{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.051 visninger | Oprettet:

Varieret Job - Hvilken Uddannelse? {{forumTopicSubject}}

Er pt. stadig i lære som Bilmekaniker, og er færdig til Juli. Arbejdet som mekaniker ved jeg allerede nu at jeg ikke vil fortsætte med resten af livet.

Problemet er så at jeg ikke rigtig kan finde ud af hvad skal bagefter. Det eneste jeg ved er at jeg gerne vil arbejde mere varieret. F.eks. lave computerarbejde, samtidig med at man kommer ud og bruger hænderne til noget. Jeg er ikke meget for at sidde meget stille, men omvendt heller ikke til hårdt fysisk arbejde konstant. Det er derfor jeg tror et varieret arbejde er noget for mig.

Men har svært ved at finde ud af hvad det lige kunne være for et arbejde, og hvilken uddannelse man egentlig skal igang med. Har også overvejet sabbatår.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Varieret Job - Hvilken Uddannelse?
  • #2   30. jan 2013 Held og lykke smiley Den er satme svær.

    Er selv i gang som energiteknikker.. Hos et lille 80 åriget gammelt firma.

    Vi laver vvs, el, kloak og energiløsninger.

    Det vil sige jeg kører traktor, rendegraver og minigraver, graver brønde og vandboringer + ledninger.

    Ud over det er der alm. vedligeholdelse og installationer hos hr og fru jensen, derudover er der ny byggerier og større renoveringer.

    Foruden det arbejder vi også med varmepumper og opsætning af solceller, så jeg kravler også rundt på ladebygninger og hustage og tilslutter sådan noget.

    Jeg står så sammen med de andre også for vedligeholdelse og synsklargørelse af de forskellige maskiner.

    DET er et afvekslende arbejde (:


  • #3   30. jan 2013 Hmmm. evt. tag en 3 årig HTX uddannelse. (Er selv igang med en) Altså det er self. en boglig uddannelse men meget mere praktisk end STX.. Nu har jeg en linje der hedder Teknologi og det går meget ud på at man får et emne f.eks. "Sikkerheds i arbejdsmiljøet" så skal vi lave et produkt til det og så skrive en rapport til det. Vi skal lave produktet fysisk og så fremlægge det. Men nu ved jeg ikke om du gider en gymnasial uddannelse smiley

  • #4   30. jan 2013 Produktionsteknolog?

    Søg på UG.dk


  • #5   30. jan 2013 Jeg er maskinmester, og der er masser af jobs ude i verden, og også i DK til "os"
    Tag et års pause fra studier og nyd friheden, derefter rykker du til nærmeste skole og tager dig sammen - det hårde arbejde betaler sig til sidst.

    Jeg har primært arbejdet på Nordsøen, og er nu endt på Norsk kontrakt.

    Held og lykke


  • Marcus L
    Marcus L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 355
    #6   30. jan 2013 Du skal da være politibetjent! Hver dag er forskellig - der er papirarbejde, arbejde i felten og mange forskellige opgaver. Uddannelsen skifter iøvrigt mellem skoleophold og praktik så du når ikke at blive skoletræt.

  • #7   30. jan 2013 Nej Spring HTX over, det er spild af tid når du allerede har svendebrev.
    Du kan tage oplæsningskurser til ingeniør og maskinmester i stedet for.


  • #8   30. jan 2013 HondaAnaconda - Så hellere fortsætte som mekaniker smiley

    Tulle - Kunne godt finde på en Gymnasial uddannelse, men skal kunne bruge den efterfølgende smiley Nogle uddannelser kræver jo ikke en gymnasial.

    Ørbæk - Lyder fedt hvis det er det erhverv man vil arbejde med, men VVS er ikke lige mig.


  • #9   30. jan 2013 Maskinmester kan anbefales, jeg er selv i gang nu smiley Der er lidt af hvert, og du kan stort set vælge og vrage mellem de fleste jobs.

  • #11   30. jan 2013 Har kraftigt overvejet Maskinmester. Men er i tvivl om om det er varierende?

