammerat ikke tid, så tager jeg den gamle med, for selv hans erfaring med huse, er dog bedre end min.
Samme gør sig altså gældende med både her - vi lever i et samfund hvor vi skal tage ansvar for os selv. Dét er den grundlæggende forskel på os her i det vestlige europa og så lande som f.eks. USA. Vi skal selvfølgelig beskytte de svage i vores samfund - men idioti og mangel på omtanke, skal altså ikke altid være sælgers skyld...
Når det så er sagt, så har jeg hellerikke alverden tilovers for sælger - men, selv dén kan vi jo vende om. Det kan være sælger har handlet i god tro - hvem siger, at han ikke troede han havde gjort arbejdet godtnok? Den var jo tæt, da han solgte den?
Syg moral