{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.942 visninger | Oprettet:

Computer, nyt bundkort + cpu og harddisk. {{forumTopicSubject}}

Nu står jeg i den situation at min computer er dybt forældet, og jeg gerne ville have nyt bundkort cpu og harddisk i. Hertil kommer mit spørgsmål, jeg har Originalt Windows 7, men så hvis jeg nu køber de ting der, og sætter i min computer, skal jeg så have en helt ny produkt nøgle til windows 7?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Computer, nyt bundkort + cpu og harddisk.
  • #1   19. jan 2013 Så snart du skifter bundkort og harddisk skal du have installeret dit styresystem igen, medmindre du self kloner den gamle harddisk som N. Isaksen siger smiley

  • #2   19. jan 2013 N. Isaksen
    Du kan vel klone den gamle harddisk

    Nej det kan han så ikke lige da han har skiftet så meget ud går Windows ned. Du må ikke skifte så meget på en gang. Kloner han hd vil den gå ned under opstart. Men du installere det da bare igen ingen prob der.


  • #3   19. jan 2013 Det kommer an på om dit Windows er en OEM-version eller ej.

  • #4   19. jan 2013 åhh gud.. JO du kan sagtens klone/beholde din nuværende hdd i som primær hdd til styresystem etc, SELVOM du skifter bundkort og cpu og smider en ekstra harddisk i... Ellers ved jeg ikke hva det er for en pc jeg har siddet ved, det sidste år.. inkl min x kærestes, som nu er solgt... der har siddet 3 forskellige cpu, ram og bundkort på begge hdd'erne... har aldrig oplevet problemer under opstart... medmindre der er lavet kanel i BIOS self... Men det var da en umådelig LILLE opgradering?? hva har du i nu da?? - Min i3 2120 @ 3.6 trækker ganske fint... det er ikke det nyeste overhovedet, men for at finde noget der er bare LIDT bedre, skal du op over 1500-2000kr for en cpu alene... 2120'eren koster kun 800..

    og HOLD DIG LANGT VÆK FRA AMD!!!!! AMD og ATI er lavet af dårligere kvalitetes elektronik end INTEL og nVidia..
    Til jer der mener det modsatte eller er uenige, så forklar hvorfor du kan få elektronik fra AMD og ATI(samme firma) der yder det samme som intel's, bare nogle 100kr billigere... Og holdbarheden er langt ringere generelt end på intel.. inkl amd altid har haft den sygdom at de bliver sygt varme, selv ved std hastigheder...
    desuden har alle de ATI kort jeg har haft fat i, ikke fungeret ved std hastigheder, de skulle de-clockes for at fungere uden at lave pixelfejl... men nvidia kort kan nærmest OC's 20% med std køling uden der sker en fis..
    Så AMD & ATI, det er til skraldespanden imo smiley


  • #5   19. jan 2013 har intel core due E6750 og Gigibyte GA-P35-DS3 bundkort.

  • #6   19. jan 2013 Hvad er budgettet ? Og hvad skal den bruges til?

    Jeg kan anbefale et setup lignende dette, som vi byggede til min kammerat, du vil nok kunne spare Windows-licensen, alt efter hvilken licens det er du har til Windows 7:

    - 2x4 gb Corsair Vengeance CL8 1600 Mhz - ram (400 kr)
    - ASUS P8Z77-V LE Plus - Bundkort (1000 kr)
    - Intel Core i5 3750k (1600 kr)
    - Intel 520 120 GB - SSD (retail, så er der adapter med) (1000 kr)
    - Windows 8 64-bit (800 kr)
    - Antec Three Hundred - kabinet (500 kr)
    - Asus GTX660 Ti-DC2-2GD5 - 2 gb GTX660Ti grafikkort (2200 kr)
    - Corsair Enthusiast Series Modular TX850M (900 kr)
    - Lagerdisk og dvd-drev blev genbrugt fra den gamle computer.
    Det beløb sig til cirka 8400 kr.

