919 visninger
|
Oprettet:
corsa b {{forumTopicSubject}}
nogen der ved om det lovligt at kører med 165/50-15 forand og 195/50-15 bag på
mar 2011
Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 47 Svar: 587
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 300 Svar: 582
mar 2011
Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 47 Svar: 587
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 300 Svar: 582
mar 2011
Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 47 Svar: 587
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
mar 2008
Følger: 105 Følgere: 97 Biler: 3 Emner: 75 Svar: 396
mar 2011
Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 47 Svar: 587
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
8.02.003 Fælge
På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
med køretøjsfabrikantens forskrifter.
(1)
Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).
- For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
fordæk og bagdæk« kan godkendes.
1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
opfylde pkt. 1.2.
1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
1.7.
1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
- Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
dennes repræsentant.
eller
- Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
kan endvidere godkendes.
Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
- Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
og 1% mindre bagdæk).
2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og enhver
ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en konstruktiv
ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i dæk- og
fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis
der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom, eventuelt
i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
/fælgstørrelse er angivet.
God læsning
corsa b