  • #12   30. jan 2013 Der er altid varierende arbejdsgaver i landbruget! Både arbejde som smed, tømrer, murer, og alt muligt. smiley

  • #13   30. jan 2013 Autoteknolog?

  • #14   30. jan 2013 Jamen hvad er varierende?
    Min arbejdsdag foregår sådan her:

    3-4 ugers fri, telefonen ringer:
    Carsten, du skal til Nordnorge denne gang, flyet går fra Billund klokken 19 i aften, der er bestilt overnatning på hotel i Trondheim.
    Dagen efter flyver jeg videre til Brønnøysund og tager en helikopter ud på Trancocean Spitsbergen og arbejder dér i 5-14 dage.

    Næste gang er det så måske Statjord feltet, Gullfaks eller lignende...

    Arbejdsløsheden for maskinmestre er meget lille, husk at tænk fremad...


  • #15   30. jan 2013 Jesper - Mener du Landmand, så er det ikke noget for mig. Min far er landmand. Der er virkelig alt for meget arbejde ved det, og indkomsten pt. er ikke for god.

  • #16   30. jan 2013 Maskinmester jobbet er jo kun varierende hvis du finder den rigtige stilling, som med alt andet. Og er vidst i øvrigt ikke noget man tager med hovedet under armen.

    Jeg syntes jeg har en ret så variende uge som elektriker. Arbejder med alt lige fra folks private gamle lort, til pumper over 100hk, og intelligent styring af bygninger:) Men det kræver igen at man er det rigtige sted, da man mange steder nok sagtens kan få en meget ensformig hverdag.


  • #17   30. jan 2013 Har du tjekket op på autoteknolog? mener også det er meget forskelligt hvad du kan komme til at lave med sådan en uddannelse. og din automekaniker uddannelse giver dig adgang til autoteknolog uddannelsen.

    edit: så ikk lige det allerede var nævnt.

    Men jeg har valgt at gå efter autoteknolog uddannelsen fordi jeg har det lidt ligesom dig smiley


  • #18   30. jan 2013 Jeg tænker virkelig også fremad. Tro mig, det er derfor jeg har så svært ved at vælge.
    Det sidste jeg har lyst til er at gå igang med en uddannelse og så droppe ud fordi det ikke er noget alligevel.

    Er virkelig glad for min Mekanikeruddannelse men vil ikke skrue i biler resten af mine dage.


  • #19   30. jan 2013 I øvrigt er mulighederne for job som elektriker utroligt gode for tiden. En generel arbejdsløshed under 3% og her sønderjylland under 2%. Og tager man til Esbjerg er der under 1/3% arbejdsløshed:)

  • #20   30. jan 2013 bliv pædagog, der er rigtig mange veje at gå derefter.. mvh hc..
    eller bliv formand
    eller bliv stråmand
    eller bagmand.. tror det gir godt he he .. held og lykke med fremtidens job..


  • #21   30. jan 2013 Rico. Det kommer an på hvad type landmand du er. Timerne uden for normale arbejdstimer giver guld, især i weekenderne. Men ja, det er ikke altid et 37 timers arbejde. smiley

  • #22   30. jan 2013 Jer gutter der er i lære som automekaniker, syntes i det er fedt? Altså, elsker at rode med min bil, men andre folks biler? Hvor meget praktisk, og hvor meget bogligt er der? Blev færdig på HG her i sommers, men skal igang med noget andet..

  • #23   30. jan 2013 Hvis du er glad som mekaniker, så er det vel værkfører, bil sælger eller noget i den stil. Er selv uddannet mekaniker samt bilsælger og arbejder med begge dele til hverdag smiley

  • #24   30. jan 2013 Jesper - Der er ting ved at være landmand jeg godt kan lide. Selvstændighed, Varieret arbejde osv. Men det er sku for ekstremt så meget man skal arbejde synes jeg. Mine forældre har f.eks. aldrig tid til ferie eller småture til hyggelige steder. Det er en ting jeg vil have plads til i mit liv.