    - Jeg syntes ikke det er værd at gå i Core i7 til normalt brug, så hellere spare der, og tage en Core i5, som basalt set kan det samme, bare uden hyperthreading.
    - GTX660 Ti vælger jeg fordi jeg ikke syntes at GTX670 er 800-1000 kr mere værd.
    - Bundkortet er et okay kort, med de fleste features på plads, til en ok pris, man kan tage discount og finde et andet og spare omkring 400-500 kr.
    - Ram, de er gode til prisen, der kan dog spares 50-100 kr.
    - SSD - Intel 520 her jeg rigtig god erfaring med, her kan spares 2-400 kr, hvis man er lige glad.
    - Windows Licens skal man i de fleste tilfælde bruge hvis man skal spille.
    - Kabinettet har en skarp pris, og en god kvalitet.
    - Strømforsyningen ville jeg nok hellere have en Chill Innovation CP1000M, men de er ikke rigtig til at opdrive længere, og hvis man skal have et tilsvarende alternativ, så er vi igen et stykke over 1000 kr. Så Corsairs TX850M er et fint kompromis, dog er den ikke så modulær som jeg ville ønske.


  • #7   19. jan 2013 Havenissen der lige nogle ting du skal ha læst lidt op på, det er muligt han for problemer med at clone disken alt efter hvilket hardware han skifter, og når han skifter CPU og Bundkort kan han nemt få problemer da chipset driveren ikke fungere rigtigt og derfor har svært ved at starte PC'en op.

    og lad og lige tage AMD og ATI op.
    JA Intel er bedre end AMD ingen tvivl om det. men kigger vi til prisen for du langt mere for pengene og derfor kan det godt betale sig. AMD's varme problem ligger ikke i en stationære men i bærbar så længe vi snakker standard clock været fald. men deres køler er af dårligt kvalitet og larmer meget

    kigger vi ATI og Nvidia kan du ikke sige den ene er bedre end den anden. alt efter hvad du skal bruge skal du bruge noget til grafisk arbejde er nvidia klar bedre og til nogle ting inden for gaming, men skal du over og køre 3 skærme f.eks. til spil er det LANGT bedre med et ATI kort.


  • #8   19. jan 2013 Den skal bare bruges til lidt battlefield osv.

  • #9   19. jan 2013 Jeg har nu ingen problemer med mine amd dele. Har en quad core jeg gav 700 for, kører 4.2 ghz. Ja intel er bedre, men vist ingen grund til at diskutere det.

  • #10   19. jan 2013 amd er vejen frem.
    det eneste der kan holde til gaming.
    også efter test de laver smiley

    ati er god når man køre med 3 store skærme smiley
    så her er livet amd.
    ingen negative ting om det smiley


  • #11   19. jan 2013 har kørt 5.1 ghz på en 2 år gl phenom 2 6 kernet.
    der i ngen intel der kan slå den idag i fps


  • #12   19. jan 2013 Andreas - Den opsætning Brian D giver dig der, er klart at anbefale! slet ikke dårligt..

    v kriller - så må han være meget uheldig.. for jeg har aldrig haft problemer med bare at "flytte harddisken over i en anden pc" og så bare starte op.. den kan have drillet lidt og genstartet et par gange med sort skærm, ja.. men der er altid kommet billede på skærmen og computeren har fungeret fint efter evt installation af de passende drivere der skal til chipset mm.. Kan godt ske jeg bare har været heldig?
    fx har jeg også altid brugt min seng, til at ligge elektronikken på.. ov ved nærmere eftertanke bagefter er det self klart at det er pisse farligt.. men har ALDRIG brændt noget af i en pc.. udover ATI grafikkort, som allerede fejlede fra fabrikken af..
    Nu er det også en del år siden jeg virkelig har beskæftiget mig med AMD.. Så hvis de er kommet over deres varme problem, er det da kun en god ting.. min lille handicappede i3'er kommer aldrig over 30 grader smiley og den er alligevel clocket 10%.. smider jeg den ned på std og ned på 1.000 volt, så ligger den på ca 20-25 grader arbejdstemperatur, alt afhængig af indendørdtemperaturen.. samme er ram osv self også..

