{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til fælgstørrelse. {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i tvivl om forståelsen af fælg-mål..
Når jeg søger min Peugeot 2008 fra 2014 op på diverse fælg-hjemmesider, står der at den bruger 4x108 ET15..

Er så faldet over nogle brugte fælge på den blå i størrelsen 4x108 ET25, monteret med 205/40 dæk.

Vil de passe på min bil?
Er 40 en for lav profil, til min lidt høje crossover bil? Eller skal det være sådan for at rullediameteren er i orden?

Beklager mine rookie-spørgsmål...

Godag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til fælgstørrelse.
  • #1   14. apr 2014 Www.willtheyfit.com

    En god side hvor du kan udregne fælg og dæk dimensioner smiley

    Jeg vil umiddelbart sige at du sagtens kan smide de fælge på uden problemer, tjek dog lige om du har elektroniske luftventiler i dine orginale fælge, eller om din bil måler tryk i dækkene via ABS føleren smiley


  • #2   14. apr 2014 Du må så bare ikke gøre sporvidden mindre, men sjælet de tjekker det. Du må kun forøge sporvidden med 10 mm pr side.

  • G-mann
    G-mann Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #3   14. apr 2014 En 10mm spacer hele vejen rundt, og vupti så er de ET15 ??
    Ang dæk profil, så skriver du ikke hvor store fælgene er.
    Så det er lidt svært at bedømme, men lyder umiddelbart som en fornuftig profil.


  • #4   14. apr 2014 Du må ændre sporvidden 20mm pr aksel, om det er ud eller ind er ligegyldigt.

  • #5   14. apr 2014 Kim M tror lige du skal følge op på din viden inden du påstår det

    Sporvidde
    Det er tilladt at forøge sporvidden med i alt 20 mm, altså 10 mm på hver side. Sporvidden kontrolleres nemmest, når man kender de originale fælges indpresningsdybde, som er stemplet e eller ET i fælgen. En formindskelse af indpresningsdybden vil give en større sporvidde. Den sporvidde, der tages udgangspunkt i, er den mindste som bilmodellen kan leveres med. Hvis du har købt en særlig udstyrsvariant med større hjul og sporvidde, er det altså standardvariantens mindste sporvidde der skal bruges som udgangspunkt. På nogle biler kan man komme ud for at det modsatte er tilfældet, nemlig at standardvarianten har de smalleste hjul, men den største sporvidde. I så fald er det udstyrsvariantens mindre sporvidde, der skal benyttes som udgangspunkt.
    Montering af spacere - mellemlægskiver mellem dæk og fælg er stadig ulovlig.


    Forøge betyder kun at du gør den større og ikke smaller. BUM

    Kilder:
    http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/skiftaffalg.htm
    fstyrs detailforskrifterne punkt 8.02 side 13

    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.


Kommentér på:
Spørgsmål til fælgstørrelse.

Annonce