  • #25   30. jan 2013 tag en EUX som industriteknikker. der får du svendebrev og 3årig htx på 4,5år der mangler industriteknikkere i dk så det er nemt at få læreplads. jeg er selv igang på andet år og det er rigtig godt.

    http://www.metalcollege.dk/uddannelser/eux/Sider/default.aspx


  • #26   30. jan 2013 Anders K - Jeg synes det er fedt at lave biler, men på autoriseret værksted er det ikke vildt varieret. Det er meget lidt bogligt du laver. Du tager f.eks. et halvt års grundforløb, og går derefter i lære. På de 7-8 hovedforløb der nu er, har du meget teoretisk undervisning, som skal udføres i praktik på skolen samtidig. Og ingen lektier overhovedet. Har dog nogen gange lavet opgaver derhjemme for at lave dem mere fyldestgørende.

  • #27   30. jan 2013 Hvis du vælger værkfører skal du nok bare passe på hvor du kommer hen.. Snakkede med en forleden som kraftigt frarådte det da han altid fik skraldet ligemeget hvem der havde skidt på bagsædet. Og han fik aldrig ros når han klarede et stykke ekstra godt arbejde og virkelig ofrede sig, og havde aldrig rigtig tid til at være sammen med sine børn f.eks.

    Jeg vil hellere tjene færre penge og have tid til venner, familie og alt det, end jeg vil tjene mange penge og aldrig have tid til en skid smiley sådan er vi jo så forskellige


  • #28   30. jan 2013 Skal sku ikke være Værkfører på et værksted.

    Men det er værkføreren der skal tage skidtet, fordi det er ham der skal ringe til kunderen. Og sådan er det bare, det er hans job.


  • #32   30. jan 2013 Rico. Du har ret i at der er mange timer i landbruget. Nogle mennesker kan bare ikke det job, der er mange grillaftner om sommeren man går glip af. Så ja, jeg ville nok tage noget andet så. smiley

  • #33   30. jan 2013 Jeg kan kun tilslutte mig de andre der siger maskinmester, er selv pt. ude som 2. mester på mit faste skib på nordsøen, og synes at livet som sømand er varieret og udfordrende.

  • #34   30. jan 2013 Det er træls den EUX-uddannelse kom så sent, for den havde jeg klart valgt hvis den fandtes i sin tid da jeg skulle vælge efter folkeskolen.

  • #35   30. jan 2013 Ole M - Som Maskinmester på et skib, hvor meget er man så væk hjemmefra?

  • #36   30. jan 2013 Jeg sejler 5 uger ude, og så 5 uger hjemme, men jeg sejler på et ankerhåndteringsskib (offshore), de store container og tankskibe er man normalt ude en 9-10 uger ad gangen.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #37   30. jan 2013 Jeg vil også sige at du skal gå efter maskinmester, det kræver en masse arbejde i skoletiden og også efter, men du får verdens bedste uddannelse... Jeg er selv uddannet skibsmontør, efter jeg sprang fra maskinmester uddannelsen på 2. semester. Skibsmontør uddannelsen er heller ikke dårlig, maskinmester uddannelsen favner bare meget bredere, da jeg var ansat på havnen i Esbjerg, var der meget sjældent to dage der var ens...

  • #38   30. jan 2013 Hvis du vil vide om maskinmester an være noget for dig, så tag i søværnet. Som maskinmand laver du stort set maskinmesterarbejde. Dit svendebrev vil være nok til at du kan komme ind. Det er meget varieret arbejde også, og masser af muligheder for at se forskellige dele af verden. Jeg er pt på vej hjem fra 2½ måned ved grønland island og færøerne. Normal sejltid hedder 2-3 mdr af gangen med ialt ca 150 dages sejlads på årsbasis.

  • Jens L
    Jens L Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 62
    #39   30. jan 2013 Jeg tror også maskinmester må være noget for dig!

    Men nu skal jeg jo passe på med at gøre for meget reklame da jeg selv regner med at søge ind til sommer når jeg slutter STX smiley

    Jeg skal lige høre nogle af jer der er uddannede eller igang med maskinmesteruddannelsen.. kan se flere nævner noget tricky matematik.. Men er det hovedregning eller har man sin computer og sine noter ved hånden..