    Nu har jeg altid været glad for at lave en budget pc og så se hva den kan clockes til og så grine af dem der har brugt dobbelt så mange penge på grej, som jeg selv har, og mit det så kører ligeså godt.. jeg elsker den slags fryd.. derfor jeg køber grej, som jeg gør smiley Mit næste projekt bliver da også en af de større i7'ere... bare for at se hvor meget de virkelig rykker... lige pt er det min SSD der trækker hele systemet ned.. men det kan jo ikke rigtigt fåes hurtigere endnu.......

    Men jeg kan ikke alde være med at være LIDT glad for at du faktisk er delvist enig med mig smiley plejer altid og blive prikket ned pga meget af den "viden" jeg har, kommer fra selvlærte ting.. altså erfaring med det.. at der så er noget der har ændret sig siden jeg sidst havde fat i det, er så hva det er.. Men skulle jeg til at skrive en forklaring og dit og dat til hver ting, så kunne jeg jo skrive 5 romaner om hver sætning smiley


  • #13   19. jan 2013 Havenissen

    Jeg siger det da ikke bare noget ud i den blå luft. Det er da en grund til at man bare ikke kan det,så kan du jo bruge en Windows på samtlige maskiner. Køb en licens og du har til alle de pcer du vil. Naa vel. Det kom helt tilbage med Windows xp med at man ikke kan det.


  • #14   19. jan 2013 Skifter du det ud kan du komme ud for du behøver at ringe til Microsoft for at du kan få lov til at installere den med samme key. Har prøvet det, ikke det er et problem men alligevel.

  • #15   19. jan 2013 Og lige en anden ting AMD er ganske udmærket og for den sags skyld osse ati , hvad er det for noget sludder at skrive.


  • #16   19. jan 2013 Havenissen

    amd laver også cpuer i årg 2000 idag
    de holder temp mere stabild end intel gør.
    eller hvorfor skal intel have større køler for at holde sig kølig smiley

    ja en computer til 2000kr
    og køler til 500kr og kan følge alt idag og mere til.
    de vist ikke spild af penge dengang.
    nu køre jeg med stor alu cpu køler, med 2 120mm blæser en på vær side.
    under stresstest i 12 timer har den ikke været over 50C
    hvis det var lc køling var den nok 25-30c
    men en amd skal have temp for at arbejde 100% siger de kloge aber smiley

    hehe i3
    den da noget gl dags er den ik smiley


  • #17   20. jan 2013 Jeg vil stadig anbefale det setup jeg beskrev tidligere, det kan i hvert tilfælde godt trække det nødvendige (og lidt til).
    SSD bliver man glad for når ting skal loades, jeg har det både i min arbejdspc og min stationære herhjemme, og min HTPC skal da også have en når jeg lige har 700-1000 kr til overs til sådan en disk smiley

    Ang. Windows, så forsøg at geninstallere Windows 7 på den nye SSD disk, hvis du køber sådan en, og så når den skriver at det ikke er lovligt og du skal have en ny licenskode eller ringe til Microsoft for at få den låst op, så griber du knoglen og siger at dit bundkort gik i stykker, og er blevet byttet ud, og du derfor geninstallerer. Dette kan være en valid grund ved opgradering, hvor der ikke er en anden computer der kører videre med samme licens. Så længe du kun bruger licensen på det antal computere du har betalt for, så burde det være ok.

    Ikke for at åbne diskussionen, det er ikke formålet med denne tråd men ang. AMD/ATI, så gider jeg ikke det bøvl det giver, en Intel kan nærmest køre videre selvom du piller køleren af, hvor AMD begynder at få problemer efter et stykke tid med standard boxed køler.
    ATI grafikkort, der er alt for ofte bøvl med drivere, specielt hvis man kunne finde på at smide en linux-distribution på maskinen, og lige netop her er det et problem med mere end en skærm, det fungerer fint med Nvidia kort, men med ATI giver det problemer i alt for mange tilfælde.
    Desværre, jeg syntes livet er for kort til AMD/ATI, så det er godt at Intel og Nvidia laver noget vi kan bruge smiley


  • #18   20. jan 2013 - - -$$$- - - >> Hvad er der gammeldags ved en i3 ? de bliver da stadig produceret og udviklet, det er bare en budgetvenlig cpu, med dual core, fremfor quad core...