    Personligt døjer jeg nemlig lidt med at se fidusen i al den hovedregning vi skal kunne på STX.. Da det hele jo kan gøres meget lettere på computeren.


  • #40   30. jan 2013 Jeg er selv udlært landbrugsmaskinmekaniker.
    Det er Metal´s bredeste uddannelse! - Motor, transmission, PC/computer, hydraulik, luft og så er der sikkert noget jeg har glemt.
    Det kan måske lyde lidt kedeligt - sådan noget der skal klares med en stor hammer.
    I dag er det bare ikke tilfældet længere. Der er både det rå, og det helt fine.
    http://www.mekanikeruddannelsen.dk/


  • #41   30. jan 2013 Du skal have integral og differential regning, og det svære er ikke matematikken, men el-teknikken.



  • #42   30. jan 2013 Hvis jeg skulle vælge uddannelse i dag blev det landinspektør/landmåler. Det jeg kender til det lyder virkelig godt, mest på grund og den 'frihed' der er samt varierende dage. Det er en meget overset uddannelse, især inspektøren. Der er dog optagelsesgaranti hos begge.

  • #43   30. jan 2013 Matematikken er ikke lige så svær tsom det jeg havde på A-niveau i gymnasiet vil jeg sige. Det er med lommeregner det meste, og det er primært i elektroteknik, hvor man laver en del vektorregning osv. Jeg mindes ikke at have været til en skriftlig eksamen uden noter, det er det alligevel for avanceret til.
    Jeg synes personligt ikke jeg havde så meget gavn af det matematik jeg fik i gymnasiet, for det var slet ikke retningsbestemt, og jeg kunne ikke se hvad jeg skulle bruge det til i det virkelige liv, det kom så til gengæld på plads på maskinmesteruddannelsen, det hele gav pludselig mening smiley


  • Jens L
    Jens L Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 62
    #44   30. jan 2013 Jeg håber og regner også med at det bliver mere retningsorienteret! For jeg synes sq det jeg laver for tiden er rent slavearbejde.. bare regne for at regne... og det siger mig ikke meget..

    Men hvis elteknikken er den svære del så må jeg jo bare steppe op der.. Men hvis blot jeg kan se en mening med galskaben så plejer jeg også at kunne motiveres til det!


  • #45   30. jan 2013 Biløkonom eventuelt? Du har jo en go baggrund, så det var hvertfald mit valg hvis jeg var dig smiley

  • #46   31. jan 2013 Man skal vælge uddannelse efter ens ønske, men det gør jo ikke noget at gå i en retning der giver flere penge og større jobsikkerhed. smiley

  • #47   31. jan 2013 Vil også sige maskinmester. Bare du har skruet hovedet nogenlunde på, så får du ikke en bedre eller bredere uddannelse - det kan klart betale sig, hvis man kan klare mosten smiley

    Men nogle gange gør folk det at læse også værrer end det egentlig er smiley Det er selvfølgelig individuelt !

    Og kan også følge folk i at det matematik og fysik du får på adgangskursus til f.eks. maskinmester er meget mere retningsorienteret til uddannelse. Det man får på gymnasium er sku lidt mere fjernt i forhold til hvad man skal bruge


  • #48   31. jan 2013 Enig med Jannick

  • #49   31. jan 2013 Vil faktisk sige, at jeg har fået det "chok" at håndværkerne (som er den overvejende del), faktisk klare sig bedre på maskinmesteruddannelsen, end HTX'erne, ihvertfald i min klasse og omgangskreds ... Mange af de rigtig kloge HTX'er er sku smuttet til ingeniøruniversiteterne. Jeg er selv HTX'er - og har tværtimod aldrig fortrudt det !

    Det handler mere om vilje end om noget andet!.. Men man skal dog være lidt lærenem, mht. teorier og beregninger.


Kommentér på:
Varieret Job - Hvilken Uddannelse?

Annonce