  • #19   20. jan 2013 Brian D

    kommer an på hvad man bruger den til kan man sige.

    går man meget op i de tunge spil, og billede programmer er den meget langsom.
    hvis man skal have en computer der bare glider hurtig igemmen det hele.
    og har en lav fsb i de ting man bruger den til.
    men ja kommer an på hvad man bruger den til smiley


  • #20   20. jan 2013 hvem mig - vil du se jeg kan smiley ? for så kom med din pc så skal jeg smide min hdd over i din og starte den op uden problemer... hvis det er lykkes for, og du mener jeg snakker "ud i den blå luft", så gør du da også, for hvad JEG kan, kan andre også.. handler nok mere om "held" eller at stort set alt hardware nu om dage er PnP..

    $$$ - de nye AMD cpu'er til FM1 socket osv har jeg kun hørt dårligt om pga deres lave clockfrekvenser på fx 6 kerner.. ders temperatur aner jeg intet om.. men for bare et par år siden, lå (stort set)alle amd's cpu'er jo mellem 50-80 grader når de bare blev brugt en lille smule... det var jo nærmest minimumskrav at have vandkøling der...
    Men ja, intels store i7'ere osv ligger også oppe omkring de temperature med std køling.. men en aftermarket køler på, så skal den nok komme ned i temp.. min erfaring siger mig også, at heatpipe køling er den værste gang opreklameret lort, da du ikke har den samme massefylde af metal, til at køle cpu'en.. det bliver "transporteret" og derved varmer det også luften op imellem cpu og køler, og det kan i min verden give prøblemer med at holde temp nede.. hvorimod de "gammeldags" kølere, fx zalman som denne http://www.lanpartypathfinder.com/casemodding/CoolerMaster/2007ModdingContest/images/e02_EImage_HW13HardwareSetup_001_01_0030_Gigabyte_CIMG0253_650x488.jpg har en langt bedre køle egenskab end en ren heatpipe køler med fx en 120mm blæser på.. har selv den model køler der i min, og er FULDT UD tilfreds.. den køler tilmed både grafikkort, ram og de små strøm halløjer omkring cpu'en, som også har køleblokke på(hva er det nu de hedder??) - alle de tekniske ord kan jeg sku ikke helt huske.. men det er jo heller ikke hvor bredspektret ens ordforråd er, der skal definere hvor meget man ved/kan, om den enkelte ting....
    giver dig helt ret i at det kommer an på hvad man skal bruge den til.. men der er jo heller ingen fidus i at købe desn største i7 cpu du kan finde og så et fx gtx660 og et asrock bundkort med kun 1 pci express port i osv.. så skal der jo fyret godt op under alt hardwaren før det bliver sjovt..
    nu spiller jeg fx meget wow.. der er min i3'er ganske fin til.. og wow er alligevel et af de spil, der kræver ufatteligt meget(pga det er direct3d og ikke opengl), i forhold til grafikken... og har ændret alle indstillinger i nvidia control panel til max kvalitet på alle mine spil.. og det kører fint.. dog ryger fps kraftigt ned, når man fx er i raid og der står 25 folk og fyrer AOE spells af.. men når effekterne er 4 dobblet i forhold til spillets ULTRA instillinger, ja så skal det jo også kræve en del..
    Men en større cpu ville gøre godt for mit vedkommende.. men så længe jeg kan spille mine spil på max grafik og det ikke kommer under 30fps på noget tidspunkt, så er jeg tilfreds.. for 30fps er det laveste punkt du kan gå ned i fps, uden det begynder at lagge på den ene eller anden måde... eller det er så igen en mere teknisk ting.. skærmens refresh rate spiller ligeså meget ind...
    i3'erene er, som brian skriver, en meget budgetvenlig cpu.. og ja, det er det.. der er ingen turbo mode i den, men alt er låst op, så du kan gøre med den hvad du vil.. men den kan ikke oc's mere end de ca 10%..
    hmm syntes der er noget jeg har glemt???

    Brian - ja vi kan ikke blive mere enige..


    min egen opsætning:
    Asrock P67 Pro3
    Intel core i3 2120 @ 3.6ghz
    4x2gb corsair xms3 1456mhz mener jeg de køre med den 10% oc på cpu'en
    ocz agility 3 120gb ssd
    gtx550 @ 925core/1850shader/4600memory
    psu'en er ikke at råbe hurra for... så den undlader jeg bare lige hehe.........

    Men jeg kører ganske fint de nyeste spil på max grafik.. har endnu ikke haft problemer til trods for det faktisk er en pc jeg har bygget for under 2500kr....


  • #21   20. jan 2013 jeg har dog endnu ikke prøvet farcry 3... det skulle jo vidst kræve en ret så kraftig maskine-.. kunne være sjovt at se om min kunne trække det på max, med mit eget fusk..

    min pc begyndte igår på at gå i sort skærm efter et par timer af gangen... og når jeg så slukker maskinen, så knitrer det fra psu'en.. så tror ikke den har det for godt.. men ok, 650watt til 1 sdd, 2 alm sata hdd, grafikkort der er oc, cpu der er oc og 4 ramblokke, der self også er oc lidt, det skal jo kvadre en "billig" psu..
    så hvis der er en af jer der har en god corsair psu kunne jeg da godt bruge den smiley
    Nu har jeg også kørt med den her opsætning i 3kvart år... så den psu til 400kr er nu alligevel ok givet ud... meeeeeen der SKAL en ny til i den nærmeste fremtid..


  • #22   20. jan 2013 Havenissen

    ja men havde du så en kraftig komputer , kunne du nok ikke engang selv følge med i wow hehe
    så går det stærkt.
    jo hurtiger bundkort ram cpu= hurtiger arbejde på skærmen kan man sige kort sagt smiley
    den dag du måske upgrade dit hardware kan du mærke og se stor forskel.
    man vender sig hurtig til en computer og hvordan at den bare køre derud af.

    650w til den opsætning er nok.
    hvis det er billig psu giver den ikke det der er oplyst i W helt rigtig.
    men fx 800w er nok til at køre crossfire eller sli mode.

    hardware-online har masser gode ting at byde på hvis man mangler hardware smiley


    og de rigtig gamle amd var slemme til at blive varme det er rigtig.
    men de arbejdede bedere end dual core fra intel.
    så kom amd ll phenom på markede, så skete der noget.
    og en god cpu køler er det vigtigeste i en computer samt airflow, og der er kold airflow i kabinettet.
    jeg køre med fx 1 120mm i front, 160mm i top,og 120m bag

    alle køre over styresystem program, så den fx aldrig kommer over 50c så arbejder de for føden smiley
    de passer sig selv, og siger stort set ikke noget.


    god cpu køler til oc er her med 1 120mm på vær side smiley

    http://www.ebay.co.uk/itm/Akasa-AK-921-6-Heatpipe-Cooler-Ali-Fins-AMD-Intel-/290612250781


  • #23   21. jan 2013 $$$ - nu har jeg haft min computer som min største passion de sidste 10 år, tror nok godt jeg ved hvor grænsen går.. og om du kører med 60fps eller 120 fps vil være totalt ligegyldigt, da man alligevle ikke vil kunne se/mærke nogen forskel, medmindre den skærm man har, kan følge med i hz til de samme fps.. og det er der ingen "almindelige"pc skærme idag der kan endnu, der skal du op i de større fjernsyn...
    det er jo som at køre i en ferrari, inde i byen... totalt ubrugeligt og spild at forbrug og det ene og det andet... Men ja self vil man da kunne opleve tydelig forskel op til en af de større i7'ere fx.. ingen tvivl om det.. har jeg nogensinde påstået andet smiley ? men igen er det ferrari'en.. min lille pc kostede under 2500kr hjemmebygget for knap et år siden... skulle jeg have den ultimative gamer.. ja så var vi oppe på det 10 dobbelte.. men ville den pc kunne holde i 20-30 år uden at blive forældet? hvorimod min har været så billig, at jeg kan tillade mig at opgradere den løbende, så at jeg i sidste ende, har noget bedre end ham der bruge alle sine penge på grej for 5-10år siden.. kan du følge mig smiley ?

    pc ogradering af 2500kr hver 2. år= 25000kr på 20år...
    vildeste gamer pc ca 20-25000kr og den holder bestemt ikke 20-25år!!

    Jeg skal ikke kunne udtale mig om den akasa, udover at den smule af det der bliver forhandlet her hjemme, skulle være rimelig ok.. men ville til enhver tid holde mig til noctua eller zalman når det skal være luft..

    ja billig psu - energon650... det billigste af det billigste psu du kan finde!! men havde ikke sata stik i nogle af de psu'er jeg selv havde liggende... så må man jo bare købe det billigste indtil videre, når pengepungen ikke er til det smiley
    der er heller ikke 2 af de 6benede til graffikkortet.. der er den ene en adapter... den har det ikke godt den psu... og 650watt er ikke nok til min opsætning, når den er blevet oc'et.. har siddet og regnet hele lortet ud på hva harddiske, blæsere, cpu, gfx og ram æder af watt tilsammen på 12v linjen... og ganger du de 12v med de amp den smider på linjen, så er den ved at være oppe over... min psu knitrer som sagt pga overbelastning.. piller jeg mine blæsere og de to harddiske fra og sætter alt til std hastighed igen, så er der ingenting... gtx 560 æder alligevel en god del i watt.. specielt med en eftermonteret køler pga jeg ikke vil have et grafikkort der ligger på 80 grader i temp når den arbejder..

    men du behøver ikke lære en gammel høne at lægge æg.. jeg er udemærket klar over, hva de firkellige dele i computeren gør og består af osv osv.. det eneste jeg ikke er inde i, e rnår man skal ind og ændre på de specifikke værdier som fx opdaterings intervallerne på ram blokkene osv.. men det er også mest pga at alt afhængig af hvad for et bundkort man har, hedder tingene noget forkelligt, og jeg gider ikke bøvle en hel dag eller to med at få rammene til at arbejde 0.1% hurtigere... ved kun, at jo lavere værdi'er, jo bedre...


  • #24   30. jan 2013
    tillyke med de 10 år det halv tid af min gl amiga haha

    nej en computer falder 25% på 6 mdr
    sådan har det alle dage været.
    hvis du bare følger lidt med i computer verden.

    du ´bruger vist ikke fps til noget som helst kan jeg høre på dig.
    men det gør jeg.
    engang hurtig computer altid hvad ellers ik smiley
    jeg køre da med 850W crossair forsygning til 3 660 ti gtx kort.
    så hvis du ikke kan bruge det lille 560 der, har du vist en forkert opsætning.
    til din strømforsygning smiley

    alt hvad jeg har idag køre LC køling, på vand for dem der ikke lige er med smiley
    alt er under 50c på max full HD i tunge spil samt film over fladskærm.
    der er blæser køler kun til reserve på hylderne.
    min NAS server køre også LC og passer sig selv i garagen/værkstedet.

    jeg er ikke gammel, men har haft computer siden jeg var 12år, så det da over 20 år på bagen idag smiley

    men ved du ikke hvad ram skal have i volt, skal du nok ikke pille i dem, ellers ender det med at du brænder dem af, eller bundkortet smiley

    ellers er det nemt at lege med sådan en bios, eller opdatere den til ny bios og lege mere med den igen smiley


  • #25   30. jan 2013 blæser og led-lys bruger ingen w smiley
    skulle de gøre det er der noget galt med computer .
    eller en ringe PSU


  • #26   30. jan 2013 amd er og bliver den dag igen den bedste på markede og holdbarheden.
    der er intel ikke noget ved siden af smiley
    men det vil jeg slet ikke komme nærmere ind på, da alle tabeller står oplyst med det på div hjemme sider hvad der er bedst.



Kommentér på:
Computer, nyt bundkort + cpu og harddisk.

Annonce